Enreiterné Bányai Edit*
Kezdők tanítása furulyára –
Az első két (három) év (II/2.
rész)
A zenei anyag
Felelgetős játékok és előgyakorlatok
- Legegyszerűbb és legjobb, ha
utánzó (visszhang) játékokkal kezdünk, egy hang majd két, három hang
felhasználásával motívumokat játszunk.
- Legyen más-más artikulációja a
motívumoknak, és korán vezessük be a tenuto és staccato hangok játékát, - ez is
egy módja a változatosságnak.
- Lehet utánzás helyett
feleselni, pl. negyedekre nyolcadokkal kell válaszolni, vagy fordítva.
- Visszhangozzunk minél előbb nem
csak páros, de hármas osztású ritmusokat is, és legyen gyakorlat, hogy ki kell
találni, milyen artikulációval játszottunk.
Mondókák és gyermekdalok
(- Felnőttek, nagyobb gyerekek tanításában ezeket ujjgyakorlatok,
kis hangkészletű etűdök helyettesítik, melyek pl. Czidra László: Altfurulya
ABC-jének gyakorlataihoz hasonlók.)
- A népi mondóka akkor hasznos
leginkább, ha a tanítvány fejből tudja, s megkérjük, hogy játssza el egy
hangon, aztán 2 majd 3 hangon is kipróbálhatja, ha már könnyedén megy. A
fölmerülő ritmusképleteket (ütemeket) jó leírni, ha az artikuláció túl esetlegesre
sikerült.
- A gyermekdalokat hangkészlet szerint
válogatjuk, egyre bővítve a hangkészletet, de mielőbb hozzászoktatva
tanítványunkat a transzponáláshoz, vagyis a lehetséges összes (ismert)
relációban játszatva a s-l, s-m, l-s-m dalocskákat.
Ebből pillanatok alatt összejön a teljes pentatónia. Akár A’ H’, akár G’ E’ az
első két hang, érdemes hamar oktávval följebb is játszani, hogy mielőbb sor
kerüljön az oktávváltó helyes használatára.
- Rendezhetjük más elven is a
kishangsoros dalokat és „megzenésített” mondókákat:
Egy ujj mozdul A’-H’, C”-D”, A’-Cisz”,
Cisz”D”, A’-C”, G’-A’, G”-A”, E”-Fisz”, Fisz”-G”, D’-Fisz’, D’-E’, C’-D’
váltáskor. Két ujj mozdul C’-E’, C’-Fisz’, D’-F’, E’-Fisz’, E’-G’,
F’-Gesz’, Fisz’-G’, Fisz’-Gisz’,
G’-Bé’, G’-H’, G’-C”, G’-Cisz” A’-D’, Aisz’-H’, H’-Cisz”, C”-Desz”
váltásakor…és így tovább. (A ritkán előfordulókat akár kihagyhatjuk, s az így
egyszerűsített vázra írhatunk kis etűd-gyűjteményt előre, vagy óráról órára a
gyerekkel együtt írjuk, diktáljuk…) Persze vegyük figyelembe, hogy nem minden
mozgás egyforma nehézségű.
Népzene és jellegzetes ritmikai elemei
A magyar és nem magyar népzenével
élnünk nem csak azért tanácsos, mert kulturális háttér, identitásunk
kialakításának része. Előnye az is, hogy viszonylag egyszerű zenei anyagon az
összes alapvető ritmikai elemet sorra vehetjük.
- Igyekezzünk minél szebb
népdal-példákat (nem csak a néhány tucatnyi „slágert”) tanítani, azon belül
pedig mielőbb sort keríteni a pontozott ritmusokra, szinkópára, a tizenhatod
páros képleteire és a giusto-dalok mellett a (zeneileg nehezebb) parlando,
rubato dalok tanulására is.
