Vargáné Korchma Fruzsina,
a mindig jókedvű fuvolatanár
Beszélgetőtárs:
Kovács Ilona
– Egy közös
kolléganőnk úgy jellemzett Téged: ismertetőjegyed a mosolygás. Honnét jön ez a
belső sugárzás?
– Szerintem ez ösztönös, így közelítem meg a világot.
Van most éppen egy kis tanítványom, aki depresszióra hajlamos. Mindig mondom
neki, hogy ha mosolygok rá, akkor szeretnék visszajelzést kapni arról, hogy
eljutott-e a szívéhez. Nagyon érdekes, hogy már van eredmény: mostanában már
mosolyogva jön az órákra. Sőt, mivel nagyon ügyes a hangszeren, a közeljövőben
versenyen is fog indulni.
– Akkor a Te
pozitív életszemléleted a tanítványok játékában és teljesítményében is
megjelenik…
– Lehetséges. Az egészen biztos, hogyha a gyerekekhez
kedvesen közelítünk, akkor könnyebben megnyílnak. Szerénytelenség nélkül
mondhatom, hogy nem szokott problémám lenni abból, hogy megtaláljam a
tanítványaimmal a közös nyelvet. Minden növendékemmel baráti viszonyban vagyok,
nagyon kötődöm hozzájuk.
– Lehet, hogy
Neked is ilyen mosolygós fuvolatanárod volt… A
gyönyörű, rendkívül reprezentatív, növendékeid közreműködésével készült
Fruzsolázunk-Fuvolázunk című cd belső borítóján olvastam a következőket
indulásodról: „Amikor 1957-ben a nyíregyházi zeneiskola év végi
hangversenyén, ahol én, mint előképzős énekeltem a városi zenekar kísérte
kórusban, és ott megláttam a fuvolát, nem gondoltam, hogy ez egy életre szóló,
sorsdöntő pillanat. Hatalmas ajándékot kaptam, mert ettől kezdve egész
életemben azt csinálhattam, amit szeretek: fuvolázni tanultam, fuvoláztam és
fuvolázni tanítok.” Hogyan kezdődött a pályád?
– Nyíregyházán töltöttem gyermekéveimet. Szüleim
beírattak az akkor Vikár Sándor
igazgatta zeneiskola zeneóvodájába. (Ma már egykori igazgatója nevét viseli az
iskola.) Már abban az időben volt szimfonikus zenekara a zeneiskolának. Ez
fontosnak bizonyult a hangszerválasztásomban, mivel – ahogy leírtam – a
zeneiskola záróhangversenyén a zenekar mellett mi is szerepeltünk. Ott, akkor
láttam meg a fuvolát. Nagyon nagy szerencsém volt, mert egy agilis, kezdő tanárnő
– Csősz Sándorné, Erzsike néni –
irányításával kezdhettem meg a fuvolatanulást. Mostanában tudtam meg, hogy ő
akkor még tanult, Miskolcra járt át Nyíregyházáról, kétgyermekes édesanyaként.
Nemrég jelent meg egy könyv az életéről, onnét értesültem arról, hogy milyen
nehéz időszak volt az életében, amikor engem is tanított. Ennek ellenére vitt
bennünket fuvolaversenyre, országos kamarazenei versenyekre. Az ő ötlete volt
az is, hogy felvételizzek a debreceni Zeneművészeti Szakközépiskolába. Nekem
eszembe nem jutott volna.
– Nyíregyházán a
szolfézsoktatás is mindig magas színvonalú volt. Segített ez a pályaválasztásban?
– A szolfézst Hartay
Miklósnétól tanultam, de bevallom, nem fogott meg ez a tantárgy. Olyannyira
nem, hogy a konziban tanultam meg szolmizálni… Kezdetben elég sok nehézségem
volt. Debrecenben Keuler Jenő
zeneszerző tanított szolfézsra. Ő akkoriban sokat járt Lengyelországba, ahonnét
rengeteg modern dallamot hozott, és ezeket jegyeztük le az órákon. A mi
csoportunkban két ember tudta ezeket leírni. Eléggé megszenvedtünk velük, de én
nagyon szerettem Keuler tanár úr óráit.
