Kettős utóhang egy kecskeméti hangversenyhez
Ne hagyományos koncertbeszámolót, még kevésbé kritikát
várjon a kedves olvasó az alábbiakban. Adatszerűen, egyszerű leírással idézzük
fel a jelen nem voltak számára is – talán nem túlzó kitétel – a zenetörténeti
eseményt, hogy némi tanulságot vonjunk le belőle.
1.
A Magyar Kultúra Napja alkalmából 2011. január 20-án
különleges esemény helyszíne volt a kecskeméti Kodály Iskola Nemesszeghy Márta Hangversenyterme. A meghívó szerint zenés
beszélgetésre került sor Sári József
Kossuth díjas, Sáry László kiváló művész és Sáry Bánk Erkel-díjas zeneszerzőkkel. A két
fivér tavalyi 75., illetve 70. születésnapja is a program apropói között
szerepelt. A közreműködők Berényi Bea és Dratsay
Ákos, a Kodály iskola fuvolista művész-tanárai mellett Sáry
László (zongora), Sipos Gergely (gordonka) és Palotás Gábor (ütőhangszerek)
voltak.
A műsorszámokat a három szerző szerint csoportosítva
jegyezzük fel:
Sári József: Praeludium – két fuvolára
(2010 – ősbemutató); In memoriam T. E. – két fuvolára (2003); Jelentek c.
ciklusból: 3. Nem csak az „Istenek alkonya”, 4. Az ördögi kör keletkezése, 5.
Csillagóra – két fuvolára (1988);
Sáry László: Kettős – két fuvolára (2001); Hommage
à Kassák – fuvolára és zongorára (2004., rev.
2008); Hármasban – két fuvolára és marimbára (2010 – ősbemutató);
Sáry Bánk: Néma történet – fuvolára és gordonkára (1994);
Árnyjáték – két fuvolára és ütőhangszerekre (2010 – ősbemutató).
Ginder Éva, az iskola vezetője rövid köszöntője után Dratsay Ákos vette át a szót, s vezette a muzsikálással
meg-megszakított beszélgetést, helyesebben: a zeneszerzőkkel folytatott
beszélgetéssel vezette be az egyes műsorszámokat. Akadtak életrajzi kérdései a
műsorvezetőnek, például a családi zenei háttérrel kapcsolatban. Volt szó egyes
művek inspirációjáról, különös tekintettel a címválasztásra, a művek esetleges
programszerűségére. Az előadókhoz fűződő viszonyról, például az In memoriam T.E.
(Elek Tihamér) című darab kapcsán. Meglepően kevés szó esett a kifejezetten zeneszerzés-technikai kérdésekről, a szerzők
stílustörekvéseiről. Ezekre a kérdésekre tudniillik maguk a művek válaszoltak,
a hallgatókra hagyva a ráérzést, esetleg a jellemző vonások megfogalmazását.
Kortárszenei
esthez képest szép számú, főleg fiatalokból álló közönség volt jelen, s a
tapsokból ítélve ráhangolódtak a művekre, jó szívvel fogadták és nagy tapssal
méltányolták a műveket és az előadók teljesítményét. Ebben bizonyára nem elhanyagolható
tényező, a meggyőző előadáson túl a szerzők jelenléte, személyes hangú prózai
megszólalása, mely felkeltette az érdeklődést, olykor még vezérfonalat is adott
a hallgatóknak.
2.
A tárgyilagos, adatszerű beszámoló után meg kell
fogalmaznunk a tanulságot. Először is azt, miért beszélhetünk zenetörténeti
eseményről. Kecskeméten az ősbemutatókkal ékes kortárszenei eseményeknek ugyan
nem kis hagyománya van, visszalépve akár száz esztendőt is, mégsem mondhatjuk,
gyakori esemény, hogy három szerzőnek egy-egy kompozíciója újdonságként először
itt kerüljön közönség elé.
Nyilvánvaló,
hogy a Berényi Bea–Dratsay Ákos fuvolaművész házaspár
személyes elkötelezettsége, az újdonságok iránti készsége meghatározó volt a
különleges családi szerzői est létrejöttében. A szerzők meg tudták, hogy jó
kezekbe adják műveiket. Olyan darabokról van jelen esetben szó, amelyek bár mai
nyelvet beszélnek, de alapjában véve mégis hagyományos játékmóddal
szólaltathatók meg. Azonban így is elég újszerűek ahhoz, hogy ne kelljen egy
kicsit megküzdenie a hallgatónak (is) a darabok megértéséért.
Végül
arról kell szólni, hogy miért különösen fontos egy ilyen esemény. Azért mert példa. Példa a muzsikus-tanár kollégák
számára: merjenek műsorra tűzni kortárs műveket, akár ilyen töménységben. Ha
módjuk van rá, bábáskodjanak újdonságok körül is, tartsanak kapcsolatot kortárs
alkotókkal. Példa a tanítványok számára: lássák, hallják, hogy tanáraikban van
vállalkozó kedv, odaadás, hogy a megszokottól eltérőt, a biztos sikert jelentő
repertoár-darabok mellett újdonságok előadását is vállalják, s hogy ebben a
zeneszerzők partnernek tekintik őket. Mindenféle rábeszélésnél többet ér a jó
példa itt is. Bizonyára közelebb viszi a növendékeket is a kortárs művészi zenéhez
az így szerzett élmény, talán még ambíciót is ébreszt bennük a jövőre nézve. Az
efféle áttételes szoktatást, nevelést, akárcsak a közvetlen gyakorlatot azonban
nem lehet elég korán kezdeni. Szüksége van rá a (leendő) muzsikusnak és a
(leendő) hallgatónak is.
Bár
találnának mennél több követőre az ilyen kezdeményezések.
Ittzés Mihály