- Pontozott ritmusoknál –
óvatosan adagolva, nem sokáig! – kipróbálhatjuk, hogy minden hang helyén meg
kell szólaltatni az összes nyolcad-egységet, de az „összeolvadókat” puhábban, d-vel artikulálva. Pl. Tá titi Tám-ti
–ritmust így: Td Tt Tdd t, hogy nyolcad mérő mellett „lyukasan”, középen két
nyolcad-szünettel is gyakoroljuk a nyújtott ritmust, vagyis T - - d, T - - d,
esetleg Tjjt, Tjjt artikulációval.
- A nyolcad-mérő majd negyed-mérő
mellett szóban (artikulációs szótagokkal) gyakoroltatás minden problémás
helyzetben segít!
- A kanásztáncoknál,
dudanótáknál, mazurka-ritmusú és szinkópás daloknál, bármilyen giusto-dalnál
adja magát az alkalom, hogy egyszer-egyszer osztinatózzunk. Ez is segíti a
ritmikai elemek rögzülését. Tempóban pedig menjünk el az ésszerű – nem
megerőltető – határokig!
- A magyar népdal példatárakban
is találunk 3/8-os, 5/8-os, 6/8-os ritmusúakat.
- Triolát csak elvétve találunk
magyar gyűjtésben, pl. „Szepeli polkát én nem járom…” (Z1916 olvasókönyv),
lengyel népdalok közt inkább! (Dobszay: A hangok világa III.)
- Kis pontozott ritmusokra jó
példák vannak a „vegyes” stílusú népdalok között (pl. Pécsi Géza: Kulcs a
muzsikához, Törzsök Béla: Zenehallgatás az óvodában)
Műzene, táncok, biciniumok, kamaradarabok
A reneszánsz, barokk és XX.
(XXI.) századi műzene – vele együtt a legegyszerűbb 2-és 3-tagú formák,
rondóformák felépítése, jellegzetességeik – alkotják tanítási anyagunk másik
nagy fejezetét, mivel ezek a korok számoltak igazán a furulyával, mint szóló-
és consort-hangszerrel.
Az első években is érdemes a
népszerű tánckönyvek (Attaignant-, Gervaise-, Susato-, Phalese-gyűjtemények)
darabjai mellett a korábbi, 14.század végi, 15. századi dallamkincsből
válogatni. Az estampie-szerű és a
vokális irodalomból kölcsönzött dallamok (chansonok)
izgalmas (nem elcsépelt) példái magyar kiadásban elsősorban Bali János
Repertoár-köteteiből ismerhetők, de érdemes könyvtárakban továbbiak után
kutatni.
A páros ütemű, egyszerű ritmusú
táncdarabokhoz írhatunk proportiót (3as lüktetésű változatot) a tanítvánnyal
együtt, hogy aztán ő is megtanulja ezt az eljárást repertoárja bővítésére
alkalmazni. Hasznos ez azért is, mert hozzászoktat az ütem nemek váltogatásához,
így a gazdag korabarokk canzona-repertoárhoz,
illetve a XX. századi darabok egy részéhez utat készít.
A reneszánsz biciniumok
tárháza igen bőséges, de külön munkát igényel a tanártól a vokális kiadványok
esetleges átírása. Érdemes Lassus, Palestrina és kortársaik műveivel
rendszeresen ismerkedni, hogy a zeneirodalom nagyon értékes polifon műveinek
jobb értését, szeretetét munkáljuk vele. Az összjáték intonációs feladataiba is
bevezetjük a tanítványokat.
Színesíthetjük a repertoárt
kíséretes szopránfurulya-duókkal és népzenei feldolgozásokkal, azok átirataival
is. (Igen sok – kereskedelmi forgalomban nem kapható - duó, trió van
használatban egyes zeneiskolák házi kottatáraiban, fénymásolatban is, de inkább
éljünk a magyar Zeneműkiadó- illetve EMB-kiadványok adta lehetőségekkel!)
A barokk zeneirodalom
nagyon bőséges és szép anyaggal áll rendelkezésére kezdőknek is, magyar
kiadványokban is. Könnyű sarabandokat, menüetteket, gavottokat nem csak a
furulyás kiadványokból, hanem hegedű-, oboa-, fuvola-kottákból is választhatunk,
sőt játszhatnak néha együtt a furulyások zongorát tanuló gyerekekkel a zongorás
kötetekből. Játsszuk az angol air-gyűjtemények
darabjait és groundokra írt variációsorokat.
