RÉVÁSZ ÁGNES*
SZABAD GONDOLATOK A RÖGTÖNZÉSRŐL**
Az emberi lélek nagyon összetett, ezért nagy türelmet
kell tanúsítani egymás iránt. A diákok vágynak arra, hogy elfogadja őket
mindenki, minden tanár! Az én feladatom csak annyi, hogy a saját
szabadságélményeikhez hozzásegítsem őket, és ha ez sikerül, akkor én is újra és
újra átélem ezt az érzést! Ezúton szeretném megköszönni ezt Nekik, és hogy
igyekeznek engem elfogadni olyannak, amilyen vagyok, bár folyton én is folyton
változok!
Rendkívül
jók a tapasztalataim a gyerekekkel, fiatalokkal való közös rögtönzésekről,
zenélésekről! Itt tanítjuk egymást arra, hogyan kell száműzni gondolatainkból
az olyan jellegű korlátokat, félelmeket – itt például a gyerekek eredményeinek
állandó egymáshoz való hasonlítgatását értem –, amelyek gátolják az
önértékelést, belső kincseink feltárását. Tudnunk kell: mindenki tehetséges! Ha
egymást inspirálják, a gyakorlások, beszélgetések alatt felszínre hozzuk a
legszebb mozdulatokat: empátiát, odafigyelést, beleérzést, megbocsátást. Tágabb
látóteret adnunk önmaguknak, egymásnak és nekem is! Az improvizáció közben
felszabaduló kreatív energia folyamatosan áramlik közöttünk! Mindig egy újabb
és újabb felfedezés az élet kincseiből! Egyre érdekesebb kérdéseket vet föl
mindenkiben, aki részese a dalnak. Így, hogy alkotói lehetnek a zene
felfedezésének, szívesebben, gyakrabban, és hatékonyabban nyúlnak az un.
klasszikus komolyzenei darabokhoz, mivel már egyre érthetőbb számukra! Belső igényükké
válik bonyolultabb szerkezetű zeneművek felfedezése. Igazolására következzék
most néhány levél a tanulóktól, mit jelent nekik az improvizáció:
„Ha az improvizációt le akarnám
rajzolni, hatalmas szárnyú madarakat rajzolnék egybefonódva. Azért, mert nekem
az improvizálás megadja a teret, ahol kedvemre kiterjeszthetem a szárnyaimat,
és szabadon repülhetek. Nincsenek benne korlátok, azt a hangot pedig, amit nem
tudunk lejátszani zongorán, kiénekelhetjük. Olyan, mint az élet, örökké
változik, hiszen nincs két egyforma improvizáció, talán ezért is van olyan jó
hatással az emberekre.
Nagyon szeretek improvizálni, mert
ezáltal tudok zongorázni, és ez nekem fontos. Segít visszatérni az élet
végtelen körforgásába, »örökké folyásába« mert ezzel megmutatom, kifejezem a
lelkemben lévő energiafolyamot, ami így megtisztul. A régi falusi emberek is
improvizáltak, kiénekelték magukból a bánatukat és az örömüket, nagyon jó, hogy
ezt én is meg tudom tenni. Olyan ez számomra, mint egy lépcsőfok vagy egy út a
teljesség felé, mert mikor improvizálok, a lelkem nyelvén beszélek, és amint
képes vagyok megérteni ezt, eggyel közelebb kerülök a titokhoz, amit minden
ember magában őriz és olyan sokan kutatnak. Köszönöm mindazoknak, akik segítettek,
hogy úgy improvizálhassak, ahogy most tudok. Köszönöm szépen!”
