OLSVAY
ENDRE*
KIINDULÓPONTOK
Először
is köszönöm a meghívást a szervezőknek és örülök, hogy erre a konferenciára sor
került. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy már sokadikként léphetek a
mikrofon elé s így reflexiókkal élhetek. Természetesen nem kívánom az időt
tölteni azzal, hogy újrafogalmazzam mindazt, amiben egyformán gondolkodom az
előttem szólókkal, de fontosnak tartom nyomatékosítani, hogy melyek ezek az –
egymással szorosan összefüggő – alapkérdések: az előképzettség szintje, a
szakközépiskolákban folyó munka, és a bajok, melyek az érettségi eltörléséből
erednek.
Az előképzettség, illetve
középfokon zajló elméleti munka kapcsán máris megkockáztatok egy kijelentést:
tapasztalatom szerint három háttér sejlik fel a "kibocsátott"
növendékek tudásszintjével való szembesüléskor. 1) Ideális, amelyikre tovább építhetünk,
azaz zökkenőmentesen folytatható a munka elméleti téren (nem az udvariasság
mondatja velem, hogy ez jellemző Pécsre). 2) „Sokat markol és keveset fog”:
olyan mélységben és mértékben, vagy olyan időintervallumot átfogva próbálják a
zeneelméleti teljességet nyújtani a négy évben, ami – meggyőződésem – nem
elsődleges feladat, sőt, rovására is megy a megalapozandó, meggyökereztetendő
tudásnak. (Erre nem mondanék intézményi példát, bár tudnék.) 3) Gyakorlatilag
megfoghatatlan, mi zajlik a zeneelmélet oktatása során... Megérkeznek a
felvételire a /leendő/ hallgatók, s bárhogy kérdezzük, próbálunk a nyomába
járni, nem kristályosodik ki szervesen, valójában milyen módon történt az
elmélet címén folyó középfokú oktatásuk. Ezt a hármas felosztást több éves tapasztalatom
mondatja velem, nem erre az alkalomra vázoltam föl, épp ezért gondoltam
megosztani Veletek.
Egy másik, tapasztalatból leszűrt
gondolatsort is hadd részletezzek. Akik közelebbről ismernek engem, tudják,
távol áll tőlem mindenfajta hamis pszeudoliberális szemlélet, így amikor a
hallgatókra, az ő „lelkületükre”, hajlandóságaikra hivatkozom, másfajta
gondolat vezérel. Saját gyakorlatomra vonatkozóan (negyedszázadra tudok
visszatekinteni) úgy tapasztalom, hogy a fogékonyság versus felkészültség kettőssége
érdekes rajzolatot mutat az elmúlt évtizedekben; /részben legalábbis/ lélektani
vonatkozású, ám tanári mindennapjainkra erőteljesen ható „tünetegyüttesről”
szólnék.
Úgy
a nyolcvanas évektől egy olyan cca. évtizedes hosszúságban a
felkészültség általában elfogadható volt (kirívó szélsőség mindig létezett, de
nem lévén meghatározó, erről nem kívánok szólni): meglehetős szakmaisággal
felvértezve jöttek a fiatalok. Egyidejűleg viszont (továbbra is az átlagról
beszélek) uralkodott egyfajta – muszáj nevén nevezni – lebecsülése az elméleti
tárgyaknak.
A
következő, szintén mintegy évtizednyi időszakban a felkészültség már
érzékelhetően megcsappant. (E szempontból is nagyon rosszkor, időzítésére nézve
legrosszabbkor jött a kötelező zenei érettségi eltörlése: egy amúgy is hanyatló
folyamatot gyorsított meg.) Ugyanakkor ez a kilencvenes évek „közép”
generációja fogékonyságban jóindulatú, mondhatjuk igyekvő volt – tán ez a
legjobb szó.
A
legújabb 5-6-8 év tapasztalata (természetesen ezek az ún. generációk nem
választhatók el „demarkációs vonalakkal”): a felkészültség ?... – nem is
részletezem, elmondtátok. Sajnos kijelenthetjük, hogy a felkészültség (szemben
a fogékonyság hullámvonalával) sempre decrescendót képez, s csak remélhetjük,
hogy nem tart al niente... – A
fogékonyság, nevezhetjük érdeklődésnek is, viszont erősebb, mint korábban:
elvileg nagyon jól lehet/ne/ rá alapozni. Immár nem vonják kétségbe, hogy ezek
az elméleti diszciplinák fontosak, egész zenész személyiségüket tágítják
általuk. Igen ám, csak itt egy olyan újabb keletű személyiségbeli, objektív
változással is szembesülünk, amivel kapcsolatban némileg Gönczy Laci bevezető
előadására utalnék. Sokkal rosszabb ugyanis a jelenlegi hallgatói nemzedék
tagjainak hosszabb távú memóriája, egyúttal pedig a rövid távú
koncentrációs képessége is. Így hiába van meg a hallgatókban a jó szándék,
hiába hisznek többen közülük az elméletben, e szempont miatt megint csak igen
nehéz megfelelően dolgozni. Ezeket a pszichológiai problémákat figyelmen kívül
hagyni saját ténykedésünk ellen hatna: számolnunk kell velük, s mivel objektív
okai vannak, befolyásolni, megoldani nem vagyunk képesek. (Egy csapásra, vagy
puszta ráolvasással nyilvánvalóan nem.)