Az olaszos szonáták első darabjait választhatjuk Pepusch, John Loeillet-, J-B.
Loeillet (de Gant), Finger, Lavigne
műveiből. Az eredetileg oboára szánt Telemann-szvitek tételei,
tételpárjai közül a nehezebb hangneműeket érdemes transzponálni. Ha növendékünk
nagyon szorgalmas, játszhatja Marcello, Bononcini, Bellinzani, Valentine,
Vivaldi szonátáit, Händel balettzenéket és a Corelli-hegedűdarabok közül a
könnyebbek átiratait.
A XX. századi zene több
csoportja közül a népzenei feldolgozásokra is kitérek, de hangsúlyozottan
fölhívom a figyelmet arra, hogy az „eredeti” neo-klasszikus, folklorisztikus és
avantgarde darabok között is találunk játszani valót kezdők számára. Nagyon
fontos azonban tudni, hogy különösen a XX. század első felében sok zeneszerző
még a fuvolás tapasztalataira gondolva jegyezte le darabjait. A sok kötőív nem
szabad, hogy a furulyán is sok kötést jelentsen, mert egyáltalán nem szól jól.
Színtelen, unalmas játékot eredményez, ha nem artikulálunk nyelvvel sokkal
többet, mint ahogy egy fuvolás tenné! Általános alapelv, hogy nálunk
legtöbbször a félkötés (td, tr, dr) válik be a teljes kötés helyett.
Magyar kiadású XX. századi
művek
A Béres Furulyaiskola füzetei
számára írtak kis darabokat, duókat Daróczi Bárdos Tamás, Kovács Mátyás, Papp
Lajos és mások. Gárdonyi Zoltán sok népdalfeldolgozása (énekre s furulyára)
mellett egy Kis koncertet és egy Szonatinát is írt (2-3 szopránra.) Szokolay
Sándor gyermekdalokból írt duókat és triókat. Papp Lajos 2-3 furulyás
karácsonyi dalait mindenképp vegyük be az ünnep közeledtével a kezdők hangversenyének
műsorába! Kovács Mátyás népdalfeldolgozásai is kezdőknek valók. Bartók:
Gyermekeknek sorozatából és Egynemű karaiból is készültek (kaphatók) jól
játszható átiratok, furulyára és gitárra, illetve furulyatrióra, a
Bartók-Kodály féle Magyar Népdalokból pedig szoprán-alt duók. A Szopránfurulya
duók című gyűjteményből Bloch Felhők című lírai zongorakíséretes darabja egyik
kedvence lehet a gyerekeknek.
Hamarosan megjelenik Bali János
több füzetből álló sorozata egészen friss, játékos – improvizatív alapokon álló
– karakterdarabokkal.
Sajnos a furulya külhoni irodalmából
a XX. és XXI. századi darabok többnyire csak fénymásolatban érhetők el, így
nagy nyilvánosság előtt nem tanácsos ezekből játszani, (annál is inkább érdemes
komponálni, magyar szerzőktől darabokat kérni!)
Kezdők leginkább a harmincas
évektől komponált ún. Spielmusik irodalomból játszhatnak, Gunhild Keetman
Orff-iskoladarabjaiból, Konrad Lechner 87 kis furulyadarabjából, esetleg
Genzmer Tanzstücke duósorozatából.
A francia bambuszfurulya mozgalom
alapítójának, Mrs Dyernek felkérésére írt kis zongorakíséretes darabok közül
Milhaud, Roussel, Auric, Poulenc és Ferroud 1930-as évekből való műveit kezdők
szívesen játsszák szopránfurulyán.
Britten kedves és szellemes
Alpesi szvitje (1956) - 2 szopránra s egy altfurulyára - eltérő karaktereket,
mozgásformákat (egy alpesi üdülés képei) vonultat föl.
