A |
ki csak hangfelvételről
ismeri hangját, el sem tudja képzelni, hogy Thomas Quasthoff bármiféle
fogyatékossággal élne. Pedig a világhíressé vált basszbariton: contergan-bébi
volt, és sokáig aligha gondolhatott a hivatásos előadóművészi pályára. Zenei
légkörben nevelkedett, s hála a szülei gondolkodásmódjának, engedték, hogy
azzal foglalkozzon, ami érdekli. Korán kiderült, hogy az éneklés – örömforrás a
számára. 13 éves korától 17 évig tanult énekelni egyazon tanárnál – közben
érettségi után elvégzett hat szemesztert jogi egyetemen, majd hat évig takarékpénztárban
dolgozott (ekkor gyűlölte meg egy életre a nyakkendő-viseletet!), aztán
rádiónál volt moderátor és bemondó. Első jelentős énekesi fellépésére 25 éves
korában került sor, templomi koncerten. Két évre rá megnyerte a würzburgi
Mozart-versenyt, s 1988-ban megtörtént a csoda: az ARD-verseny győzteseként
nyilvánvalóvá vált, hogy énekesi pályára hivatott. Egy évtizeddel később,
1998-ban debütált a Carnegie Hallban. Közben 1996-ban kezdett tanítani a
detmoldi főiskolán – s 2004 óta a berlini „Hanns Eisler” Zeneművészeti
Főiskolán foglalkozik elhivatottan az énekes-utánpótlással.
Quasthoff sokat megélt, bölcs ember – már csak ezért is
ideális pedagógus. Egyénisége nem nélkülözi a humort, a szarkazmust s az
öniróniát – emellett
A Salzburgi Ünnepi Játékok keretében már hallottam mesterkurzusát
– akkor a nemzetközi pályakezdő mezőny legígéretesebbjei közül kiválasztott
fiatalokkal foglalkozott; az idei Mozart-héten (ahol egyébként két
hangversenyen lépett fel; zongorakíséretes dalokkal és zenekarkíséretes
áriákkal) saját növendékeivel hirdetett mesterkurzust.
Az ingyenes számozott belépőkből egy hónappal korábban már
hírmondó sem maradt – nagy érdeklődés kísérte a mind művészi, mind pedagógiai
szempontból érdekes eseményt. A mezzoszoprán Isabelle Rejall Sesto áriáját
énekelte Mozart: La clemenza di Titusából, Jakob Ahles pedig a Don Giovanni
Leporellójaként hódította meg a közönséget.
Különösen figyelemreméltó, hogy mind a daloknál, mind az
áriáknál milyen nagy fontosságot tulajdonít Quasthoff a testbeszédnek. A
színpadi jelenségként is ideális alkatú két fiatalnak testtartását,
mozdulatait, mimikáját mindig tartalmi indokkal irányította – nem győzte
hangsúlyozni, nem utánzásra akarja késztetni növendékeit. Arra sarkallta őket,
hogy maguk is próbálják megtervezni, hogyan a leghatékonyabb a rendelkezésükre
álló hely kihasználása. Ennek során minden tudatos mozdulat jelentőséget kapott;
amikor előrelép, amikor megtorpan, vagy amikor a folyamatot-folytonosságot
erősítendő, huzamosabban mozgásban van az énekes. A céltalan, akár kényelemből,
akár megszokásból beidegződött gesztusokat könyörtelenül irtotta! Nem
tiltással, hanem puszta rákérdezéssel – ami által nyilvánvalóan okafogyottá
vált a korábban akár hatásosnak vélt mozdulat. Máskor a tekintetet irányította
a szöveg-adta képek, jelenségek tudatosításával. Néhány egyszerű kérdésre
adott, magától értetődő választ követően a megismételt frázisok, gesztusok
egészen másnak hatottak. De Quasthoff a legmaradandóbb hatást azzal tudja
kiváltani, ha egymás mellé helyezi a növendék kivitelezésmódját, és saját
elképzelését ugyanarról a részletről. Ilyenkor természetesen túloz – de oly
zseniálisan csinálja, hogy sohasem hat bántóan! Ha az énekes dinamikailag
erőlködik a nagyobb hatás kedvéért – karikírozza kiabálását, majd megmutatja az
intenzitással érzékeltetett súlyt, erőt, nagyságot. A hallgató pedig ámul, a
művészet kifejezési lehetőségeinek kimeríthetetlenségét látva. Quasthoff a
mesterkurzusai keretében óriási színpadi egyéniség benyomását kelti, aki
virtuóz módon játszik hallgatósága érzelmeivel. Teszi ezt
Mi tagadás, katartikus! Mindent elhiszünk neki – legfőképp
azt, hogy mindaz, ami a színpadon történik, nekünk szól, értünk történik. Hogy
sírjunk, hogy nevessünk – hogy megmerítkezzünk az adott mű szépségeiben,
élvezzük a mélységeit és magasságát.
A budapesti közönség március 23-án lehetett részese ilyen
élménynek, amikor a Camerata Salzburggal lépett fel, Mozart-műsorral, a
Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében, a Művészetek Palotájában.
A ráadásszám előtt érdemes lett volna tesztelni a
közönséget: az az elégedett nyugtázás, amellyel fogadta a zenekari bevezető első hangját (azonnal felismerve, hogy
Sarastro E-dúr áriája következik), önmagában is igazolása Quasthoff átlényegülő-képességének.
Mert az énekest látva már előtte
tudtuk, hogy aki megszólal, nem lehet más, mint Sarastro.
Fittler Katalin