„Ha szívvel-lélekkel teszem a dolgom,
azt a gyerekek észreveszik”
Zámbó Ferencné Perger Erzsébet zenetanárral Csanda Mária beszélget
60 éve alapították Celldömölkön az Ádám Jenő
Zeneiskolát. A jubileumi évben többek között ennek az intézménynek is
odaítélték a „Magyar Művészetoktatásért” Plakettet*,
melyet a Magyar Művészetoktatás Napjának gyöngyösi központi rendezvényén, 2011.
április 6-án adtak át. Celldömölkön, a jubileumi hangversennyel egybekötött
ünnepségen a város elismeréseit vehették át a Zeneiskola – mai nevén Ádám Jenő
AMI – egykori és mai kiemelkedő tanárai. Közéjük tartozik Zámbó Ferencné Perger
Erzsébet ének- és szolfézstanár, akinek Celldömölk Önkormányzata „a város művészetoktatásában végzett
kiemelkedő pedagógiai munkájáért” elismerő oklevélen kívül
augusztus 20-án a Celldömölk
Városért kitüntetéssel is kifejezte nagyrabecsülését.
A Parlando
olvasóinak pályájáról, és az egész életén átívelő zenepedagógiai munkájáról
mesél.
–
Aranydiplomás pedagógus, 50 éve a pályán van, elmondhatja, hogy tudja, milyen a
pedagógus életpálya, amit mostanában sokat emlegetnek. Önnek mit jelent a tanítás?
Valóban egy életpálya modellben kell elgondolnunk?
– Pedagógusi életpályát csak az válasszon, aki
rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, ami a gyerekek neveléséhez, tanításához
kell, türelem, gyermekszeretet, megértés, alázat. A tanítást nem hatalomnak,
szolgálatnak tekinti. Az ötven év pályán töltött tapasztalata ez. Fárasztó, de
nagyon szép munka! Sok örömem volt az évek során a gyerekekben. Velük tudtam
örülni a sikereiknek, kudarcaikat is át tudtam érezni. Fontosnak tartom, hogy a
pedagógus ismerje meg a rábízott tanuló családi hátterét. Minden gyerek más,
egyéni bánásmódot igényel. Ha a családban nincs béke, az iskolai kudarcot is
nehezebben éli meg. Ha otthon feszült légkörben él, az tükröződik a magatartásán,
tanulásán. Mindig időt szántam arra, hogy beszélgessek a tanulóimmal és részt
vettem közös játékaikban is. Így közelebb kerültek hozzám, nyitottabbak lettek.
Soha nem volt gondom a fegyelmezéssel. Talán azért, mert megérezték, szeretem,
megértem, meghallgatom őket. Nekik is van örömük, bánatuk, amit szeretnek megosztani,
de ebben a rohanó világban kevesen hallgatják meg őket. A tanítási óra előtt
már 10-15 perccel ott vagyok, ilyenkor jut idő az élménybeszámolóra. A velük
töltött szabadidő munkám során sokszorosan kamatozott.
– Mit
kaphatnak a gyerekek a zenétől, mi az, amit át lehet adni, miért érdemes zenét
tanítani?
– A zene nagyon fontos a gyermek életében. Aki zenét
tanul, lélekben gazdagabb lesz. A lelki gazdagság vidámabbá, boldogabbá teszi
őket. Meg tudják különböztetni a jó és a rossz zenét. Igényük lesz később is a
minőségi zenére, szívesen járnak hangversenyre. Hasznosabban töltik szabadidejüket,
hiszen aki zenét tanul, annak sok gyakorlásra van szüksége. A lelki gazdagság
olyan tulajdonságokkal párosul, amelyek a környezetükre is jó hatással van.
Befolyásolja a jellem alakulását, hozzájárul az agresszió csökkentéséhez. A
zenélő gyermeknek javul a szociális viselkedése, mert az együtt zenélés
közösséggé formál, önállóságra nevel, ugyanakkor megtanítja értékelni a
csapatmunkát. A zene fejleszti az önbizalmat, koncentrációt, megtanít
összpontosítani. A kamarazenélés egymásra figyelésre, alkalmazkodásra nevel.
Itt megtanul a gyermek irányítani és háttérbe húzódni is. Tanítványaim
beszámolnak arról, ha fáradtak, ha egy kis vidámságra, feltöltődésre, új erőre
van szükség, akkor egy dal, vagy zenemű eljátszása vagy meghallgatása
felüdülést jelent. A legtehetségesebbeknek a zene tanulása életpályát, hivatást
ad.