Koncentrációt fejlesztő együttes gyakorlatok
Itt csak egy gyakorlat típusra
gondoltam, melyet szintén érdemes többször alkalmazni. Az első hetektől kezdve
nagyon fontos arra figyelni, hogy a tanítvány képes legyen a zenei folyamatban
maradni akkor is, amikor nem ő játszik. Tehát játsszunk vele felváltva az új
(épp tanulandó) dallamokból, például ütempáronként (népdalsoronként) váltsuk
egymást. Egészen apró ízekre is szedhetünk egy-egy olvasógyakorlatot, megosztva
a hangokat magasság vagy ritmusérték szerint, s a feladat az, hogy hangszínben,
intonációban minél közelebb legyünk egymáshoz. Czidra László írt olyan kis
komplementer ritmusú etűdöket, melyek hangkészlete kicsi, viszont az állandó
nyolcad mozgást két játékos mindig változó helyen (az ütem más-más részén) adja
át egymásnak. (Kéziratban kaptam tőle néhányat.)
Improvizáció – nem utolsó sorban!
- Már egyetlen hanggal is
játszhatunk párbeszédet, történetet. Előre megbeszéljük, hogy a szereplőknek
milyen a „jelleme”, vagy miről szól a „beszélgetésük”. Rövid mondatokban
leírhatunk egy-két szereplős kis mesét, s az a „kottánk”. Itt viszont fontos a
hangerő, hanghosszúság vagy -rövidség és hangszín (-magasság) szabadságáról
beszélnünk, hisz egyetlen hanggal kell érzelmet, mozgást, zajokat
megjelenítenünk.
- Különös mozgásábrázoló
lehetőség, ha megtanítjuk a glissando játékot – először csak néhány szekundnyi
terjedelemben, aztán bővíthetjük. Próbálkozhatunk, hogy a lyukakról való
lecsúsztatás vagy az ujjak oldalra billentése megy-e könnyebben.
- Rajzolhatunk absztrakt képeket
a táblára (nagyobb papírra) kisebb-nagyobb pontokkal, vékonyabb-vastagabb
vonalakkal, hasábokkal-hullámvonalakkal, halványabb-sötétebb foltokkal, s megbeszéljük,
hogy a különbségek körülbelül mit jelentsenek hangban. (Pl. kis pont =
staccato, nagy pont = rövid, de tenuto hang, vagy a kis pont = halk staccato, a
nagy pont = hangos, durvább staccato, stb). A képeket egyébként is érdemes
bevonni a tanításba minden helyzetben.
- Ha épp sok népdalt tudunk már,
kedvet csinálhatunk a népdal komponálásához is. Megadhatunk egy kezdősort,
aztán a következő sorok kezdő és záró hangját. Megbeszéljük, milyen stílusban
is lesz ez a dallam, ereszkedő dallamvonalú vagy kupolás, vagy teljesen
szabadon formáljuk. Ha szép népdalszövegből indulunk ki, az gazdagítja az
élményt.
- Jó játék az is, ha együtt
improvizálunk, egymással egy időben váltunk – például a következő képi jelre,
vagy a következő „eseményre” (a mesében), de lehet azzal is játszani, hogy a
folyamatban egymást váltjuk stafétában: amint az egyik hangszer beleszól a
másik játékába, mi elhallgatunk. Ez is történhet csak hosszú/csak rövid
hangokkal, és lehet egyikünk mély hangú, másik magas hangú stb.
Legyünk kreatívak, élvezzük, hogy
minden játék szabadságot ad nekünk is, és felszabadítja tanítványunkat is.
Éljünk e lehetőséggel minél előbb és minél gyakrabban!
Magyar kiadványok az első évekre:
Furulyaiskolák – hasznos tanácsokkal és
fogástáblázatokkal:
A legrégebbi, s még ma is kapható magyar furulyaiskolát Béres János írta, legújabb kiadása
(Z.7332) három füzetből áll. Sokrétű szóló- és kamaraanyagot találunk benne a
kezdetekhez, de metodikája mára kissé elavult. Lőrincz László – Paragi Jenő
Furulya ABC-je a következő iskola gazdag kínálattal, de helyenként
kiegészítendő (egy-egy új hang tanításakor.)
