KÍSÉRŐKÁRTYA
(III.)
MESTERMŰVEK
KÖZELÉBEN
EMLÉKLAPOK A GIMNÁZIUMI ÉNEKÓRÁK
ZENEHALLGATÁSAIBÓL
„Halotti ének”
Lent
a völgyben mélyen Ott
nyugszik ő csendben
Holló
száll feketében. Fekete
föld alatt lenn,
Lent
a földben mélyen Nem
mondja már nékem,
Fekszik
az apám régen. Hogy
vagy, te kis cselédem?”
(Szlovák
nyelvből fordította: Balázs Béla)
Komor mélységekbe aláhulló, súlyos és sötét –
ismétléseiben baljós – basszus hangok motívumtöredéke fölött bontakozik ki az e alap tonalitású szelíd lá-pentaton dallam Bartók Béla:
Gyermekeknek c. zongorasorozatának befejező darabjában. Csak az indításkor kvintre felkapaszkodó skálában, majd egy
halk szavú díszítésként lelhetünk benne pienhangra
(ti, fi). Régi stílusú magyar
népdalainkhoz hasonlóan a sorzáró szó-mi-ré-mi
(d-h-a-h) dallamra az alsó kvintváltó
dó-lá-szó-lá (g-e-d-e) válaszol. Ez az egyszerűségében is méltóságteljes
fájdalmat magában hordozó nóta szlovák. (A Gyermekeknek 4 füzete fele-fele
arányban magyar és szlovák népdalfeldolgozás.) A zeneszerző hozzárendelt
éjfekete környezetében mutatkozik be most. „Halotti ének”, melyet a nem kevésbé
keserű, panaszkodó „Siratóének” költői, ringató, félálomban megbúvó
gyászhangvétele előz meg.
Illendő
így búcsúzni a gyermekektől? Amennyiben az igazmondás illetlenség, úgy nem! Ám,
ha komolyan vesszük őket – Bartók pedig így tett – akkor beláthatjuk, hogy az
őszinte igazmondás, a gyermekekhez felmagasodó felnőtt kötelesség. A bajtól
kell óvnunk őket, nem az igazságtól. Igazat kell beszélnünk a mi közös világunkról,
amelyben vidámság és szomorúság, öröm és bánat ugyanúgy megtalálható, ahogyan a
nevetés és sírás, a kezdet és a vég, a születés és az elmúlás. Akkor tudják
megbecsülni az élet kínálta nagy kaland értékét, ha megértik, hogy az nem csak
játékból és mosolyból áll. Így örülhetnek még inkább a jónak s fogadhatják el
könnyebben a rosszat. Boldog ember az lehet csupán, aki tudja, hogy
boldogtalanság is létezik. Az a bölcs gondolkodás, amely nem enged eltakarni
semmit, mert éppen ez által védi felelősen a felcseperedő kisemberkék féltett
jövőjét. Megbocsáthatatlan vétek becsapni őket még mielőtt végleg elengednénk a
kezüket.
Ez a
miniatűr zongoradarab amúgy önmagában is meghal. Közvetlenül a vége előtt – a
már ismerős, félelmes basszus témával megszakítva – még kétszer köszön el a
négy hangból álló zárómotívum, hogy azután harmadszor erőtlenebbül, immár nagyobb
ritmusértékekben, lelassítva (nyolcadok
helyébe lépő negyedek) befejezetlenségbe
tűnjön, a dó-lá-szó már ne lépjen
vissza a megnyugvást jelentő lá-ra,
azaz a g-e-d az e-re. Az utolsó, pontozott negyed hosszúságú d hang az örökkévalóságba, a semmibe
vész, elnyeli azt a Nagy Ismeretlen. A kompozíció lezáratlan marad, már nincs
erő az utolsó hangra, elnémul mielőtt a végső, biztonságot adó lá-ra (d) visszaléphetett volna. A elhallgattatott dalt távozása
időtlenségbe emeli. Elveszítjük, szinte kapnánk utána, de szépségéhez éppen az
is hozzá tartozik, ahogyan köd borul rá s ahogyan a mulandóságból átlép a
múlhatatlan fel nem fogható homályának rejtekébe.
Menj,
kisgyerek.
Most
vége ennek is.
Menj,
drága gyermek, édes kisfiam.
A te
utad a végtelenbe visz,
de én
előttem már a semmi van.
(Kosztolányi
Dezső: A szegény kisgyermek panaszai c. ciklus búcsúverse – részlet)
Búcsú! G-E-D-E
Könnyes, letisztult búcsúzás a sorsával megbékélt
nagybeteg Bartók Béla megrendítő lírai vallomása a III. zongoraverseny
megindító lassú tétele. A teljes művet már nem fejezhette be, az a kiváló
tanítvány Serly Tiborra várt. A halál közeli utolsó alkotást zongoraművész
feleségének: Pásztory Dittának szánta Bartók Béla. Belekomponálta mindkettejük
vigasztalására a gyógyulás halvány reményét. A második tétel Beethoven op. 132.
a-moll vonósnégyese nyomán a köszönet, a hála poézisa, amit az ápolásáért,
gondoskodásáért, szeretetéért nyújt át pótolhatatlan, legfőbb orvosának: az aggódó
és gondoskodó hitvesnek, Dittának.
