A pedagógus felelőssége
Gondolatok a
tehetségfejlesztés pedagógiai felelősségéről
„
Az oktatás fő célja olyan embereket nevelni, akik képesek új dolgokat
létrehozni, nem csupán megismételni azt, amit az előző nemzedékek már megtettek
– olyan embereket, akik kreatívak, találékonyak és kíváncsiak. …akik tudnak kritikusak lenni, az igazukat
bizonyítani, és nem fogadnak el mindent,
amit felkínálnak nekik.”
Jean Piaget
A |
z utóbbi fél évtized oktatáspolitikájában komoly
hangsúlyt kapott a tehetséggondozás kérdése. Vajon mi tette aktuálissá e
problémakör szakmai fókuszba kerülését? Mielőtt számba vesszük az okokat,
néhány szakmai nézetet idézzünk fel, melyeket pedagógusoktól vettünk át:
- „Minden tanítványom, sőt minden ember valamiben
tehetséges!”
- „Igazi tehetséggel még nem volt dolgom, legföljebb
csak érdeklődő gyermekkel!”
- „Nem a tehetség felfedezése a nehéz, sokkal inkább a
kibontakoztatása jelent gondot. A mai intézményes keretek nehezen tűrik a tehetségeseket!”
- „Néhány tehetséges tanítványom már volt, azonban
szinte megoldhatatlan feladatot jelentett az ‘egyéb területeken’ jelentkező
hiányaik pótlása, azaz néhány neveletlen, néhány bizonytalan, vagy ellenkezőleg
túlzott önérdek-érvényesítő képességgel bírt. Döntés előtt álltam, mit is kell
fejlesztenem!”
- „Mindenkinek bizalmat szavaztam, úgy indultunk, hogy
az érdeklődés elegendő a tehetség felkeltéséhez. Apait-anyait beleadtam, s ezt
vártam el növendékimtől is, sok tehetségeset neveltem, a pályámat tucatnyi
egykori tanítványom folytatta. Ez az igazi tehetség, hiszen sok lemondás eredményeként
váltak elkötelezett pedagógussá.”
A
kollégák által megfogalmazottak jól tükrözik a bizonytalanságot, azt ti., hogy
a felismerés, a gondozás, a fejlesztés felelősségét nem mindenki tudja, kívánja
vállalni, ill. a vállalást sokkal inkább a hivatás és/vagy a gyermekszeretet
táplálja, s lényegesen kisebb a tudatos pedagógiai tevékenység. A problémakör
jelentőségéről nem kell a muzsikusszakma képviselőit, a lap olvasóit
meggyőznünk.
Feltétlenül
szerepet játszik az eredményesség, a mérhetőség folyamatos jelenléte. Az intézményes
nevelés, s ezt az oktatás, nevelés szakemberei hosszabb idő óta állítják, „középre”
állt be, azaz általánossá vált a tantervi követelményrendszer közepes szintű
teljesítése. Mi ennek az oka? A tantervi
követelményt ezzel az eljárással lényegesen könnyebb teljesíteni, a
gyengébbeknek kisebb erőfeszítést jelent a tananyag elsajátítása, míg a jobbaknak
alig-alig van szükségük az elmélyült tanulásra, ismeretszerzésre. Az iskola
biztosítja a felzárkózás lehetőségét, hiszen – különösen az alsóbb osztályokban
– az órarendbe építetten adott a felzárkóztatás, korrepetálás lehetősége.
