KroÓ György kiadatlan írásai XV.

 

Liszt Ferenc: Az első Zarándokév

Sorozatszerkesztő: Zsoldos Mária


1834. május 15-én jelent meg a párizsi Revue des Deux Mondes hasábjain George Sand első úti levele. A Lettres d'un voyageur című esszésorozat ötödik cikkét az írónő barátjának, az akkori Párizs ünnepelt zongoravirtuózának, Liszt Ferencnek címezte. Amikor ez az irodalmi levél megjelent, Liszt már Genfben élt szerelmével, Marie d'Agoult grófnővel, aki férjét és arisztokrata családját hagyta el miatta, benne nemcsak a férfit, hanem a természet, a tehetség plebejus kiválasztottját ismerve el arisztokrata férjével szemben a születés által öröklött nemességgel. Ezek az eszmék akkoriban erősen foglalkoztatták a francia írókat, filozófikusokat, szociológusokat, Saint-Simon, vagy Lamennais híveit. Fontos motívumszála e gondolatoknak a művészet és az emberiség, vagy a társadalom közötti kapcsolatok tisztázása,élesen szembefordulva a l'art pour l'art felfogással, hangsúlyozva a művészet nevelő funkcióját, a művész próféta-szerepét.


Liszt is tele van ezekkel az eszmékkel és kifejtésükre részben azokban az irodalmi levelekben vállalkozik, amelyeket barátja, Maurice Schlesinger 1834 óta megjelenő lapjában a Gazette musicale de Paris-ban tesz közzé 1836. decemberétől, az elsőket George Sandnak címezve Egy utazó levele elnevezéssel. E néhány esztétikai tanulmány mellett  George Sandnak szóló válasznak szánja Liszt bizonyos értelemben azt a kompozíció sorozatot is, amelyet Egy utazó albuma összefoglaló címmel nevez meg ez időbeli leveleiben, sőt a kifejezés 1837 novemberében kottájának címlapján is feltűnik. Ekkor már Svájcot elhagyva, Marieval egy esztendeje Itáliában él, innen viszi majd a sorsa Bécsbe és 1839-40 fordulóján szülőhazájába, Magyarországra.


Az utazó albuma e négy-öt esztendő alatt, merőben különböző darabok, önálló művek és feldolgozások tarka és változó köteteiben él Liszt elképzeléseiben, terveiben és a különböző svájci, francia, olasz és osztrák kiadók által nyilvánosságra hozott kottáiban. Hol az évek múlása szerint tagozódott az album, hol az utazás színhelyei jelentették a rendező elvet, hol a kettő együtt. Liszt később, már weimari évei alatt megtagadta, meghaladta ezt az egész album-koncepciót, de az egykori album egyik rétegét, az önálló darabokat, ha nem is mindet, megtartotta, egy részüket átdolgozta és régi darabjaival kiegészítve azokat, új ciklust hozott létre, amelyet ma a zarándoklás első éveként, a svájci ihletésű darabok gyűjteményeként tart számon a világ. Eredeti francia címe: Années de Pėlerinage. Premiėre Année: Suisse. Ez az évjárat kilenc művet sorol egymás mellé, ebből öt szerepelt  már az albumként tervezett kompozíciók között is.

 

