DR. HARMAT LÁSZLÓ*
A MŰVÉSZETI NEVELÉS MINT GAZDASÁGI TÉNYEZŐ –
A CSALÁDBAN ÉS A TÁRSADALOMBAN
Konferencia a tudomány és
művészet, a hagyomány és megújulás jegyében (ELTE BTK Zenei Tanszék, 2011.
április 16.)
Művészeti nevelési konferenciát rendezett az ELTE BTK Zenei
Tanszéke és a
A konferenciára felkért valamennyi előadó szakterülete
és kutatási tevékenysége egyértelműen alátámasztotta, hogy a konferencia
rendezői napjaink legújabb tudományos eredményeivel kívánták alátámasztani a
művészeti nevelés hatásait a személyiségfejlődésre, a testi- és lelki
egészségre, valamit a nevelés során kialakítandó készségek és képességek
fejlődésére, hangsúlyozva ezzel, hogy a közoktatásnak kiemelt figyelmet kell
fordítani a művészeti nevelésre. Egyben a kodályi hagyományok megőrzése mellett
a legújabb művészetpedagógiai metódusokat is közkinccsé kívánták tenni. Ezt a
koncepciót igazolta dr.
A konferencia házigazdája, dr.
Szöulban tartott II. Művészeti
Nevelési Világkonferenciájáról, ahol az Egyesület képviseletében volt jelen. Előadásában
két kérdést vetett föl. Mit kapott/kaphat a Zenei Tanszék a
Fentiek mellett még egy fontos témakörben működhet
együtt az Egyesület és a Zenei Tanszék:
A Magyar Tehetségsegítő Szervezetők Szövetsége (MATEHETSZ) és az ELTE, mint
Képzési Intézmény megállapodott bizonyos továbbképzési programok
akkreditálásáról. Ezen belül a
K. Udvari
Katalin zenetanár a
A
-
a kiemelkedő képességű tanulók tehetséggondozásához,
- az
átlagos képességűek kibontakoztatásához,
- a
hátrányos helyzetűek felzárkóztatásához, és a
- fogyatékossággal
élők társadalmi beilleszkedéséhez.
A
Psalmus Egyesület több, mint 10 éves szakmai munkája eredményének és
elismerésének tekinthető, hogy
„Tehetséggondozás Kodály szellemében” címmel kidolgozott tanári továbbképzési
programja a Zenei Tanszékkel együttműködésben ez évben
akkreditálásra került. Ugyancsak ez
évben az Egyesület elnyerte a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács által Akkreditált
Kiváló Tehetségpont minősítést is.
Dr. Vekerdy
Tamás gyermek-szakpszichológus Értelmi intelligencia- érzelmi intelligencia
című előadásában hangsúlyozta, hogy az ember helytállását és boldogulását az életben nem elsődlegesen az IQ, az értelmi
intelligencia szintje határozza meg, hanem sokkal inkább az EQ, az emocionális
kvóciens, az érzelmi intelligencia
játssza a döntő szerepet. Az érzelmi intelligencia természetesen a családban gyökeredzik, de azután
óvodában, iskolában a szabad játékban, a mesében, énekben, zenében, majd az
iskolába lépve kifejezetten a művészeti
tevékenységekben bontakozik ki.
Dr.
Trencsényi László az ELTE
Neveléstudományi Intézet Alkalmazott Neveléstudományi Tanszékének vezetője előadásának rövid, de igen kifejező
címet adott: "
Némethné
Berta Edina Braille-kotta
átíró-szerkesztő jóvoltából megismerkedhettünk a Braille-kottával, ami
önállóságot, esélyegyenlőséget jelent a nem látó muzsikus növendékek számára. Az első vak zongorista, akit gyermekkoromban láttam,
úgy emlékszem a világhírű pop sztár, Steve Wonder volt. Már akkor nagy
csodálattal töltött el, hogyan sajátít el valaki egy hangszert, anélkül, hogy használná
az egyik legfontosabb érzékszervét, a látását. Azóta már tudom, hogy a zenéléshez
nem a legfontosabb szervünk a hallásunk mellett a látásunk, hanem szívünk.
Ezért különösen mély benyomást tettek rám a konferencia nem látó
előadóművészeinek produkciói:
Dr.
