KIINDULÓPONTOK
E |
lőször is köszönöm a meghívást a szervezőknek és örülök, hogy erre a
konferenciára sor került. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy már sokadikként
léphetek a mikrofon elé s így reflexiókkal élhetek. Természetesen nem kívánom
az időt tölteni azzal, hogy újrafogalmazzam mindazt, amiben egyformán
gondolkodom az előttem szólókkal, de fontosnak tartom nyomatékosítani, hogy
melyek ezek az – egymással szorosan összefüggő – alapkérdések: az előképzettség
szintje, a szakközépiskolákban folyó munka, és a bajok, melyek az érettségi
eltörléséből erednek.
Az előképzettség,
illetve középfokon zajló elméleti munka kapcsán máris megkockáztatok egy
kijelentést: tapasztalatom szerint három háttér sejlik fel a "kibocsátott"
növendékek tudásszintjével való szembesüléskor. 1) Ideális, amelyikre tovább
építhetünk, azaz zökkenőmentesen folytatható a munka elméleti téren (nem az
udvariasság mondatja velem, hogy ez jellemző Pécsre). 2) „Sokat markol és
keveset fog”: olyan mélységben és mértékben, vagy olyan időintervallumot
átfogva próbálják a zeneelméleti teljességet nyújtani a négy évben, ami –
meggyőződésem – nem elsődleges feladat, sőt, rovására is megy a megalapozandó,
meggyökereztetendő tudásnak. (Erre nem mondanék intézményi példát, bár tudnék.)
3) Gyakorlatilag megfoghatatlan, mi zajlik a zeneelmélet oktatása során...
Megérkeznek a felvételire a /leendő/ hallgatók, s bárhogy kérdezzük, próbálunk
a nyomába járni, nem kristályosodik ki szervesen, valójában milyen módon
történt az elmélet címén folyó középfokú oktatásuk. Ezt a hármas felosztást
több éves tapasztalatom mondatja velem, nem erre az alkalomra vázoltam föl, épp
ezért gondoltam megosztani Veletek.
Egy másik,
tapasztalatból leszűrt gondolatsort is hadd részletezzek. Akik közelebbről
ismernek engem, tudják, távol áll tőlem mindenfajta hamis pszeudoliberális
szemlélet, így amikor a hallgatókra, az ő „lelkületükre”, hajlandóságaikra
hivatkozom, másfajta gondolat vezérel. Saját gyakorlatomra vonatkozóan
(negyedszázadra tudok visszatekinteni) úgy tapasztalom, hogy a fogékonyság
versus felkészültség kettőssége érdekes rajzolatot mutat az elmúlt
évtizedekben; /részben legalábbis/ lélektani vonatkozású, ám tanári
mindennapjainkra erőteljesen ható „tünetegyüttesről” szólnék.
Úgy a nyolcvanas évektől
egy olyan cca. évtizedes hosszúságban a felkészültség általában
elfogadható volt (kirívó szélsőség mindig létezett, de nem lévén meghatározó,
erről nem kívánok szólni): meglehetős szakmaisággal felvértezve jöttek a
fiatalok. Egyidejűleg viszont (továbbra is az átlagról beszélek) uralkodott
egyfajta – muszáj nevén nevezni – lebecsülése az elméleti tárgyaknak.
A következő, szintén
mintegy évtizednyi időszakban a felkészültség már érzékelhetően megcsappant. (E
szempontból is nagyon rosszkor, időzítésére nézve legrosszabbkor jött a
kötelező zenei érettségi eltörlése: egy amúgy is hanyatló folyamatot gyorsított
meg.) Ugyanakkor ez a kilencvenes évek „közép” generációja fogékonyságban jóindulatú,
mondhatjuk igyekvő volt – tán ez a legjobb szó.
A legújabb 5-6-8 év
tapasztalata (természetesen ezek az ún. generációk nem választhatók el
„demarkációs vonalakkal”): a felkészültség ?... – nem is részletezem, elmondtátok.
Sajnos kijelenthetjük, hogy a felkészültség (szemben a fogékonyság hullámvonalával)
sempre decrescendót képez, s csak remélhetjük, hogy nem tart al
niente... – A fogékonyság,
nevezhetjük érdeklődésnek is, viszont erősebb, mint korábban: elvileg nagyon
jól lehet/ne/ rá alapozni. Immár nem vonják kétségbe, hogy ezek az elméleti
diszciplinák fontosak, egész zenész személyiségüket tágítják általuk. Igen ám,
csak itt egy olyan újabb keletű személyiségbeli, objektív változással is szembesülünk,
amivel kapcsolatban némileg Gönczy Laci bevezető előadására utalnék (Parlando
2010/6. szám). Sokkal rosszabb ugyanis a jelenlegi hallgatói nemzedék tagjainak
hosszabb távú memóriája, egyúttal pedig a rövid távú koncentrációs
képessége is. Így hiába van meg a hallgatókban a jó szándék, hiába hisznek
többen közülük az elméletben, e szempont miatt megint csak igen nehéz
megfelelően dolgozni. Ezeket a pszichológiai problémákat figyelmen kívül hagyni
saját ténykedésünk ellen hatna: számolnunk kell velük, s mivel objektív okai
vannak, befolyásolni, megoldani nem vagyunk képesek. (Egy csapásra, vagy puszta
ráolvasással nyilvánvalóan nem.)
Hadd ismertessek röviden
egy 10 esztendeje Győrben bevezetett gyakorlatot, ami egyfajta válasz
részünkről a felkészültség-felkészületlenség dichotómiára. A mindennapokban
csak „nulladik évfolyam”-nak nevezzük, habár a hivatalos neve „előkészítő”.
Mindazok, kik a felvételin a kívánatos szint alatt mutatkoznak meg szolfézsból,
illetve elméletből, nem kezdhetik meg a kreditekkel-osztályzatokkal járó
konkrét stúdiumot, hanem felzárkóztató egy-két félévet kell elvégezzenek. Ez kritérium
tárgynak minősül, így jogilag is alátámasztott, miért nem kapnak érte
kreditpontokat – egyúttal valóban a kritériuma annak, hogy
elkezdhessék a Zeneelmélet 1. /vagy Szolfézs 1./ stúdiumot. Félévente ebből
alkalmassági vizsga van, ahol bizonyíthatják, ez alatt az idő valóban pótolták
nem kismértékű hiányaikat, de ha mégsem, úgy újra-meg-újra fel kell venniük e
tárgyat. Mindez ugyan saját finanszírozott féléveik terhére megy, de nem
lehetünk tekintettel azokra, akik – ha nem is feltétlen
kizárólag saját hibájukból, de mindenképpen – tompítják az
általános elméleti színvonal élét.
Tanításunk folyamatára,
vagy ha úgy tetszik, mindennapjaira nézve merül föl jó néhány alapvető szempont
– most ezekről szeretnék szólni. Kezdeném ott, hogyan osztunk be egy csoportot:
mi az ideális létszám. Az volna jó, ha 6-7 embernél többel nem kellene
dolgozzunk egy csoportban: hatványozottan jobban folyik a munka, akármilyen
szintű /!!/ a felkészültség, mint ha tíznél több résztvevő alkotja a társaságot.
Ekkora létszámnál azon 1-2 hallgató mellett, aki fölkészültségénél és egyéni érdeklődése
nyomán előtérbe kerül, a többi óhatatlanul háttérbe szorul, noha más közegben,
kisebb létszámnál valamennyien ösztönözhetők lennének.
Többen elmondták
előttem: nem árt arra apellálni, milyen hangszeres az illető. Persze
fetisizálni sem kell, de számos esetben külön pozitív impulzust adhat, ha olyan
zeneirodalmi részletet választunk valaminek a demonstrálására, ami /minél/
közel/ebb/ áll hangszeres énjükhöz. Természetesen nagyon érzékeny egyensúlyt
szükséges kialakítani mindazzal, amit nem ismernek: hiszen adnunk kell egyfajta
kitekintést is. De ne menjünk el a mellett, hogy a számukra otthonosabb, netán
konkrétan ismert darabból kiindulva világítsunk rá egyes problémákra. Ez
természetesen összefügg azzal is, amit Komlós Kati hangsúlyozott: meg kell
előre tervezni a 2-3 év menetét, s eközben készek kell legyünk a menet közbeni
rugalmas változtatásokra – ha azt indokoltnak ítéljük. Az előre megtervezettség
feltételezi az előbb vázoltakat: szükséges, hogy tudjuk, az adott csoport hány
főből áll, milyen fölkészültségű, milyen hangszeres hallgatókból. Ennél fogva
lehet pl. a kamarázást is eszközül beilleszteni.
A kamarázás mellett
fontos, sajátos feladattípus bizonyos kreatív gyakorlatok végeztetése.
Erre mindenképp rá akartam térni, mert a zeneszerzői jellegű feladatok gyakran
nagyon hasznosnak tudnak bizonyulni, s miután a kezdetkor fellépő kishitűségükön
túlléptek, maguk a hallgatók is igen élvezni szokták. Kiemelném itt, amiről nem
esett szó eddig: a hangrendszerek elméletének tanítását. E téren
különösen beváltak ezek a feladványok; úgy szoktam mondani, tessék akkor
megírni az „opusz egyet”! Utaljon egy bizonyos hangkészletre, vagy
hangrendszerre, akár a legklasszikusabb formába rendezetten, hogy
kontrollálható legyen /az ő számukra is/. Ezután általában már a hallgatók
maguk várják az „Op.2-t”.