Nagyobb problémát jelent a kiemelkedő képességekkel rendelkező tanulók
gondozása, hiszen a fejlődésük sok esetben csakis egyéni fejlesztéssel, önálló
munkával oldható meg, s az iskola szűkös szabad óratervi kapacitása ezt igen
ritkán teszi lehetővé. S a pedagógusok egy része is könnyebben teljesíti
feladatát, ha a ‘középnek’ tanít. Nahalka István blog-bejegyzésében a következőket
írja: „ ... a tehetség nem adódik, nem
készen áll az iskola rendelkezésére, hanem a tehetséget konstruálni lehet és
kellene is. Minden ép gyermek valamilyen területe(ke)n igen magas szintre fejleszthető,
és ezt meg is kellene tennünk. Az iskola persze hat évesen már valamilyen adottságokkal
veszi át a gyermekeket, de egyrészt nagy részüket az óvodától, ami szintén az
oktatási rendszer része, másrészt pedig egyáltalán nem késtünk le semmiről még
hatéves korban.”[1]
Csupán ez az egyszerű gondolatsor is jól tükrözi azt a felelősséget, amely
a pedagógusokra vár.
Még különösebb a helyzet a
művészetoktatás, elsősorban a zeneoktatás területén, ahol a diákok a
hangszertanulás folyamatában egyéni foglalkozás formájában ismerkednek
hangszerükkel, a megszólaltatás technikai kérdéseivel, azok irodalmával, azaz a
zeneművekkel, ugyanakkor tanárukkal négyszemközti kapcsolatban vannak, s ennek
pozitív pedagógiai hatása felmérhetetlen. Nincs a pedagógiai munkának még egy
olyan színtere, amelyben a kommunikációs
készség fejlesztésére ilyen intenzív lehetőség adódna, hiszen e helyzetben
nem csak a tanár és a diák közötti párbeszédre, de zenei „beszélgetésre”, a
megszólaltatás variációira is érdemes a figyelmet felhívnunk. S ha már a
megszólaltatási lehetőségnél tartunk, akkor a kreativitás fejlesztéséről teszünk említést. De kamarazenei, vagy zenekari órák alkalmával
a tanulók kooperációs képessége,
szabálytudata is jelentős mértékben fejlődik. Érdemes emlékeznünk az UNESCO
’90-es évek közepén megfogalmazott állásfoglalására, amely a „3 K” fontosságára, azaz a kreativitás,
a kommunikáció és a kooperáció irányította a figyelmet. Az itt elsajátított
képességek a felnőtt lét elengedhetetlen részét képezik. A pedagógus feladata
óriási, hiszen ezek szellemében kell a munkáját szerveznie, alakítani úgy, hogy
közben maga is átéli, tudatosan alkalmazza a Delors jelentés egyik alapgondolatát:
„Az
ember élete folyamán a tanulás négy alapvető típusának, a tudás négy
szimbolikus tartópillérének kell megszerveződnie:
-
megtanulni tudni;
-
megtanulni cselekedni;
-
megtanulni együtt, másokkal
élni;
-
megtanulni élni.”[2]
Nem kevesebbet állítunk, mint azt, hogy a pedagógusnak
kiemelt szerepe és felelőssége van tanítványa sokoldalú
személyiségformálásában. „Zenei képességekkel valamilyen szinten minden
gyerek rendelkezik, a különbségek azonban hatalmasak lehetnek. A zenére való
fogékonyság szintén mindannyiunkra jellemző, de csak kevesekre oly mértékben,
amilyen mértékben a zenei tehetségekre hatnak a hangok már egészen kicsi koruktól
kezdve.”[3]
„A tehetségek történetében mindenre és
mindennek az ellenkezőjére is van példa. Vannak csodagyerekek és lassan érők,
korán és későn specializálódóak, versengőek és visszahúzódóak. Rendkívül fontos
a családi otthon szerepe, különösen a korai tehetségfejlődés szempontjából, de
legalább ilyen fontos, hogy a későbbiekben az iskola segíti vagy hátráltatja-e
a tehetség fejlődését, megtanítja-e a szükséges kooperációra vagy a
magányosság, esetleg a deviancia felé szorítja, tudja-e kompenzálni a környezeti
hátrányokat, vagy a meglévő különbségeket erősíti föl.”[4] – szögezi le a jeles tehetségkutató pszichológus,
Herskovits Mária. A tanári szerepről meg kellene tehát állapítanunk, csak akkor lehet eredményes,
ha a tanár-diák kapcsolat „partneri” együttműködésen alapul. A pedagógia
értékközvetítő funkciója a tanáron keresztül valósul meg. A tanár egyben
értékátadó, értékhordozó, értékközvetítő. Ugyanakkor az együttműködés
csakis a megfelelő kompetenciák birtokában válhat teljessé.