Hadd ismertessek röviden egy 10 esztendeje
Győrben bevezetett gyakorlatot, ami egyfajta válasz részünkről a felkészültség-felkészületlenség
dichotómiára. A mindennapokban csak „núlladik évfolyam”-nak nevezzük, habár a
hivatalos neve „előkészítő”. Mindazok, kik a felvételin a kívánatos szint alatt
mutatkoznak meg szolfézsból, illetve elméletből, nem kezdhetik meg a
kreditekkel-osztályzatokkal járó konkrét stúdiumot, hanem felzárkóztató egy-két
félévet kell elvégezzenek. Ez kritérium tárgynak minősül, így jogilag is
alátámasztott, miért nem kapnak érte kreditpontokat – egyúttal valóban a kritériuma annak, hogy
elkezdhessék a Zeneelmélet 1. /vagy Szolfézs 1./ stúdiumot. Félévente ebből
alkalmassági vizsga van, ahol bizonyíthatják, ez alatt az idő valóban pótolták
nem kismértékű hiányaikat, de ha mégsem, úgy újra-meg-újra fel kell venniük e
tárgyat. Mindez ugyan saját finanszírozott féléveik terhére megy, de nem
lehetünk tekintettel azokra, akik –
ha nem is feltétlen kizárólag saját hibájukból, de mindenképpen – tompítják az általános elméleti színvonal élét.
Tanításunk
folyamatára, vagy ha úgy tetszik, mindennapjaira nézve merül föl jó néhány
alapvető szempont – most ezekről szeretnék szólni. Kezdeném ott, hogyan osztunk
be egy csoportot: mi az ideális létszám. Az volna jó, ha 6-7 embernél többel
nem kellene dolgozzunk egy csoportban: hatványozottan jobban folyik a munka,
akármilyen szintű /!!/ a felkészültség, mint ha tíznél több résztvevő alkotja a
társaságot. Ekkora létszámnál azon 1-2 hallgató mellett, aki fölkészültségénél
és egyéni érdeklődése nyomán előtérbe kerül, a többi óhatatlanul háttérbe szorul,
noha más közegben, kisebb létszámnál valamennyien ösztönözhetők lennének.
Többen
elmondták előttem: nem árt arra apellálni, milyen hangszeres az illető. Persze
fetisizálni sem kell, de számos esetben külön pozitív impulzust adhat, ha olyan
zeneirodalmi részletet választunk valaminek a demonstrálására, ami /minél/
közel/ebb/ áll hangszeres énjükhöz. Természetesen nagyon érzékeny egyensúlyt
szükséges kialakítani mindazzal, amit nem ismernek: hiszen adnunk kell egyfajta
kitekintést is. De ne menjünk el a mellett, hogy a számukra otthonosabb, netán
konkrétan ismert darabból kiindulva világítsunk rá egyes problémákra.
Ez
természetesen összefügg azzal is, amit Komlós Kati hangsúlyozott: meg kell előre
tervezni a 2-3 év menetét, s eközben készek kell legyünk a menet közbeni rugalmas
változtatásokra – ha azt indokoltnak ítéljük. Az előre megtervezettség
feltételezi az előbb vázoltakat: szükséges, hogy tudjuk, az adott csoport hány
főből áll, milyen fölkészültségű, milyen hangszeresek hallgatókból. Ennél fogva
lehet pl. a kamarázást is eszközül beilleszteni.
A
kamarázás mellett fontos, sajátos feladattípus bizonyos kreatív gyakorlatok
végeztetése. Erre mindenképp rá akartam térni, mert a zeneszerzői jellegű
feladatok gyakran nagyon hasznosnak tudnak bizonyulni, s miután a kezdetkor
fellépő kishitűségükön túlléptek, maguk a hallgatók is igen élvezni szokták. Kiemelném
itt, amiről nem esett szó eddig: a hangrendszerek elméletének tanítását.
E téren különösen beváltak ezek a feladványok; úgy szoktam mondani, tessék
akkor megírni az „opusz egyet”! Utaljon egy bizonyos hangkészletre, vagy
hangrendszerre, akár a legklasszikusabb formába rendezetten, hogy
kontrollálható legyen /az ő számukra is/. Ezután általában már a hallgatók maguk
várják az „Op.2-t”.