(B. Boglárka 18 éves)
„Lényegében az elmúlt évem legjobb
része volt az improvizáció és talán nem is csak az elmúlt egy évé. Miután
rájöttem, hogy miről szól teljesen felszabadított és kellemesen töltött el ez a
fajta zenélés. Igaz ehhez a társaság is hozzájárult. Az impró órák a
szabadságuk miatt megszabadítottak minden nehézségtől, ami egyébként megoldásra
várt. Feloldottak. Ezen kívül persze jó volt olyat tanulni, amit az előtte lévő
7 évem alatt nem, és különös eufóriával tudott eltölteni néhány kivételesen
szép mozzanat, ami ott helyben véletlenül született, akárkitől is. (Nem
mellesleg a többiek zenéje alatt élvezet verset írni.) Óbuda szerintem érdekes
volt. Játék szempontjából, amit ott műveltünk nekem nagyon tetszett. Az
időbeosztás eléggé szűkös volt szerintem, bár őszintén én személy szerint néha
amikor elkezdjük napokig is tudnék játszani ott a többiekkel, úgyhogy ebből a
szempontból a véleményem talán nem annyira mérvadó.” (E. Máté 15 éves)
„Amikor improvizálok, felszabadulok,
és teljesen szabadon játszok, mintha eltávolodna a külvilág. Nagyon élvezetes
így játszani és ilyenkor minden gondomat elfelejtem és nem is nagyon
gondolkodom.” (Sz. Anna
13 éves)
„…általában
megnyugvást jelent és hát persze jó a többiekkel játszani.” (P. Bence 16 éves)
Az óbudai bemutatón 9 gimnazista vett részt: 8 az
egri, 1 pedig a felsőtárkányi zeneiskolából. Nem volt könnyű összeállítani,
hogy milyen jellegűek legyenek az improvizációk, mivel a bemutató előtt igen
sok közös fellépésen szerepeltek a tanulók. Nyílván olyan spontán úgy sem
tudott volna lenni, mint mikor legelőször ismerkedünk meg a tanórán egy sajátos
hangulattal, és a felfedezés hatalmas öröme teremt egy rendkívüli szférát
körülöttünk! Az óbudai bemutatóra azt beszéltük meg, hogy milyen hangulatot,
tartalmat fogunk teremteni és ki kivel játszik együtt. A Kis kece lányom
népdalfeldolgozás már áprilisban felhangzott egy zenei fesztiválon Egerben, de
természetesen ott is és az itteni bemutatón is teljes rögtönzés volt egy előre
megbeszélt hangnemben . A felépítését együtt dolgoztuk ki .
Vérző lávából kiszakad
A Föld magából
Megvalósul
Vizet fakaszt s megszelídíti a lényeket
A vadrózsák illatára a csipketündér
Felébred
Az álmodás szárnyait
a zenére cserélte fel
a Végtelenség körbeért
S a száz év aludt el
Az első fuvola-zongora improvizáció előtt felhangzó
versemmel igyekeztem érthetőbbé tenni a
darabot, amelynek első felében a C fél-egész skálában gondolkodva próbáltuk
megjeleníteni a tűz sokféleségét, majd közös hangokon vezettük át – E, Fisz, G,
A, C – a lágyabb hullámzóbb e-mollba, amellyel a második rész hangulatát ábrázoltuk.
A következő kamara darab – zongora négykezes, klarinét, trombita – elé József
Attila: Tenyerembe tettem c. sorait szántuk:
Tenyerembe
tettem a lelkem: De
Ő gyémántokat szedett elő!
nézd meg,
milyen szép százlátó üveg! mert Ő az embert sose érti meg.
Ehhez a hangulathoz most egy akusztikus skálát
választottunk és üveggolyókat, amiket a zongora húrjaira dobtunk. A
középrésztől az akusztikus skálából már csak négy hangot hagytunk meg és
kiegészítve egy pentatonra, igyekeztünk nyugodtabb hangulattá varázsolni a
felhangzást. Aztán következett ismét egy versem, hogy a csendet könnyebb legyen
megteremteni:
az Egész
világ arra vár
hogy, mesét
mondva föléhajoljál
Az Egész
világ arra szomjaz
hogy
zártfalú eredből tengerré áraszd
Védelmedre
várad – zajból – magad elé emelted
Míg, a
Világ benne ül
Mint,
elnémított gyermek
Az
Élet-Fájában ültök Ti ketten:
az Egész és
a Világ
mint, Benned élő
Magjától
felfutó virág
Majd visszhangos dallamfoszlányokkal d-mollban,
óvatosan bekúszott a térbe a „Kis kece lányom” innen, onnan, mindenhonnan, még
a kút mélyéről is, ahogyan a trombita a kürt tölcséréből itta saját hangját.
Második tételnek szántuk a közvetlen utána megszólaltatott gyorsabb,
ritmikusabb folytatást az összhangzatos moll V. fokára épített skálából vett
hangulatot, melyet szintén az előző kamara felállás szolgáltatott. Kürt,
trombita, fuvola, klarinét, 2 énekhang zongora-négykezes. Lényegében az előző
és a két következő darab is véleményem szerint: természetzene s a csendből
születik.
