„Nem tanítgatni
kell, hanem megtanítani
konkrét, mérhető dolgokat”
Dr.
Mindszenty Zsuzsánnával, az ELTE BTK Zenei Tanszékének
docensével,
a Musica Nostra kórus Liszt Ferenc- és Artisjus-díjas
karnagyával
dr. Fehér Anikó készített interjút
„Tanulok mindig úgy
nézni végig
rajtatok mint egy
virágos kerten
szemmelegemtől
százszorszéprenevelten
tán világgá nőtök majdan az égig”
(Egy
volt tanítvány, Pap Gábor írása Mindszenty Zsuzsánnának)
– Amikor
Zeneakadémista voltál, már akkor láttuk rajtad, hogy karvezetés tanár leszel…
– Jó, hogy tudtátok, mert én egyáltalán nem
gondoltam erre! Amiben biztos voltam, az az, hogy tanár akarok lenni. Volt
zongora a lakásban, és különösen nagyanyám akarta, hogy nővéremmel együtt zenét
tanuljunk. Érettségi előtt akkori zongoratanárom, Szűts Márta „terelt” a
Zeneakadémia Középiskolai Énektanár és Karvezetés szakára. Miután szerettem
kórusban énekelni, úgy gondoltam, megpróbálom. Közben a Patrona Hungariae
Gimnáziumba jártam, ahol Légár Piroska volt az énektanárom. Itt szintén kaptam
indíttatást. Minden évben volt zenei verseny, a kórussal pedig a 20. századi
klasszikus nőikari irodalomból sok mindent végigénekeltünk. Így aztán egyre
több kedvem lett ehhez a dologhoz. Akkoriban még azt gondoltam, hogy én
mindenképpen vegyeskarral fogok dolgozni.
– És most
pont az ellenkezőjét látjuk…
– Igen, azóta is nőikart vezetek. Igaz, van itt,
az ELTÉ-n vegyeskar is, évenkénti váltásban dolgozunk velük a kollégámmal, így
ebben az évben vegyeskart is vezénylek.
– Érettségi után azonnal a Zeneakadémiára kerültél?
– Nem, az akkor még korai lett volna.
Jelentkeztem a Bölcsészkarra magyar-német szakra, ahova éppen csak nem vettek
fel. Így lett egy évem a zeneakadémiai felkészülésre. Az egyházi gimnáziumokból
akkoriban nem volt szokás bárkit is azonnal felvenni egy egyetemre, különösen
nem tanári szakra. Tudtam, hogy úgy kell felkészülnöm, hogy abba aztán ne
lehessen belekötni. Összhangzattanra Geszler Györgyhöz jártam a XI. kerületi
zeneiskolába. Zeneirodalmat Bárdos Kornél, szolfézst Csányiné Csengő Lujza
tanított. Ebben az időben ez a zeneiskola kimagaslóan jó volt. Szerencsés
voltam, hogy oda járhattam, aztán később a tanári pályámat is itt kezdtem.
– Kik
voltak a meghatározó tanáraid, akik miatt ezt eldöntötted?
– Párkai István sok szempontból rendkívül nagy
hatással volt rám. Tekintélyét, intelligenciáját, hatalmas tudását hamar
megéreztem. Úgy gondolom, az, hogy én most kortárs művek sorát mutatom be, neki
köszönhetem, hisz ő ezt az irodalmat mindig nagyon fontosnak tartotta. Tagja
voltam az általa vezetett Liszt Ferenc Kamarakórusnak is. De kaptam máshonnan
is inspirációt, hiszen én a zeneszerzés szakos hallgatókkal nagyon jóban
voltam, későbbi férjem, Sugár Miklós révén. Kettős csavar: engem nagyon
érdekelt a kortárs zene, kevesen gondolkodtunk így, ezért bekerültem ebbe a
körbe. Felnőtt módon kezelt bennünket, szó sem volt semmiféle „idomításról”
vagy iskolás módszerekről. A tananyag kiválasztásában is többnyire inkább csak
irányított bennünket, tanácsolta, hogy milyen stílusú művet vigyünk az órára.
Sokat beszéltünk a zenéről.
A másik meghatározó személyiség Szőnyi Erzsébet volt, aki
szolfézst és szolfézs módszertant tanított nekünk. Ő szigorúbb volt. Az azonban
nyilvánvaló volt, hogy a tudása megfellebbezhetetlen. Lenyűgözött, hogy
szolfézs óra végén odaült a zongorához és pl. Honegger Jeanne d’Arc-ot
blattoltunk. Máig is úgy érzem, a mi évfolyamunkat valamiért nagyon kedvelte. A
féléves osztályzatok mellé mindig kaptunk egy kis cédulát, amin egy mondatban
véleményt írt rólunk. A mai napig is megvannak ezek a cédulák. Ilyen volt pl.
hogy ötös, de úgy látja, mintha ebben a félévben nem lett volna olyan
kiegyensúlyozott a szorgalmam, mint máskor. Földes tanár úrért is rajongtunk, ő
tanította a XX. századi zenetörténetet. Sok évig jártunk vele együtt a Varsói
Ősz kortárszenei fesztiválra.
– Mi volt előbb, a kortárs zene szeretete vagy a Sugár
Miklóssal, mostani férjeddel való kapcsolat?
– Sokkal előbb szerettem
már a kortárs zenét, még gimnazista koromban találkoztam Penderecki műveivel.
Ez revelációszerűen hatott rám: nemcsak Beethoven van meg Bach… Talán éppen ez
az érdeklődés hozott minket össze, amiből később házasság lett.
– Mi történt a Zeneakadémia után?
– Rövid ideig
zeneiskolában tanítottam, majd hosszú évekig GYES-en voltam, három lányom van.
Elhatároztam, csak akkor megyek vissza tanítani, ha olyan állást találok, ami
nagyon vonzó. ’84-ben alakult az ELTÉ-n a zenei tanszék. A második félévben már
tanítottam itt partitúraolvasást, a következő évtől pedig karvezetést is.
Kórust még nem vezettem, csak ’89-től az ELTE Nőikarát, majd 1994-től a Musica
Nostra kórust. 1989-től 1993-ig másodkarnagy voltam a Fővárosi Vándor Kórusnál,
Révész László mellett. Ez is nagyon tanulságos időszak volt a karvezetői
pályafutásom szempontjából. A Vándor Kórus akkoriban nagy létszámú amatőr kórus
volt, ahol széles volt az életkor szerinti skála. Nagy segítség volt ez aztán
nekem, amikor ’95-től kezdve a Városmajori templom kórusát vezettem. Ez a
templom volt Bárdos Lajos karnagyi tevékenységének első színtere. Emléktáblát
is avattunk a kistemplom falán és a kórus felvette Bárdos Lajos nevét. Nagyon
pezsgő, eleven néhány év volt ez, sajnálom, hogy vége lett, de nem fért bele az
időmbe.
– Tehát 1989-től vezetted az ELTE női karát. Mennyiben volt
ez más, mint az amatőr kórus?
– Az ELTE Nőikar
kötelező foglalkozás, órarendi óra a hallgatóknak. Én viszont nagyon szerettem
volna, ha itt is olyan élet alakul ki, mint egy igazi énekkarban. Elkezdtünk
utazni, külföldön is koncertezni, versenyezni, nem is eredménytelenül. Nagyon
jó időszaka volt ez az életünknek! Akkor még az ELTÉ-n nagy létszámú énekkart
lehetett alakítani, hisz sokkal több hallgató volt. Most 15 fős a nőikar, a
vegyeskar sem sokkal népesebb. 1994-ben a nőikarral Mariborban voltunk egy
versenyen, ahol több első díjat nyertünk, folklór, női kari, musica sacra
kategóriákban. Hazafelé a buszon megbeszéltük a lányokkal, hogy miután egy
egyetemi énekkar tagjai gyakran cserélődnek, ráadásul nekik tovább kell menniük
a vegyeskarba a második év után, mi azért mégis maradjunk együtt. Kb. a
társaság fele meg is maradt, és hozzájuk csatlakoztak régi és máshová járó
hallgatók. Azonnal elhatároztuk, hogy a következő budapesti kórusversenyen, ami
1995-ben volt elindulunk. Ez komoly cél volt, meg is nyertük a kategória első
díját. Így alakult meg a Musica Nostra Kórus.
– Tavaly ünnepeltétek a 15. születésnapotokat. Mi minden
történt az elmúlt időszak alatt?
– Sok változás volt. A
legnagyobb az, hogy 17-en indultunk és most 32-en vagyunk. Azt hiszem, azért
lettünk ilyen sokan, mert nagyon izgalmas dolog ilyen kis létszámban énekelni,
de az ilyen létszámnak megfelelő irodalom meglehetősen korlátozott. Vágytam
nagy hangterjedelmű, többkórusos, nagy energiákat igénylő darabokra, amikhez
viszont több énekesre volt szükség. Eleinte nagyon ügyeltem arra, hogy
repertoárunk korszakok szerint kiegyensúlyozott legyen. Ma a műveink 50 %-a a
kortárs irodalomból kerül ki. Nem véletlen ez, hisz a régi korokban kevésbé
írtak a szerzők nőikarra. Mindemellett én nagyon szeretem a kortárs zenét, sok
zeneszerző rám is talált a kapcsolataim révén, így sok művet nekünk ajánlanak.
– Csak magyar kortárs műveket énekeltek?
– Több a magyar
természetesen, de igyekszünk külföldi műveket is megtanulni. Már csak azért is,
mert ma Magyarországon kevés nőikar teszi ezt. Most Vic Nees belga szerző
Stella Maris című művét tanuljuk, amely nőikarra, bariton szólóra és
harmonikára íródott. A kompozíció három rétegű: a nőikar az Ave Maris Stella
szövegét énekli latinul. A szólista francia szövege belső reflexió a Mária
imádságra, amit Geiger Lajos, az Operaház fiatal baritonistája énekel, ehhez
jön a harmonika szólam Ernyei László előadásában..
– Másik része a munkádnak a tanítás. Hogyan csapódik le itt
a korunk nehéz énektanítási helyzete?
– Egyik kor sem
nehezebb, mint a másik. Csak más. Ez a „bezzeg az én időmben” mondás azért nem
igaz, mert nem nehezebb vagy könnyebb egy másik kor, hanem más. Megpróbálom a
változásokat úgy felfogni, hogy ne a rossz, hanem az inspiráló oldalát nézzem.
Évről évre mást kell tanítani, mert nagyon erősen változik a hallgatók
felkészültségének színvonala, az érdeklődése és a befogadó képessége. Ma
lényegesen kevesebbet tudnak a hallgatók, mint 5 vagy 10 évvel ezelőtt, de
erről többnyire nem ők tehetnek. A 27. tanévet töltöm itt, van némi
tapasztalatom. Úgy érzem, ez az egész a közismereti iskola problémáiból ered,
és ez nemcsak a zenére igaz. Bármely kollégát kérdezem, ugyanezt mondja. Azt
mondom: a mi dolgunk az, hogy felmérjük az adott hallgatói társaságot,
figyeljük meg mit tudnak és tanítsuk nekik azt, amit be tudnak fogadni, ami
nekik jó. Azt kell nekik megtanítani, amit nem tudnak.
– Homogén a tudásszintjük ezek szerint?