Ebbe a kreatív,
zeneszerzői ágazatba sorolom a harmonizálást is, ami nem szorítkozhat sem a
korálokból vett szopránra, sem a continuo-eredetű basszusra: egyensúlyba kell
hozni a kettőt. (Viszont erőteljesen figyelembe kell azt is venni, amiről az
előbb Keresztes Nóra szólt, hogy a billentyűzet közelében élő, vagy más
hangszer mívelője.)
Egészen alapvető
szempont, mely mondhatni kormányozhatja elméletoktatásunkat: egyáltalán nem
tartom oktondi dolognak kiindulópontnak tekinteni a hagyományos, ún.
klasszikus összhangzattant. Egyfelől nem is biztos, hogy korábban megtanulták.
Másrészt az ehhez köthető, további elméleti megközelítések is – túl az összhangzattanon
– jól modellálnak egy olyan gondolkodásmódot, ami kiterjeszthető. Mert a fő
feladat az lenne, hogy a hallgatók egy általános gondolati fegyelmet, látásmódbeli
érzékenységet, no meg a lehetséges szempontok önmagukban, absztrakt módon kezelését
sajátítsák el – s mindezt tudják majdan alkalmazni a – mondjuk – XII-XIII. századtól
a ki-tudja-milyen távol jövőbe vezetve. Mindezt egy életközelibb, azaz tapasztalatukból
jobban ismert stíluson is el lehet – mi több, azon érdemes – kezdeni. Hogyan
működik egy dallam, mit figyelhetünk meg egy ritmikai változásnál, mit jelent a
hangrendszer ekkor és akkor, etc. Ha nem okvetlen térünk is ki minden stíluskörre
(amire ritka adományként nyílik csak mód: idő nem futja rá), egy ilyenfajta
gondolati jártasságot és szemléleti összpontosítást el lehet sajátíttatni ezen
hagyományosnak mondott koron, annak zenéin keresztül. Mindezek okán, nem pedig
a „kitaposott ösvény” kényelme s csábítása miatt érvelnék a klasszikusnak
mondott összhangzattan, valamint formatan centrális szerepe mellett.
Itt említeném meg a
szolfézs és elmélet tárgy összevonása lehetőségét is. A magam véleménye,
hogy sok esetben nagyon jó, de van, mikor nem működik. Semmiképp sem mondanám
általános bölcsek kövének. Nehéz előre megítélni, kiknél hogyan válik be, de
talán hadd lovagoljak ismét vesszőparipámon: kis létszámú és közel azonos
fölkészültségű személyekből álló csoportnál nagyon jól működhet, a szokásos
10-12 fős társaságoknál nem annyira. Ott óhatatlanul ki-ki – még ha nem is tudatosan
– „rákapaszkodik” arra a diszciplinára, amiben korábbi tapasztalatai alapján eredményesebben
mozog, s máris fölbillen a dolog, nehezebbé válik az értékelés is. Végső soron
tehát nem „feltétlen igen”, de ugyanúgy el sem utasítanám: legyen választható.
A bolognai rendszer
bevezetéséhez köthető, de nem abból fakad két új kötelező stúdium:
mesterszinten az analízis,
alapképzésben a partitúraismeret.
Mindkettőt nagyon üdvözlendőnek tartom, s a gyakorlat ékesen bizonyítja
létjogosultságukat. Nyilván mihelyst nagyobb tapasztalattal, rálátással bírunk
majd e tárgyak oktatása terén, úgy differenciáltabbak lesznek észrevételeink.
Természetesen az analitikus szemlélet nem is kismértékben, át kell hassa az
előző éveket is.
Még az új tantárgyak
kapcsán jut eszembe – Szűcs Sándor említette először, hogy mennyire fontos (lenne...)
megtanítani a fiatalokat a zenéről írni, s majd beszélni is. Azt találtuk ki
Ruppert István igazgató úrral, hogy Győrben, MA szinten bevezethető a
pedagógiai tárgyak rovására a zenei ismeretterjesztésre felkészítés stúdiuma.
Ez részben valóban pedagógiai jellegű, de másfelől erősen elméleti is. Eminens
célja kifejezetten a zenéről írás és beszéd. Magam Földes Imre hajdani
nagyszerű kurzusainak kohójában edződtem, így van valamelyes tapasztalatom és
hajlamom is erre – a most ősszel belépő első mester évfolyam számára el is
indítjuk.
Remélem, a kerekasztal
során szembesülhetek röviden fölvetett gondolataim esetleges visszhangjával,
illetve mindannyiunkat serkentő polémiákat folytathatunk.
Még egyszer köszönöm a
lehetőséget és a figyelmet!
* A szerző a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zeneelmélet Tanszékén egyetemi adjunktus, a győri Széchenyi Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézetének docense. Írása a Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti felsőoktatásban c. konferencián (Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, 2010. április 23.) elhangozott előadás szerkesztett változata.