– Még
tanítványaként emlékszem, hogy annyira szerettem a kóruséneklést Böbe nénivel,
hogy az utcán is énekeltük a többszólamú dalokat jókedvünkben. Ehhez kivételes
személyiség kell, hogy ennyire megkedveltesse az éneklést. Mi ennek a titka?
– Ahhoz, hogy az éneklést megkedveltessük a gyerekekkel,
nagyon fontosnak tartom, szeressük azt, amit csinálunk. Ha szívvel-lélekkel
teszem a dolgom, azt a gyerekek észreveszik. Többszólamú daloknál, amikor az
első sort minden szólam tisztán énekelte, összepróbáltuk. Rájöttek, milyen
szépen szól együtt, s várták a folytatást. Ilyenkor a dicséret sem maradt el.
Nagyon fontos, hogy legyen sikerélményük. Amikor egy-egy kórusművel készen
voltunk, szerepelni vagy versenyre mentünk, nagyon vidámak, de fegyelmezettek
voltak. Az ezüst vagy arany éremnek, tapsnak mindig együtt
örültünk. Bár többletmunkát jelentett, sohasem volt gond a kórus létszámával,
szívesen jöttek énekelni, igazi közösséggé formálódtak. A legjobbak
kamarakórusban énekeltek, szólisták szerepeltek különböző városi
rendezvényeken: esküvőkön, klubok rendezvényein, kiállítások megnyitóján. Olyan
műveket választottam kezdetben, amivel megszerettettem a kórusban való
éneklést.
– Az alapok
nagyon fontosak, hiszen minden erre épül. Mit hasznosítanak később a gyerekek
egy jó szolfézs-alapozásból?
– A zenetanulás alapja a szolfézs, a zeneelmélet. Ahogy
az olvasást a betűk ismeretével kezdik, úgy a zenetanulásnál is előbb a
hangjegyekkel kell ismerkedni, hogy a kottát jól tudják olvasni. Szolfézs órán
valósul meg a zenei olvasás és írás megalapozása, kifejlesztése. Fontos, hogy
kezdetben játékosan, az életkornak megfelelően segítsük őket az ismeretek
elsajátításában. Ritmusérzék fejlesztésére nagyon sok játékos gyakorlat van:
ritmuslabda, ritmustelefon, szöveget ritmizálnak, vagy ritmusra alkotnak
szöveget, ami a kreativitást fejleszti. Ritmushangszereket adok a gyerekek
kezébe, amivel a dalokat kísérik, vagy gyakorolják az osztinátót. Zenei memória
fejlesztésére alkalmas a visszhangjáték, amikor egy zongorán lejátszott dallamot
kell visszaénekelni, vagy egy tanult dalt emlékezetből szolmizálnak. A
dinamikai és tempójelzéseket is játékosan tanítom. Egy tanulónak megsúgom vagy
leírom a tempó- vagy dinamikai jelet. Az osztálynak kell megállapítani egy dal,
vagy egy zenemű részletének eljátszása után a helyes megfejtést. Ez csak néhány
példa, de így is lehet elérni, hogy a szolfézs óra nem unalmas, hanem
élményekben gazdag legyen.
– Mesélne
egy-két konkrét történetet az órákról?
– Sok kedves történetet őrzök, amin most is csak
mosolyogni tudok. Az óra előtt az egyik
tanulóm ezt jelentette: - Ne tessék haragudni, nem tudtam megírni a házi feladatot, mert éppen
akkor felejtettem el, amikor eszembe jutott. A
másik kedves történem: Az órát általában problémamegoldó feladattal kezdem. Míg
a házi feladatot ellenőrzöm, 3-4 feladatot írok a táblára, amit más-más
tanuló old meg. Amennyiben nem sikerül a megoldás, újra elmagyarázom. Géczi
Kata mindhármat megoldotta hibátlanul. Ezért már nem piros pont, hanem egy
jeles volt a jutalma, amit az ellenőrzőjébe is beírtam. Mikor a helyére ment,
felállt és azt mondta: - Tanár néni, én olyan boldog vagyok !!! Ez
nekem is örömet jelentett.
– Biztos
vagyok benne, a gyerekek szeretnek ide járni. Egy iskola azért is maradhat
fent, azért fejlődhet, mert jó a tantestülete, a várossal, emberekkel a
viszonya. Hogyan alakult ez ki Celldömölkön?
– Intézményünk fontos szerepet tölt be a város
kulturális életében. Egy bizonyos szolgáltató szerepkört, ami saját
hangversenyekkel, más rendezvények kiegészítésével, iskolai műsorok betétekkel
való gazdagításában nyilvánul meg. A 60-as évek végén kezdődött Ság-hegyi
Kráterhangversenyeknek máig is élő hagyománya van, a szüreti felvonulás élén
fúvószenekarunk halad, az ifjúsági hangversenyeinket a zenét nem tanuló tanulók
részére szervezzük, hogy közelebb kerüljenek a muzsikához, hangversenyeink a
házimuzsikálás hangulatát idézik. Rendezvényeinkről mindig tudósít a helyi
újság, a városi televízió pedig gyakran közvetíti.
Iskolánk
tantestületét kiválónak érzem szakmailag és emberileg is. Nincs irigység, vita,
veszekedés, de van egészséges kritika, amit igazgatótól és egymástól is köszönettel
fogadunk. Örülünk egymás sikerének, segítjük egymást. Nagy öröm számomra, hogy
ennek a közösségnek én is tagja vagyok. Rendszeresen részt veszünk, és kiemelkedő
eredményeket érünk el a megyei, a regionális, az országos tanulmányi versenyeken,
fesztiválokon, találkozókon. Mindent megteszünk a magunk eszközével azért, hogy
tanulóink minél több művészi értéket vigyenek magukkal az életbe.
– Vannak-e
visszajáró tanítványai, követi-e a későbbi fejlődésüket? Kikre emlékszik
szívesen?
– Nagyon sok kedves tanítványom volt az elmúlt évek
során, akikre szívesen emlékszem, és akikkel mindmáig kapcsolatban vagyok.
Gyakran kérik segítségemet a közép- vagy felsőoktatási intézménybe történő
felvételi előtt, de beszámolnak eredményeikről is. Például Deák György, aki a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett gordonka művész diplomát, számos
hazai és nemzetközi verseny díjazottja, és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
művésze, vagy Német Violetta, aki Svájcban folytatta tanulmányait és nemrég
sikeres mestervizsgát tett. Sebestyén Péter Írországban fejleszti tudását,
Gyűrű Veronika pedig idén végzett a Szegedi Egyetem Zeneművészeti Karának a
fuvola szakán. Iskolánk 60. jubileumi évfordulójára meghívtuk mindazokat a
növendékeket, akik intézményünkben végeztek, és zenei pályát választottak. Jó
volt hallgatni beszámolóikat sikereikről, munkájukról, szereplésükkel pedig sok
örömet szereztek.
– Mit
tanácsol a kezdő zenetanároknak, mit érdemes szem előtt tartani, mire figyeljenek,
hogyan érdemes elindulni?
– A kezdő zenetanároknak azt üzenem, hogy szeressék a
gyerekeket, legyenek megértőek, türelmesek, és következetesek hozzájuk. Minden
gyerek egyéni bánásmódot igényel, törekedjenek arra is, hogy megszerettessék a
zenét. Továbbá ügyeljenek arra is, hogy a gyengébb képességűeknek is mindig
legyen sikerélménye, ezért lehetőleg minél korábban alakítsák ki a különböző
együttesekben való együttmuzsikálás, a zenei együttműködés lehetőségeit. Nagyon
fontos, hogy csak jó zenét tanítsanak és legyenek fogékonyak más zenei értékek,
a könnyűzene műfajai, a jazz, vagy a népzene iránt is.
– Köszönöm az
elmondottakat, és kívánom, még sokáig öröme teljék a növendékek zenei
nevelésében, a tudás átadásában!
* Magyar Művészetoktatásért
Plakettel 2011-ben kitűntetett intézményeknek (celldömölki Ádám Jenő
Zeneiskola AMI, orosházi Liszt Ferenc AMI, püspökladányi Csenki Imre AMI) és
pedagógusoknak (Ács Péterné, budapesti Tóth Aladár AMI tanára, Ásztai Csabáné, a pomázi Teleki-Wattay Művészeti Iskola AMI
nyugalmazott igazgatója, Bertha János, a fertődi J. Haydn Zeneiskola
igazgatója, és Kolossa András, a
budapesti Lajtha László AMI tanára) a Parlando is gratulál. A Zámbó Ferencnével
készült interjú eredeti, teljes szövege a www.parlando.hu-n olvasható. (A Szerk. megj.)