Antal - Lundström Ilona
A zene ajándéka
Hogyan segítheti a zene a gyermek rejtett tehetségeinek feltárását és
érzelmi-szociális fejlődését c. könyv szerzői előszava*
Éppen ötven éve
vettem át első tanári oklevelemet. Egy csendben munkálkodó nemzedék tagjaként
szeretném átadni tapasztalataimat, tudásomat az élni segítő zene ajándékáról
azoknak, akik fontosnak tartják jövőnket és a gyermekeket.
E könyvben a
zeneoktatás szerepét egy szélesebb látókör, a teljes esztétikai kultúra
területének részeként elemzem a társadalom alakulásában. Az olvasó egy
nemzetközi kitekintéssel követheti az alábbi gondolatkörök kifejtését:
– Mit jelent
az esztétika, a zene a fiatalok és a társadalmi fejlődés számára?
–
Milyen haszna van a korai esztétikai-zenei aktivitásoknak a gyermek későbbi
tanulmányaiban és életvitelében?
– Hogyan
lehet a zene fejlesztő hatásait erősíteni a pedagógiai munkában? Hogyan jut el
a zene a gyermekekhez?
Az egymásra
épülő hét fejezetben megpróbálom újszerűen megvilágítani a kutatás tényeit a
zene szerepéről a gyermeki fejlődésében és felvázolni pedagógiai alkalmazásának
lehetőségeit, indokait. Gyermekeink és unokáink miatt teszem, az ő életük szebbé
tételét és tehetségük kibontakoztatását tartva szemelőtt. Remélem, hogy a
közölt bizonyítékok pedagógiai és politikai tettekhez vezetnek.
A könyv
eredetileg Svédországban jelent meg 1996-ban, majd Dániában 2001-ben. Az
átdolgozott magyar kiadást időszerűvé teszi, hogy az oktatás helyzete
kérdéseket vet fel: Milyen pedagógiai nézetek uralkodnak ma az esztétikai
nevelésben? Hogyan találjuk meg és gondozzuk a valódi tehetségeket? Van-e érvényessége a kodályi
gondolatoknak, és hogyan adhatnak iránymutatást ma? Akik figyelmesen olvasnak,
ráismerhetnek korszakalkotó nevelési elveire egy tágabb összefüggésben, így a könyv
alapja lehet egy megújító pedagógiai párbeszédnek. Ebben a reményben adom a magyar
változatot az olvasók kezébe.
Budapest, 2011. február 10-én
A könyv hátsó
borítója
1961-ben lettem zenetanár, és az 1968-as első Győri Zenei
Konferencia óta sok kollégámmal együtt tudatosan dolgoztunk azon, hogy a zene
segítségével humánus értékeket plántáljunk a gyermekek és fiatalok körében.
Számunkra bizonyossá vált, hogy a zene tiszta forrása nélkül nem lehetünk
igazi, teljes emberek. Ma is mély érzelmekkel gondolok a Csepeli Jedlik Ányos
Gimnázium és a Galántai Magyar Gimnázium közös koncertjeire, valamint a
kórustáborra a zánkai telepen a ’70-es évek végén. Ez időben fedeztünk fel,
hogy azok a gyerekek, akik minőségi, tudatos zeneoktatásban részesűltek,
gyorsabban fejlődtek a kommunikációs és az intellektuális területeken is,
életvitelük felelősségteljesebb, kreatívabb lett, mint az átlagé.
Az a kodályi
pedagógiai elv, hogy a zene, az életet jobbá tevő és megszépítő ajándék minden
gyermeknek kis korától fontos, ma már bizonyítható. Az új pedagógiai és
esztétikai kutatások világossá teszik, hogy mit jelenthet egy átgondolt zenei
nevelési program a gyermeki személyiség alakításában. Sokan érzünk felelősséget
azért, hogy terjesszük ezt a tudást, megőrizzük a ránk bizott értékeket és
tovább adjuk a gyermekeknek, ily módon segítve őket eljövendő életútjukon,
amikor részesei és formálói lesznek saját társadalmuknak. Természetesen
tudatában vagyunk annak, hogy a zene nem csodagyógyszer, amely orvoslást ad
minden problémára. Egy eszköz a kezünkben, amit mind a jó, mind a rossz
érdekében fel lehet használni. Közös célunk, hogy a zenét a jó szolgálatába
állítsuk.