Bali János kétkötetes
Furulyaiskolája (harmadik füzete a zongorakíséreteket tartalmazza) nagyon sok
példát hoz a barokk előtti zenéből is, - ezzel, és a furulya megszólaltatásáról,
a furulya zenetörténeti helyéről, zeneelméleti ismeretekről írt velős összefoglalóival
már megjelenésekor kitűnt a többi furulyaiskola közül. Frissessége s képi
világa üdítően hatott. Inkább fölső tagozatosoknak készült, de más
olvasóanyaggal együtt lehet az „alap” iskolánk.
Markovich Judit: Gradus című furulyaiskolája valószínű a „leggyermekbarátabb”,
nem csak olvasni- és játszani valót találunk benne didaktikusan felépítve, de
ösztönöz a komponálásra, írásos kis feladatokat is ad, és szép a zenei anyaga
mellett a megjelenése is. Jó kézbe venni! Perényi
Éva és Péter Altfurulyaiskolája alkalmas arra, hogy nagykezű kezdők legelső
kottája legyen. Nem csak változatos zenei anyaga, de a kiegészítő mellékletek sokoldalúsága
– betűs olvasók, napi (transzponálható) gyakorlatok, skálák kottája – igen
praktikussá teszik. A szerzőpár (és házaspár) nagyon jó munkafüzeteket is
összeállított a kezdőknek, - az Eötvös Kiadónál jelentek meg.
Czidra László Altfurulya ABC-je szorgalmasabbaknak való kiegészítő, technikát fejlesztő,
minden hangkapcsolatot fölvonultató munka etűdszerű gyakorlatokkal és hozzájuk
kapcsolódó dallamanyaggal, de „előadási darabok” nélkül.
Egyéb
jól használható kiadványok:
Nagyon
hasznos lehet, ha először – legalább részben – földolgozzuk, (a betűs példákat
kottázzuk, transzponáljuk) Kodály: 333
olvasógyakorlatát, amely a biton hangkészlettől jut el a nagy ambitusú
pentatóniáig. A kisiskolás gyerekek zenei anyanyelvként megszerethetik
dallamait, s találhatunk benne továbbgondolásra, improvizációra való
alapanyagot is. Hasonlóan hasznosíthatunk olyan dalgyűjteményeket, mint Törzsök: Zenehallgatás az óvodában, Pécsi Géza: Kulcs a muzsikához, Forrai: Európai gyermekdalok, Bárdos: Kis emberek dalai, Tegzes: Hétfokú olvasógyakorlatok stb.
Kamarazenei
(népzenéhez közeli) kiadványok:
Bartók: Furulyamuzsika, Kodály: Furulyamuzsika, - átiratok 3-4
furulyára.
Papp Lajos: Csordapásztorok, - karácsonyi dalok 2-3 furulyára.
Szokolay Sándor: Magyar gyermekdalok 2-3
furulyára.
Reneszánsz darabok, angol air-gyűjtemények darabjai, groundokra írt variációsorok, chansonok és barokk szonátatételek találhatók Bali János Repertoár köteteiben. Válogassunk a Táncok és kontratáncok (EMB Z 14160) című kötetből is! Az eredetileg
oboára szánt Telemann-szvitek tételeiből van néhány Lőrinc László – Paragi Jenő Furulyaiskolájában és Kállay Gábor Hangnemgyakorlójában –
más barokk művek mellett - szopránra. (A nehezebb hangneműeket érdemes kottaíró
programmal transzponálni.) Händel:
Balettzenék (EMB 14 408) Kecskeméti László és Bali János szerkesztésében
szopránfurulyán játszhatók, ezeken is taníthatjuk a különböző tánctételek fő
jellemzőit.
Az Olasz táncok egy és két dallamhangszerre című kötetben (Bali János,
EMB) is találunk kezdőknek való darabokat continuóval.
Czidra László két dallamhangszerre készült átiratai (Barokk
táncok Z 14 283) koncertműsorokban is helyet kaphatnak. Barokk etűdök c. kötete hasznos segédanyag.
A
közismert barokk szonáta irodalomból is bőségesen van magyar kötet: sorozatok a
Zeneműkiadótól Bellinzani, Bononcini, a
két Loeillet, Marcello, Handel,
Valentine, Telemann műveiből. Telemann
– duószonáták és kánonszonáták Perényi
Éva és Péter kiadásában, az Eötvös Kiadó gondozásában jelentek meg. Ír és
skót dallamok c. füzetük élvezetes tánczenével, dalanyaggal egészítheti ki
repertoárunkat.
A tanítás menete (összefoglalva)
Nagyjából három alapvető
szakaszra osztom ezt az időszakot:
I.
A furulya megszólaltatása rövidebb-hosszabb különálló hangokkal, helyes,
nem görcsös légzéssel és hangszertartással.
II.
Gyermekdalok (vagy etűdök, ujjgyakorlatok) játszásával kialakítani a
dallamok tudatos frazeálásának és artikulációjának szokását.
III.
Magyar (és más) népdalok, könnyű táncok és szonátatételek feldolgozása az
alapvető formai és stiláris sajátosságokra való közös figyelemmel.
Az első szakaszt a játékos előgyakorlatok,
visszhangjátékok és feleselő játékok jellemzik:
- A levegő áramlását, erejét,
melegét mutatjuk meg legelőször, aztán légző gyakorlatokat tanítunk meg és
gyakoroltatunk otthon is. Érdemes az ujjgyakorlatokkal együtt leírni, kézbe adni.
- Ha nem elég jól utánozza
tanítványunk a T és D hangzót, mondókákat is adunk föl.
- Minden óra elején hosszú és
rövidebb hangokat adunk T indítással, D indítással, T D váltogatásával csak a
furulya fejével, aztán kézbe adjuk az összeszerelt furulyát, átismételve a bal
hüvelyk és mutatóujj „csipegetését”, a jobb kéz tartó ujjainak elhelyezését, s
megint hangokat játszunk.
- Elkezdjük asztallapon az
ujjgyakorlatokat, furulyán a tapogatókat.
- Megkezdjük legkésőbb a második
héten a kottaolvasást is, először csak a ritmust figyeljük.
- Egy-két (három) hang fogását és
nevét megtanulva visszhangjátékokat játszunk.
A második szakaszhoz már kotta kell, lehetőleg egy furulyaiskola.
- Az órákat kezdhetjük a
(lazításra is jó) légző gyakorlattal, s még furulyázás előtt kell az
ujjgyakorlat asztallapon, majd a furulyán (tapogatók).
- Már a legelső dallamba beírjuk
az artikulációt, s ezt folytatjuk legalább 15-20 dallamon át.
- Mindig megbeszéljük, s jelöljük
a levegővétel(ek) helyét.
- Sok 2-3 hangos (m-r, m-r d vagy
s-l, l-s-m) dallamot tanulunk, s ha ebből kevés volna a kottánkban, egészítsük
ki (füzetbe írt) gyermekdalokkal vagy etűdökkel, Kodály-olvasókkal! Írassunk
néha kottát a növendékkel!
- Először teljes kötéssel is
játsszuk el az új dallamot, ez mutatja, egyenletes-e az ujjmozgás.
- Kezdettől (a második, harmadik
héttől) játsszunk transzpozíciókat, minél többet, fölhasználva a már ismert
hangokat!
- A hangkészletet fokozatosan
bővítjük, mindig megvárva, míg nem okoz nehézséget a meglévő hangkészletnek jó
tempóban való olvasása, s körülbelül az első év végére így eljutunk legalább a
kiterjedt pentatóniáig (fönn G” A”, lenn D’-ig).
A harmadik szakasz:
- A hangszer nélküli
légzőgyakorlatokat ritkítva kezdhetjük az órákat tartott hangokkal, (vagy a
fáradt, álmos gyerekkel előbb tornázunk kicsit), aztán trillagyakorlatokkal.