– Nem homogén. Ennek az
az oka, hogy a felvételi egyre kevésbé valódi szűrő. Inkább rövid meghallgatás
az egész, ahol azzal kell szembesülnünk, hogy az egyik jelölt tudja a teljes
klasszikus összhangzattant, a másik pedig jó, ha hallott a hármashangzat
fordításokról. A karvezetés tantárggyal azért van szerencsém, mert ezt mindenki
itt kezdi tanulni. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem kellene tudnom, milyen a
háttértudásuk. Tíz éve még lényegesen bonyolultabb műveket tanultak vezényelni,
ma ez nem megy. Nem tanítgatni kell, hanem megtanítani konkrét, mérhető
dolgokat. Persze, hogy nagyon szubjektív dolog a zene, de rengeteg olyan
komponense van, amely mérhető, amit tudni kell.
– Ha rajtad múlna, te hol és mit változtatnál a mostani
áldatlan állapotokon?
– Nem szabad abba a
hibába esnünk, hogy visszasírjuk a régi szép időket! Lehet, hogy azok az idők
nekünk szépek voltak, de a maiaknak más a szép idő. Ma egy teljesen más
közízléssel állunk szemben. A kezdő hallgatóktól néha kérem, hogy hozzák el a
kedvenc zenéjüket és meséljenek arról pár percet. Évtizedeken át hoztak Bachot,
Beethovent. Ma a kedvenc zenék 95 %-a könnyűzene, akár a legaljáról is. Tehát
nem jazz, nem is Beatles, hanem a mai slágerzene, együttesi zene. Ezzel kell
szembenéznünk. Nem is tudom, hogy lesz-e valaha valaki, akinek olyan eszközök
lennének a kezében, amivel ezen változtatni lehet. Egy olyan embernevelést
kellene általánossá tenni, amely által az érték egyértelművé válik. A családok
és az iskolai tanítás hatásköréből egyre inkább kikerül annak a lehetősége,
hogy megtanítsuk nekik, hogy az értékes és a nem értékes dolgok között
különbséget tudjanak tenni. Akkora szabadság van, hogy senki sem meri vállalni,
hogy színt valljon, nehogy úgy tűnjön, rá akarja erőszakolni a véleményét
másokra. A fiatalok szuverén egyéniségek, de még nem tudhatják, mi a jó nekik.
Kézen kellene fogni őket és ráterelni arra az útra, amelynek a végén jó helyen
kötnek ki. Mert van ezer ösvény és nem biztos, hogy mindenki ki tudja
választani, melyiken kell mennie ahhoz, hogy végül boldog és intelligens ember
legyen belőle és majd tovább is tudja adni ezeket a dolgokat. Tehát ez az
embernevelés lenne a legfontosabb. Persze, hogy jó lenne, ha az iskolákban több
énekóra lenne, hiszen ha több óra van, ha többször találkozunk velük, akkor
több eszköz van a kezünkben, de ez nem csak ezen múlik. Sokkal inkább azon,
hogy azt az egy énekórát, ami van, hogyan tudjuk eltölteni, mit tudunk mutatni
a gyerekeknek ezalatt.
A tanári pályát sokan azért nem érzik vonzónak, mert
többnyire csak a kínokról hallanak, a tanárverésekről, a megalázásokról, a
nehéz feladatokról. Így egyre kevesebben akarnak tanítani. Nem a szép, a
sikeres dolgokról van szó a tévében és a könyvekben. Pedig ilyen is van, nagyon
sokan remekül helytállnak.
Hogy az általános és a középiskolában pontosan hogyan lehet
ezt megvalósítani, azt nem tudom. Azt tudom, hogy az egyetemisták annak
ellenére, hogy ők már felnőttek, önállóak, nagyon igénylik, hogy a konkrét
tananyag leadásán kívül az ember szóba álljon velük, hogy tudjunk a
problémáikról, tereljük, gondozzuk őket. Ezt szerintem maguknak sem vallják be,
de így van. Hálásak a törődésért. Ez a korosztály sokkal kevésbé önálló, mint
mi voltunk. Nekünk egyértelmű volt, hogy melyik ösvényt kell választani. Ők
keresik az útjukat. Jó közösségek kellenének és maradandó zenei élmények. A
kredit rendszer és a Bolognai rendszer miatt nincsenek évfolyamok, nincsenek
tanuló csoportok, ahol az emberek egymáshoz is mérhették egymást, épülhettek,
értéket képeztek. Éppen ezért nagyon jó alkalom a kórus a közösség képzéshez.
