Major Zsófia
Janáček a XIX-XX. század fordulójának egyik
legeredetibb és legsajátosabb hangú komponistája, aki – akárcsak Bartók Béla és
Kodály Zoltán – művészetének hamisítatlanul egyéni stílusára a
népzene ihlető ereje által talált rá. Janáčeket mindenekelőtt a
szülőföld iránt érzett mélységes szeretet és a cseh-morva kultúra építéséért
való nyughatatlan törekvés köti össze Dvořák és Smetana nevével. Ám ellentétben
velük, művészetében nem a „nyíltsisakos”
nemzetiesség nyilvánul meg, mint a norvég Grieg vagy az orosz
Rimszkij-Korszakov zenéjében, hanem Bartókhoz hasonlóan a zene mélyebb rétegei
felé tör. Amíg
a Nyugat-Európához vonzódó Dvořák és Smetana a klasszikus és a romantikus zene
hagyományainak kitaposott útjait járja, addig a keleti régiókhoz tartozó
Janáček a morvaországi – szinte érintetlen – élő néphagyományokhoz fordul. Zenéje
a parasztemberek világát tárja fel, egyetemes művészete az ő hanglejtésükből,
táncaikból, népszokásaikból táplálkozik. S mivel Kelet-Morvaország
Csehországgal ellentétben sokkal inkább megőrizte a népi tradíciókat s ellenállt a nyugati kulturális hatásoknak, Janáček valóban az ősi morva hagyományok forrását
találta meg.
A
népdalok tudatos tanulmányozását és gyűjtését húsz évvel Bartók előtt, 1885-ben
kezdte el barátjával, František Bartošsal1. A tudományos módszerekkel
rendszerezett népdalkincs jelentette számára talán a legmeghatározóbb
inspirációs forrást. Janáček így vall
egy interjúban: ”Kiskoromtól fogva a nemzeti dalkincs levegőjében élek. A
nemzeti dalkincsben az egész ember benne foglaltatik, testestől, lelkestől, a
környezete is, minden, minden. Aki a nemzet dalkincséből nő ki, egész emberré
lesz. A nemzeti dalkincs szelleme egységes, mert a tiszta ember istenadta
kultúráját képviseli, nem mesterséges. Ezért gondolom, hogy ha a műzenénk ebből
a népi forrásból merítve gyarapodik tovább, akkor valamennyien
összeölelkezhetünk majd a műzene alkotásaiban, amelyek közösek lesznek, s
valamennyiünket egybekapcsolnak.” 2
Szenvedélyesen kutatta a morva népdalkincset és a
nemzeti nyelv sajátosságait: azok dallamának lejtését, indulati és hangulati megnyilvánulásait,
ritmikai jellemzőit. Zenei idiómáját a cseh nyelvből fejlesztette ki, melodikai
gondolkodása annak prozódiáján alapul. ”A beszélt nyelv zenei aspektusainak
tanulmányozása közben arra a meggyőződésre jutottam, hogy a zene minden
melodikai és ritmikai titkát meg lehet magyarázni a zenei motívumaink
melodikája és ritmikája által.”3 – írja a komponista. Janáček
noteszaiban, levelezőlapjain, színházi műsorain energikus, gyors feljegyzések
találhatók: lekottázta az utcai árusok, rikkancsok, a munkások, pincérek,
kalauzok, játszó gyermekek beszéddallamát; tanulmányozta az emberi nevetés és
sírás dinamikai lejtését, és mindent, ami a természetben hallható. Egy újságnak
adott interjúban, 1928-ban, élete utolsó évében így emlékezett egy lašškói
dialektusban beszélő parasztemberrel való találkozására: „Tudja, nagyon furcsa volt […] valaki szólt hozzám, s én
talán nem is értettem szavait, de az a hanglejtés! Mindjárt tudtam, hogy mi van
abban az emberben: tudtam, mit érez, hazudik-e, izgatott-e, s miközben teljesen
hétköznapi dolgokról beszélt velem, én éreztem, hallottam, hogy a szíve mélyén
talán zokog. A legmélyebb igazságot a hangok mondták el nekem, az emberi
beszéd, s általában bármely élőlény hanglejtése. S létszükséglet volt számomra,
hogy halljam ezt a hanglejtést.” 4
A morva
paraszti kultúrában a beszéd, a tánc és a zene elválaszthatatlan egységet
alkot. Janáček népdalgyűjtő útjain sok időt szentelt a tánckoreográfiák
tanulmányozására és a hangszeres kíséretek vizsgálatára. Falusi látogatásai
során elsajátította a cimbalom- és a dudajáték alapjait. E hangszereket
elsősorban különleges hangzásuk miatt kedvelte. „A dudát lágy és búskomor
hangja miatt becsülöm nagyra; ez a hangszer hozza a zenekarba azt a bizonyos
melankolikus hangzást, mely még az orgonáénál is átszellemültebb.”5
–írja a zeneszerző.