Ebbe
a kreatív, zeneszerzői ágazatba sorolom a harmonizálást is, ami nem
szorítkozhat sem a korálokból vett szopránra, sem a continuo-eredetű basszusra:
egyensúlyba kell hozni a kettőt. (Viszont erőteljesen figyelembe kell azt is
venni, amiről az előbb Keresztes Nóra szólt, hogy a billentyűzet közelében élő,
vagy más hangszer mívelője.)
Egészen
alapvető szempont, mely mondhatni kormányozhatja elméletoktatásunkat: egyáltalán
nem tartom oktondi dolognak kiindulópontnak tekinteni a hagyományos, ún.
klasszikus összhangzattant. Egyfelől nem is biztos, hogy korábban megtanulták.
Másrészt az ehhez köthető, további elméleti megközelítések is – túl az
összhangzattanon – jól modellálnak egy olyan gondolkodásmódot, ami
kiterjeszthető. Mert a fő feladat az lenne, hogy a hallgatók egy általános
gondolati fegyelmet, látásmódbeli érzékenységet, no meg a lehetséges szempontok
önmagukban, absztrakt módon kezelését sajátítsák el – s mindezt tudják majdan alkalmazni
a - mondjuk - XII-XIII. századtól a ki-tudja-milyen távol jövőbe vezetve. Mindezt
egy életközelibb, azaz tapasztalatukból jobban ismert stíluson is el lehet, mi
több, azon érdemes kezdeni. Hogyan működik egy dallam, mit figyelhetünk meg egy
ritmikai változásnál, mit jelent a hangrendszer ekkor és akkor, etc. Ha nem
okvetlen térünk is ki minden stíluskörre (amire ritka adományként nyílik csak mód:
idő nem futja rá), egy ilyenfajta gondolati jártasságot és szemléleti
összpontosítást el lehet sajátíttatni ezen hagyományosnak mondott koron, annak
zenéin keresztül. Mindezek okán, nem pedig a „kitaposott ösvény” kényelme s
csábítása miatt érvelnék a klasszikusnak mondott összhangzattan, valamint formatan
centrális szerepe mellett.
Itt
említeném meg a szolfézs és elmélet tárgy összevonása lehetőségét is.
A
magam véleménye, hogy sok esetben nagyon jó, de van, mikor nem működik.
Semmiképp sem mondanám általános bölcsek kövének. Nehéz előre megítélni, kiknél
hogyan válik be, de talán hadd lovagoljak ismét vesszőparipámon: kis létszámú
és közel azonos fölkészültségű személyekből álló csoportnál nagyon jól
működhet, a szokásos 10-12 fős társaságoknál nem annyira. Ott óhatatlanul ki-ki
– még ha nem is tudatosan – „rákapaszkodik” arra a diszciplinára, amiben
korábbi tapasztalatai alapján eredményesebben mozog, s máris fölbillen a dolog,
nehezebbé válik az értékelés is. Végső soron tehát nem „feltétlen igen”, de
ugyanúgy el sem utasítanám: legyen választható.
A bolognai rendszer
bevezetéséhez köthető, de nem abból fakad két új kötelező stúdium: mesterszinten
az analízis, alapképzésben a partitúraismeret. Mindkettőt nagyon
üdvözlendőnek tartom, s a gyakorlat ékesen bizonyítja létjogosultságukat.
Nyilván mihelyst nagyobb tapasztalattal, rálátással bírunk majd e tárgyak
oktatása terén, úgy differenciáltabbak lesznek észrevételeink. Természetesen az
analitikus szemlélet nem is kismértékben, át kell hassa az előző éveket is.
Még
az új tantárgyak kapcsán jut eszembe – Szűcs Sándor említette először, hogy
mennyire fontos /lenne.../ megtanítani a fiatalokat a zenéről írni, s majd
beszélni is.
Azt találtuk ki Ruppert István
igazgató úrral, hogy Győrben, MA szinten bevezethető a pedagógiai tárgyak
rovására a zenei ismeretterjesztésre felkészítés stúdiuma. Ez részben valóban pedagógiai
jellegű, de másfelől erősen elméleti is. Eminens célja kifejezetten a zenéről írás
és beszéd. Magam Földes Imre hajdani nagyszerű kurzusainak kohójában edződtem,
így van valamelyes tapasztalatom és hajlamom is erre – a most ősszel belépő
első mester évfolyam számára el is indítjuk.
Remélem, a kerekasztal során
szembesülhetek röviden fölvetett gondolataim esetleges visszhangjával, illetve
mindannyiunkat serkentő polémiákat folytathatunk. Még egyszer köszönöm a
lehetőséget és a figyelmet.
* A szerző a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zeneelmélet Tanszékén egyetemi adjunktus. Írása a Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti felsőoktatásban c. konferencián (Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, 2010. április 23.) elhangozott előadás szerkesztett változata.