Operaházi
morzsák
Egy bolond nap Figaro-módra
Az Operaház 2010/2011-es évadjában összesen tizenegyszer
hangzott fel W. A. Mozart opera buffája,
a Figaro házassága. Meglehetősen magas szám ez, nem véletlenül: az operairodalom
egyik ritka gyöngyszeméről van szó, melyben nincs halál, nincs vér, szenvedés (szerelmi)
is csak mérsékelten, s az is megoldódik a 4. felvonás végére. Helyette van
viszont móka és felhőtlen kacagás a közönség számára, kiváló lehetőségek a
színészi-énekesi brillírozásra, a virtuóz zenekari játékra, és megannyi alkalom
a Beaumarchais-da Ponte szövegkönyv által felkínált
poénok és szituációk kiaknázására a rendezőnek. Az idei évad utolsó,
tizenegyedik előadásán tapasztaltak — mind a rendezés, mind az előadás magas
színvonala — maximálisan igazolták a Figaro előadásának gyakoriságát.
Kétség sem fér hozzá, hogy Galgóczy Judit az opera minden percét alaposan átgondolta,
annak minden pillanatával el tud számolni. Már a nyitány alatt elkezdődött a színjátszás,
méghozzá azt az érzetet keltve, mintha a közönség maga is részese lenne az eseményeknek.
A bevezető percek trükkje voltaképpen nagyon egyszerű: néhány perccel korábban
még a földszinten helyet foglaló közönség vonult be azokon az ajtókon, amit az
opera első perceiben immár a szolgák használtak, hogy a gyertyatartókat elhelyezzék
a grófi palotában. A nézőtér még ezután is többször alakult át játéktérré a mű
folyamán, jó néhány meglepetést, sőt, az esetenkénti váratlan kurjongatással
néhány másodperces (utólag jóleső) riadalmat is keltve. A zenekari árkot
részben lefedő híd is a színpad kitágítását és a közönséghez fizikai értelemben
is a közelebb kerülést célozta. (E megoldás miatt kicsit tompábban szólt a
zenekar, ám az énekesek dolgát mindenképpen könnyebbé tette, és a szinte
karnyújtásnyi távolság miatt is közvetlenebb kapcsolat alakulhatott ki az
énekesek és a nézők között.) A szereplők állandó mozgásban voltak, ám ez soha
nem tűnt céltalannak, inkább a Mozart-zene által sugallt dinamizmust vetítette
ki a színpadra. Galgóczy nem akart többet, és nem
akart mást, mint a színház egyik legfontosabb feladatát: szórakoztatva
elvarázsolni közönségét. Ez maximálisan sikerült is neki.
Sikerült az énekeseknek is a
varázslat megteremtése, akik a jobbára pasztellzöld
díszletek (Csikós Attila) és a színes
jelmezek (Vágó Nelly)
segítségével a 18. századi Andalúziába röpítettek vissza. A szereplők
teljesítményét a legnagyobb elismerés illeti, igazi csapatmunkát láthattunk,
ahol mindenki a legtöbbet adta mind muzikalitásban, mind hiteles színészi
játékban. Játékuk során világosan kirajzolódtak az operában kavargó ellentétes
érdekek. Például a mi Lúdas Matyinkhoz hasonlóan
furfangos, az uraságot megleckéztető Figaro és a csalfa Gróf, aki az egykori
sevillai borbély menyasszonyát nézegetve immár sajnálja, hogy oly
elhamarkodottan lemondott a jus primae noctis előjogáról. Éles
a kontúr a még mindig vonzó, ám férje hűtlenkedései miatt a szerelmet csak a
múltban fellelő Grófné és a jövőbeni boldogságáról ábrándozó Susanna közt, de az álomvilágban élő Cherubino
pimasz fiatalsága és Bartolo doktor életkorából adódó
megfontoltság ellentétei is nyilvánvalóak.
Az est parádés alakítások
sorát nyújtotta. Kálmán Péter Grófja egyszerre
volt tekintélyt parancsoló és humoros, amihez telt és karakteres tónusú bariton
hang társult. González Mónika (Grófné) érett, érzelemgazdag megszólalásaiból különösen a 3. felvonásbeli
C-dúr ária emelkedett ki, amiben a szerep kívánta érthető rezignáltság mellett
a remény, sőt a cselekvés hangja is kicsendült már, mintegy másik síkra
helyezve az addig meglehetősen passzív operahősnőt. Az
énekesnő az egész előadás alatt tökéletes technikával, cizelláltan, rendkívül finoman
közelített szerepéhez. A Figarót alakító dél-koreai Sim Kihwan hajlékony, átütő tónusa remekül
illett az általa megformált karakterhez, nagyszerűen „hozta” a szövegkönyv kínálta
poénokat, amivel méltán aratott sikert a közönség körében. Susanna
megformálója, Váradi Zita hihetetlen
energiával, az elsőtől az utolsó percig uralta a színpadot, s nem túlzás: vállán
vitte az előadást. Tűzről pattant szobalány-alakítása jelentékeny, szuggesztív,
emlékezetes zenei megformálással párosult.
A négy főszereplő mellett a
kisebb szerepek is naggyá nőttek. Simon
Krisztina Cherubino mindkét áriájában
érzékletesen alakította az éretlen kamasz érzelmi hullámzásait. Elragadó volt
Marcellina szerepében Ardó Mária, tekintélyt
parancsoló Rácz István (Bartolo), és mindig humoros Derecskei Zsolt (Basilio). Peskó Zoltán sok évtized tapasztalatával
irányított, pálcája alatt mindvégig rendezetten szólt az Operaház zenekara,
tempói vígoperához illően frissek és üdék voltak.
A szünetben ismerős londoni
házaspárral találkozván szóba kerültek a látottak-hallottak. Az előadás
legnagyobb dicséretének szánták mondatukat: e Figaro színvonala olyan, mint
amilyenek a Covent Garden-beli Királyi Operaházban
szoktak lenni. Mivel magam is többször megfordultam ott, pontosítanék: ez az
előadás olyan volt, mint az ottani legjobbak
egyike… (Magyar Állami Operaház —
2011. március 31.)
Kovács Ilona