A morva
népzene szerkezete meglehetősen kötetlen: rendszertelen és szabad periódusok, a beszéd tempójához és lejtéséhez igazodó
állandó metrumváltások, változatos, egzotikus hangzású modális tonalitás
jellemzi. Janáček zenéjében is megfigyelhetőek ezek a stílusjegyek. Rövid,
sokszor megszakított melodikus töredékekből építi fel a dramatikus
passzázsokat, és ha a beszéd törvényszerűsége úgy diktálja, akár ütemenként
változtatja a metrumot. Janáček művészi természetéből is fakad, hogy előszeretettel
használja a modális hangsorokat, legfőképpen a morva népzenére oly jellemző líd
hangsort, ám gyakran találunk műveiben dór, fríg, mixolíd és eol melódiákat.
Már lipcsei tanulóéveiben összetűzésbe keveredett konzervatív szemléletű
tanárával, aki kifogásolta, hogy egyik darabjában vezetőhang nélkül használta a
moll hangsort. Janáček saját írásmódját teoretikus módon is
alátámasztotta. Meggyőződésévé vált, hogy a vezetőhang nélküli hangsorok természetesebbé,
plasztikusabbá és ezáltal szabadabbá teszik a melódiát: így megújul annak
kifejezőképessége, színezete.
Janáček
műveiben a népzenei hatás három formában jelenik meg:
1.
A komponista
közel száz népdalfeldolgozást készített merész és eredeti kísérettel.
Legjelentősebb feldolgozásai közé tartozik a Huszonhat népballada, amelyet 1906-tól 1916-ig írt. Ezek a művek nem
hagyományos akkordikus kísérettel íródtak. Janáček a népi hangszerek egyszerű,
ám rendkívül kifejező jellegét megragadva néhány kompozícióban egy szál
furulyához vagy néhány odavetett cimbalomakkordhoz hasonló effektust használ.
Feldolgozást csak akkor készített, ha lélekben tökéletesen azonosulni tudott a
népdallal. E megközelítési mód szellemében írta (1891-ben) népi balettjét, a Rákos
Rákóczyt, melyben valašskói és hanái táncokat dolgoz fel zenekari kísérettel.
2.
Janáček operáiban vagy kamaraműveiben sosem
találunk konkrét népdalidézeteket, ám átalakított vagy személyes alkotói erővel
újjáteremtett népdalszerű dallamokat és ritmusokat szinte minden művében
felfedezhetünk. Pl.: Jenufa, A ravasz rókácska, I. vonósnégyes.
3.
Életének végén a
modern és az atonális zene irányába törekvő komponista műveiben a népzene
szellemiségétől átitatott, de merőben újszerű hangzásvilágú melódiákat
találhatunk. Ezen újfajta gondolkodás jegyében írja a Glagolita misét, a
Sinfoniettát, a II. vonósnégyest és a Fúvósszextettet.
A fejezet
további részében szeretném konkrét példákkal igazolni fenti állításaimat.
A szerző egészen
korai kórusművében, az 1873-ban komponált „Nestálost Lásky” c. műben is
felfedezhetjük a morva népzenére oly jellemző állandó metrumváltást. A kompozíció 8/8, 7/8, 6/8, 9/8 stb.
ütemmutatók váltakozásából épül fel.
Janáček rendkívüli hallására és
kifinomult pszichológiai érzékére vall, hogy a beszéd elemeit a lehető
legszorosabban köti össze a tempóval. Ha a nyelv lüktetése úgy kívánja, a
szerző akár ütemenként ír elő tempóváltást. A Ködben c. zongoradarab negyedik tételének kezdő ütemei igazolják az
előbbi megállapítást.
A Jenufa egyik kórusában egy morva szerelmi
dalra („Daleko Siroko”) ismerhetünk.
Arra a
korábban említett szerzői sajátosságra, miszerint Janáček a népzene hatására szívesen
használta a vezetőhang nélküli moll hangsort, többek között a zongoraszonáta Halál c. tételének kezdete szolgál
bizonyítékul.
A szlovák népzenére jellemző titi tá tá titi
tükörritmikát is több műben felhasználja a komponista. A Benőtt ösvényen
c. zongoraciklus „A kuvik nem repült el” c. darabjának lírikus részében
is feltűnik ez a ritmusképlet.
Ugyancsak jó példát találunk a tükörritmikára a Ködben c. zongoraciklus első tételének
népdalszerű témájában.
Janáček a megszokott diatonikus hangsorú népdalt több
ízben izgalmasabb, modális színezetűvé formálja. Az első példában olvasható
kelet-morva népdal az Egy eltűnt legény naplója c. műben is ilyen
átalakuláson megy át.