A roma származású Suki András zongoraművész-tanár, (Vienna Konzervatórium Budapest,
Talentum Nemzeti Kisebbségi AMI, Táncművészeti és Zeneművészeti Szakképző
Iskola, Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium) nem csak a
zongora mellett mutatkozott be virtuóz hangszertudásával, hanem a
Dr. Jármai Erzsébet Mária egyetemi docens, a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi,
Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Idegen Nyelvi
és Kommunikációs Intézetének oktatója előadásában, az érzelmek szerepének
fontosságáról beszélt a pedagógiai folyamatban, különös tekintettel az idegen
nyelvtanulásra. A pozitív élményekkel történő tanulás nem
önmagáért való szórakozás. A pozitív emocionális tapasztalat elengedhetetlen
feltétele a hatékony tanulási folyamatnak. Az optimálisan fejlesztett szociális
és személyes kompetenciákkal rendelkező munkavállaló az elvárásoknak sikeresen
tud megfelelni. Eredményesen tárgyal, felelősségteljesen dolgozik, találékony,
együttműködő, stb. Ezek a munkaerő-piacon ma különösen nélkülözhetetlen érzelmi
kompetenciák nemcsak a munkavállalás területén, hanem az élet egyéb területein
is fontosak. Úgy tűnik a
művészeti nevelés egyértelműen hozzájárul ahhoz, hogy gyermekeinket hozzá segítse
ahhoz, hogy a társadalmunknak hasznos, lélekben és testben egészséges tagjai
legyenek.
Előadásomban (dr. Harmat László) én is éppen erre hívtam
fel a figyelmet, mégpedig a kóruséneklés kapcsán. Széleskörű nemzetközi vizsgálatok állnak
rendelkezésünkre a kóruséneklés hatásairól a testi- és lelki egészségre, melyeket
pszichofiziológiai mérések is igazolnak, hogy a rendszeres éneklés által
megelőzhető, csökkenthető a szívbetegségek kialakulásának rizikófaktora,
idősebb korban pedig elősegíti a jó egészségi és fiziológiai állapot megőrzése.
A kóruséneklés, mint szociális tevékenység pozitív érzelmeket indukál és
ellensúlyozza a negatív érzéséket, ezáltal segít a depresszió kialakulásának
megelőzésében. Fokozott koncentrációt kíván művelőitől, ezzel megakadályozza a
fokozott aggodalmaskodást és elősegíti a relaxált állapot fenntartását, továbbá
magában foglalja a légzés szigorú kontrollját, így fontos szerepe van a
stresszel és a szorongással való megküzdésben is.
A témámhoz kapcsolódott dr. Julio Hurtado Llopis
spanyol professzor előadása (Valenciai Egyetem Zene- Képző- és Mozgásművészeti
Tanszék), melyet „A zene szerepe a
személyes és szociális fejlődésben” címmel tartott. A professzor kiemelt
figyelemmel foglalkozik a fogyatékossággal élők bevonásával a kóruséneklésbe.
(Kórusa, az ONCE csatlakozott a 2006-ban Franciaországból elindult, és a
fogyatékosok bevonására létrehozott „Hearts
in Harmony” elnevezésű kórusmozgalomhoz.) A professzor a kóruséneklés számos ismert és kevésbé ismert jótékony
hatását mutatta be, mind a zenei nevelés, mind a zeneterápia területéről.
A konferencia után a kollégákkal való
beszélgetés megerősített abban, hogy a művészeti neveléssel foglalkozó
szakemberekre továbbra is fontos feladat vár, mert mindannyian küldetést teljesítünk.
Képviselnünk kell a művészeti nevelést, mely alapvető fontosságú része az
emberi létnek, életnek.
Megjegyzés:
A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek
Szövetsége és a Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program két alkalommal,
2011. június 20-tól-22-ig, illetve 2011. augusztus 22-től-24-ig 15-15 fő
óvodapedagógus, ének-zenetanár részére biztosította a „Tehetséggondozás Kodály
szellemében” c. képzési programon való részvételt, a 30 órás képzés minden
költségét (utazás, szállás, étkezés stb.) felvállalva. (A képzésről bővebben a www.psalmusarts.hu honlapon
olvasható.)
* Ének-zene szakos tanár, pszichológus, egyetemi tanársegéd (Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet)