X. Négykezes
Találkozó, Barcs
Nem
tudom, ki hogyan éli meg az ország válságos helyzetében zenetanári mivoltát, de
nekem ebben a tanévben itt, Somogy megyében a második zongora-ünnepen volt
alkalmam részt venni.
Az első a regionális zongoraverseny
volt és most 2011. március 18-án a X. Négykezes Találkozó Barcson: kisváros a
horvát határ mellett, de nem a szellemi periférián. Köszönhetően a Vikár Béla
Zeneiskola igazgatónőjének, Plecskóné Czigány Editnek
és az évek óta lelkesen szervező, kiváló tanárainak. Így foglalta össze
lelkesedésük okát: nagyon fontosnak tartjuk, hogy azok az ügyes, tehetséges
növendékek, akik esetleg nem jutnak el egy országos versenyre, itt
sikerélményben részesüljenek és érezhessék, hogy gyakorlásuk nem volt hiábavaló.
Talán a
sokakat érintő nehéz anyagi helyzet miatt kevesebb növendék tudott részt venni
a találkozón, viszont így nem volt zsúfoltság a zeneiskola amúgy nem túl nagy
épületében és kényelmesen lehetett tartani az időkeretet, volt idő minden
párosnak a zongora kipróbálására (ami elengedhetetlenül fontos és szükséges
feladat a bemutatkozás előtt), lehetett kényelmes szüneteket beiktatni a
korcsoportok színpadra lépései között, ezzel időt hagyva a zsűrinek is az idő
sürgetése nélküli, alapos, megfontolt döntésre és a vendégek szempontjából
pedig a beszélgetésre, tapasztalatcserére, ami üdítően hatott a tanárok lelkére is, megerősítve egymást abban, hogy van
értelme – minden nehézség ellenére – a munkánknak, amit ma már csak
elhivatottsággal lehet csinálni.
Az előtérben tévéképernyőn
figyelhették a nagyteremben zajló eseményeket a fellépésre várók és az
érdeklődők, eközben lehetőség nyílt arra is, hogy azonnal megbeszéljék a
hallottakat, tapasztalatot cseréljenek azok is, akik addig nem ismerték
egymást, akár felnőttek, akár gyerekek. A közösen átélt élmény közelebb visz
egymáshoz.
Ha nincs zsúfoltság, ha van idő
bőven mindenre, akkor nyugodtabb mindenki és könnyebben barátkoznak,
ismerkednek egymással a gyerekek is.
Bánky József zongoraművész (a PTE Művészeti karának
tanára), a zsűri elnöke is azt emelte ki értékelésében, hogy a tanárok és a
növendékek töretlen lelkesedését tapasztalta, amit a legfontosabbnak tart a
jelen helyzetben.
Rendkívül dicsérendőnek
értékelte a verseny megrendezésében az évenkénti folyamatosságot (egyik évben
szóló, a másikban négykezes találkozó), a hibátlan szervezést, ami a nyugodt
körülmények megteremtésével a verseny színvonalának emeléséhez is hozzájárult.
Túl azon, hogy a társas zenélésben a gyerekek megosztják egymás örömét-bánatát,
a zenei kifejezés kívánalmai szerint pedig az alkalmazkodást is gyakorolják. Ph. E. Bach szavaival élve a zene abban különbözik a többi
művészettől, hogy nem megfogható. A lényeg, hogy a gyermek mivel asszociál a
zenére.
Megyimóreczné
Schmidt Ildikó (a pécsi Liszt Ferenc Zeneiskola AMI és
a Pécsi Művészeti Szakközépiskola tanára), a zsűri tagja szerint is nagyon
előtérbe helyezendő a zenei mondanivaló megkeresése, a zenei forma megértése,
melyben a tanár személyisége és szellemisége meghatározó, kezdve azzal, hogy a
tanulandó mű élményszerű bemutatásával motiválni tudja-e a növendékeit egy
értelmes, közös szellemi produktum létrehozására, majd interpretálására. A
tanárnő szerint a mai időkben tettekre van szükség, mert a szavakból már sok
van…
Így foglalta össze a négykezes
játék előnyeit: Az együttes muzsikálás lényeges pontja a zenetanításnak. A
komolyzene és a zenetanulás iránti csökkent érdeklődés, valamint az egyre
kevesebb megszülető gyermek ellenére mégis lehet motiválni a kicsi és nagy
növendékeket is az önkifejezés vágyára, s az ehhez vezető rögös úton való
végighaladásra, vagyis a gyakorlásra, az együttes munkára. A közös órák
felszabadultabbak, a gátlásosabb növendék is könnyebben feloldódik az együttes
zongorázásban.
Dobos Tamásné, a (Garay János
Általános Iskola és AMI Liszt Ferenc Zeneiskolája
tanára) a zsűri harmadik tagja szerint is nagy és hatékony segítség ez az
akadozva játszó, merev növendékek gátlásainak oldásában és a folyamatos
zongorázás elérésében. Ránevel arra, hogy egymásra figyeljenek,
alkalmazkodjanak és kreatívan oldjanak meg váratlan, problémás helyzeteket.
Ha a tanár szorgalmazza a
kamarazenélést, ami ugyan tanítási szempontból nehezebb feladat, mint a csak
szólóhangszer tanítása, mégis tágabbra nyitja a horizontot a növendékek
érdeklődési körében. Ez jelentős és elismerésre méltó tanári attitűd.
7 korcsoportban 31 páros
mutatkozott be. Egészen örvendetes, hogy tanár-diák kategória is volt,
élményszerű produkciókkal. (Az interneten olvashatók a díjazottak.) Igazán
ihletett és katartikus perceket élhettünk át Chopin és Liszt műveinek
hallgatásakor, mely még a laikus szülőket, érdeklődőket is megérintette,
maradandó művészi élményt nyújtva mindenkinek.
