Kerecsényi (Kneifel) László
ének- és
zenetanár, karnagy
(1917–2011)
Családja Székesfehérvárról származik. Ügyvéd édesapja
hivatása mellett a székesfehérvári Szent István Bazilika kántor-karnagyi
teendőit is ellátta. Hat gyereke zenei nevelésére nagy gondot fordított. Mivel
több hangszeren (hegedű, zongora, orgona) jól játszó László fiát a zenei
pályára különösen alkalmasnak tartotta, ezért vele külön is foglalkozott,
elsősorban összhangzattanra tanította még kirándulások, vadászatok során is.
1935-ben fejezte be középiskolai tanulmányait a székesfehérvári Szent István
reálgimnáziumban, ahonnan kiváló előképzettsége egyenes utat biztosított a Zeneakadémiára.
1935–41 között négy kiváló minősítésű diplomát szerzett: egyházkarnagyi,
tanítóképzőintézeti tanári, középiskolai énektanári és orgona. Mesterei közül
érdemes kiemelni Ádám Jenő, Bárdos Lajos, Harmat Artúr, Kodály Zoltán, Vaszy Viktor
nevét. Már ekkor megmutatkozott végtelen önzetlensége. Az atyai „örökség”
számára jóval könnyebben teljesíthetővé tette akadémiai tanulmányait,
felszabadult idejét, energiáit gondokkal küzdő társai segítésére fordította.
1941-ben
kezdett tanítani az Érseki Katolikus (ma Rákóczi Ferenc) és egyidejűleg a
Madách Gimnáziumban. 1942 áprilisában pályázaton elnyerte a Józsefvárosi Plébániatemplom
kántor-karnagyi állását, de októberben behívták katonai szolgálatra, így
munkahelyeit ott kellett hagynia, gyarapodó családját is ritkán láthatta.
Mindezt betetőzte az 1944-től 1947-ig tartó orosz hadifogság. Fegyelmezettsége,
élni akarása, családja és hivatása szeretete erőt adott ahhoz, hogy
megőrizhesse egészségét, erejét, így sikerült gyári munkára szert tenni (marósként),
és, ha rövid ideig is, lehetősége volt részt venni egy, a tábor tagjaiból
alakult zenekar szervezésében és munkájában hegedűsként.
Hazatérése
után ennek következtében rögtön munkába tudott állni, hogy négytagú családját
eltarthassa. Folytathatta a háború előtti kántor-karnagyi munkáját a Józsefvárosi
Plébániatemplomban, de 1951 áprilisában, az akkori politikai helyzet miatt ezt
abba kellett hagynia. Rövid ideig (1947–48-ban) hétvégeken a Petőfi Rádióban
orgonált, ahol szerkesztője felkérte, hogy a rádiószereplés miatt változtassa
meg korábbi németes hangzású nevét (Kneifel), így 1948. január 1-től az újonnan
felvett Kerecsényi néven szerepel. Pedagógiai munkásságát is folytatta,
1947-től 1959-ig gimnáziumokba és óvónőképzőkbe helyezték tanítani (Szent Imre,
Fazekas, Petőfi és az akkori Délszláv Gimnáziumok, a Rózsák-terei, Huba utcai,
Bezerédi Amália és a Brunszvik Teréz Óvónőképzők). Mindezek mellett kórusmunkát
is végzett különböző üzemi kórusoknál, amelyekkel szép eredményeket ért el a
különböző dalostalálkozókon. Vezette több évig a Budapesti Gázművek
Kórusát, majd korrepetitorként a Vasas Művészegyütteshez került. Nagyon
szerette, de 1958-ban, mikor a Budapesti Kórus betanító karnagyi pozíciójára
felkérést kapott, emellett döntött. Ettől kezdve munkásságát a tanító- és
óvóképző és az itt végzett tevékenység határozta meg.
1959-ben
kinevezték a Felsőfokú Tanítóképző Intézet tanárává. Az akkor felsőfokúvá vált
tanító- és óvónőképzésbe fektette szinte minden energiáját. Kiváló szakmai felkészültséggel,
széleskörű szakmai érdeklődéssel rendelkező, végtelenül precíz és következetes,
szigorú, de igazságos tanár volt. Szerénysége és visszafogottsága szakmai
érdekekben nagy szenvedélyű felszólalásokba is át tudott lendülni. Tantervek,
tematikák ki- és átdolgozásától kezdve újabb képzési formák kísérletezésén és
kipróbálásán keresztül a tanító- és óvóképzős jegyzeteket is ő írta előbb
egymagában, majd az átdolgozások során társszerzőként. Csillag Lászlónéval
megírták az ének-zene tanítás módszertanát, mely ma is nélkülözhetetlen forrás.
Tárgyi tudása, szaktárgyának szenvedélyes szeretete tiszteletet és megbecsülést
váltott ki tanártársai és tanítványai körében. Tanítványaival emberként is
sokat törődött, ma is nagy tisztelettel emlegetik. Kollégiumi csoportjaival,
később az ének-zene speciális kollégiumos hallgatókkal a tanórákon kívül is
sokat foglalkozott. Egy évig egyedül, majd még öt éven keresztül Timár Imrével,
az Intézet énekkarát igen szép eredménnyel vezette.
1975-ben
emelkedett a tanító- és óvóképzés főiskolai rangra. 1976-ban őt nevezték ki az
akkor már Budapesti Tanítóképző Főiskola Művészeti Nevelési Tanszékének
vezetőjévé, 1980-as nyugdíjba vonulásáig. Ebben az időszakban is sok szakmai nehézséget
kellett megélni, az ének-zene tárgy egyik mélypontjának idején, amikor tanítói
alkalmassági vizsga nélkül, a nem ének szakkollégistáknak minimális órában lehetett
csak tanítani. A tanítást a nyugdíjjal sem tudta-akarta abbahagyni, 1994
júniusáig dolgozott mintaszerűen félállású tanárként. Kollégáinak is például
szolgált, érdemes volt óráin hospitálva tanulni a szakmát.
1966-ban
„Az oktatásügy kiváló dolgozója”, 1980-ban (nyugállományba vonulása alkalmával)
a Munkaérdemrend ezüst fokozata kitüntetést kapta.
A
kóruséneklést többek között a Bárdos-vezette Cecília kórusban tanulta, 1958 decemberében
került az utód Budapesti Kórushoz, mint betanító karnagy. Munkája főleg a kórus
repertoárjában szereplő nagy oratóriumok szinten tartása, illetve új művek
betanítása volt, betéve tudta a folyamatosan műsoron tartott oratóriumokat.
Több vendégkarmester ragaszkodott próbáin az ő közreműködésére. A
korrepetitori, másodkarnagyi tevékenység mellett sok előadás csembalistája is
volt (J. S. Bach: János passió, h-moll mise, stb.). A Budapesti Kórusnál
végzett munkáját 80 éves korában, nagy ünnepséggel, 1997-ben fejezte be. Talán
egyszer megemlítésre kerül a kórus honlapján is ma még hiányzó neve.
A
zongorázást ezután sem hagyta abba, 90 éves kora fölött is mindennapos tevékenységei
közé tartozott.
Életének
nagy részét az óvó- és tanítóképzésnek szentelte a középfokútól a felsőfokúvá,
majd főiskolai rangúvá válásig. Az aktív zenélés ugyanígy mindennapjaihoz
tartozott (még a hadifogság idején is), kántor-karnagyként, kórusvezetőként,
„láthatatlan” korrepetitorként, zongorakísérőként, másodkarnagyként. Emellett
szerető és gondos férj, családapa is tudott lenni, énektanár feleséggel (Forrai
Irén), három zeneszerető gyermekkel, unokákkal, dédunokákkal. A családi ünnepek
megzenésítésére, természetjárásra is gondot fordított. Bárki fordult hozzá
szakmai segítségért, önzetlenül megtette. Címek, elismerések soha nem
vonzották. Életében mindenben a tökéletességre törekedett, tiszta ember volt,
sokakkal megismertette és megszerettette a zenét.
Ezzel a
kis írással is őrizzük emlékét.
Döbrössy János
tanszékvezető főiskolai docens (ELTE Tanító- és
Óvóképző Kar)