„Az iskolától mint a nevelésért is felelős intézménytől
elvárható, hogy olyan majdani versenyzőket neveljen, akik a versengés
felfokozott hangulatában is képesek szem előtt tartani a morális szempontokat,
tekintetbe venni mások méltóságát.”[5] – szögezi le Fülöp Márta pszichológus egy tanulmányában.
E gondolatsorral jutunk közel a művészetoktatás valós pszichológiai, pedagógiai
kérdéseihez. A képzés jellegéből következően a tanulók állandó versenyhelyzetet
élnek át, hiszen félévente van közös óra, évente hangverseny, egyéb hangszeres
versenyek stb., tehát a tanulás igen korai időszakában már közönség előtt
mutatják be tudásukat, vagyis szerepelnek. A gyerekek egy része szereti a
versennyel járó izgalmat, feszültséget, valójában inkább játéknak élik meg,
mint versenynek; lásd Mérei – V. Binét Gyermeklélektan című munkájában. Az ok
valószínűleg azzal magyarázható, hogy e diákok a versenyhelyzetben szeretnék önmaguk teljesítményét, a
befektetett energiák szükségességét igazolni. Így válnak képessé az iskolai
elvárásokkal és a társaik teljesítményével való összehasonlításra, tehát
felismerik saját értékeiket, erősségeiket, gyengeségeiket, – végső soron saját
önértékelésüket konceptualizálják. Más a helyzet a szorongó gyermekekkel, az ő
esetükben a színpadra lépés izgalma sok esetben ront a valós teljesítményen. A
szereplési félelem több okkal is magyarázható, a fejlett önkritikai érzékkel
rendelkező tanuló belső elégedetlenségből indul ki, mert tudja, a
megszólaltatott művel még nem készült el, azaz még több gyakorlásra lenne
szüksége a hiteles előadáshoz. A szakmai felkészítés messze túlmutat a mű
megszólaltatásán, formálásán, tempóján, dinamikáján, stb. A tanárnak vállalnia
kell a személyiségformálás legnehezebb, de a hivatás szempontjából – talán –
legnemesebb feladatát, s az ezzel járó felelősségét. Az olyan esetről nem is
kívánunk említést tenni, amelyben a tanár e produkciók előadását maga is
versenyként éli meg, s izgalmát tanítványaira ruházza át.
Ha a
tehetség fogalmát keressük, akkor azt tapasztaljuk, igen sokan foglalkoztak a
problémakörrel. „A tehetséges embert
általában az jellemzi, hogy bizonyos tulajdonságok, hajlamok és képességek az
átlagosnál sokkal nagyobb, vagyis rendkívüli mértékben vannak meg benne, továbbá
az, hogy egy eleven, egész szellemi életén uralkodó érdeklődés serkenti ugyancsak
rendkívüli erőkifejtésekre. De a tehetségnek, mint összfogalomnak, a specifikus
(zenei, festői, írói stb.) rátermettség - amely természeti adomány - csak egyik
összetevője: a másik ezen adomány gazdájának egyéni színvonala, karaktere,
emberi mivolta. Ha ezt, mint általános jellemzést elfogadjuk, megkísérelhetjük
azoknak a jellegzetességeknek a megállapítását, amik a tehetséges zenészt,
vagy, ha úgy tetszik, a zenei tehetséget jellemzik.”[6] Varró Margit
gondolatai mindmáig kiindulási alapként kezelhetők.