A zene ajándéka
A könyv első megjelenési dátuma 1996, svéd nyelven az Uppsalai Kiadóház Konzult Kiadója jelentette meg. 2001-ben
dán fordításban a Hans Reitzels Forlag-Kobenhavn
adta ki. A könyv hátterét, célját így foglalthatom
össze:
„Az összefüggő, holisztikus rendszernek sajátossága az,
hogy abban minden rész működése kölcsönös függőségben áll egymással, és van egy
sajátos eleme, amely saját működésének kismértékű megváltoztatásával képes
megváltoztatni a teljes rendszer hatékonyságát. Ha a pedagógiai rendszert ily módon
vizsgáljuk, rá kell jönnünk, hogy ez a teljes rendszer hatékonyságát
befolyásoló sajátos elem a zenei oktatás.
Az iskolában a tudatos, zenei központú esztétikai oktatás magasabb színvonalat
eredményez a gyermekek életfontosságú tanulási- cselekvési képességében és
növelheti az oktatás egészének hatékonyságát.” – állítottam Rendszerszemléletű zeneoktatás és
fejlesztésének lehetőségei című doktori disszertációmban 1987-ben. Amikor
1972-ben először írtam erről, sok pedagógiai szakember nevetett, azt hitte,
hogy ez csak egy tréfa volt, pedig a kijelentéshez zenepedagógiai munkásságom,
kísérleti megfigyeléseim eredményeként jutottam. Azóta már elfogadott tény, ami
ma kutatások tömege bizonyít.
Magyarországon 1951 óta léteznek zenei tagozatos iskolák.
A módszer és a gondolat az egész világon elterjedt és sok érdekes változatot hozott
létre. Az eredmény azonban mindenütt hasonló: a zene egy nélkülözhetetlen
pedagógiai eszköznek bizonyult a „vir justus”, a humánus személyiség nevelésében. Ma ez a
gondolat már jól ismert. De úgy tűnik, hogy itthon a gyakorlatban, az
osztálytermekben sokkal jobban is mehetnének a dolgok. Ezért nagyon időszerű a
kérdés: Hogyan tudjuk a zene ajándékát minden gyermeknek átadni? Válaszként
ebben a könyvben összefoglalom azokat a pedagógiai tapasztalatokat,
kutatásokat, melyek az eltelt évtizedekben a világ különböző
részein és saját munkámban kikristályosodtak a téma körül.
A könyv célja, hogy bevilágítsa „A
zene ajándékát”, azokat a humánus értékeket, amelyeket az esztétikai gyakorlatok élményei
eredményeznek a személyiségben. A gyakorlati munka segítéséhez szükséges
megismerni a zene közvetítésének lehetőségeit, a pedagógiai cselekvés módjait.
A gyermekek életlehetőségei és mindannyiunk jövője miatt szeretném e témát a
figyelem középpontjába állítani. Remélem, hogy lesznek néhányan, akik használni
tudják a könyv tényeit a pedagógiai és politikai döntésekben.
A zene ajándéka c.
könyv tartalma
1. fejezet
Az esztétikai nevelés filozófiai és pedagógiai
elemzése
A filozófia és az esztétika találkozási pontjai
----Filozófiai örökségünk (Kép 1)
A filozófia és a pedagógiai gyakorlat összefüggései
Az esztétika pedagógiai perspektívában
A radikális esztétika pedagógiai következményei
A pedagógia demokratizáló
szerepe
A személyiség formálásának területei
A megértés és kifejezés különböző formái
A didaktikai rendszer
-----a didaktikai rendszer (Kép 2)
Az esztétikai tevékenységek szerepe a személyiség fejlődésében
Jézus Krisztus Szupersztár Eszkilsztunában
A „harmadik aréna extráinak” hatása az
életkarrierre
A gyermekkor esztétikai tevékenységeinek
hatásvizsgálata
Agykutatók nézetei, véleményei a zenei
aktivitásokról
Rauscher-hatás
VISTA projekt
A könyv bemutatása
- a további fejezetek rövid összefoglalásával:
2. fejezet
Az esztétika
szerepe az emberi tudat fejlődésében
E fejezetben a szocializáció történetét követjük az
emberiség hajnalától a humanizmus koráig, a fejlődés vonulatában különös
figyelmet irányítva az esztétika és a zene szerepére. Elemezzük az esztétikai
és etikai minőség kapcsolatát a tudatos személyiség formálódásában és
összegezzük a mai társadalmi helyzetben is használható tanulságokat.
3. fejezet
A kultúra szerepe a
szocializáció pedagógiai rendszerében
A mai történelmi helyzetben elemezzük a szocializáció
pedagógiai rendszerét, melynek feladata az új emberi generáció felkészítése az
életre, saját céljainak elérésére és egyúttal a nemzet életben - maradásának
biztosítására. Az iskolának ehhez három fontos területet kell fejlesztenie minden
gyermekben ahhoz, hogy képesek legyenek emberi méltósággal élni: a szociális, a
kommunikációs és a kognitív/gondolkodási képességeket. Ezek nélkül az
életfontosságú kompetenciák nélkül a ma társadalmában nem lehet létezni. Hogyan
tudjuk tanulási kedvüket ösztönözni a fejlődésük folyamán? Milyen szerepe van a
zenének, az esztétikai aktivitásoknak a mai pedagógiai rendszerben? Hogyan
működik a gyakorlati munka az osztályteremben?
4. fejezet
Nevelés zenével
A fejezetben azokat a nélkülözhetetlen, semmi mással nem
pótolható nevelési alkalmakat elemezzük, amelyet csak a zene tud biztosítani.
Elsőként a személyiség önszabályzását, motivációját és belső harmóniáját
serkentő tényezőket, melyek a zenei didaktika közvetett nevelési eljárásainak
eredményeként az életkedvet és a szolidaritás szellemét alakítják gyermekeinkben.
Ezután a csoportos zenei aktivitások, a muzsikálás és éneklés alkalmait, melyek
mind a kisgyermekkorban, mind az ifjú korban hatékony lehetőséget biztosítanak
a felelősségteljes közös munkavégzés, vagyis a szociális kompetencia fontos
alkotóelemeink fejlesztéséhez.
5. fejezet
A zenei
kommunikáció
Az hang útján
történő/akusztikai kommunikáció életfontosságú szerepét két előfordulási
területen, a zenei és a nyelvi formában használjuk. Az „első jelrendszerhez”
tartozó, szavak nélküli, általános kifejezésmód (a zene, művészi forma) és a
„második jelrendszer”, mely a szavak jelentésére és a fogalomalkotásra épül. A
két rendszer hasonló lélektani-fiziológiai
fejlődésen át alakul. A zenei oktatás
segíthet a hangi/akusztikus és vizuális/képi megjelenési formák /reprezentációk
kódrendszereinek megértésében és kapcsolatának kiépítésében, a nyelvi zenei-írásban
és olvasásban. Ez a fejezet azt is bemutatja, hogyan alakítható ez a folyamat a
gyakorlati pedagógiai munkában. A zenei kommunikáció a gyermek kommunikációs
képességét sajátságos módon alakítja, melyet egy fejlődési célrendszerben
követhetünk.
6. fejezet
A zene fejleszti az
intelligenciát/ a tanulási képességet
E fejezetben megértjük, hogy a zene nem csak érzelmi
fejlesztési lehetőség az oktatásban. Ezen túl az értelmi fejlesztés, az
általános gondolkodási / kognitív képességek és ezek kapacitásának, a
teljességben való megértésnek valamint az alkotó képzelet alakításának
lehetőségét is magában hordozza. Ezek a minőségi tulajdonságok életfontosságúak
egy jövőbeli alkotóképes felnőtt életben. Az „eszköztudás”, vagyis a szimbolikus,
sémaszerű elvont gondolkodás az esztétikai gyakorlatok és ezek megértése
folyamán fejlődik. A könyv segít a kognitív kompetencia, a gondolkodási
képesség alakulásának követésében és rámutat arra, hogy a zenélés konkrét alkalmai
miként befolyásolják a személyiség cselekvési képességének minőségét.
7. fejezet
Az elmélet és a valóság
Az esztétika jövője
A zene serkenti az életfontosságú
kompetenciákat
A kultúra jelentősége a gyermek
szocializálódásában
Kultura és humánus identitás
A változás elkezdődött
Hid az elmélet és a gyakorlat között
Hogyan jut el a zene a gyermekekhez?
A zene jelentősége az életünkben és az
iskolában
A tanári munka értékéről és
nehézségeiről
Mi alapozzuk meg a
gyermekek jövöjét
Antal- Lundström Ilona
a zenepedagógia professzora, tudományos
kutató
A svéd kiadású
könyv hátlapján ezek a szövegek találhatóak:
1/ A szerző bemutatásaként:
(a kép mellett)
„Azért írtam ezt a könyvet, mert meg vagyok győződve
arról, hogy a zenei központú esztétikai nevelés segíthet abban, hogy a gyerekek
pozitív értékrenddel, értelmes életvitellel és felelőséggel
élő felnőttekké formálódjanak. A zene egy eszköz, amit mind a jó, mind a rossz
cél érdekében fel lehet használni. Az én vágyam az, hogy a zenét a jó szolgálatába
állítsuk.” Ilona Antal-Lundström
A zene szerepe a
gyermekek fejlődésében
Elődeink hittek abban, hogy a zene jobb emberekké
formálja őket. Így van ez ma is? Ilona Antal-Lundström
hisz ebben. Ezzel a könyvvel azt akarja megmutatni, hogyan tudja a zene a mai
gyermekeket jó polgárokká /a társadalom hasznos tagjaivá nevelni és tudást,
akaratot adni nekik ahhoz, hogy rejtett képességeiket ki tudják bontakoztatni.
Ilona Antal-Lundström doktor a
pedagógia és didaktika tárgyban. 1989-ben jött Magyarországról, ahol a
budapesti egyetem (ELTE) tanárképzésében docensként dolgozott a Pedagógiai
Tanszéken”
2/ A könyv borítójának
hátlapján neves szakemberek ajánlásai
A könyvet többen ellenőrizték, véleményezték megjelenése
előtt. A beérkezett írásos vélemények közül a kiadó néhányat a hátlapon idéz.
Az alábbiakban a lektoráló személyiségek bemutatása következik a borítón
található sorrendben: és véleményeik A zene ajándéka című könyvről
magyar fordításban:
Klein György /Georg Klein a svéd tudományos
élet egyik legismertebb személyisége. A Stockholmi Karolinska
Intézet Mikrobiológiai Kutatási Osztályának vezetője, professzor és a Svéd
Tudományos Akadémia vezetőségi tagja.
Íróként, esszéíróként is ismert. Minden nap hegedül.
„Meg vagyok győződve arról, hogy Ilona Antal-
Lundströmnek igaza van, amikor azt állítja, hogy a
zene serkenti az intelligenciák fejlődését (intelligenciáink a Gardner féle MI
–elmélet értelmében) és formálja a gyermekek humánus értékrendjét. Remélem,
hogy fontos szempontjai, érvei meghallgatásra találnak.” Georg Klein professzor
Bengt Olof Engström a zenei pedagógia legtekintélyesebb elméleti –gyakorlati
képviselője, korábban a svéd Pedagógiai Intézet Zenei Osztályának vezetője,
tankönyvíró, később a Stockholmi Koncertház igazgatója. A Svéd Zenei Akadémia vezetőségi
tagja.