– És Debrecenben
ki tanított fuvolára?
– Még a legendás hírű Mészáros Aladár bácsi vett fel, de az első osztályban már egy
fiatal, a Zeneakadémián frissen diplomázott tanárnő kezdett tanítani, Vízkeleti Piroska, aki tele volt tettvággyal
és lelkesedéssel, úgyhogy ismét nagyon-nagy szerencsém volt. Keményen
dolgoztunk az elkövetkezendő négy évben, aminek eredményeképpen rögtön elsőre
felvettek a főiskolára, 1968-ban. Az első évfolyamban még egy ideig ő tanított,
aztán külföldre ment, amit nagyon sajnáltunk. Ám ismét csak hálás lehetek a
sorsnak, mert Matuz István vett át
minket. Alig néhány év különbség volt csak közte és köztünk, tanítványai
között, hiszen még ő is zeneakadémista volt akkoriban. Voltaképpen rajtunk
tanult meg tanítani, de közben fantasztikus dolgokat mutatott nekünk, például
azt a csodálatos hangképzést, ami csak az ő sajátja.
Ám
nemcsak az órákon lehetett tőle tanulni. 1968-ban, mikor elkezdtem a főiskolát,
még a Vár utcában, a mostani konzi épületében működött a főiskola is. Az akkori
igazgató, Gulyás György az idő tájt
költözött ki a 2. emeleti szolgálati lakásából, ami így főiskolai kollégiummá
vált egy rövid ideig. Tizenhatan-tizennyolcan laktunk ott lányok, a fiúk pedig
a Simonyi úti kollégiumban kaptak helyet. Matuz Pista Pestről lejáró tanár
volt, így ő is ott lakott az iskola épületében, a színpad mögötti művészszobában.
Mikor bezárt az iskola, rendszerint a nagyteremben gyakorolt, mi pedig – mint
az éji bogarak – előjöttünk, hogy „titokban” hallgassuk a játékát, például a
Bach-szonátákat. Az a korszak volt diákéletem talán legszebb és
legtanulságosabb időszaka, mert benne is akkor érlelődtek ezek a művek. Egy, a
hagyományosnál modernebb értelmezés megszületésének lehettünk tanúi. Ezeket a
műveket ma is csak úgy tudom elképzelni, ahogy ő játszotta akkor. Matuz Pista
azzal is híressé vált, hogy Benkő László
zongoraművésszel az egész országot bejárták, sőt külföldre is több helyre eljutottak
azzal a műsorral, melynek során Bach mind a hat fuvolára írt szonátáját kotta
nélkül, egy hangversenyen eljátszották, amihez Matuz még az a-moll
fuvola-szólószonátát is hozzátette. Egyedülálló szellemi teljesítmény, ami
azért is emlékezetes számomra, mert nemcsak az érlelődés időszakát kísérhettük
figyelemmel, hanem mert mi is játszottuk akkor ezeket a Bach-kompozíciókat, melyeket együtt tanultunk, elemeztünk Matuz Istvánnal.
– A
Matuz-nevéhez köthető körkörös légzés szóba került már abban az időben?
– Nem, akkor még nem foglalkozott ezzel. Akkoriban más
újdonság tartotta izgalomban a fuvolistákat. Iskolatársam volt Elek Tihamér, a legendás fuvolaművész
(sajnos már tíz éve nincs közöttünk), aki akkor kezdett a duplafogásokkal
kísérletezni. Akárcsak Matuz, ő is „fuvolista-csoda” volt. Mi, konzis és
főiskolás fuvolások nagycsaládként éltük diákéveinket. Közösségünk lelke
Vízkeleti Piroska volt, aki rendszeresen szervezett fuvoláskoncerteket, gyakran
jártunk vidékre is koncertezni, Piroskánál házibulik keretében irodalmi esteket
rendeztünk, fuvolazenével társítva. Nagyon tanulságos, jó időszak volt.
– Volt még az
említetteken kívül meghatározó tanáregyéniség az életedben?