A
kortárs Révész Géza, akit a hazai tehetségkutatás pszichológiai megalapozójának
is tekinthetünk a problémáról a következő gondolatokat veti papírra: „Abban a kérdésben, hogy ki tekinthető muzikálisnak,
nagyon megoszlanak a nézetek. Találkozni lehet olyan felfogással, hogy a
muzikalitás egy bizonyos meghatározott zenei képesség, vagy zenei képességek
együtteséből áll, mellyel az illető muzikális embereknek viszonylag számottevő
mértékben kell rendelkeznie. Így aztán nagymértékben egyéni megítéléstől függ,
hogy mely tulajdonságot, ill. mely tulajdonságok kombinációit tekintik
konstitutív, a muzikalitásra egyértelműen jellemző sajátosságoknak, és hogy
meglétük milyen mértékétől kezdve lehet muzikalitásról beszélni. Ha például a
muzikalitás lényegét kimondottan alkotói vagy előadói tehetségben látjuk, akkor
jelentős számú, különben muzikális emberről le kell mondanunk, még olyan
emberekről is, akiknek egyébként tökéletes érzékük van a zene eszmei, formális
tartalmának teljes megértése iránt.”[7]
A nagy
elődök citálása után próbáljuk meg mi a magunk, köznapi nyelvén megfogalmazni a
tehetségről vallott nézeteinket! A tehetség nem más, mint egy speciális
érdeklődési terület olyan mérvű ismerete, továbbá a megismerés folyamatát még mélyebb
rendszerbe állító folyamat, amit nemcsak felfedezni, de fejleszteni is
szükséges. Többen, többféleképpen megfogalmazták már
a tehetség mibenlétét, ami ezekben közös, az hogy a gyermekek adottságai,
körülményeik és a fejlesztésük, gondozásuk lehetőségeik, módjaik befolyásolják
a tehetségük további alakulását. A tehetséges gyermekek gondozása vagy fejlesztése több nevelési problémát is magában hordozhat. A két
fogalom: gondozás, és fejlesztés első értelemben szinonima, jelentésük közel
azonos, mégis – nézetünk szerint – van különbség a két fogalom jelentéstartalma
között.
- a gondozás: a meglévő készségek, képességek szinten
tartását, megőrzését jelenti, tehát ellátó funkcióval bír,
- a fejlesztés: a meglévő készségek, képességek
kibontakozatására, felvirágoztatására utal.
Megítélésünk szerint az alapfokú
művészetoktatásban ez utóbbinak van kiemelt jelentősége. Tehát a tehetséges
tanulókkal való foglalkozás igen nehéz, felelősségteljes feladat, s a
fejlesztés a növendék gazdagodásával, gyarapodásával, sőt személyiségének
sokoldalúvá válásával jár, tehát a komplex személyiségfejlesztés része. A minőségre
törekvő pedagógiai munka szempontjából, a ránk bízott gyermekek, tanulók
személyiségfejlesztése érdekében fontos megkeresni, megtalálni azokat az
értékeket, vagy problémákat, továbbá megoldásokat, melyek választ adnak azokra
a különböző szakmai elemzésekben visszatérő megállapításokra, amelyek a
képességfejlesztés eredményeit, értékeit, ill. hiányosságait fogalmazzák meg.
A
pedagógus feladata, hogy az általa tehetségesnek vélt, s a gyermek részéről
érdeklődést mutató féllel (a tanítvánnyal) az egyéni fejlesztés érdekében szerződést
kössön, amely az egyéni fejlesztés sajátos és egyedi útjára vonatkozik, a
továbbiakban kezébe adjon olyan tárgyakat (hangszereket), könyveket (kottákat)
vagy eszközt (technika, stílus, hangzó zenei anyag stb.), amelyek segítségével
érdeklődését kielégítheti, ill. a továbbiakban is fenntarthatja. A folyamat
kiépítése, megóvása nagy pedagógiai elkötelezettséget jelent, hiszen az
érdeklődés állandó, intenzív fenntartása sok esetben ellent mond a gyermek
életkori sajátosságainak.
Alapvetően
a pedagógus képességein, felkészültségén, elkötelezettségén múlik, hogy mire
tud jutni ígéretes tanítványaival. Felismeri-e bennük a tehetségjelző értékeket?
Képes-e személyre szabott program alapján az egyéni adottságokhoz igazított
ütemben és módon irányítani a gyermek fejlődésének folyamatát? Sok lelkes pedagógus
van, de nem mindenki sikeres a tehetségnevelésben. A jó eredmény rengeteg
energiát igényel, másfajta oktatási szisztémát kíván. Az életkori,
fejlődés-lélektani szempontok fegyelembevétele különösen fontos ezen a
területen, mert:
– a tehetséges
gyerekek sok szempontból ugyanazt igénylik, mint minden gyerek – melegséget,
biztonságot, egyedi voltuk elfogadását –, míg bizonyos területeken igen eltérő
igényeik vannak. Pl. egyesek absztrakciós készsége messze életkorukat meghaladó,
gyors gondolkodásuk következtében lépéseket átugornak, vagy egy indító kérdés
után további magyarázatot nem igényelnek, kisebb a konformitás- és nagyobb az
önállóságigényük, az általában adekvát iskolai motiválás nem megfelelő
számukra, stb.
–
gyakori a diszszinkrónia, az egyenlőtlen fejlődés, pl. az intellektuális és az
érzelmi-, társas érettség, a verbális és nonverbális képességek, az intellektuális
és a pszichomotoros fejlettség között.
A
tehetségnevelés folyamatában azzal is tisztában kell lenni, hogy a fejlődés
üteme változó, mondhatjuk, hullámzó. Az érdeklődő, az ígéretes tanuló sajátos
tanulási, elsajátítási tempóval bír, előfordul, hogy a haladás ütemét maga
diktálja, újabb és újabb feladatokra, kihívásokra vágyik. Ám ez az állapot
hullámzó is lehet. Elképzelhetők olyan időszakok is, amikor a felelősségteljes
tanulási ütem lelassul. Esetlegesen egészen más kihívások érdeklik a gyereket.
S az említett hullámzás a személyiségfejlődés más területein hoz komoly
eredményt. Általános tapasztalat, ezeket a látszólagos leálló, kisebb
érdeklődést mutató periódusokat jelentős gazdagodási, feltöltődési időszak
követi, azaz „beérnek” a produkciók. Amennyiben a tanár-diák kapcsolat bensőséges,
őszinte, azaz partneri, akkor ezeket a ciklusokat könnyebb átvészelni. Az a
tanár, aki a tananyag bűvöletében él, annak csupán az ujjrend, a tempó, a
dinamika, stb. kerül a látóterébe, s a személyiségfejlesztés alapvető tanári
feladatát nem tudja, nem képes magára vállalni. Magam komoly jelentőséget tulajdonítok
a választás lehetőségének. Számtalan azonos nehézségi fokú etűd található a
zeneirodalomban. Amennyiben a diák maga választhatja ki a művet, akkor ahhoz
már érzelmileg is kötődik. Itt természetesen jelentősége van a tanári interpretációnak
is. Csatát nyer az a tanár, aki ezt a választási lehetőséget felkínálja. S
gondoljuk csak végig, a tanítvány nem csak azt mondja ki, hogy melyik művel
kíván elmélyülten foglalkozni, de helyes irányítással arra a kérdésre is
választ tud adni, „miért tetszik” a sorban éppen a kiválasztott darab.
„Utolsónak soroltuk fel a zenei
tanítást, pedig ez a kérdés a tehetség fejlődése szempontjából talán éppoly
fontos, mint a születés kérdése az ún. természeti adományok szempontjából. Mondhatnók,
hogy ha a szülők révén kerül be a gyermekbe a tehetség, akkor a tanárra a
socratesi értelemben vett bába szerepe jut.”[8] – így vall a tanár meghatározó szerepéről Varró
Margit. De tegyük fel ezen a helyen a kérdést, milyen tulajdonságokkal kell
rendelkeznie annak a pedagógusnak, aki tehetséges gyermekekkel foglalkozik?
John Feldhusen, a tehetséggondozás problémakörének egyik úttörője a témával
kapcsolatban jó néhány évre visszamenőleg feldolgozta az idevonatkozó
publikációkat. Mindezek alapján állította össze a tanárokra vonatkozó elvárás
rendszert. Érdekes, hogy a tanárokkal szembeni elvárás sajátos aspektusban
fogalmazódik meg.
„Az ilyen tanároknak...
·
intelligenseknek
és jól informáltaknak,
·
széles
érdeklődési körrel rendelkezőknek,
·
szorgalmasnak és
teljesítményorientáltaknak,
·
jó szervezőknek,
·
munkájukban
lelkeseknek,
·
humorérzékkel
rendelkezőknek,
·
rugalmasoknak,
·
megértőknek és
elfogadóknak kell lenniük.”
A kérdés „csupán” annyi, vajon mindezen
tulajdonságokkal rendelkezik-e, rendelkezhet-e a jelen kor pedagógusa.
Természetes, minél szélesebb látókörrel, kapcsolati tőkével, empatikus
készséggel bír a tanár, annál színesebb személyiség, s ez feltétlenül nyomot
hagy tanítványában, sőt, biztosíthatja előrehaladását is. Tehát e készségek,
képességek is fejleszthetők. A korábban ismertetett attitűdökre rímel az itt
ugyan utolsó helyen álló, ám megítélésünk szerint ennél lényegesen előbbre való
„megértőknek és elfogadóknak kell
lenniük” kategória.
A Révész Géza 2008. évi „Mi a tehetség?” témakörben[9]
rendezett ún. asztal-vitájának összefoglalójából az alábbi két gondolatot
tartom kiemelésre érdemesnek:
-
„Mindenki lehet
tehetséges, de hogy valóban az-e, az a fejlesztés folyamatában
derül ki. Arra kell természetesen törekedni, hogy megtaláljuk a fiatalban azt,
amiben önmagához mérten a legjobb lehet, s ezt a potenciált minél magasabb
szinten kell kibontakoztatni: ennek eredményét alapul véve lehet eldönteni,
hogy valaki valóban tehetséges-e másokkal való összevetésben is.”
A szakemberek tehát szélesre nyitották az ollót akkor,
amikor a tehetséget definiálták. Csak emlékeztetünk cikkünk elején közölt
tanári gondolatok egyikének összecsengésére. A gondolat kulcsmondatát a
következőkben látjuk: „ … önmagához mérten
a legjobb lehet”. Ez a gondolat, ti., hogy mindenki egyedi, fejlődési üteme
más és más a legnagyobb kihívás minden pedagógus részére. Pályánk szépsége, örömteli
töltése éppen abban rejlik, hogy 25–40 éves munka során két azonos tanulóval, két
azonos problémával nem találkozhattunk.
Folytassuk
a Révész Géza asztal-összefoglalóját!
-
„Vitatott kérdés volt a tehetségígéretek
fejlesztésének módja is. Az egyik vélemény szerint „mélyvízbe” kell dobni a
tehetségeseket, s ott majd kiderül, mennyire fejlődőképesek. A másik nézet
szerint fokozatos, lépésről-lépésre történő fejlesztő munkára van szükség. Végül
abban állapodott meg az asztaltársaság, hogy döntően a lépésről lépésre
történő fejlesztés lehet sikeres, azonban bizonyos magas szintet elérve – elsősorban a
tudományos munkában – hatékony
lehet a mélyvíz-metódus is a
kibontakozó tehetségek számára.”
