Herencsár Viktória
Cimbalomtörténeti előadások általános iskolákban
Már sokszor tartottam cimbalomtörténeti előadásokat
vidéken és a fővárosban gyerekeknek iskolákban, művelődési házakban, de még
mindig nem igazán eleget ahhoz, hogy elterjedjen, és a köztudatba bevonuljon e
magyar hangszer eredete, fejlődése, nemzetközi mivolta. A mai napig aktualitása
van tisztázni újra meg újra, hogy a cimbalom nem a köztudatban elterjedt
éttermek hangszere, hanem ugyanolyan klasszikus és népzenei hagyományai vannak,
mint akármelyik más hangszernek, pld. a hegedűnek, vagy a klarinétnak. Úgy
gondolom, hogy az ismeretterjesztést a gyermekek körében kell elkezdeni, akik
még nem fertőződtek meg a téves híresztelésektől, nyitottak minden számukra
újdonság befogadására. Rajtuk keresztül pedig a szülőkhöz is eljutnak az
információk. A 17. ker. Polgármesteri Hivatalának Kulturális Bizottsága
támogatásával tavaly elindítottam a kerület iskoláiban ismeretterjesztő
előadásokat a cimbalomról. A 2007-08-as tanévben két általános iskolában, az
idei tanévben szintén két általános iskolában volt módom bemutatni a
gyerekeknek e hangszert. Mind a négy iskolában nagy érdeklődéssel fogadták
előadásomat nem csak a gyerekek, de a pedagógusok is, akikről szintén kiderült,
hogy ismeretük a cimbalomról csekély és nagymértékben téves.
Az idei évben először a kerületben működő szellemi
fogyatékos gyerekeket befogadó Móra Ferenc Általános Iskolában tartottam
előadást. A pedagógusok nagyon kedvesen fogadtak, és meglepődtek, hogy egy
ilyen feladatra vállalkoztam. Nekem ez új feladat volt, mert idáig csak
látásban és mozgásban fogyatékos gyerekeknek volt módom a cimbalmot bemutatni.
Viszont hiszek a zene pszichikai hatásában, emiatt nem féltem, hogy különösebb
problémát jelente a kommunikáció ezekkel a gyerekekkel. Azt meg végképp nem
tartanám etikusnak, hogy azért rekesszünk ki egy programból gyerekeket, mert
egészségileg hátrányos helyzetűek. A pedagógusok, akik már nagyon várták ezt az
eseményt, boldogok voltak, hogy minden gyerek részt vehet az előadáson. Nagyon
megkapó volt a gyermekek bejövetele. Szeretet és érdeklődés sugárzott arcukon.
A pedagógusok tiszteletreméltó hozzáértéssel és anyai gondoskodással terelgették
a gyerekeket. Az előadás alatt olyan fegyelmezetten viselkedtek, amit őszintén
bevallva nem is gondoltam. Minden elismerésem ezeké a tanároké, akik odaadóan,
nagy türelemmel, saját gyerekükként bánnak szellemileg sérült tanítványaikkal.
A gyerekek nagyon élvezték az együtt éneklést a hangszer kíséretével. Az
előadás végén kipróbálhatták a hangszert, ki tanárának vezetésével, ki pedig
elszakadva tanárától a segítségemmel jött a helyéről a hangszer mellé. Minden
gyerekre sor került. Látszott, hogy a gyerekek boldogok, élvezik a hangszeren
való játékot. Nagyon jó légkör
uralkodott az iskolában, a szülők biztonságban érezhetik gyermekeiket. A
gyerekek az előadás után kérték, hogy máskor is jöjjek el hozzájuk. Ha tehetem,
el fogok menni. Örülök, hogy itt tarthattam előadást.
Másnap a kerület egyik legelitebb iskolájában, a
Gregor József Általános Iskolában mutattam be hangszerem, ahol zenetagozat van.
Ennek az iskolának sokkal több a tanulója, mint az előző iskolának volt. Az
óriási, modern, szép aulában volt az előadásom helyszíne. Sajnáltam, és egy kicsit elszomorított, hogy
csak az alsó tagozatos gyerekeknek adtak lehetőséget, hogy részt vegyenek az
előadáson. Hely lett volna bőven, és valószínű, hogy a felső tagozatos
gyerekekre is ráfért volna ismeretük bővítése. Úgy éreztem, hogy a tanárok sem
voltak úgy felkészülve a jövetelemre, mint azt az előtte való iskolákban
tapasztaltam. Igaz, ez nagy létszámú iskola, sok tanárral, sok gyerekkel. Talán
nem mindenkihez jutott el a hír, hogy jön valaki az iskolába előadást tartani? Mindenesetre
azok a gyerekek, és a pár pedagógus, akik jelen voltak, élvezték a közös
éneklést a hangszerkísérettel. Itt is a legnagyobb élményt a hangszer
kipróbálása jelentette. Sikerült ebben az iskolában is nemcsak a diákoknak,
hanem a pedagógusoknak is új információt nyújtanom a cimbalom terén. Ami
viszont elgondolkodtató, hogy az itteni szellemileg érett gyerekek sokkal
fegyelmezetlenebbül viselkedtek, mint az előző iskolában a gyerekek. Már a
bejövetelükkor észrevehető volt, hogy a fegyelmezettség nem tartozik a
legkedveltebb viselkedési formájuk közé. Lehet, hogy ez attól van, hogy egy
tanárra sokkal több gyerek jut? Nem tudom. Mindenesetre időbe tellett, míg az
igazgató helyettes asszony szavaira – aki bemutatott engem – odafigyeljenek. Talán
éppen a fegyelmezetlenség miatt döntöttek úgy az iskola tanárai, hogy csak
néhány osztály vegyen részt az ismeretterjesztő programban.
A
„zeneterápia” viszont így is hatásos volt. A zavargásra hajlamos gyerekek
visszafogták magukat, remélve, hogy a cimbalomhoz ülhetnek, és verőt kaphatnak
a kezükbe. Talán érdemes lenne minél több zenés-kulturális programot bevinni az
iskolákba. Lehet, hogy ezzel nagyobb eredményt lehetne elérni a fegyelmezés
terén. Remélem, hogy jövőre újabb iskolákba látogathatok el nem csak a cimbalom
kultúráját terjeszteni, hanem a zene érzelmi hatásával a gyermekek
viselkedésének javítását elősegíteni. Mert úgy érzem, mindkettőre szükség van.