írjon-e a (leendő) muzsikus?
I.
Régi vitatéma, hogy vajon egy muzsikusnak
képesnek kell-e lennie arra, hogy egy adott témáról önálló kutatást végezzen,
és az összegyűjtött ismeretanyagot, illetve saját gondolatait megfelelően
strukturált formában, világosan, szabatosan ki is tudja fejteni írásban.
Jómagam úgy gondolom, legalább a lehetőségét meg kell adni annak, hogy egy
leendő énekes vagy hangszeres művész alkalmassá váljon e feladat elvégzésére.
Nem hiszem, hogy a zeneművészeti egyetemi hallgatók érdekét szolgálja, ha –
„kímélve” idejüket és energiájukat – megfosztjuk őket e lehetőségtől.
A
legbiztosabb módja a fenti képességek megszerzésének a szakdolgozatírás. Bár
sokan azt gondolják, ez főként arra jó, hogy egy adott témában elmélyüljünk,
jómagam Umberto Ecóval
értek egyet: a szakdolgozatírás elsődleges célja egy olyan technika, illetve munkamódszer
elsajátítása, amit a szakdolgozatíró később sok egyéb feladat megoldásakor is
hasznosítani tud. (Lásd: Umberto Eco:
Hogyan írjunk szakdolgozatot? Fordította
Klukon Beatrix. Kairosz
Kiadó, h. n., 1996.) Rögtön hozzá is tehetjük:
szellemi munkát végző ember e technika nélkül nehezen boldogul az életben.
Vagyis a szakdolgozatírástól való „mentesülés” később visszaüt, hiányként
jelentkezik. Aki nem ír diákként egy minimum 10-15 oldalas munkát a megadott
követelmények betartatásával, az nem szerez meg egy olyan tapasztalatot, ami
később számos célja elérésében a segítségére lehetne.
Eddig
háromszor (összesen mintegy kétszáz hallgatónak) tartottam olyan speciális
kollégiumot, amelynek a szakdolgozatírásra való felkészítés volt a célja,
kezdve attól a kérdéstől, hogy hogyan válasszunk témát, egészen addig, hogy
hogyan írjunk lábjegyzetet, vagy milyen helyesírási buktatókra figyeljünk
különösen. Tapasztalhattam, hogy a főiskolai, illetve egyetemi hallgatók igen csekély
gyakorlattal rendelkeznek abban, hogy egy adott témáról értekezzenek, akár csak
rövid terjedelemben. (Számomra a legnagyobb megdöbbenést az okozta, amikor az
egyik csoport több tagja is elárulta, hogy nem ismeri a bekezdés fogalmát. Természetesen mindegyikük tett érettségi
vizsgát…) A felsőoktatásban töltött éveik során a
diákok nagyon ritkán kapnak olyan feladatot, amellyel a szakdolgozatírásra fel
tudnának készülni. Ráadásul igen kevés olyan oktató akad, aki hajlandó nekik
ebben segíteni. (Ennek oka persze főként az, hogy a mai oktatók közül sokan nem
írtak szakdolgozatot, mivel ez hosszú ideig nem volt kötelező egy leendő zenetanár
vagy -művész számára. Így aztán ezek az oktatók nem
ismerik a követelményeket, és nem is tudnak tanácsot adni a megvalósítás
mikéntjére vonatkozóan.) Ha annak, aki a diplomamunka-készítés – első látásra
talán ijesztő, viszont felmérhetetlenül hasznos – procedúráján nem esett át,
később mégiscsak kell írnia valamit (márpedig előbb-utóbb kell: tantervet,
szakmai beszámolót, cikket stb.), akkor nagy gondban lesz, és könnyen lehet,
hogy művének „nem lesz füle-farka”, azaz nem fog megfelelni a legelemibb formai
előírásoknak sem. Másrészt az írás maga – az alapvető ismeretek hiányában –
felesleges szorongást okoz majd, ahelyett, hogy intellektuális örömforrássá
válna. Jómagam komoly gondnak érzem ezt, és azt gondolom, érdemes lenne e lap
hasábjain eszmecserét folytatni, mondjuk a következő címmel: „Írjon-e a
muzsikus?”
Abban a
reményben, hogy többen is megosztják majd e kérdésben véleményüket a Parlando olvasóival,
máris szeretnék hozni egy pozitív példát. Major Zsófia – egy volt kiváló
hallgatóm, aki zenetörténetet tanult nálam – 2009 júniusában védte meg
szakdolgozatát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem mesterszakán, a zongora tanszéken.
Diplomamunkájának címe: Leoš Janáček életútja
és szólózongora-művei. Témaválasztását személyes élményei befolyásolták:
először egy Janáček-művet ismert meg (Szonáta 1. X. 1905), és megragadta őt a
XIX. és XX. század fordulóján élt morva mester zenéje, később pedig – egy
zongoraversenyen való részvételének köszönhetően – eljutott Brnóba, ahol
bejárhatta a komponista életének fontos helyszíneit, és megismerkedhetett művei
előadási tradícióival. Ötvenoldalas dolgozata első részében Major Zsófia Janáček munkásságának történelmi hátterét, valamint a
mester művészi pályafutását mutatja be, második részében pedig Janáček szólózongorára írt műveit elemzi. A védésen a Nagy
Péter zongoraművész által vezetett tanszék tanárai egyetértettek abban, hogy e
dolgozat két okból is érdemes a publikálásra. Egyrészt az írásmű kivételesen
magas színvonala okán, másrészt azért, mert hazánkban Janáček
sajnálatosan kevéssé ismert komponista.
Hogy az
olvasó képet kaphasson a dolgozat felépítéséről, közöljük a tartalomjegyzéket:
Előszó
1. Janáček és kora
2. Janáček életútja és művészete
Gyermek-
és tanulóévek
A
cseh-morva kultúra szolgálatában
A
Jenufa győzelme, kései évek; egy életmű
kiteljesedése
3. Janáček művészi stílusa a népzene hatásának tükrében
4. Janáček szólózongora-művei
Korai
zongoraművek
Szonáta 1. X.
1905
Egy benőtt
ösvényen
Ködben
Utószó
helyett
Fordítások
Jegyzetek
Forrásmunkák
A logikusan szerkesztett, érett, magával ragadó
stílusban megírt, kottapéldákkal, fotókkal gazdagon illusztrált dolgozatból a „Janáček művészi stílusa a népzene hatásának tükrében” című
fejezetet közöljük.
A
szakdolgozat konzulenseként ezúton is megköszönöm a Parlando szerkesztőbizottságának,
hogy helyet ad az alábbi részletnek. Jómagam e fejezet közlésével szeretnék voksolni
abban a kérdésben, hogy írjon-e a (leendő) muzsikus. Írjon.