Mert a
csend, ami az erdei séták Hangélményeit követi, és átszövi azokat – sokkalta
mélyebb és teltebb, mint a városi csendek, olyan himnikus nekem. Még a hangokon
is csendül, ahogy fel-csend-ül. A gyermekek fantasztikusak a természetben, hisz
annyi mindent fedeznek fel a világból és magukból. A lélegzetük továbbviszi az
ereikbe, beépíti sejtjeikbe ezt a himnikus harmóniát. Legyen fogalmunk a szelek
változatos sebességéről, erdei dallamokról, a hullámok játékáról, s az elemek
harcáról. Ismerjék meg a fény erejét, melegségét, a sűrűsödést és a tisztást –
a teret! A barangolást – ami a visszatérések ritmusával átszellemíti a járást,
s felemeli a földi embert önmaga és a minden tudósává. Így a fogalmaink
beépülnek zenejátékunkba, irodalmi fogékonyságunkba. Az a néhány pillanat ilyen
az órákon, amelyek akkor és ott megállítják az időt, mert visszavonhatatlanul a
jelenbe kerül át az ember, s zenévé lesz: Tudod! Zenéül vagy! Olyan csendülőből
indultál, felcsendültél és összehangolod az összes létező dimenziót. Zenéül
vagy benne! Milyen zenének lenni? Tudod, mikor nem is vagy te, a
minden vagy! Az egész világod zene vagy, az egész világa vagy, az egész fénye
vagy! Látod, hogy hullámzó a patak vize, de nem nézed a kezdetét és a végét,
hanem áradsz a vízzel a folyamattal, elkapod az érzést és nem gondolod tovább,
hanem áradsz! Mikor zenéül vagy benne: egy vagy a virággal, a folyóval, a
széllel, a tánccal… tehát nem pusztán te vagy, hanem minden vagy …benne!
A
következőkben ismét fuvola, klarinét és zongora szólalt meg a vers után:
Pipacsszomorú
csendben Egy
Tündér: fényfolyosó e Kertben
Piros
szirmok közé bújt a Szél S
a Föld édes Mákgubóban él.
A három nagyon érzékeny diákhoz nagyon illett ez a
hangulat, fény és talány! Ők már régebben együtt gyakorolnak és annyira
figyelnek egymásra és így természetes, hogy együtt választják meg a skálákat,
ritmikákat, képeket, imitációkat s mindent, amit még el szeretnének mesélni
Nekünk! Ha úgy érzik, beleénekelnek. Kell, hogy legyen minta, amire felfűzzük
dallamainkat! Ez ott kell legyen valahol a szívben, az égben, az oxigénben, a
mozdulatban, a csendben…
Játék – beleéléssel. Eljátszani,
hogyan táncol a fűzfa, hogyan zúg az erdő, miről mesélnek a hegyek, milyen
hangon búgnak a sziklák, a feltörő források! Hogyan mozdul hullám–hullám
karjában a patakok, folyamok vizében! Mit álmodik a téli erdő, mit álmodnak a
földalatti magok, s hogyan lesz termékeny tavasszá! Mit érezhet az erdő szíve,
ha mi önfeledt boldogsággal szívjuk be illatát, hallgatjuk csendjét, beitatjuk
magunkba fényét, titkaival. Az öröm, ami ennek az átadásnak a része egyben hatalma
– ereje! Ilyenkor a legbensőből feltörő muzsika – a testbe zárt lélek kitörő
extázisa: a szabadság! Az önátadásból ihletett muzsika a szabadság hangja, a
belső szabadságé – az ÖröksÉgé!…
Végezetül néhány gondolat arról, mennyire
fontosnak tartom a rögtönző-zenetanulást, egymás segítését: A JÁTÉK: a
valóságé, az ÖröksÉgé. Mindig azt mondjuk: játszd el ezt a darabot! Belső
átvilágítás – az értelem fénye – nélkül, a muzsika sem nyújt élő élményt a
hallgatóságnak, örömet, szabadságot a játszónak! Ez a belső értelem velünk
születik és megtermékenyülésre vár. Az átélés olyan, mint az újrateremtés, mely
egyben sokféle átváltozást hordoz magában, hogy eggyé váljunk minden létezővel.
A muzsika, felhangzása után is benned szól! Mint a mindöröktől fogva létező
folyam – patak – forrás. A természeti jelenségekkel való azonosulás kifejleszti
a zenei képességeket, mert a legjobb minta. A gyermek felfedezi törvényeit és
alkalmazni fogja azokat. Rögtönözni fogja a dalban az előhívott képek
költészetét. Maga a zene is újra felfogja az embert és formailag átalakul. A
műfajokat ez a tükrözés teremti meg. De a forrás az örök érték: a költészeti
zene egységes. Nem vár el formát, csak önmagát adja.
A rögtönzés – rejtett
magunkra-ismerés, a zenei rögtönzés – alkotó öröm, a természet ritmusait és
dallamfordulatait az eszközök sokféleségével egyfajta megkönnyebbülés, egyfajta
hazatalálás is. Megtanulni – akár hangokkal, versritmusokkal, táncolva, akár
dallamokkal vagy színhatásokkal – ahogy egyre jobban itatódik fel hallócsontjaikon
át szívünkbe, s bővíti a belső látóteret, felserkenti nagyobb utakra a
szellemet ~ egyre bátrabban ábrázolva! Így az Értelem felfogva – hozzáadja
Magát – a sajátosat. A bonyolult személyiségeknek úgy kellene elsajátítani a
zene minden elemét, rétegét, hogy alkotásaikon ne bizonyos műfaji sajátságok
legyenek elsődlegesen szembeötlőbbek, hanem maga a lélek – az egyéniség! Ez a
célja a rögtönzésnek: hazatalálás – megnyílás! A mag, a tehetség, az életet
létrehozó erők akarata szerint tökéletes! Ennek kivirágoztatásához rengeteg elem,
szándék kell.
A rögtönzéses zenetanulás sikere a
változatosságban és az egyedi kifejezés lehetőségében rejlik. Mert nemcsak
rengeteg új dolgot tanul az ember, hanem felszínre hozza az ő elemi
összetartozását a szellemivel és öröme az önmegismerése is egyben. A mi
mindennapjaink is ettől lesznek szebbek, gazdagabbak, ha magunkból jön elő
valami új.
A gyerekekben minden benne van! Bennük
ugyanúgy ott áramlik a zene, s folytonosan élénkíti őket. Nekünk az
érdeklődésünk, kíváncsiságunk mellett folyamatosan segíteni kell őket a
fogalomalakításban. Hogy tudatosítsuk bennük: a hangszertestünk, mint a (zenei)
hangok rezonátora örök-mozgásra kényszerül az Univerzum és a belső szellemi
erők ritmikus hangjaitól – hogy gyakorlatilag a zene szárnyai vagyunk, s ezek a
ritmusok éltetnek minket és a világot! A felkészítés és a rögtönzés mindig
együttesen van jelen: az önátadás a figyelem, figyelemirányítás állandóan
alakítják a zenei eszközöket is, egymásba fonódik a végtelen és a véges – eggyé
válik az alkotó az alkotással. Az „eszköz” – a hangszer és az ember is – zenévé
válik.
Az improvizáció
szabadságélménye felbecsülhetetlen érték! Ott, ahol szinte csak a rögtönzött
élőzene virágzik még most is, nem tűnik fel oly mértékig ennek fontossága, mint
itt Európában, a bezárkózott emberek világában!
* Budapesten diplomáztam
jazz-zeneszerzés hangszerelés szakon 2004-ben; 2003 szeptemberétől tanítok az
egri Farkas Ferenc Zeneiskolában. Az improvizáció tárgyat 2006 szeptemberétől,
kötelezően választható csoportos foglalkozásként, 2008 szeptemberétől a
Felsőtárkányi Á.M.K. Zeneiskolájában is. Legelőször a zongoraórákra csempésztem
be a rögtönzést, majd 2006-ban 7 gyerekkel indíthattam egy csoportot. A
növendékeim száma azóta 30-ra emelkedett.
** A Kodolányi János Főiskola és a ZETA közös
rendezésében megtartott „Rögtönzés a zenei előadásban és pedagógiában” c.
Konferencián (2010. V. 8-9., Óbudai Társaskör) elhangzott előadás kibővített
változata. A Konferencián elhangzott
előadások közül még Faragó Béla
(Pentaton örökségünk a világ népzenéiben) előadásának megjelentetését ősszel
tervezzük.
(A Szerk. megj.)