– Kovács Imre tett még rám nagy hatást. Ő harminc éven át játszott
elsőfuvolásként a Magyar Állami Hangversenyzenekarban, de nemcsak kiváló
művésze volt hangszerének, hanem remekül is tanított. Kezdő tanár voltam
Cegléden, mikor az akkori igazgató, Béres
Károly meghívta Kovács Imrét szakfelügyelni. Ez nagyon jó dolog volt
akkoriban. Imre bácsit lejött, délelőtt fél tízkor feltűrte az inge ujját, és
az összes tanítványomat végigtanította. Este lett, mire végzett. Én utána abból
éltem. Mindenkihez – az ügyesebbekhez és a kevésbé tehetségesekhez is –
megtalálta az utat, ami rendkívül értékes útravalót adott a további munkámhoz.
– A diploma után
tehát a ceglédi zeneiskolába vezetett az utad?
– Először Abonyban tanítottam egy évet zenei általános
iskolában, és ezután kezdődött fuvolatanári pályafutásom Cegléden. Abonyban is
értékes tapasztalatokat szereztem, bár itt csak néhány órában oktattam fuvolát.
A zenei alsó tagozatban tanítottam éneket, de év végén a negyedikeseim már
furulya-együttesben léptek fel… 1971-ben kezdtem itt tanítani, egy évvel később
megszületett Gyuri fiam, majd ’72 decemberében adódott egy lehetőség, hogy
Cegléden fuvolát taníthatnék. 1977-ig, Fruzsina lányom születéséig tanítottam
ott. Aztán már nem is mentem vissza, mivel férjem igazgatóhelyettes lett.
Rendkívül sokat dolgozott, én pedig nem akartam a gyerekeket egyedül hagyni. Az
abonyi zeneiskolában folytattam pályámat 1980-tól, ahol én voltam a fuvolatanár.
– Akkor nem
volt választás, Neked kellett tanítanod a lányodat is, aki ma a Rádiózenekar
elsőfuvolása. Hogyan lehetett összeegyeztetni a két „szerepet”, azaz, hogy a
szülő egyben tanár is?
– Ezt nagyon sokan kérdezték már, és nagyon sokan
mondták, hogy nem szeretnék a saját gyermeküket tanítani. Nálunk nagyon jól
működött ez a dolog. Mindig arra törekedtem, hogy az iskolában a lányom tanára
legyek, otthon pedig az édesanyja. Persze, mikor főzés közben hallottam, hogy
már többedszerre f-et játszik fisz helyett, akkor nem álltam meg szó
nélkül, és kijavítottam. Azt is pontosan tudtam, hogy mikor nem gyakorolt
órára, és bizony őt is ugyanúgy felelősségre vontam, mint a többieket. De nem
volt konfliktusunk, mert Fruzsi nagyon akart fuvolázni. Ez a nagyon akarás oda
vezethető vissza, hogy ő volt mindig utolsó az óvodában (zenetanár-gyerekek sorsa!),
akiért érte mentek. Gondoltam egyet, négykor én is elhoztam, és elvittem
magammal a fuvolaórákra. Akkor kezdett nálam tanulni Kovács Melinda (ma a Budapesti Operettszínház elsőfuvolása), aki
egy évvel volt csak idősebb, mint a lányom. Melinda óráit hallgatva pedig
Fruzsi is meg akart tanulni fuvolázni. Eleinte — mivel túl fiatal volt még, és
nem nőttek ki a maradandó fogai, tehát nem volt mire támaszkodnia — voltak
bizonyos nehézségeink. Ám ez nyilvánvaló szakmai dolog és nem hozzáállás
kérdése. Piccolóval kezdte, és mivel nagyon akart zenét tanulni, hamar utolérte
Melindát. A továbbiakhoz a kecskeméti konzit választottuk, mert kiváló
fuvolatanárok vannak ott: Berényi Bea
és Dratsay Ákos. Fruzsina Berényi Bea
tanítványa lett, akinek a szárnyai alatt harmadikos korában megnyerte az
Országos Fuvolaversenyt, Kaposváron. Ez azzal járt, hogy felvételi nélkül
bekerülhetett a Zeneakadémiára. Prőhle
Henrik lett a tanára. Diploma után
Münchenben, Adorján Andrásnál
tökéletesítette tudását, és szerzett „Meisterklass” diplomát, majd egy
operaakadémiát is elvégzett Zubin Mehta irányításával a Bajor Operában, akivel
aztán bejárták a világot. Sok neves karmester irányítása alatt játszhatott a
Bécsi Filharmonikusokkal és a Bécsi Operában is.