A három
egységből álló lassú tétel nem evilági zenével indul. Az éteri hangú vonóskar g-e-d-e motívuma – mely majd átfogja a
tételt – szívszorító felismeréshez vezet. Ugyanez a párhangnyi motívum nem
mondhatta ki – miként alkotója által ez a versenymű sem – az utolsó szót a
Gyermekeknek ciklus „Halotti ének”-ében. A bőgők nélküli vonósok (vonósnégyes!)
és a zongora között meghitt párbeszéd jön létre. A vonóskar ünnepélyesen
visszafogott, csendes muzsikája és a zongora korálszerű játéka szinte imává
avatja ezt a nyitó szakaszt. Ugyanúgy nem szólalnak meg együtt, mint Beethoven
G-dúr zongoraversenyének középső tételében, amelyben Orfeusz küzd meg az
alvilággal. A g-e-d-e simogató íve
csak a zenekaré (amely itt a szólistával teljesen egyenrangú partner), azt
dialógusuk során egyszer sem veszi át a zongora.
A
következő egységhez a zongorán elejtett, meghatott nagy terc nyit kaput. Izgalmas zene ront át rajta. Már nem különül
el egymástól a zongora és a zenekar. A szólista ehelyütt olykor ütőhangszer,
máskor virtuóz, fiatalos vadóc. A szenvedélyes lendületű középrészt mindeközben
át- meg átjárja az a misztikum, amely Bartók egyedülálló természetzenéinek
sajátja az „Éjszaka zenéjé”-től (Szabadban) a Cantata profanán át a Concerto
Elégiájáig. A sejtelmes, vadregényes táj minden titokzatossága felsorakozik a
partitúrában.
Ugyanazzal
az elhullajtott könnyes nagy terccel,
amellyel útjára engedte Bartók az első egységet, visszahozza ismét. A szélesre
tágított nagyzenekar a szóló zongorával közös, izmos, férfiasan erőteljes
hangját felváltja a kezdőszakasz szertartászenéje. Ám ekkorra már mindössze
négy ütemre zsugorodik, mintegy idézetként, emlékezés gyanánt. Csakhogy a g-e-d-e – hiszem, hogy szimbolikus
tartalmú – vonós dallamához most már a zongora is hozzá társul s bár végezetül
lényegében magára marad, a zenekartól átvett g-e-d-e általa kapja meg a főszereplőnek kijáró nyomatékot. Ez a
négy hang olyan, mint egy vezérfonal Bartók életművében, olyasmi, mint az ún. Mozart-jelige
(dó-ré-fá-mi), vagy J. S. Bach
névaláírása „A fúga művészeté”-ben. A befejező e hangra a zongora billentyűin rásugárzik a dúrhármas napsugara, mintha pótolni akarná a „Halotti ének”
elvesztett nyugvópontját. Az ott lemaradt alaphang itt kap glóriát.
Beethoven
odaadó orvosának mond hálát az op. 132. a-moll vonósnégyesében, Bartók
zongorakoncertje a gyógyíthatatlan kór árnyékából köszöni meg a fáradhatatlan,
rendíthetetlen segítő szándékot szeretett asszonyának. Beethoven soha nem nyeri
vissza hallását, Bartók nem épül fel. Beethoven 57, Bartók 64 esztendősen ment
el, de hálaénekük itt maradt és halhatatlanná vált. A művészet fölött a
halálnak sincs hatalma, vele szemben a könyörtelen Vén Kaszás is kénytelen
meghátrálni.
Elhagyhatatlan
utóirat
Gimnáziumi növendékeimet egy ízben valósággal lázba
hozta a „Halotti ének” elhalása és megcsonkulása. A ritardandó-val és ppp-val is legyengített zongoradarab elhagyatott
d hangja és lezáratlansága módfelett
felkavarta őket. „Ez olyan – mondta egyikük – mintha egy másik szobában
felejtettem volna valamit és miután bementem érte, magától becsukódna az ajtó s
már nem tudnék többé visszamenni. Valamilyen láthatatlan szellem tartana fogva
és én teljesen megdermednék, az ajtót pedig lehetetlen már kinyitni. Álmodtam
ilyesmit, rémes volt, csurom víz lettem mire felébredtem. A legszörnyűbb az
egészben a tehetetlenség érzése volt. Tanár úr! Lehet, hogy ilyen a halál?”
Esetleg úgy vélte, tanár létemre okosabb vagyok, netán tájékozottabb a Megmagyarázhatatlan
dolgában, mint ő. Tévedett. Döbbent csend kíséretében, némi gondolkodás után,
kissé elsápadva megadtam az erre a kérdésre adható egyetlen tudományos
megalapozottságú, felelősségteljes választ: „Nem tudom!” Ebben a pillanatban
megszólalt a csengő. Mit mondjak – megkönnyebbültem.
Ungár István