Sólyom-Nagy Sándor versengésről, éneklésről, hivatástudatról
beszélt Réfi Zsuzsannának
Bár az indulók
száma nem volt túl magas, nagyon sok tehetséges fiatal mutatta be tudását a VII. Országos Ádám Jenő Dalversenyen. Sólyom-Nagy Sándor, aki már ötödik alkalommal
hallgatta zsűri elnökként a produkciókat, méltatta a professzionális szervezést,
a kiváló szolnoki hangulatot, de a megmérettetés kapcsán arról is beszélt, hogy
már érezhető az iskolai énekórák csökkenő száma, s az is, hogy egyre kevesebben
sajátítják el a Kodály-módszert.
– Három versennyel
ezelőtt még százharmincnál is többen jelentkeztek, a legutóbbin is hetvenen voltak,
most azonban mindössze harminchárom induló akadt. Ennyire nem divat ma már énekelni?
– Biztos
vagyok abban, hogy ennek inkább anyagi vonatkozásai vannak, hiszen a jelentkezési
díj, a felkészülés is jelentős összegbe kerül, amit sokan nem engedhetnek meg maguknak.
Sajnos a válság éveit éljük… Ahogy az is közrejátszik mindebben, hogy a legjobb
növendékek a szakközépiskolába mentek, így ők már nem indulhatnak ezen a versenyen.
S egyre kevesebben választják hivatásul a művészpályát. Pedig egyébként úgy gondolom,
s a tapasztalataim is azt igazolják, hogy a fiatalok szeretnek versengeni. S bár
kevesen jöttek most Szolnokra, az itt lévők nagyon nívós produkciót nyújtottak.
Két korcsoportban indulhattak, s az elsőben annyi volt a tehetség, hogy a díjakat
több esetben is meg kellett osztanunk. I. lett Forgács Péter és Horti Lilla, II.
Dobrovics Szonja és Kiss Zsófia, III. pedig Kálmán Rita. Ráadásul úgy, hogy szoros
versenyben, 97, 98 pontot kaptak a maximális százból. A két első helyezett hiába
fiatal, máris kiváló színpadi jelenléttel bír, érzéssel, kifejezéssel énekeltek.
Az idősebbek között Papp Renáta lett az első, a második helyet Major Attila érte
el, a harmadik helyen Földvári István és Molnár Anna végzett. Sok különdíjat is
kiadtunk, s emellett még a felkészítő pedagógusok munkáját is igyekeztünk elismerni,
oklevelekkel, CD-kkel.
– Mennyire értett
egyet a díjazásban a bírálóbizottság három tagja?
– Kedves kolléganőmmel, Csengery Adrienne-nel és a remek
pedagógussal, Pallagi Judittal összeszokott zsűrit alkotunk. Az első két Ádám Jenő-versenyen
a grémium elnöke Bende Zsolt volt, őt követően engem kértek fel a feladatra. Hárman
hasonlóan gondolkodunk a zenéről, s a versenyszempontok alapján úgy vélem, objektív
eredmény született. S bizony, sokszor hosszan vitatkoztunk, ha nem is élesen, mert
a pontszámok eldöntötték a dolgot. Időnként azonban annyira szorosan alakult a verseny,
hogy nekünk kellett a végső szót kimondani. A szempontok a következőek voltak: intonáció,
hanganyag, hangképzés, stílus, szövegejtés, kiállás és előadás. Mindet lehetett
külön vagy egyben is pontozni, s aztán a pontszámokat összesítettük, véleményeztük.
Az első korosztályban két számot, a másodikban hármat kellett előadni. Egyébként
azért is örülök ennek a versenynek, mert talán a daléneklés a legnehezebb műfaj.
Éppen ezért először ezt kell megtanulni. S bár egy-egy ária is műsorra került, főleg
dalok szerepeltek az előadásokban. A belépőt az jelentette, hogy egy Schubert- vagy
egy Mozart-dalt stílusosan el tudjon énekelni valaki.
– S tanácsokat
is kaptak a fiatalok a jövőre vonatkozóan?
– Igen, hiszen ez is lényeges része volt a találkozónak.
Egyébként a verseny a régi nyertesek gálakoncertjével kezdődött, s az első nap estéjén
Művészközelben címmel tartottunk beszélgetést, amelyen a jelentkezők a pálya rejtelmeiről,
szépségeiről, buktatóiról is hallhattak. Tényleg igyekeztünk felhívni a figyelmet
arra, hogy mi mindenre kell vigyáznunk a színpadon. Énekesként nem lehet túl elbizakodottnak
lenni, de gyávának sem, mert az mind elhullik. Akinek nincs önbizalma, ne is álljon
ki a pódiumra, mert ez magamutogató pálya. Azonban túlzásokba sem szabad esni. Fontos,
hogy szimpatikussá váljunk a publikum szemében, hogy megnyerjük őket magunknak.
S ezért bizony mindenünket oda kell adni, az utolsó csepp vérünket is. Akiben ez
a hit nincs meg, aki erre nem hajlandó, az ne is jöjjön erre a pályára. Szóval színpadi
szereplésről, hivatástudatról is mind-mind beszéltünk. Másnap folytatódott a versengés,
s folyton szép számú közönség ült a teremben, aztán este került sor az eredményhirdetésre,
a díjak átadására és a győztesek koncertjére. Utána pedig szakmai megbeszélést tartottunk,
mindenki mondott a versenyzőknek néhány hasznos tanácsot a jövőt illetően. Nagyon
jó hangulat volt. Nagy elismerés illeti Szabó Katalint, a szolnoki Ádám Jenő Zeneiskola
igazgatóját, valamint Vajna Katalin igazgatóhelyettest, aki az egész verseny megálmodója,
elindítója, majd a további versenyek megszervezésének, lebonyolításának mozgatórúgója
volt mindvégig, s Szabó Andrást, a zeneiskola PR-menedzserét. Ezért is jövünk ide
mindig szeretettel az újabb megmérettetésekre.
– Az egykori díjazottak
között olyan neveket találni, mint Cserna Ildikó, Bretz Gábor, Sólyom-Nagy Máté,
Érsek Dóra, Pasztircsák Polina vagy Fodor Beatrix. Elképzelhető, hogy a mostani
győzteseket egyszer majd az Operaházban láthatja a közönség?
– Remélem, hogy igen, hiszen tényleg tehetségek. S bár
nem akarok ünneprontó lenni, azért azt is el kell, hogy mondjam, mindig kevesebb
igazi egyéniséggel találkozunk. Éppen azért, mert a gyerekek kiskorukban nem találkoznak
eleget az énekléssel, nem tapasztalják meg, milyen együtt, kórusban dalolni… Tudom,
hogy a fiatalokban akad jócskán versengési szellem, szívesen mutatnák meg, hogy
mit tudnak. De nem kapják meg a megfelelő képzést, a zenére való buzdítást. Szinte
megszűntek a vidéki koncertek, a gyerekek nem járnak operába, egyre kevesebb az
énekóra. Heti eggyel pedig semmire sem lehet menni… Nem tudják mi ez, pedig a komolyzenére
szépen, lassan kellene rászoktatni a fiatal generációt. Kicsit kényszeredetten vettük
a vállunkra annak idején a Kodály-módszert, de ez a kulcs ahhoz, hogy a gyerekek
tudjanak szépen kottát olvasni. Ennek a hiányát érezzük már most... Pedig, ahogy
Kodály Zoltán mondta: „az ének szebbé teszi az életet, az éneklő másokét is!”