Meggyőződéssel
valljuk, a tehetségfejlesztés messze túlmutat a hangszer-, a stílus-, a
technikatanításon. A tehetséggondozásról szóló szakirodalomban több helyen is
olvashatunk a pedagógusszerep jelentős változtatásának szükségszerűségéről. Ennek
értelmében a klasszikusnak tekinthető oktatótanár szerepét a mentortanárnak
kell felváltania. A mentor (idősebb tanácsadó, nevelő, pártfogó) idősebb jó barátként
támogatja a tanuló személyiségének fejlődését, segíti egyéni életútját,
karrierjét. A korábban már említett szerződés alapján időterv és fejlődési terv
készül, (célmeghatározás), és a munka ezek alapján történik úgy, hogy a
mentorált személytől elvárt az aktív közreműködés. A mentoroknak erős
proszociális (segítő) személyiségjegyekkel kell rendelkezniük. A tehetséges
gyermekek tanárainak speciális ismeretekkel, meghatározott domináns személyiségjegyekkel,
készségekkel kell bírniuk. Mindez merőben újszerű, az együttműködésen alapuló
kapcsolatrendszert feltételez. Ám azt is pontosan kell látni, hogy a tehetség
csupán egy lehetőség, amelyet megfelelő pedagógiai, pszichológiai módszerekkel
felszínre lehet hozni, ha az egyén és környezete között megfelelő kapcsolat jön
létre.
A
pedagógus személyisége a tehetségek kiválasztásában és fejlesztésében meghatározó.
Túlzás nélkül állíthatjuk, csak nagy szakmai tudású, kreatív, biztos
módszertani tudással rendelkező, empatikus pedagógus képes a növendékekben a
tehetséget – annak minden jellemzőjével – felszínre hozni. Kiemelendő, a
növendék igyekszik a tanárát „utánozni”, gondolkodás-, előadásmódját,
tevékenységét követni, és ebből adódóan sajátjává válnak azok a tulajdonságok,
amelyek a tehetséget jellemzik.
Tanulmányunkban
a változó pedagógusszerepről, a pedagógusfelelősségről kívántunk szólni. A
szemléletváltásra elsősorban a gyermekek fejlődése miatt van szükség, de azzal
is tisztában kell lenni, hogy a tanári munka megújítása – elsősorban a
pszichológiai, a pedagógiai ismeretek bővítésével – napjainkra elengedhetetlenné
vált.
Álljon
itt zárásként dr. Czeizel Endre egy lényeges gondolata:
„Az emberi tehetség a legfontosabb
természeti kincs. Különösen az olajban, urániumban és aranyban szegény hazánkban. E természeti
kincsünket az elmúlt évtizedekben mégis
gyakorta elherdálták ideológiai (a társadalmi egyenlőség jogos igénye és a biológiai változatosság tényének bugyuta
összekeverése miatt) és politikai (a kontraszelektált legfőbb vezetők
hatalomféltéséből adódóan) okokra visszavezethetően.
A magyar nemzet jövője pedig jórészt a kivételes adottság felismerésének,
fejlesztésének és érvényesülésének a függvénye.”[10]
[1] Nahalka István:
Tehetségnevelés 2011. január 4.
[2] Delors-jelentés 1989.
[3] Gyarmathy Éva: A zenei tehetség – Új Pedagógiai Szemle 2002. július
[4] Herskovits Mária: A
tehetségfejlesztés útjai és tapasztalatai külföldön – tanulmány, Budapest,
2002.
[5] Fülöp, M. (2001) A versengés mint szociális készség – Budapest, Tankönyvkiadó
[6] Varró Margit: A zenei tehetség – Budapest,
1930.
[7] Révész Géza: Bevezetés a
zenelélektanba; Bern, 1946.
[8] Varró Margit: A zenei tehetség – Budapest, 1930.
[9] Révész Géza asztal-vitájának összefoglalója a „Mi a tehetség?”
témakörben; 2008. február 25. Budapest, közreadja: Balogh László
[10] Dr. Czeizel Endre: A művészi tehetség korai
felismerése és fejlesztésének pedagógiai kérdései – előadás; Kecskemét, 1998.
november 13.