Összességében élményszerű, a
minősítés tétje miatt izgalommal járó, de mégis pihentető, kikapcsolódást,
lelki-szellemi feltöltődést nyújtó napot töltöttek együtt Somogy megye 10
zeneiskolájának tanárai, növendékei és az őket kísérő szülők.
Köszönet a szervezőknek, a
lelkiismeretesen gyakorló, zongorázó növendékeknek, a felkészítő tanároknak és
a kedves szülőknek, akik nem csak anyagilag, de igényességükkel és
áldozatvállalásukkal is ösztönzik és támogatják gyermekeiket és ezen keresztül
kifejezésre juttatják, hogy van létjogosultsága és messzemenően szükséges a
magyar zeneoktatás.
Nagy Gabriella
X. SOMOGY MEGYEI
NÉGYKEZES ZONGORA TALÁLKOZÓ EREDMÉNYEI
BARCS, 2011.03.18.
i. KORCSOPORT
ARANY
Molnár Katinka 1.o.
Molnár Zsófia 1.o.
Felkészítő: Ághné Horváth Petronella (Nagyatád)
EZÜST
Vucseta Panna 1.o.
Németh Niké 1.o
Felkészítő: Tóth Krisztina
(Barcs)
BRONZ
Kecskeméti Endre Ek.
Szantner
Péter 2.o
Felkészítő: Bruszelné Petrákovics
Ilona (Barcs)
Szalai Rozália Lili 1.o
Slezák Domonkos 1.o.
Felkészítő: Takácsné Baja Erika (Fonyód)
Bera
Borostyán Ek.
Makai Anita 2.o.
Felkészítő: Vékás Kovács Zsófia (Lengyeltóti)
Inkei Nelli 1.o
Tran Ngoc Hung 1.o
Felkészítő: Luthárné Vonyó
Mariann és
Pécsiné Hortobágyi Szilvia (Kaposvár)
II.
korcsoport
ARANY
Nagy Bianka 2.o.
Varga Rebeka Kata 3.o
Felkészítő: Ághné
Horváth Petronella (Nagyatád)
EZÜST
Kovács Botond 2.o
S.Tóth Marcell 3.o.
Felkészítő: Dr.Fülöpné
Schneider Márta (Siófok)
Szűcs Kata 1.o
Bán Benedek 2.o
Felkészítő: Bothné Vörös Katalin (Kaposvár)
BRONZ
Nagy Patrícia 2.o.
Szabó Johanna 2.o.
Felkészítő: Bothné Vörös Katalin (Kaposvár)
III.
korcsoport
ARANY
Berkics
Karola 3.o.
Vucseta
Luca 3.o.
Felkészítő: Tóth Krisztina (Barcs)
EZÜST
Soós Gergely Miklós 3.o
Soós Bence Tibor 3.o
Felkészítő: Dr. Esze Istvánné (Siófok)
Soós Gergely Miklós 3.o./
Nagy Noémi 3.o
Felkészítő: Dr. Esze Istvánné (Siófok)
Erdei Ádám 2.o
Vass Bence 5.o
Felkészítő: Dr. Farkasné Nagy Gabriella (Kaposvár)
IV.
korcsoport
ARANY
Bogdán Róbert 4.o.
Szilágyi Zita 5.o.
Felkészítő: Szilovics
Ildikó (Siófok)
Béres Katinka 5.o
Ludmány
Gábor 3.o.
Felkészítő: Pécsiné Hortobágyi Szilvia
(Kaposvár)
Béres Katinka 5.o
Inkei Márk 3.o.
Felkészítő: Luthárné Vonyó
Mariann és
Pécsiné Hortobágyi Szilvia Kaposvár)
EZÜST
Hári Zsófia 5.o
Czibere Gréta 6.o.
Felkészítő: Kapusné Dojcsák Edit
(Balatonföldvár)
Steiner Adrienn 4.o.
Gémesi
Evelin 4.o.
Felkészítő: Feigl Kinga (Nagyatád)
Sütő Viktor 4.o
Sütő Erik 6.o
Felkészítő:
Czmerk György (Nagyatád)
Nemes Dániel 5.o
Vass Bence 5.o.
Felkészítő: Dr. Farkasné Nagy
Gabriella (Kaposvár)
V.
korcsoport
EZÜST
Takács Dalma 5.o
Szikra Orsolya
Felkészítő: Pappné Baráth Katalin (Kaposvár)
BRONZ
Szantner
Nóra 5.o
Kulcsár Gréta 6.o
Felkészítő: Bruszelné Petrákovics
Ilona (Barcs)
VI.
korcsoport
ARANY
Tóth Fanni 7.o
Tóth Viktória 10.o
Felkészítő: Tóth Krisztina (Barcs)
EZÜST
Marlok
Anna Tk.
Bartha Botond Tk
Felkészítő: Dr. Fülöpné Schneider Márta (Siófok)
Morvai Kitti 7.o
Lázár Orsolya 7.o
Felkészítő: Nagyné Németh Henriette (Barcs)
VIII.
korcsoport /Tanár – Diák/
ARANY
Filotás
Nóra 4.o. - Kovács Diana (tanár) (Tab)
Boateng
Kármen 5.o - Tóth Krisztina (tanár) (Barcs)
Vass Dorottya 4.o. - Simonics Judit (tanár)
(Nagyatád)
BRONZ
Somogyvári Júlia 4.o. - Kovács Diana (tanár) (Tab)