1. Morva népdal
2. Részlet az Egy eltűnt legény naplójából
A líd hangsor alaphanghoz viszonyított mértéken
felüli kvartja jellegzetes hangzást ad Janáček zenéjének. A ravasz rókácska c.
operájában élénk, táncos karakterű ritmikus formában halljuk az említett
jelenséget.
Szintén szép példa erre a zongoraszonáta egyik
részlete, ahol egy élénk, ám inkább fenyegető karakterű zenei mozgásban
használja a szerző a líd modalitást.
Gyakran
előfordul, hogy Janáček egy dallamíven belül több modális hangsort is
felhasznál. Szép példát találunk erre a Jenufa egyik kórusában, ahol dór
kezdet után fríg jellegű asz-mollban zárja a témát.
A néptánc hangszeres kíséretére oly jellemző élénk
zenei témák jól szemléltetik Janáček rövid, két-három taktusból építkező
zeneszerzői technikáját, melyre a Sinfonietta partitúrájában találunk
példát.
A morva
és szlovák népzene jellegzetes motívuma a szekund és az ezt követő terc vagy
kvart kombinációja. A Glagolita mise Kyrie
tételének cselló- és orgonaszólójában is hallható ez az állandóan ismétlődő
motivikus összetétel.
Janáček
zenéjét szinte lehetetlen egyetlen korstílushoz kötni. Sok zenetudós szerint
eklektikus módon keveredik benne a posztromantika, a realizmus, a posztimpresszionizmus,
a folklorizmus és az atonalitás. Noha zenéje és annak formálási technikája
későromantikus alapokon nyugszik, életének alkonyán új kapukat nyit meg a
modern cseh nemzeti zene kialakulása felé. Mellőzi a romantikus szerzőkre oly
jellemző, nagy ívű dallamokat, a túlburjánzó harmóniafűzéseket és a fölösleges
sallangokat. Szikár dallamok, pulzáló ostinatók, hirtelen felvillanó ritmikai
figurációk jellemzik új stílusát. Operahősei nem egyoldalúan ábrázolt alakok,
hanem hús-vér emberek, akik a szláv lélek szélsőséges emóciókra hajlamos
drámaiságát hordozzák magukban.
Janáček
melegszívű, szociálisan érzékeny, s akárcsak Bartók, mélyen természetszerető
művész volt, s talán ezzel is magyarázható emberközpontú gondolkodása és
panteizmusra hajló világszemlélete. Szinte soha nem írt úgy darabot, hogy ne
lett volna mögötte egy emberi sorstragédia, egy szerelem ihlető ereje vagy
valamely társadalmi és történelmi esemény élménye.
Természetszeretetéről
szentimentalizmusba hajló módon így ír:
„Hallgatom
a madarak énekét. Elcsodálkozom a fények, a színek, és formák világa milliónyi
változatának ritmusán, s zeném attól marad fiatal, hogy a természet ritmusának
örök fiatalságával érintkezik.”6
Janáček
és Bartók személyesen sohasem találkoztak, de a paraszti világhoz való örök
vonzódásuk és a népzene iránti szeretetük által láthatatlan szellemi fonál köti
őket össze. Janáček gondolatai is erről tesznek bizonyságot: „A népdal egy szellemben, egy örömben, egy
boldogságban fogja össze a nemzetet, a nemzeteket, az egész emberiséget.”7
1)
František Bartoš (1837-1906) cseh-morva pedagógus, nyelvész,
népzenekutató; Janáček munkatársa a népzene gyűjtésében és rendszerezésében.
2)
Jaroslav Šeda: Leoš Janáček.
Praha, Orbis, 1956, 42. oldal.
3)
Harold C. Schonberg: A nagy
zeneszerzők élete. Európa
Könyvkiadó, 1998, 398. oldal.
4)
Jaroslav Šeda: Leoš Janáček.
Praha, Orbis, 1956, 21.oldal.
5)
Leben und Werk. Atlantis Verlag, Zürich,
1964, 28.oldal. „Ich lobe mir den Dudelsack wegen
der Weichheit und Schwermut seines Tones; er trägt in das moderne Orchester
einen edlen schwermütigen Klang, beseelter als der Klang der Orgel.” (A
fordítást Teidelt Benjámin készítette.)
6)
Harold C. Schonberg: A nagy
zeneszerzők élete. Európa Könyvkiadó, 1998, 399. oldal.
7)
Jaroslav Šeda: Leoš Janáček.
Praha, Orbis, 1956, 42.oldal.
* Részlet Major Zsófia Leoš Janáček életútja és szólózongora-művei című
szakdolgozatából. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2009.