FITTLER KATALIN
Quasthoff tanít
Aki csak hangfelvételről ismeri hangját, el sem
tudja képzelni, hogy Thomas Quasthoff bármiféle fogyatékossággal élne. Pedig a
világhíressé vált basszbariton: contergan-bébi volt,
és sokáig aligha gondolhatott a hivatásos előadóművészi pályára. Zenei
légkörben nevelkedett, s hála a szülei gondolkodásmódjának, engedték, hogy
azzal foglalkozzon, ami érdekli. Korán kiderült, hogy az éneklés – örömforrás a
számára. 13 éves korától 17 évig tanult énekelni egyazon tanárnál – közben
érettségi után elvégzett hat szemesztert jogi egyetemen, majd hat évig
takarékpénztárban dolgozott (ekkor gyűlölte meg egy életre a
nyakkendő-viseletet!), aztán rádiónál volt moderátor és bemondó. Első jelentős
énekesi fellépésére 25 éves korában került sor, templomi koncerten. Két évre rá
megnyerte a würzburgi Mozart-versenyt, s 1988-ban megtörtént a csoda: az ARD-verseny győzteseként nyilvánvalóvá vált, hogy énekesi
pályára hivatott. Egy évtizeddel később, 1998-ban debütált a Carnegie Hallban. Közben
1996-ban kezdett tanítani a detmoldi főiskolán – s
2004 óta a berlini „Hanns Eisler”
Zeneművészeti Főiskolán foglalkozik elhivatottan az énekes-utánpótlással.
Quasthoff sokat megélt, bölcs ember –
már csak ezért is ideális pedagógus. Egyénisége nem nélkülözi a humort, a
szarkazmust s az öniróniát – emellett
A Salzburgi Ünnepi Játékok keretében már hallottam
mesterkurzusát – akkor a nemzetközi pályakezdő mezőny legígéretesebbjei közül
kiválasztott fiatalokkal foglalkozott; az idei Mozart-héten (ahol egyébként két
hangversenyen lépett fel; zongorakíséretes dalokkal és zenekarkíséretes
áriákkal) saját növendékeivel hirdetett mesterkurzust.
Az ingyenes számozott belépőkből egy hónappal
korábban már hírmondó sem maradt – nagy érdeklődés kísérte a mind művészi, mind
pedagógiai szempontból érdekes eseményt. A mezzoszoprán Isabelle
Rejall Sesto áriáját
énekelte Mozart: La clemenza di Titójából (vagy
Titusából), Jakob Ahles pedig a Don Giovanni
Leporellójaként hódította meg a közönséget.
Különösen figyelemreméltó, hogy mind a daloknál,
mind az áriáknál milyen nagy fontosságot tulajdonít Quasthoff
a testbeszédnek. A színpadi jelenségként is ideális alkatú két fiatalnak
testtartását, mozdulatait, mimikáját mindig tartalmi indokkal irányította – nem
győzte hangsúlyozni, nem utánzásra akarja késztetni növendékeit. Arra sarkallta
őket, hogy maguk is próbálják megtervezni, hogyan a leghatékonyabb a
rendelkezésükre álló hely kihasználása. Ennek során minden tudatos mozdulat
jelentőséget kapott; amikor előrelép, amikor megtorpan, vagy amikor a
folyamatot-folytonosságot erősítendő, huzamosabban mozgásban van az énekes. A
céltalan, akár kényelemből, akár megszokásból beidegződött gesztusokat
könyörtelenül irtotta! Nem tiltással, hanem puszta rákérdezéssel – ami által
nyilvánvalóan okafogyottá vált a korábban akár hatásosnak vélt mozdulat. Máskor
a tekintetet irányította a szöveg-adta képek, jelenségek tudatosításával. Néhány
egyszerű kérdésre adott, magától értetődő választ követően a megismételt
frázisok, gesztusok egészen másnak hatottak. De Quasthoff
a legmaradandóbb hatást azzal tudja kiváltani, ha egymás mellé helyezi a
növendék kivitelezésmódját, és saját elképzelését ugyanarról a részletről.
Ilyenkor természetesen túloz – de oly zseniálisan csinálja, hogy sohasem hat
bántóan! Ha az énekes dinamikailag erőlködik a nagyobb hatás kedvéért –
karikírozza kiabálását, majd megmutatja az intenzitással érzékeltetett súlyt,
erőt, nagyságot. A hallgató pedig ámul, a művészet kifejezési lehetőségeinek
kimeríthetetlenségét látva. Quasthoff a
mesterkurzusai keretében óriási színpadi egyéniség benyomását kelti, aki
virtuóz módon játszik hallgatósága érzelmeivel. Teszi ezt
Mi tagadás, katartikus! Mindent elhiszünk neki –
legfőképp azt, hogy mindaz, ami a színpadon történik, nekünk szól, értünk történik.
Hogy sírjunk, hogy nevessünk – hogy megmerítkezzünk
az adott mű szépségeiben, élvezzük a mélységeit és magasságát.
A budapesti közönség 2011. március 23-án lehetett
részese ilyen élménynek, amikor a Camerata
Salzburggal lépett fel, Mozart-műsorral, a Budapesti Tavaszi Fesztivál
keretében, a Művészetek Palotájában.
A ráadásszám előtt érdemes lett volna tesztelni a
közönséget: az az elégedett nyugtázás, amellyel
fogadta a zenekari bevezető első
hangját (azonnal felismerve, hogy Sarastro E-dúr
áriája következik), önmagában is igazolása Quasthoff átlényegülő-képességének.
Mert az énekest látva már előtte
tudtuk, hogy aki megszólal, nem lehet más, mint Sarastro.
Fittler Katalin