– A fentebb
említetteken kívül vannak még büszkeségeid?
– Igen. Szabó
Rozália például, ő is Abonyból indult. Őt még a „születése előttről”
ismertem, az anyukája révén, most pedig a Drezdai Staatskapelle szólófuvolása.
Ahogy Fruzsi lányom, ő is számos nemzetközi fuvolaversenyen ért el előkelő
helyezéseket. A legelső abonyi tanítványom Pivon
Gabriella volt, ma a Budapesti Fesztiválzenekar elsőfuvolása. A Pannon
Filharmonikusoknál fuvolázik Szabó
Gabriella, akit szintén az abonyi zeneiskolában tanítottam. Skultéti Andrea több szegedi együttesben
is játszott, mostanában tanít és kisegítő a Budapesti Operettszínházban. Fekete Sylvi az MH Központi Zenekarának
a fuvolása. Sokan tanítanak a tanítványaim közül, huszonegy növendéket
iskoláztam be, mindegyikük szerzett diplomát. Van köztük olyan is, Király Bori, aki német-ének szakon
végzett Egerben, de a mai napig fuvolázik. Épp most olvastam egy abonyi újságban
arról, hogy az egyik helyi kórust ő vezeti, és műsorukban fuvolajátékával
kísérte a kórust.
– Meddig voltál
Abonyban?
– 2000-ig tanítottam ott, de még ma is nagyon sok
szállal kötődöm a városhoz. Voltaképpen családi okok miatt hagytam el Abonyt.
Férjem, Varga György, aki az ottani Bihari János Zeneiskola igazgatója volt,
úgy érezte, hogy beszűkültek a lehetőségek számára, és megvált az iskolától.
Úgy gondolta, még van ideje váltani, és – bár több helyre is hívták, végül – a
XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola vezetését vállalta el. Én csak négy év
múlva szántam el magam, hogy „otthagyjam” Abonyt, mert nagyon sok kedves
tanítványom és barátom volt ott. Váratlanul jött egy telefon a gödöllői
zeneiskolából, hogy fuvolatanárt keresnek, és véletlenül éppen aznap csengettek
be, hogy megvennék a házunkat — pedig nem is árultuk… Gyorsan döntöttünk. Három
hét alatt csomagoltam össze huszonöt évi életünket. Nagyon nehéz volt. Gödöllői
első tanítási napomon aztán ismét állásügyben csörgött a telefonom: az V.
kerületi Szabolcsi Bence Zeneiskolába is fuvolatanárt kerestek — azonnalra.
Gödöllőről másfél évvel ezelőtt mentem nyugdíjba, jelenleg még félállásban
tanítok az V. kerületben. Most Zuglóban lakunk, közel, „egy kupacban” a
gyerekeinkhez.
– Te mit tartasz
fontosnak egy zeneórán? Mit kell egy tanárnak feltétlenül megadnia egy
tanítványnak, még akkor is, ha az a növendék nem annyira tehetséges, mint a
fentebb felsoroltak?
– A szeretet a legfontosabb, és az, hogy a gyermek
rögtön érezze a bizalmat, hogy őt segíteni akarom. Ezt meg szokták érezni, és
meg is hálálják. Olyan jó érzés, mikor iskolán kívül is odaszaladnak hozzám az
utcán és átölelnek. A gyerekek még olyan őszintén tudják kimutatni a
szeretetüket. De gyakran csöngetnek rám régi tanítványaim, többekkel szinte
barátnők lettünk.
– A metodikai
első lépéseken túl Te hogyan kezdesz hozzá a fuvolatanításhoz?
– Először megpróbáljuk megfújni a fuvola fejét. És ha
úgy jön oda az a kis emberke, hogy ő ezt szeretné, akkor meg is fogja tudni
szólaltatni a hangszert.
– Szerinted az
előzetes furulyatanulás segíti vagy hátráltatja a későbbi fuvolatanulmányokat?
– Én személy szerint nem szeretem a
fuvola-tanulmányokat megelőző furulyatanítást. Bár hasonlóak a furulyán a
fogások, nekünk nagyon nehéz szép hangzást létrehozni
a hangszeren. És ha a furulyán már sikerélménye volt, jól mennek az ujjai, már
repertoárja volt a hangszeren, akkor kevésbé lesz türelme a szép hangképzéshez,
mert már rögtön az ismert dallamokat akarja fuvolázni. Egy kezdő, aki még nem
tudja megfújni a hangszert, türelmesebben kivárja azt az időt, míg végre azt
mondom, hogy most már eljátszhatjuk a Süss, fel napot. A fuvolatanítás alapja
a szép, szárnyaló hang. Ezt keressük. Ha ez nincs meg, akkor küszködés az egész
és nincs öröm benne. Ugyanis sokkal könnyebben lehet egy dallamot szépen megszólaltatni,
ha már a hanggal nem kell küzdeni. Persze, a hangképzésre minden nap figyelni
kell, még a professzionistáknak is.
– Visszatekintve
a pályádra, van-e különlegesen emlékezetes emléked?
– Nagyon sok volt. Szép emlékeim kötődnek az
utazásokhoz. A „híressé” vált tanítványaimból ugyanis alapítottam egy
fuvola-együttest, akikkel bejártuk Európát, az abonyi fúvószenekarral pedig még
Izraelbe is eljutottunk. Ezekre a szereplésekre a felkészülés időszaka is
nagyon sok élményt adott, és persze az utazás és a hangversenyek is.
– Milyen műveket
játszottatok?
– Főleg átiratokat. Itt Csider Károly, kiváló hangszerész-mester nevét feltétlenül meg kell
említenem. Külföldi utazásairól ugyanis számos hangszer-ritkaságot hozott be,
így alt- és basszusfuvolát is, amit a fuvola-együttesünk is használt, mi több,
kottákat is tőle kaptunk ehhez a hangszer-összeállításhoz, először egy
Mozart-szerenád átiratát (Esz-dúr, K.V. 375). Ennek a darabnak a megszólaltatása komoly
feladatot jelentett, mivel hat fuvolaszólamot tartalmaz. Akkoriban
Magyarországon nem voltak még ilyen hangszerek, sőt, fuvola-együttes sem
létezett, hihetetlen újdonság volt a megjelenésünk.
– Kiváló szakmai
munkádat sok-sok díjjal ismerték el: A Fuvolás Társaságtól megkaptad a Jeney
Zoltán-díjat, Aranykatedra-díjjal és Artisjus-díjjal jutalmaztak. 1995 óta
oktatási szakértő vagy, számos versenyre hívtak zsűrizni. Egy évtizeden át még
nyáron is oktattál a hódmezővásárhelyi fuvolástáborban. A tábor tíz napja alatt
megismert kis tanítványaidat aztán gyakran láttad viszont kollégaként. Számodra
mit jelent a tanítás?
– Kivételezettnek érzem magam, mert egész életemben
azt csinálhattam-csinálhatom még most is, amit a legjobban szeretek: zenével
foglalkozni. A tanítás mellett az aktív muzsikálás sem maradt ki az életemből,
mert 1973-től 2000-ig a szolnoki Szigligeti Színházban játszottam zenés darabokban,
illetve a Szolnoki Szimfonikus Zenekarban is. Sőt, Vízkeleti Piroska életre
hívta egykori tanítványaiból a Budapesti Fuvola-együttest, melynek Kovács Imre
bácsi volt a művészeti vezetője. Sajnos, az ő halálával megszűnt az
együttesünk. Tanárként pedig hálás vagyok a sorsnak, hogy a kis „csiszolatlan
gyémántokat” odaterelte hozzám, és egyre többre és többre tudtuk egymást
ösztönözni.
– Azt hiszem, ha
a tanítványaidat megkérdeznénk, ők is szerencsésnek mondanák magukat. Egyáltalán
nem mindegy, ki és hogyan munkálja meg a nyers gyémántot, hiszen gyémántot csak
gyémánttal lehet csiszolni…