Hegedűsné Tóth Zsuzsanna*
Konferencia
a budapesti képzőn a zenehallgatóvá nevelésről
Az
ELTE Tanító- és Óvóképző Kara 2011-ben második alkalommal szervezett
zenepedagógiai konferenciát, azzal a szándékkal, hogy minél több szakember,
gyakorló pedagógus, képzésben résztvevő és a zenei nevelés iránt érdeklődő
számára lehetőséget adjon nagy szakmai gyakorlattal rendelkező, illetve nemzetközileg
is elismert szaktekintélyek zenepedagógiai kezdeményezéseinek, kutatásainak,
elméleti és gyakorlati munkáinak megismerésére. Az idei konferencia céljául azt
tűzte ki, hogy középpontba helyezi a zenehallgatás szerepét és helyzetét,
hangsúlyozva az élményszerűséget és a nyitottságot az oktatást, nevelést
támogató új módszerek, eszközök iránt. A meghívott előadók színes tárházát
adták annak, hogy a zenehallgatóvá nevelés témáját mennyire különbözően lehet
megközelíteni, akár kutatói aspektusból, akár élő gyakorlati példákkal, akár
hagyományos oktatásszervezéssel, akár modern eszközök felhasználásával. Ugyanakkor
körvonalazódott, hogy az intézményes nevelés és intézményen kívüli nevelés
számára is releváns a zenehallgatóvá nevelés kérdésköre. Solymosi Tari Emőke, zenetörténész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemen adjunktusa, a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola
zenetörténetet tanára, a Pastorale
hangversenysorozat szerkesztője és műsorvezetője abból indult ki –mint a
konferencia első előadója–, hogy a zenére annak hatása miatt van szükségünk. A
zene erő, hatalom – idézi az ókori kínaiakat és görögöket –, a boldogság
forrása, személyiséget fejleszt. Vekerdi Tamás, pszichológus és Freud Tamás,
agykutató gondolatait idézte arra vonatkozóan, hogy a zene befogadóvá tesz,
kreatívvá, ami az önkibontakoztatás, önmegvalósítás alapja, nem csak művészeti,
hanem intellektuális téren is. A gyakorló pedagógusok felelőssége ugyanakkor,
hogy minőségi, értékes, időtálló zenét állítsanak a zenei nevelés szolgálatába,
és a zenét hittel, meggyőződéssel, „önmagukon áthasonítva” közvetítsék. Az értő
zenehallgatásig eljutni hosszas folyamat, melynek első lépcsőfoka az érzelmi
kötődés kialakulása. Ezt leginkább a vizuális élmény támogatja, az élő előadás,
a közvetlen kapcsolat az előadóval. A közvetlenséget, az érzelmi és személyes
kötődést hangsúlyozta Körmendy Zsolt
is, aki a Művészetek Palotájának komolyzenei szakreferense,
programszerkesztője, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem óraadó oktatója. A konferencián
a koncert-pedagógiát, mint a befogadóvá nevelés alternatív útját úgy
definiálta, hogy a „zeneközvetítő” hely (koncerttermek, kulturális központok) bekapcsolódik
az oktató-nevelő tevékenységbe, élő kapcsolatot létesít az intézményekkel,
családokkal, egyénekkel. Programjaival élményt ad, aktivitásra serkent, komplex
zenei tapasztalatokra törekszik. A konferencia meghívott előadója volt még Lukácsházi Győző, a Magyar Rádió
(Bartók adó) munkatársa, az IBS Színpad Bonbon Matiné gyermekkoncertjeinek
megálmodója és műsorvezetője. Gondolatai egybe csengtek a fentebbi két
előadóéval abban, hogy nem mindegy kinek, mikor, mit kínál a programszervező,
illetve nem szabad engedni a színvonalból. Koncepciója a gyermekprogramok
összeállításánál, hogy játékos formában vigye közel az 5-10 éves korosztályhoz
a klasszikus zenét, a hangszerek megismerését a népzene, a mozdulatkultúra, a vokális
és hangszeres zene négyes egysége által. Mindhárom előadó elsődleges célként
tűzte ki koncertszervezői, műsorvezetői tevékenysége kapcsán, hogy zenekedvelőket
szeretne nevelni, illetve biztosítani a jövő koncertlátogató közönségét.
A
zenehallgatás hogyanjára kaptak gyakorlatban is alkalmazható ötleteket a
konferencia-résztvevők Kismartony
Katalintól, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának oktatójától, aki 1994 és
1998 között a MUS-E kísérlet animátora volt, Michalovics Csillától, aki az ELTE gyakorlóiskolájából hozta el
tanítványait, és praktikáit, Mendölyné
Kiss Cecíliától, a Józsefvárosi Zeneiskola szolfézs-zeneelmélet tanárától,
aki ötleteit főiskolai hallgatók közreműködésével szemléltette. Mindhármuk
koncepciójában szembetűnő volt, hogy a megismerésre szánt zenei részletekre
jellemző volt, hogy rövidek, zenei mondanivalójuk, stílusuk, formájuk világos,
a zenei alkotóelemeik (hangerők, hangszercsoportok játéka, tempóváltások)
egzaktul követhető, ezáltal a gyermekek figyelme könnyen ráirányítható a zene
lényegi elemeire, a zenei jelenségeket mozdulataikkal jól el tudták mozogni, s
ezáltal spontán módon is ráéreztek a muzsika hatásmechanizmusaira. Láttunk
példát a gyermeki fantáziavilág határtalanságára, a barokk zenék teraszos
dinamikájának mozgásos megjelenítésére, a hangszercsoportok hangszínének
felismeréséhez kapcsolódó kreatív játékokra, a zenei formaérzék fejlesztésének
produktív feldolgozására.
A
modern eszközökkel támogatott zenei nevelést, az IKT technikákban rejlő
lehetőségeket Szabóné Németh Borbála és
Szabó Gergely mutatta be, Veszprémi
Gábor, a Stiefel Eurocart Kft. munkatársa –volt főiskolai hallgató– biztosította
az eszközök zavartalan működését és a segítséget azok számára, akik technikai
eszközhasználatban, és a számítógépes programokban még járatlanok, de ezen a
konferencián éltek a lehetőséggel, és kipróbálták magukat ebben a világban
is. Az interaktív táblával támogatott
ének-zenei tevékenységet bemutató prezentáció során szemléletes példákat látott
a közönség a kottakövetés, a hangszínfelismerés, a hangszerek hangjának
azonosítása terén, de a hangképzést, beéneklést, ritmusérzék fejlesztését célzó
játékos programokba is.
A
konferenciát megtisztelte nagysikerű, dinamikus előadásával Birinyi József is, aki a magyar népi
hangszerek „hangzó” világával kápráztatta el a közönséget. A magyar történeti
népi hangszerek közül bemutatásra került a duda, a nyelvsípos hangszerek
(klarinét, tárogató), a furulyák, a mirliton (zümmögő), a kotkoda, a
köcsögduda, a körtemuzsika, a dorombok, végük húros hangszerek, hegedűk,
citerák, az ütőgardon, és a koboz. Izgalmas kitekintést tett a hangzó élmény
befogadása kapcsán Turmezeyné Heller Erika adjunktus TDK győztes IV. éves
hallgatója, Szelei Nikoletta és az
ELTE TÓK Ének-zenei Tanszékének nyugalmazott főiskolai docense, Mélykutiné Dietrich Helga. Szelei
Nikoletta a zenei ízlés- és preferenciavizsgálatát mutatta be, problémaként
felvetve, hogy mi befolyásolhatja a preferenciát, a döntésünket egyik vagy
másik zenemű mellett. A (1.) zenei forma, a (2.) tempó, a (3.) tonalitás, vagy
a (4.) tartalom, vagy az, hogy (5.) ismerős-e a mű? Vizsgálata során arra a
következtetésre jutott, hogy az óvodás korosztály a felnőttebbekhez képest
befogadóbb, a különböző stílusú zenei benyomásaikat nem szorítják keretek közé ismereteik.
Számukra a pillanatnyi élmény, a zenei hatás a döntő. Mélykutiné Dietrich Helga
Kodály gondolataiból kiindulva hangsúlyozta, hogy a zenei nevelés építkezés,
ahol fontos a jó alapozás, az értékes, maradandó zenei élmények mindennapos
jelenléte. Olyan élő zenei közeg teremtése, ahol a gyermek érzi, hogy ő a
középpont, neki szól az édesanya, gondozó, óvó éneke. Legyen már egész
kisgyermekkorban örömteli tevékenység az éneklés, zenélés. Ezen gondolatok egybecsengtek
Döbrössy Jánosnak, az ELTE TÓK
Ének-zenei Tanszék tanszékvezető főiskolai docensének a konferenciát megnyitó
gondolataival. Tanár úr a konferencia mottójául szolgáló kodályi mondatot –„Mi
ez a gyönyörű?”– eredeti szövegkörnyezetében idézte: Mi a helyes útja a zenéhez
való közeledésnek? – teszi fel Kodály a kérdést, s mindjárt meg is válaszolja.
A hat elemit végzett, rádiózás közben tevékenykedő cselédlány példáját hozza,
aki „egyszerre megállt, abbahagyta a munkát és hallgatott, és a végén
megkérdezte: Mi ez a gyönyörű? Azt hiszem, ez a kezdete minden zeneértésnek.
Amíg valakinek ilyen élménye nincs (…), addig hiába olvassa az egész
népszerűsítő zeneirodalmat, szakkönyveket (…), mert enélkül az élmény nélkül a
zenét csak külsőségekben tudja megfogni.” Később ugyanerre a történetre
visszautalva Kodály azt írja: „… akkor teszi boldoggá a zene az embert, ha ezt
a bizonyos ’mi ez a gyönyörű’ felkiáltást legalább egyszer életében megérte.”
* Hegedűsné Tóth Zsuzsanna tanársegéd, doktorandusz, ELTE Tanító- és Óvóképző
Kar, Ének-zenei Tanszék