S. Szabó Márta*
„A ZENETANÍTÁS A GYEREKÉRT,
A NÖVENDÉKÉRT TÖRTÉNIK”
A rendelkezésemre álló idő alatt
két témáról szeretnék szólni. Először az iskola szerepével, változó funkcióival
kapcsolatos gondolataimat szeretném megosztani Önökkel, majd – a konferencia
előzetes kérdésfelvetéseiben is szereplő, – a zenei szakképzési folyamat egyik
neuralgikus pontjáról, a zenei érettségi vizsgák hiányáról, illetve az OKJ-s
vizsgák szakmai kérdéseiről szeretnék beszélni.
I.
Nemrégiben olvastam, hogy egy
kémiatanári konferencián az egyik előadó – neves kémiaprofesszor – a következő
kijelentést tette: „Kedves kollégák,
vegyük tudomásul, hogy nem kémiát tanítunk, hanem gyereket!” Néha úgy érzem, mi is elfelejtjük, hogy a
zenetanítás – bármilyen oktatási szinten és iskolatípusban folyik is – a
gyerekért, a növendékért történik,
mindaz a kulturális érték, amit a zenei órákon tanítunk, a készségfejlesztésnek
és a lelki gyarapodásnak ez a speciális lehetősége a gyerekeket, növendékeinket
kell, hogy gazdagítsa.
Ehhez
azonban a jól felkészült, magas zenei szaktudású és karizmatikus egyéniségű
tanár mellett erős iskolára is szükség van. Nagyot
változott az utóbbi évtizedekben az iskola és rögtön hadd tegyem hozzá: nem
előnyére! Sokunk közös véleménye: drámai módon fogy az iskola ereje, legtöbb funkciójában. Erős iskolára lenne szüksége diáknak,
tanárnak, szülőnek, az egész társadalomnak ahhoz, hogy neveléssé teljesedhessen
benne az oktatás, hogy nyugodt, biztonságot adó légkörben alapozódjék meg és
fejlesztődjék a fiatalok tehetsége, ismerete a világról, fejlődjön erkölcsi
érzéke, a másokhoz és önmagukhoz való viszonyulása — sorolhatnám tovább mindazt
a feladatot, mely az iskola feladata,
mióta csak létezik.
Az
iskola erejének fogyatkozását mutatja az is, hogy sok a zaj és a nyugtalanság
az iskola körül. Ez valóságosan és átvitt értelemben is igaz. Zajos és
nyugtalan az iskola szerkezetére, működésére és belső tartalmára vonatkozóan
is. A kiérleletlen, nem eléggé körültekintően megtervezett változtatások
következményeit hosszú távon viseli az iskola, legyen az képzési időre,
tantárgyszerkezetre, óraszámokra, vizsgarendszerre vonatkozó ötlet
megvalósítása.
A
nyugodt és jótékonyan csendes iskola megteremtésének feltételei jelentősen megnehezedtek
az utóbbi időben. A kisebb intézmények a fennmaradásukért, a nagyobbak a
fenntarthatóságukért küzdenek. A jogi, gazdasági és adminisztrációs feladatok
teljesítése épp a legfontosabbtól, az iskola szakmai munkájának gondos és
megnyugtató vitelétől vonhatja el erejét. Hiszen az iskolának elsősorban a
diákra kellene figyelnie, már a kezdetektől: pl. hogy jót tesz-e vele, ha
felveszi? Ha ugyanis olyan gyerek kerül egy speciális képzésbe – mint amilyen például
a zeneművészeti szakközépiskolai képzés –, aki erre zenei tehetségének és/vagy
előképzettségének alacsonyabb szintje, ill. hiányosságai miatt nem alkalmas,
akkor nem teszünk vele jót. Ha pedig felvettük, attól kezdve az iskola
felelőssége tehetségének további kibontakoztatása, harmonikus, személyiségének
nyugodt körülmények között történő fejlesztése. Ehhez elengedhetetlenül
szükséges a tanári közösség egymást erősítő munkája, a képzés csak ott lehet
igazán hatékony, ahol a tanári közösség összehangoltan működik.
A mi szűkebb szakterületünkre
vonatkoztatva ez azt kell, hogy jelentse, hogy valamennyi zenét tanító tanár a
növendékek teljes zenei fejlesztését
célozza meg tevékenységével, hogy a zenei tantárgyakra való szétválasztás soha
ne haladja meg a szükséges mértéket és mindig éreztesse a diákkal: ugyanazzal
foglalkozunk – a zenével!
Az iskolának persze azzal is törődnie
kell, hogy miként segítheti tanárai tehetségének kibontakozását, hatóerejének
növelését, az iskola belső életének gazdagodását, egy kiegyensúlyozott iskolai
közösség működését. Az iskolának figyelnie kell arra, hogy kellő segítséget
nyújtson a pályakezdő tanároknak, megóvva őket a korai kiégés veszélyeitől. Bár a statisztikák arról szólnak, hogy kb. 20
év tanítás után szokott ez bekövetkezni, az utóbbi évek vizsgálatai azonban azt
mutatják, hogy a kezdőtanárokat is veszélyezteti a kiégés korai fajtája. Képzésük
során ugyanis ideális terepen, gyakorlóiskolákban, kiváló vezetőtanárok mellett
gyakorolták a tanítást, az iskolai élet valós nehézségeivel nem, vagy csak
elméletben találkoztak. A pályakezdő zenetanár fiatalok azonban gyakran a
felvehetőség határán lévő növendékeket, vagy gyengébb csoportokat kapnak, így
tanári pályájuk kezdeti lendülete olykor megtorpan, szakmai sikerélményük
nehezebben biztosítható.
Nehéz helyzetbe kerül az iskola, ha a
tantárgyfelosztásban nem a diákcsoportok folyamatos tanításának szempontjait,
hanem a pillanatnyi munkaerőhelyzetet kell érvényesítenie, ha tantestületét nem
tudja stabilizálni.
Jelentősen megváltoztak az iskolával
kapcsolatos szülői elvárások is, melyek olykor szintén kedvezőtlenül hatnak az
iskolák belső életére. Pedig nélkülözhetetlen a szülők és az iskola harmonikus,
egymást erősítő együttműködése, az iskola értékrendjének elfogadása,
tiszteletben tartása. A zeneművészeti szakközépiskolákban ez kiegészül a
növendékek pályaválasztásának, ill. pályán maradásának bölcs és reális, de
mindenképpen közös és felelősségteljes megítélésével is.
Az iskola mint műhely, mint egység és
közösség óriási erőt adhat a benne élőknek, az egymást jól ismerő és közös
értékrend szerint tevékenykedő tanárok közössége igazi iskolát teremthet. Olyan iskolát, amelyben diáknak lenni jó és
ugyanakkor megadja a tőle elvárt szakmai felkészítést. Az iskola hagyományos rangjának, erejének
visszaállítása az oktatásügy valamennyi résztvevőjének feladata és egyben
jövőnk záloga.
II.
Eddigi közel három évtizedes
tanári pályámat a zeneművészeti szakképzés két szintjén töltöttem. 13 évig tanítottam zeneművészeti
szakközépiskolában (Kecskeméten) szolfézs és zeneelmélet szaktárgyakat, az
elmúlt 16 évben pedig a debreceni Zeneművészeti Főiskolán (DE Zeneművészeti
Kar) leendő szolfézs- és zeneelmélet-tanárok, karvezetők képzésében veszek
részt, 10 éve tanszékvezetőként. A szakközépiskolai képzéssel is folyamatos
maradt a kapcsolatom, rendszeresen járok órákat látogatni jelenlegi és volt
hallgatóink, pályakezdő kollégák iskoláiba. A különböző szakmai fórumokon –
továbbképzéseken, szolfézsversenyeken, intézményünk Bárdos Szimpóziumának
szekciófoglalkozásain, stb. – történő tanári tapasztalatcseréink alapján figyelemmel
kísérhetem mindazt a változást, ami szakképzésünkben az elmúlt három évtizedben
történt. S ezek a változások szűkebb szakterületünkön, a szolfézs és zeneelméleti
képzésben is hasonló erővesztéseket mutatnak, mint amiről bevezetőmben szóltam.
A
zeneművészeti szakközépiskolák képzési szerkezetének és programjainak 1997. évi
reformja, a képzés 5 évfolyamra történő bővítési lehetősége bevezetésekor
pozitív változásnak látszott. Ugyanis enyhítette azt az előre látható
szorítást, hogy az egységes szakközépiskolai képzési rendszerben a negyedik év
végén a növendékeknek immár 5 közismereti tárgyból kell – a korábbiaknál
magasabb szintű – érettségi vizsgát tenniük. Úgy tűnt akkor, hogy az ötödik év,
mely így kizárólag a zenei szaktárgyak évének maradt volna, az intenzív szakmai
felkészülést szolgálja a középiskolai tanulmányok befejezése előtt. Együttesen
pedig az öt év több lehetőséget kínál a mérhető tehetséggel, de esetleg
szerényebb felkészültséggel szakközépiskolába érkezett növendékek
felzárkóztatására.
A
kilencvenes évtizedben ugyanis már jól látható volt az a folyamat, hogy egyre kevesebb és egyre kevésbé felkészült diák jelentkezik a zeneművészeti szakközépiskolákba,
s hogy általános „középiskola-érettségük” is elmarad a korábbi évtizedek átlagától.
Ezek okainak vizsgálata mélyebb elemzést kívánna, mely túllépné a jelen korreferátum
kereteit. A konferencián felszólalt kollégáim említették az elmúlt évtizedek
gyermeklétszámának drámai csökkenését, a zeneiskolák korábban kiváló szakfelügyeleti
rendszerének megszüntetését, a fejkvóta uralmát. Két elemet hozzáteszek még az általam
fontosnak tartottak közül:
1. Az alsó fokú oktatás korábbi, 8 osztályos
rendszerének megváltozása, a 6 és 8 osztályos gimnáziumi képzés bevezetése –
sok, a képzés és a nevelés egyéb területein kimutatható haszna ellenére –
gyengítően hatott a zeneiskolai képzésre és a zenei pálya választására
egyaránt. Megfigyelhető volt ugyanis, hogy a kisgimnazista 12 évesek közül – a
megnövekedett közismereti elvárások miatt, a gimnáziumi terhek enyhítése és időnyerés
miatt – sokan abbahagyták zeneiskolai tanulmányaikat. Köztük olyan tehetséges
gyerekek is, akik így nem jutottak el a 8 osztályos általános iskolai képzéshez
illeszkedő 6 osztályos zeneiskolai képzés végéig, amikor valóban eldönthették
volna, hogy zeneművészeti szakközépiskolába jelentkeznek-e. Vagy ha nem is
hagyták abba a zeneiskolai hangszertanulást, felmentést kértek és kaptak a
melléktárgyakból, így szolfézsképzésük elmaradt a képességeik adta
lehetőségektől.
S
hogy végül is az új képzési program által felkínált öt éves tanulmányi lehetőség
nem vált gyakorlattá, az mind a közismereti, mind pedig a szakmai képzés szempontjából
sajnálatos. Pozitív eredménye lehetett volna, hogy általános műveltségükben,
intellektuális képességeikben és nyelvtudásukban magasabb szintet elérő, de a
megnövekedett képzési idő miatt zenei felkészültségükben a korábbi szintet őrző
diákok kerülnek ki a zeneművészeti szakközépiskolákból.
Sajnálatos
tény, hogy a közismereti tárgyak erősebb követelményrendszere, az érettségi
vizsgával megerősített képzés nem hozta meg a várt általános szintemelkedést,
viszont a zenei tárgyak gyakorlására fordítható idő és energia kevesebb lett. Az
ötödik tanév szakmai képzésére pedig csak kevesen maradnak a
szakközépiskolákban. A tanulók túlnyomó többsége a közismereti érettségi
birtokában már a negyedik év után jelentkezik felsőoktatási intézménybe,
kihagyva a korábban oly fontos szakmai érettségi vizsgát, melyet most az OKJ
vizsga pótolna az 5. tanév végén.
Ennek
okai ismét szerteágazóak és vélhetően nem elsősorban szakmai indíttatásúak:
szerepet játszik ebben az iskolatípus tradíciója, a közép- és felsőfok hagyományos
kapcsolódása, a diákok és családjuk anyagi helyzete, személyes okok és még sok
minden egyéb… Mint ahogy persze az is, hogy a felsőoktatási intézmények – annak
ellenére, hogy észlelik a növendékek felkészültségének hiányosságait, másfajta
szorításnak engedve, de – többségüket fel is veszik.
