Méltó teremavatás
B |
ensőséges esemény színhelye volt a Tóth Aladár
Zeneiskola 2011. február 26-án. A Bántai Vilmos Budapesti Fuvolaverseny
gálahangversenyére és a Bántai-terem avatására került sor. Magyar Margit
igazgató asszony megnyitója után a verseny helyezettjei és a névadó
fuvolaművész egykori tanítványai és művész kollegái adtak hangversenyt. A
műsorszámok között színes visszaemlékezésekre került sor a volt növendékek és a
kollegák részéről. A tantermet, amelyben egykor a Tanár Úr tanított,
Bántai-teremmé avatták. Falán fényképek, tablók és plakátok idézik a korábbi
évek és események emlékeit. Az alkalmi kiállítás tárolóiban megcsodálhattuk a
fuvolaművész egykori hangszereit, kottáit, jellegzetes és személyes relikviáit.
Az alábbiakban a visszaemlékezések sorát kívánom gazdagítani annak méltatásával,
amit Bántai Vilmos a személyes tanítványokon túl a magyar fuvolaoktatásért
tett.
Köztudott,
hogy a sajátos arculatot mutató magyar fuvolaoktatás elindítása Jeney Zoltán
fuvolaművész nevéhez kapcsolódik, aki a több kötetes Fuvolaiskolája, és
további, a pedagógiai munkát segítő kiadványai által megteremtette az állami
zeneiskolák hivatalos tananyagát. Metódusában Jeney azzal számolt, hogy - a
korabeli (1950-es évek) felfogás szerint - a tanulók kb. 12 éves korban
kezdenek fúvós hangszeren játszani, és már rendelkeznek az zenei írás-olvasás
alapismereteivel.
Az
évtizedek múlásával azonban a fuvolatanulás egyre fiatalabb életkorban lett
aktuális. Nem ritkán 8-9 éves gyerekek jelentkeztek azzal a kívánsággal, hogy
fuvolázni szeretnének. A tananyagban hézag keletkezett. Az alsó tagozatos
tanítványoktól sem minőségileg, sem mennyiségileg nem lehetett olyan tempóban
követelni, mint a 3-4 évvel idősebbektől. Ezt ismerte fel Bántai Vilmos.
Közreadta – többek között – a „Fuvola ÁBC”-t, „A válogatott etűdök” több
kötetét, a „Skálaiskolát” két füzetben és Sípos Évával közösen olyan
zeneirodalmi és népzenei válogatásokat, amelyekkel már a fiatalon kezdő
fuvolások is megbirkózhatnak. A módszertani útmutató is igazodik a megváltozott
helyzethez. Kitér az olyan esetekre is, mint pl. a levegővétel-gyakoriság,
amelyekben a tanulók életkori sajátosságai miatt lassabban születik sikeres
megoldás.
Ezek a
kötetek kezdetben a Jeney Fuvolaiskola kiegészítésekén kerültek bevezetésre.
Később azonban olyan népszerűek lettek a fuvolát tanítók és tanulók körében,
hogy nem ritkán a korosztályos versenyek kötelező anyaga ezek közül kerül ki. A
kötetek tartalma igényes válogatás eredménye. Stilárisan azt az időszakot
ölelik fel, amelyben a hangszer igen népszerű. A nehézségi fok megválasztása és
a fokozatok egymásra épülése egyrészt igazodik a fiatal korosztályhoz, másrészt
szabad mozgásteret is biztosít a tanár számára. Bizonyos gyakorlattípusok közül
válogatni is lehet, vagy egyszerűen átugrani. Mindezek mellett tartalmazzák
azokat a jellegzetesen zenei és technikai követelményeket (a dallam és a zenei
karakterek formálása, artikulációs gazdagság, a légzés és hangképzés
kontrollja), amelyek nem hiányozhatnak a fuvola tanításából.
Mindezek
ismeretével válik teljesebbé emlékezésünk a legendás fuvolaművészre és tanárra,
valamint méltóbbá az, hogy róla termet neveznek el.
Tősér Dániel
fuvolaművész, főiskolai docens,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára