Harmincötéves a Bárdos Lajos Zenei Hetek kórusfesztivál (1977–2011)
Kempelen Tündével, a Bárdos
Lajos Zenei Hetek alapító karnagyával és művészeti vezetőjével beszélget
Berlász Melinda
Bámulatot
és tiszteletet kelt bennem a Bárdos Lajos nevét viselő, immár történeti múltú kórusfesztivál-sorozat,
melyet – még Bárdos Lajos személyes egyetértésével – az egykori Éneklő Magyarország hagyományaira alapozott
Kempelen Tünde, egy évtizeddel Kodály Zoltán halála után. Nem csekélyebb
elismerést kelt mindenkiben – aki résztvevője és hallgatója a koncertsorozatnak
– a fesztivál létrehozásának és kibontakozásának szolgálatába állított 35 éves
munkásságod. Nem lehet kellően tudatosítani, hogy személyes kezdeményező
szereped és hősies szolgálatod nélkül ma nem lehetnénk tanúi annak az egész
magyar nyelvterületet átfogó kórusmozgalomnak, amely a 20. század utolsó
negyedétől napjainkig egész kóruskultúránkat mozgásba hozza.
Az
évről-évre megrendezett, két hónapot átívelő Bárdos Lajos Zenei Hetek kórustalálkozó a közelmúltban és
napjainkban is egyedülálló társadalmi-művészi törekvést képvisel, mint a magyar
kórusélet „egészét” reprezentáló fesztivál. Külön tanulmányt érdemelne a
fesztivál három és fél évtizedes történetének visszatekintő értékelése: a
magyar kórusélet színvonalának, az együtteseknek, a szélesülő repertoárnak
változó folyamata, és mindazoknak a pozitív és negatív társadalmi körülményeknek
a számbavétele, amelyeknek végső eredményeként egy főváros környéki neves zenei
rendezvényből (Solymári Zenei Hetek) előbb
egy fővárosi centrumú kórusfesztivál, s végül az egész magyar kóruskultúrát
átfogó, nemzetközi hatósugarú kórusszemle bontakozott ki.
A
kórusfesztivál-történet egyik távlatot teremtő felismeréseként született meg
Benned a romániai rendszerváltás első napjaiban, hogy a határon túli magyar
kórusokat is a fesztivál körébe hívjad. Személyesen indultál útnak és kutattad fel
az erdélyi együtteseket, meghívtad őket a Bárdos-fesztivál következő évi koncertjeire.
Ismétlődő utak, emlékezetes találkozások és irányadó tapasztalatok nyomán az
erdélyi bekapcsolódást a felvidéki, délvidéki és kárpátaljai kórusegyüttesek sora
követte a fesztivál több nemzedéket megszólító zenei mozgalmában.
BM: 35 éve, 1977-ben kezdted el a kórusfesztivál szervezését és megvalósítását
még Solymár központtal, majd egy évtized múlva, 1987-től – Bárdos Lajos halálát
követően – már a példaadó mester nevének felvételével jelölted meg a fesztivál
hagyományt követő célkitűzését. Ezzel a gesztussal az évenkénti
koncertsorozatot a magyar kórustörténet Kodály, Bartók, a Kodály-tanítványok és
főként Bárdos Lajos nevéhez fűződő eszmei program örököseként értelmezted. A
névadás a tiszteletadás és az azonosulási szándék jelzése, amelyben a példaadó hagyomány
időszerűségét is hangsúlyozza az utókor. A Bárdos
Lajos Zenei Hetek országos, kultúra-egyesítő programja olyan átfogó
törekvést képvisel korunkban, amely ma egyedülálló kezdeményezésként nyújt
lehetőséget a közösségi, vokális zenélés művészi élményének fesztiválszerű megélésére
a magyar nyelvterület kóruskultúrájának átfogó jelenlétében.
Felmerül
a kérdés, miként született meg Benned pályakezdő karnagyként, zenei rendezőként
egy országos kórusfesztivál megvalósításának terve, hiszen tanulmányaid idején
senki sem ösztönzött hasonló kezdeményezésre, hacsak maga Bárdos Lajos
sokoldalú zenei és szervezői példája nem jelentett e tekintetben ösztönzést számodra?
KT: Igen, Bárdos univerzális életműve engem mindig megfogott, és mindig
példa volt számomra. De tulajdonképpen valahogy az élet hozta ezt úgy, hogy
fokozatosan a kialakulás felé vezetett. Én nagyon rövid ideig tanítottam
általános iskolában, másfél évig jóformán... Valahogy már a Zeneakadémián úgy
éreztem, hogy felnőttekkel, vagy felnőttebb generációval szeretnék foglalkozni,
és azt is éreztem, hogy ezen a területen hiánypótló munkát végezhetek. Már
zeneakadémista koromban volt egy kis egyházi kórusom, teljesen amatőrök. Egy
kis templomban megkértek, hogy vezessem a kórust. Én már akkor nagyon
beleszerettem ebbe a munkába. A kórustagok fiatalokból és idősebbekből álltak, és
úgy éreztem, hogy talán van érzékem ahhoz, hogy azokkal is megszerettessem a
zenét, akiknek nincs zenei szakképzettségük. Ez valamiképpen életelvvé alakult
bennem, hogy megszerettessem a zenét mindenkivel. A későbbiekben, amikor úgy
alakult, hogy a Zenei Hetek egy kórusfórummá vált, és lehetőséget adott a
legkülönfélébb kórusoknak a saját maguk megvalósítására, bemutatására, akkor ez
az elvem már gyakorlatban is igazolódott.
BM: Hogy alakult ki a fórum, és miképpen formálódott a pályád?
KT: Tulajdonképpen én Solymárra kerültem, illetőleg ott hirdettek a Művelődés
Ház igazgatói állására pályázatot, 1974-ben. Ott nagyon rövid időn belül
láttam, hogy én itt szabadon működhetek, mert nem-igen voltak elődeim, és nem
is nagyon igényelték addig, hogy valaki kézbe vegye, megszervezze az ottani
munkát. Mivel láttam a lehetőséget, megismerkedtem az ottani élettel, és
fantasztikus dolgokat láttam. Megszerettem a környéket, megszerettem az
embereket. Megcsodáltam, hogy akkoriban még az ottani németség, svábság őrizte
és hozta magával saját kultúráját, amit ott egy nagyszerű, kedves tanárnő,
Kelemen Istvánné ápolt réges-régóta, aki tulajdonképpen Bartók és Kodály
módszerei, elvei alapján tanított a helyi általános iskolában. Kinevelt olyan
nemzedékeket, akik zeneszeretők, kórusszeretők voltak. Kelemen Istvánné
gyűjtője volt a speciális solymári népdalnak is, ami kicsit elütött a környék
és az egész sváb népdalkultúrától. Ez egy különösen értékes kincs volt, amit
azután kötetben is kiadott már. Akkoriban ezeket a népdalokat a solymári
kórusok énekelték. Engem teljesen meglepett akkoriban az a körülmény, hogy
behívnak egy solymári kocsmába, ahol a férfiak leülnek egy asztalhoz, és több
szólamban megszólal az egész kocsma. Mindenki énekel, csodálatosan, finoman,
szépen, kulturáltan, eredeti solymári népdalokat. Kelemenné Gréti néni kinevelt
fiatalokat, asszonyokat is, és ők is énekeltek. Nemcsak énekeltek, szerették a
zenét. Akármilyen szép zene szólalt meg a Művelődési Házban, azt mindnyájan
érdeklődéssel meghallgatták. Akkoriban kezdtem el ott hangversenyeket rendezni:
volt ott oratórium-est, megszólalt Haydn Évszakokja
és mindenféle zene. A helyi emberek kint csüngtek az udvaron, néztek, figyeltek
be az ablakon, ilyenkor az egész udvar tele volt. A Művelődési Ház érdekes
módon egy kocsmaépület volt, mintegy 200 fős befogadóképességgel, nagyon jó
akusztikával. Tulajdonképpen ez adta a lehetőséget számomra, hogy a zenére építhetem
a Művelődési Ház munkáját. Bár volt ott más is, mert igyekeztem azért
tanfolyamokat, szakköröket is létesíteni, de lényegében a zenére sikerült
specializálódni,
leginkább a kóruszenére.
Akkor már Solymáron régóta működött a
férfikar. Gréti néni közben beteg lett, átadta egy időre nekem a férfikart és a
nagyon jó ifjúsági vegyeskart is. Sajnos akkor ő már évek óta nyugdíjban volt,
és az iskolában nem volt kórus. Közben láttam, hogy az ifjúsági kórus már nehezen működik, és akkor az én kis egyházi
kórusom tagjait kihívtam Solymárra, és megalakítottuk a Solymári Madrigálkórust. Tulajdonképpen a solymári fiatalokkal és a
Budapestről hívott barátokkal együtt a kórus szépen működött. Közben viszont
Solymárra költözött Szokolay Bálint bácsi, akinek nem volt akkor kórusa, és
neki is valamilyen munkát kellett teremteni, mert ő fantasztikusan aktív volt. Azt
tanácsoltam neki, hogy gyerekkart csináljon, mert az nincsen, és annak az
iskola is örülne. A gyerekkar elkezdett működni a Művelődési Házban, bár a
fegyelmezés neki egyre inkább nehezére esett. Akkor én egy kedves kórustagomat
megkértem, aki zeneakadémista lett karvezető szakon, hogy segítsen Bálint
bácsinak. Ő Blazsek Andrea volt, akinek ma már ismerős a neve. Ők ketten,
Bálint bácsival együtt vezették a kórust. Bálint bácsi tele volt ötlettel,
nagyon szeretetreméltó ember volt. Kezük alatt fel is nőttek a gyerekek, és abból
alakult ki a női kar, akik ma már Szokolay Bálint néven futnak. Miután ilyen
ígéretes zenei élet volt Solymáron, és láttam az érdeklődést, merült fel bennem,
hogy minden tavasszal egy ünnepi zenei sorozatot rendezzek, – akkor még Solymári Zenei Hetek néven –, hétvégeken,
mintegy hónapnyi időben. Már akkor is az egész országból meghívtam kórusokat,
és mindenki boldogan jött, mert abban az időben még nem volt annyi anyagi gond
az utaztatással. Még a Nevelők Háza kórusa is eljött Pécsről, meg a
BM: Hány évig tartott a Solymári Zenei
Hetek rendezvénysorozat?
KT: 1977-től 1982-ig, de talán tovább is, mert amikor én elmentem
Solymárról, még egy-egy rendezvényre visszajöttem. Eltávozásom oka az volt,
hogy a megyei és a helyi pártbizottság nem nézte jó szemmel az általam, több
esetben a templomban rendezett hangversenyt.
Egyébként mindig volt bennem egy vágy,
hogy fesztivált rendezzünk, és mivel itt tényleg össze lehetett fogni sok
érdeklődőt, arra gondoltam, hogy milyen szép kis fesztivál városkává-falucskává
lehetne Solymárt alakítani. Tapasztaltam, hogy senkinek nem okozott gondot,
hogy Pestről vagy bárhonnan ide jöjjenek. Ezt a tervemet azután elkezdtem
rebesgetni Solymár illetékeseinek, amelytől a helyi pártvezetők teljesen
„lilafejűek” lettek, mondván, hogy micsoda megalomániám van... Én ezt persze
nem erőltettem a továbbiakban, csak álmodoztam róla. Ekkoriban viszont elkezdtek
beleszólni mindenbe, főleg a templomi koncertek rendezésébe. Engem
elbocsátottak, és én ezt el is fogadtam. De pár nap múlva újra jelentkeztek, hogy
szeretnék, ha továbbra is ott dolgoznék. Én viszont azt mondtam, hogy csak
azzal a feltétellel, ha szakmai munkámba nem szólnak bele. Volt is ilyen ígéret,
de nem sokáig tartott, mert hamarosan kiderült, hogy ez nem megy tovább. Ekkor
én hagytam ott őket, mondván, hogy így nem tudok tovább dolgozni. Egyébként
Budapesten ekkor már rég nem volt ilyen gond a templomi hangversenyekkel.
Akkoriban úgy gondoltam, hogy
zeneterápiával folytatom az életemet az Országos Ideg- és Elmegyógyintézetben
dolgozva. De minthogy állás nem lehetett ebből a tevékenységemből, mert nem volt
meg az egészségügyi diplomám, ez a munkaköröm is lezárult.
BM: Milyen elvek alapján végezted ezt a terápiát?
KT: Ez is egy szép dolog lehetett volna. Ma már ennek nagy keletje van. Én
ezt teljesen a saját elképzelésem szerint csináltam. Élő zeneterápiával
próbálkoztam, ami az énekórához és a kórusvezetéshez hasonlóan aktív munka volt,
és nemcsak lemezhallgatáson alapult, bár csináltam azt is. Énekeltünk, picit
táncoltunk, improvizáltunk, ütőhangszereket használtunk, mindenféle volt, amivel
meg tudtam mozgatni a depresszió különböző formáiban sínylődő betegeket. Nagyon
szerették a foglalkozásokat. Az orvosok mindig megígérték, hogy az egyik
foglalkozáson készült videofelvétel alapján leírják, és orvosilag kontrollálják
a gyógyítás részeként használható tevékenységet Ez azonban mindig elmaradt.
Végül sajnáltam, de én hagytam ott az intézményt.
BM: És hogyan folytattad a terveidet ezután?
KT: Végül volt egy szomszéd község, Nagykovácsi, ahol a tanácselnöknek
nagyon tetszettek az én elképzeléseim, és azt mondta, hogy mindent
megvalósíthatok nála. De egy hónap múlva kiderült, hogy ez egy jó szándékú gondolat
volt részéről, de semmi sem tud ott megvalósulni. Én akkor elköszöntem.
Akkoriban viszont egészen véletlenül – minthogy
a Fővárosi Önkormányzatnál már tudtak rólam, hogy én egy nagyon aktív valaki
vagyok –, a kulturális osztály vezetője felkért, hogy a Budapesti Művelődési
Központban, az Etele úton, – amely intézmény ma is létezik –, a főváros
részéről én legyek a budapesti „öntevékeny”zenei élet szakfelügyelője. Ez azt
jelentette, hogy az összes budapesti, ifjúsági és felnőtt énekkar és zenei
együttes – és ugyanakkor az összes különböző
szakközépiskolai kórus – zenei
tevékenységének szakfelügyelete munkakörömmé vált. Ez egy nagyon széles feladatkört
jelentett. Gyakorlatilag úgy folyt, hogy minden hónapban vagy negyedévben
megmondta a főváros, hogy melyik kerület intézményei kerülnek sorra, melyeket
kell meglátogatni, felügyelni, jelentést írni róluk és főként tanácsot adni
nekik. Később azután megszűnt a felügyelet, és csak szaktanácsadás történt. Mi igyekeztünk
mindenütt segítséget, támogatást szerezni az együttesek tevékenységéhez, de
szakmailag is hozzászóltunk a munkájukhoz, kottákat szereztünk nekik, és
támogattuk őket. Ezáltal Budapest összes működő kórusa és zenekara hozzánk
tartozott. A zenekari területen Jancsovics Antal volt a megbízottam. A
kórusokat felügyeltem és a nagy központi kórus rendezvényeket is szerveztem. Volt
egy társadalmi intézmény a Budapesti Kórusok Tanácsa, amely a KÓTÁ-tól
független volt, de együttműködött vele. Ennek is a szervező titkára voltam.
A fesztiválrendezés is munkakörömmé
vált. Innen szerveztem még egy ideig a Solymári
Zenei Heteket is. A Főváros örömmel fogadta, hogy ezt a nagy kórusrendezvényt
lassan Budapest központúvá tettem. A kórusfesztivál nevét Bárdos Tanár Úr
halála után, 1987-ben változtattam meg Bárdos
Lajos Zenei Hetekre. A budapesti kórusfesztiválnak nagyon sok előadói
színtere volt, ahol egy-egy kórushangversenyt és egy-egy előadást lehetett
rendezni. Így történt, hogy Bárdos Tanár Úrnak az utolsó előadása Óbudán volt, ugyanis
az Óbudai Társas Kör a zenére specializálta magát. Ezért nekem is sok lehetőségem
nyílt arra, hogy ott hangversenyeket, zenepedagógiai tanfolyamokat rendezzek.
Solymáron időközben sok minden megváltozott,
korábbi aktivitásuk is némiképp csökkent, illetve átalakult. 1985-ben a
Solymári Madrigálkórus felbomlott. Új kórus szervezésébe fogtam. Barátok hozták
egymást. Bárdos Tanár Úr halálakor, 1986-ban már működött az új énekkarom és
felvettük a Bárdos Lajos Kamarakórus nevet.
Nagyon sok nyugat-európai turnén vettünk részt a hazai koncertek mellett, sok
kórus-kapcsolat jött létre, akik a Zenei Hetek résztvevői is voltak, és máig is
azok. A kórus „alap-együttese”, állandó szereplője, szervezője a
fesztivál-sorozatnak. Ez évben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. 1998-ban
mentem nyugdíjba a Fővárostól, és akkor is komoly változások történtek.
BM: Hogyan lehet manapság financiálisan és gyakorlatilag egy kórusfesztivál
feltételeit előteremteni?
KT: A fesztivál rendezésének központja és irányítása ma Budapesten folyik
egy alapítvány keretében, amelynek a neve: Bárdos
Lajos Zenei Hetek. Kórus- és Ifjúságnevelési Alapítvány. Minthogy én már akkor,
amikor a Budapesti Művelődési Központból elkerültem, éreztem, hogy anyagilag
egyre nehezebb a helyzetünk, ezért létrehoztam ezt az alapítványt. Ezáltal egy
jogi kerettel rendelkezünk, amely lehetővé teszi a pályázatok benyújtását. Most
is két forrásból tudjuk fenntartani magunkat: a pályázatokból és a
jóindulatból. Ez utóbbi azt jelenti, hogy együttműködünk egyes intézményekkel,
amelyek helységeket biztosítanak számunkra, ahol a koncertjeinket
megrendezhetjük. A fesztivál ifjúsági énekkari díszhangversenyeit „Éneklő Ifjúság” címmel rendezzük
(megtartottuk az annak idején Bárdos Tanár Úr által használt elnevezést).
BM: A repertoárt tekintve milyen meghatározó szempontokat kell figyelembe
venni a fesztiválon résztvevő kórusoknak?
KT: A kórusoknál mindig úgy alakult, hogy mindenki hozta a saját
profilját, műsorát. Minthogy meghívásos alapon
van a részvétel, akiket meghívok, azokat ismerem, és tisztában vagyok vele,
hogy milyen színvonalat képviselnek. A műsorról pedig egyeztetünk annyiban,
hogy egy Bárdos-művet kötelező énekelni minden kórusnak. Az összkarban a
koncerttermi előadásokon a Tábortűznél
szólal meg, a templomi összkarban pedig az Aeterne
Rex. Ezek olyan egyszerű művek, hogy mindenki könnyen megtanulja őket. A Tábortűznél esetében pedig könnyebbséget
okoz az is, hogy a szövege szinte minden jelentős nyelven megjelent.
BM: A fesztiválrendezés több évtizedes munkájában mely oldalról kaptál
támogatást, és mely irányból értek nehézségek?
KT: A kórusvezetők, karnagyok, és a szakmában mindenki támogatóan vett részt
valamennyi fesztiválon. A szakmán kívül természetesen voltak nehézségek. Az
évtizedek alatt a nemzedékváltás a kóruséletben is végbement. A fiatalok között
nagyszerű tehetségek vannak. Az biztos, hogy manapság a belépődíj nélküli
fesztiválok rendezésének feltételeit csak pályázatok és rokonszenvező támogatók
segítségével lehet előteremteni. Azt szeretném, hogy a kórusok „ünnepe”mindenki
számára elérhető legyen, ezért nincsen a hangversenyeken kötelező belépődíj,
csak esetleges megajánlás.
BM: Érdemes felidézni, hogy miképpen vetted fel a kapcsolatot az erdélyi magyar kórusokkal a romániai
rendszerváltozást követő napokban. Ezzel a lépéssel a fesztivál történetének
egy új fejezete kezdődött.
KT: Valóban, ez egy felejthetetlen esemény volt akkoriban. Ugyanis, amikor
a Ceausescu-rendszer széthullott, férjemmel és segítőtársammal, Miskolczi
Ottóval azonnal, már januárban elmentünk Székelyudvarhelyre, és ott felkerestük
a zeneiskola és a líceum igazgatóját. Ők boldogan együttműködtek velünk, és
segítettek abban, hogy a különböző karnagyokat és együtteseket megismerjük. Mi
azonnal meghívtuk a már működő líceumi kórust, amely egy középiskolai női kar
volt. Ők voltak az elsők, akik akkor először kiszabadultak a fesztiválra. Mi ezután javasoltuk, hogy legyen a jövő
évben Székelyudvarhelyen is egy fesztivál, ami azután ott tényleg létrejött, és
a mai napig ott, saját önálló fesztiváljukként folytatódik. Ők Bárdos Lajos–Palló Imre néven nevezik a
rendezvényüket, de így már ritkábban vesznek részt a magyarországi fesztiválon,
de időnként azért mégis eljönnek. Önállósultak, és így van ez rendjén.
A későbbiekben bekapcsolódott
Marosvásárhely is, a
Délvidék egy későbbi dolog volt. 1991-ben
lementünk Újvidékre, és ott egy rádiós újságírónő vezetett el minket a helyi
karvezetőkhöz, akikről gondolta, hogy affinitásuk van a mozgalom iránt. Adán
volt a legfőbb érdeklődés. Zentáról, Nagybecskerekről, Óbecséről is mindig
meghívtunk egy-egy kórust, mert csak egy-egy kórus cserekapcsolatával oldható
meg manapság a szállás és az egyéb költségek előteremtése. Idén, a 35.
fesztiválra a két legaktívabb kórust hívtunk meg Adáról és Nagybecskerekről. A
délvidéki két állandó fesztivál-helyszínünk, immáron 10 éve, Temerin, az
ifjúsági kórusoké és Ada a felnőtt kórusoké. Határon túli szorosabb
kapcsolatunk alakult ki még Felvidéken, Pelsőccel és Zselízzel.
BM: A határon túli magyar kórus-együttesekkel való kapcsolaton kívül fontos
szerepet játszanak a fesztiválon a vidéki koncert-helyszínek és együttesek is. Tolna
megyével már nagyon régi a kapcsolat. Idén például kiemelt hangsúlyt kapott
Tolna város, ahol az Éneklő Ifjúság
díszhangversenyen hat megyei ifjúsági kórus szerepelt, és a kórusélet hagyományának
őrzésében élen járó Bátaszék, ahol a napokban tizenkét kórus-együttes vesz
részt a helyi egyházzenei kórushangversenyen. De speciális tematikájú koncertek
is beépülnek évenként a rendezvény-sorozatba. Idén az évfordulókat felidéző
Liszt-Bartók hangverseny jelentkezik érdekes műsor összeállítással, melynek
egyik főszereplője az általad vezetett, ugyancsak idén jubiláló Bárdos Lajos Kamarakórus és a gyakori
együttműködő Albinoni Kamarazenekar. Az
újdonságok között a kortárs művek is kiemelt helyet kaptak a jelenlegi fesztiválon,
éppen a Te nagy vállalkozásod eredményeként szólal meg ismét Nógrádi Péter
miséje, a Laudi delle creature, a
fesztivál záróhangversenyén.
Az idei műsorfüzetben feltüntetett húsz
hangversenyen a főváros, a vidék és a határon túli együttesek széles köre,
hatvanöt kórus-együttes és a Galgamenti Népzenei Kórushangversenyen még több
mint tíz népzenei együttes műsora szólal meg. Az elhangzott repertoár műfaji
gazdagságában korunk magyar kóruskultúrájának összképe tükröződik: az
együttesek rendeltetésében, változó adottságaiban, eltérő zenei ízlésében és
társadalmi funkciójában. A Bárdos Lajos
Zenei Hetek kórusfesztivál a magyar kóruskultúra évről-évre megvalósuló ünnepi
alkalma, amely kiemelt figyelmet szentel több ezer dalos, több mint hatvan
együttes bemutatására.
Alig lehet kimondani, mert hihetetlen a
tény, hogy az országos zenei mozgalom 35 éves története a Te odaadó, művészi
elkötelezettséged gyümölcse. Kívánom, hogy rendületlen lelki és testi erővel
folytathasd a kórusfesztivál művészi irányítását