Talán
az volt a baj, hogy a tantervi program négyről ötévesre történő váltásakor nem vállaltuk
fel, hogy abban az egy évben valóban csak a legkiválóbbak és a korábban
érettségizettek kerüljenek a zenei felsőoktatásba, s ezzel nem szabtunk
mértéket az ötödik év szükségességének? A diákok sietnek, a középiskolai
tanárok – dohogva bár, de – rábízzák a döntést a felsőoktatásra (ha felveszik,
menjen!), a főiskolán pedig azt mondják, hogy folyamatosan csökken a
jelentkezők felkészültsége — különösen az ún. zenei melléktárgyakból, mert
ennek a folyamatnak igazi vesztesei e tárgyak…
Ugyanis
a középiskolások főtárgyi kontrollja (legyen az hangszeres vagy elméleti
főtárgy) az egyéni, ill. kiscsoportos órák miatt változatlanul erős, a félévi
vizsgák, hangversenyek, a különböző versenyek, vagy éppen csak a szaktárgyi
tradíciók jobban őrzik a korábbi szintet. A szakmai érettségi vizsga hiánya
azonban kedvezőtlenebbül hatott a zenei melléktárgyakra, ide sorolva a szolfézs
és a zeneelmélet mellett a zeneirodalmat és a népzenét is.
A
főiskolai felvételik és a már felvett növendékek napi munkája alapján megállapítható,
hogy jelentős a színvonalcsökkenés a kötelező zongora tárgy és a kamarazene
terén is. (Ez utóbbi néha azt is jelenti, hogy a rendszeres kamarazenei
tevékenységre sem órakeret, sem idő nem jut középfokon.)
Visszakanyarodva
szaktárgyainkhoz: a fentebb vázolt folyamatokkal együtt a szakmai érettségi
vizsga hiánya mérhetően rossz hatást gyakorolt a növendékek általános
készségfejlesztését és zenei elméleti tudását, tájékozottságát biztosító tantárgyakra.
Természetesen nem a vizsgakényszer-szülte fenyegetettséget hiányolom, és
messzemenően hiszek abban, hogy a jó
tanár vizsgakényszer nélkül is meg tudja őrizni tárgyának presztízsét, el
tudja fogadtatni annak szakmai fontosságát. De a rövid- és hosszú távú
időhiány, a vegyesebb felkészültségű növendékekből álló csoportok tanítása, az
évente változó csoportösszetétel vagy éppen a tanár személyének gyakori
változása és mindaz a gond, melyet előadásom kezdetén a gyengülő iskolával
kapcsolatosan említettem, jelentősen hozzájárul a jelenlegi helyzet kialakulásához.
Mit
lehet tenni annak érdekében, hogy ez a folyamat visszaforduljon? Hiszen zenei
szakképzésünk a belülről már tapasztalható színvonalcsökkenés ellenére is sokkal
erősebb, mint számos, nálunk jelentősebb gazdasági erőkkel rendelkező országé –
s ezt nem közhelyek ismétlése, hanem személyes tapasztalataim mondatják velem.
– A képzési rendszert érintő
reformok tervezésénél figyelemmel kell lenni az adott iskolatípus speciális
feladataira, képzési hagyományaira, a tervezett változások várható működésének
és hosszabb távú hatásainak előzetes vizsgálatára is. Az egységesített
(szakmáktól független) szakközépiskolai képzési- és vizsgarendszer nem tett jót
a zenei képzésnek, melyben rendkívül szoros a három szint – alsó-, közép- és
felsőfok – egymásra épülése. Ha ez nem történt meg a tervezésnél, akkor most, a
tapasztalatok megfogalmazásakor ne a képzési szintek közötti egymásra
mutogatással, hanem éppen szakmai összefogással próbáljuk orvosolni a bajt.
– Próbáljuk meg kihasználni az
ötéves szakközépiskolai képzés pedagógiai lehetőségeit, biztosítva elég nyugodt
időt a növendékek általános műveltségének, nyelvtudásának fejlesztéséhez, de
mindezt úgy, hogy azt az iskolatípus alapvető célja, a zenei szakképzés
egyetlen területe se szenvedje meg! Ennek
érdekében ösztönözzük a növendékeket az ötéves képzési idő kitöltésére, szakmai
gyakorlatuk mélyebb megalapozására, mely egyébként is összhangban áll a
manapság egyre kitolódó tanulási idővel.
– Mindez csak a közismereti és
zenei szakképzés, azon belül is a hangszeres és elméleti képzés harmonikus
összhangját megteremteni képes, a növendékek sokirányú fejlődését elsődleges
célként kezelő iskola keretein belül
lehetséges.
– Így elérhető az, hogy a
közismereti képzésben megerősödött szakközépiskola valódi választási
lehetőséget kínáljon az időközben más pályák felé érdeklődő növendékeinek, de
maradéktalanul megvalósítsa alapvető célját is: mély és alapos zenei képzettséget
biztosítson a zenei pályára készülőknek.
– A zenei felsőoktatás első
feladata a felelős visszajelzés: csak azokat a növendékeket fogadja hallgatói
sorába, akik a felvételi követelményeknek valamennyi szakmai tárgyból
megfelelnek. Ezt követően pedig úgy kell továbbfejleszteni a muzsikus- és
tanárjelöltek teljes körű szakmai tudását, hogy képessé váljanak szakmájukat a
legmagasabb szinten művelni.
Mindez csak jelentős
szemléletváltással, szakterületünk egységes összefogásával valósítható meg.
Van
azonban egy könnyebben feltárható és orvosolható probléma is. Az OKJ zenész
szakmai vizsga – amely az ötödik szakközépiskolai tanév végén biztosítja tanulónak
és iskolának a megméretést, mint ahogy régen az érettségi vizsga tette, s egyben
szakképesítést is ad – a kis létszámú ötödévesek körében nem eléggé népszerű. Így
van ez annak ellenére, hogy az iskolák általában megfelelő módon ösztönzik növendékeiket
a vizsga letételére.
E konferencia előtt levélben kérdeztem a
különböző zeneművészeti szakközépiskolákban tanító kollégákat ennek okairól.
Válaszukból kiderült, hogy a növendékek egy része „tartalékolja” az OKJ vizsga
megszerzésének egyszeri ingyenes lehetőségét más, vagy éppen rokon
szakterületre, arra az esetre, ha nem veszik fel főiskolára, egyetemre. Hiszen
ez a szakképzettség önmagában nem elegendő, a szakmában ezzel elhelyezkedni nem
tud.
A
másik ok azonban szakmai jellegű, s erről már az elmúlt években is sokat
hallhattunk. A vizsgafeladatok tartalma ugyanis gyakran vitatható, s így épp a
legfontosabbra, a reális mérésre nem alkalmas. A szolfézsfeladatok elsősorban
terjedelmük, hosszúságuk miatt, a zeneelmélet-feladatok pedig tartalmuk miatt
adnak nehezen teljesíthető feladatot a diákoknak. Ez utóbbiban sok a hiba, a
javítási útmutatók nem adnak megfelelő választ a felmerülő kérdésekre. A
szóbeli feladatok mennyisége és típusa szintén riasztóan hat diákra és tanárra
egyaránt, s mindez nem esik egybe a zeneművészeti felsőoktatás gyakorlatában
kialakult felvételi feladattípusokkal. Így nem tölti be azt a funkcióját, hogy
reális képet adjon a vizsgázó tudásáról abban a folyamatban, amely a középiskolából
a felsőfokra való átlépés időszakában oly fontos lenne. Így a megkérdezett
kollégák tapasztalatai szerint az OKJ vizsgák gyakran kudarcélménnyel jártak, s
ez „hagyományozódik” a diákok között.
Ezen
sürgősen változtatnunk kell, s az OKJ vizsgák szakmai feladatíróinak segítségével
reális próbatétellé tenni ezt a vizsgát. Így a szakmai vizsga értékének növekedése
is azt eredményezné, hogy a szakközépiskolai képzés öt éve után egy
* A szerző a Debreceni Egyetem Szolfézs-Zeneelmélet, Karvezetés Tanszék vezetője, főiskolai docens. Írása a Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti felsőoktatásban c. konferencián (Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, 2010. április 23.) elhangozott előadás szerkesztett változata.