Annak idején a sorozat e kötetének élén egy Lyon című darab állott. Nyilvánvalóan nem a svájci táj, vagy Svájchoz kötődő olvasmány élmény nyomán, mégis, egy már Svájcból tett út emlékeként. A legújabb kutatások ugyanis kiderítették, hogy Liszt ezt a darabját nem az 1834-es nagy lyoni munkásfelelés alkalmából írta, hanem 1837 végén komponálta. Ez év augusztusában Nourrit-val, a híres énekessel, meggyőződéses Lamennais hívővel járt a városban, ahol a Nagyszínházban a munkanélküliek javára adott óriási sikerű koncertet. Liszt egy közeli barátjának, a Saint-Simonista Enfantin-nak szoros lyoni kapcsolatai voltak és Liszt maga ugyanezekben a hónapokban érezte hosszú idő után ismét belső szükségét annak, hogy egy szinte tanítványi odaadással írott levélben fejezze ki újból Lamennais-nak az eszméi iránti változatlan elkötelezettségét. A zongorakompozíció így a svájci esztendő önálló darabjainak sorát tulajdonképpen annak a szociális művészetnek a szellemében nyitotta, amelyért Liszt Az utazó leveleiben és más írásaiban annak idején oly ékesszólóan kiállt. Ezért ajánlotta a zongoradarabot Lamennais-nak, ezért választotta mottójául az 1831-es első lyoni munkásfelkelés jelmondatát, amelyet a kompozíció első négy ütemének fortissimo oktávjai szinte ki is kopognak: Dolgozva élni vagy harcolva meghalni -Vivre en travaillant ou mourir en combattant.

 

Az eredeti albumban ötödik helyen állt a Tell Vilmos kápolnája című kompozíció és egy, a függelékszerű  zsoltárfeldolgozást nem számítva, mint a Lyon párdarabja, azonos hangnemben, azonos karakterrel, azonos gondolatmenettel zárta az önálló darabok sorát. A zeneszerző számára a magyar szabadságharc bukása után még hangsúlyosabbá vált a svájci szabadsághősre emlékező darab jelenléte a ciklusban, olyannyira, hogy a sorozatból 1852-ben, valószínűleg a túl direkt politikai utalás miatt került Lyon helyébe, az első helyre tette a Tell Vilmos kápolnáját és úgy dolgozta át, hogy a Lyonra emlékeztető zenei karakterek előtérbe kerüljenek. Ennek a kompozíciónak is volt mottója: Egy mindenkiért, mindenki egyért.

 

Az új sorozat ötödik helyére a Vihar című kompozíció kerül, a ciklus ekkor már kilenc darabból áll. Részben természetkép, részben azonban a Lyon és a Tell Vilmos kápolnája című darabok lelki rokona, mintegy az élet vihara jelentés értelmében. Mivel Schiller drámájában, a Tell Vilmosban éppúgy, mint Rossini 1829-es operájában központi jelentősége van a viharjelenetnek, amely közvetve összekapcsolódik a zsarnok halálával és a szabadságharc szimbóluma, aligha kétséges, hogy ez a kompozíció is abba a programatikus áramkörbe kapcsolódik, mint az Années de Pėlerinage svájci éveinek nyitódarabja.

 

A két politikai darab közé három zenei tájkép illeszkedik. Az első A wallenstadti tónál címet viseli és jobbkéz-dallama az alpesi kürtmelódiák stílusában fogant, a második igazi népdalfeldolgozás, Pastorale névre hallgató élénk zsánerkép. A harmadik A forrás partján című, Liszt későbbi modern stílusú vízi zenéinek egyik előfutára saját tematikára.

 

A Vihar című központ és kettős értelmű tablót követően szintén három összefüggő kompozíciót helyezett el Liszt a ciklusban. Legnagyobb szabású a három közül az első, talán az egész kötetből kiemelkedő mű az Obermann völgye, amely nem természetélmény nyomán készült, hanem olvasmányélményből fakadt. Ezt az Ecloga követi, derűs természetkép, egyes mozzanataiban népdalutánzat-féle. Majd a két eredeti svájci népdalt, illetve a havasi tehénpásztorok tülkének dallamát honvágy költeménnyé feldolgozó nyolcadik darab zárja  ezt a kis zenei trilógiát.

 

A svájci vándorévek utolsó kompozíciója a Nocturne alcímet viseli. Harangszóval eljátszó, már-már impresszionista hangkép, a középpontjában széles rubato dallam énekel. A címe: Genfi harangok. Epilógusa a svájci éveknek, hangnemével is továbbvezet napfényesebb tájak felé, az olasz év, az itáliai kötet első darabjára, a Sposalizio-ra nyit ablakot.