- Hozzon minden órára legalább
három-négy féle zenét a tanítvány, ebben lehet egy-egy etűd vagy célirányos
gyakorlat, a negyedik-ötödik hónap után ügyesebbeknél skála és
hangzatfelbontások változatokkal, egy-két népdal (részben fejből), és egy-két
műzenei szemelvény (saját darab, ha szívesen komponál).
- A gyakorlatokat úgy tálaljuk,
hogy azzal felkeltsük és ébren tartsuk mind az ujjak, mind a nyelv
gyorsításának igényét.
- Ha kell, beiktathatunk ritmikai
problémák kezelésére szolgáló kis etűdöket is.
- A magyar népdalok
sorszerkezetét és hangsorát (stílusát, előadásmódját) mindig megbeszéljük,
ezzel is könnyítjük a memorizálást, - amiből legyen bőven!
- Blattoljunk is sokat! (olyan
dal- és dallam gyűjteményekből, ami nem kell, hogy meglegyen a tanítványnak.)
- Műzenei részletek
megismerésénél igyekezzünk azt a fogalmi szótárt használni, ami a gyerek zenei
műveltségének megfelel, tehát épp megfelelő lehet a „kérdés-válasz”, a „nyitó”
vagy „záró” fogalom, de a kottában szereplő zenei szakkifejezéseket kezdjük
nagyon figyelni, s beíratni magyar megfelelőjüket ceruzával. Esetleg nyithatunk
„zenei műszótárat”.
- Variációsorok, szonátatételek
tanulását akkor kezdjük meg, ha a hangkészletük már „kézben van”, legalább is
nem kell rögtön 2-3 új hangot tanulni hozzá.
- Bővítsük a hangkészletet
népdalokkal, kis táncokkal, részletek transzpozícióival, egyszerű etűdök
írásával, és kérjük számon a fogástáblázat használatát!
Szép
eredmény, ha a második év végén tanítványunk kifejezően és magvas hangon tud
népdalokat játszani, akár (a népzenei kiadványokban is látható módon) cifrázva
is, előad egy-egy könnyebb variációsort, angol air-t, trillákkal,
appoggiaturákkal (ismétléskor átmenő hangokkal, forgó díszekkel, mordentekkel,
ujjvibrátóval) díszített barokk táncot, szvit-tételt, esetleg egy könnyű
szonátából lassú-gyors tételpárt vizsgán vagy hangversenyen. De a legfőbb cél,
hogy mindazt, amit játszik, érezze sajátjának, kényszer nélküli tiszta örömet
találjon benne!
Dolgozatom
végén köszönetet mondok azoknak a tanároknak, - furulyás továbbképzések
vezetőinek és munkatársaimnak, - akik önzetlen támogatásukkal, munkájukkal,
előadásaikkal, tanácsaikkal segítettek, amikor megkezdtem a furulyatanítást,
illetve részben azóta is folyamatosan segítenek, tanítanak: Stadler Vilmosnak,
Bali Jánosnak, Perényi Péternek. Hálával és nagy tisztelettel emlékszem vissza
Czidra László tanár úrra és Perényi Évára. Sokat tanultam Peter Holtslag
kurzusain és munkatársam, Szilágyi Ákos óráin, valamint köszönettel tartozom
minden csoporttársamnak, akikkel a Zeneakadémia szakirányú képzésében volt
szerencsém együtt tanulni a 2009-2010-es tanévben.
Felhasznált irodalom:
Az alapfokú művészetoktatás
követelményei és programja – 1998, Romi – Suli Könyvkiadó
Bali János: A furulya – 2007, EMB
Walter
van Hauwe: The modern recorder player
Volume I.- 1984, Schott and Co. Ltd., London / A korszerű furulyaiskola I. Hungarian
translation – Bertha János, Herbán Ferenc
* A budapesti Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola szolfézs és furulya tanszakának tanára. A tanulmány II/1. része a Parlando 2011/4. számában olvasható. (A Szerk. megj.)