„ A megformálás, a
könyv megjelenítése nagy tudásról tanúskodik, úgy a pedagógia, mint a zene
területén, valamint a tudomány és a gyakorlat vonatkozásában. Ugyanakkor alapos
tapasztalatokat mutat mind az oktatás, mind a tanárképzés területén. A szöveg
megformálása izgalmasan váltakozik a tudományos és a gyakorlati szint között.
Mi valóban hiányolunk egy könyvet az átfogó szemléletnek és a gyakorlatnak
ezzel a kombinációjával.” Bengt Olof Engström
Marianna Facht-Ribbing
a Svéd Zongoratanári Egyesület elnöke, nemzetközileg ismert zenepedagógus,
gyakori nemzetközi zsűritag. Gazdag ismerettel rendelkezik a zenei élet és a
zenepedagógiai területén, a magyar zeneoktatás képviselői közül Tusa
Erzsébettel áll/t barátságban.
„Engem teljesen lenyűgözött az az alaposság, és következetesség, amellyel Ilona Antal-Lundström gondolatainak érvelését vezeti, valamint az
a bátorság, amellyel bemutatja a valóságot, ami nagyon szükséges volt. A jövő
be fogja bizonyítani, hogy ez a könyv egy nagyon fontos anyagot jelent zenei
oktatásunk további fejlődésében.” Marianne Facht- Ribbing
A zene ajándéka
című könyv bemutatása a svéd sajtóban:
A könyv első megjelenési dátuma 1996, svéd nyelven az Uppsalai Kiadóház Konzult Kiadója jelentette meg. 2001-ben
dán fordításban a Hans Reitzels Forlag-
Kobenhavn adta ki. A megjelenést követő recenziókból
(idézetek):
A Tanárok lapja 1996. december 19-ei számában rövid
recenzió jelent meg: „A könyv bemutatja a szoros összefüggést egy
átgondolt zenei oktatás és a gyermekek kommunikációs és tanulási képességei
között. Felveti és megválaszolja a kérdést, hogyan lehet a gyermeket
társadalmilag pozitív felnőttekké formálni és megadni nekik a tudást és
akaratot ahhoz, hogy belső erőiket, képességeiket ki tudják fejleszteni.
A könyv tanácsot és praktikus megoldásokat ad arra, hogy
a tanítók, szülők, zenetanárok hogyan tudják alkalmazni a pedagógiai elméletet
és a kutatások eredményeit a gyermekek jövője érdekében.”
A
könyvtárszolgálati (Bibliotéktjänst, BTJ) 1997.
februári számában megjelent szakvéleményt idézzük: „Antal-Lundström
Ilona: A zene ajándéka (Musikens gáva) Hogyan segíti a
zene a gyermekek fejlődését azáltal, hogy serkenti a bennük rejlő képességeik kiteljesedését
és szociális kompetenciájuk alakítását.
(Konzult kiadó, 232 oldal.)
A
szerző doktor a pedagógiában és didaktikában, zenetanárként, továbbképző
előadóként dolgozik. A könyv a
következő kérdésekre akar választ adni:
- Mit jelent a zene az ifjú embereknek?
- Hogyan lehet a zenét alkalmazni a pedagógiai munkában?
- Milyen hasznát veszi a gyermek a kifejlesztett zenei
készségeinek?
A bevezetésben akadémiai alapossággal jelennek meg a
korábbi kultúrák és különböző gondolkodók idézetei, a szerző a folyamat
elemzésén, bírálatán keresztül vizsgálja a zene szerepét az emberi szocializáció
történelmi fejlődésében.
A következő
részben a zene szociális funkciója kap hangsúlyt, ahol a gyermekekkel végzett
munka tapasztalatai egy széles pedagógiai áttekintésben bontakoznak ki, melyben
a zene nevelő hatása kiemelkedő szerepet kap.
A tudományosság és a gyakorlati alkalmazás következetes
kombinációja a könyvnek olyan súlyt, minőséget ad, amely a pedagógusokat és a
zenetanárokat minden nívón képes kielégíteni. A szerző személyes állásfoglalása
megnyitja az utat egy elkövetkezendő pedagógiai vitához.” (Eric Ullström)