– A KÓTA társelnökeként hogyan látod a magyar
kórusmozgalmat?
– Én korántsem látom
olyan tragikusnak, mint mások. Nemrég hallottam egy interjút arról, hogy a
magyar kórusmozgalom leszálló ágban van. Úgy gondolom, ez nem igaz, inkább
átalakulóban van. A 70-es, 80-as években rengeteg nagykórus volt
Magyarországon. Városi fenntartásban működtek, művelődési házak keretein belül.
Ezek nagy létszámú, 60-80 fős társaságok voltak. Most nem ilyenek vannak. Ma
inkább kis baráti társaságok fognak össze, és alakulnak kórussá. Nem egy olyan
tanítványom van, aki 16-20 fős kis kamarakórust vezet, és ők komoly, meleg
belső életet is élnek. Együtt szórakoznak, gyakran találkoznak, utazgatnak. Nem
lehet ma már egy 60 tagú kórust utaztatni, mert nagyon sokba kerül. Tehát
átalakuló-félben van a magyar kórusmozgalom szerkezete.
– A KÓTA a maga 140.000 tagjával az egyik legnagyobb civil
szervezetünk. A mai nehéz gazdasági helyzetben mi tartja össze ezt a sok
embert?
– Attól függ, hogy kikre
gondolunk. Ha az ifjúsági bizottság munkáját nézem, amelyet én éveken át
vezettem, láthatjuk, hogy ők erősen kötődnek az iskolákhoz és sokan vannak. A
felnőtt szekciók tagsága fogy. Ezen kívül a KÓTA tagságának igen nagy része a
népzenei együttesekből tevődik össze. Ezekről mi, kórus szakemberek kevesebbet
beszélünk, de tudunk róluk és fontosnak tartjuk a munkájukat.
– Mi a véleményed arról, hogy heti egy órában tanulnak az
általános iskolások éneket?
– Mi, akik ebben a
szakmában dolgozunk, szinte valamennyien azt gondoljuk, hogy ha két óra lenne
hetente, akkor hatékonyabb eszköz lenne a tanárok kezében ahhoz, hogy a
gyerekekkel kapcsolatot alakítsanak ki. És e kapcsolat révén rá tudják venni a
gyerekeket arra, hogy a komoly zenével megismerkedjenek. Fontosnak tartom
egyébként, hogy klasszikus zenét tanítsunk az iskolákban! Nem azért, mert
könnyűzene ellenes vagyok, hanem azért, mert azzal úgyis találkoznak másutt.
Nekünk olyan dolgokkal kell megismertetnünk őket, amikkel másutt nem
találkoznak. Kár lenne úgy megöregedniük, hogy nem hallottak pl. Bachról, vagy
Beethovenről. Tehát jó lenne a változás, a több énekóra, hisz a személyiség is
egészségesebben fejlődik, ha nem csak a pénzben és közvetlen haszonban
kifejezhető dolgokkal tömjük a fejüket.
Nekünk, tanároknak meg kell maradni a gyermeki
lelkesedésnél, nem szabad favágóvá válnunk. Bármilyen is a világ, ha bemegyek
egy tanterembe, adnom kell valami olyat, amit egy életre elvisz magával a diák.
Tudnunk kell, hogy ugyanúgy, mint más tantárgyaknál, zenei területen is vannak
jó tanárok és rossz tanárok. Nagyvárosban és kicsiny településeken is
találkozhatunk remek tanárokkal, akik sok-sok generációt nevelnek a szépre és a
jóra. Sokan vannak, akik állandóan a vészharangokat kongatják. Nem hiszem, hogy
erre lenne szükség, inkább állandóan és fáradhatatlanul a legjobb megoldásokon
kell törnünk a fejünket. És hinni abban, hogy van értelme a munkánknak!