Hollós Máté:
ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
Jól tudjuk: Beethoven
szívesen okoz meglepetést hallgatójának. Váratlan gesztusok, a hangszeres faktúra
választékos újításai, a szokásos formálás határainak szétfeszítése szónoki
hatásának éltető elemei. A klasszicizmus partvidékéről a romantika
szigetvilágába kalauzoló 32 zongoraszonátából álló – szellemtörténeti
értelemben – ciklusa ilyen meglepetéseknek is tárháza. Szorítkozzunk itt a
főtémákra.
Az 57-es opusszámú, az utókor által Appassionatának
elnevezett, a zongoraszonáták sorában 23-ik f-moll
darab látszólag hagyományos szurony-témával indul. Nem a lehajló
hármashangzat felütés különös lendületvétele a feltűnő, hanem a metrum. Ám az
nem azonnal érinti meg a hallgatót, aki eleinte alighanem négyben hallja a
lüktetést, holott kiírva 12 nyolcad van. Márpedig nagy a jelentősége, hogy nem
triolákkal fodrozza a negyedeket, hanem 3-nyolcados metrizálásból épít tág
négyes egységeket. A meglepetés a nyitófrázis szekvenciájában ragad torkon,
ahol a „nápolyi hangnem” alaphelyzetében szólal meg a téma. A nápolyi szext az
olasz barokk opera óta drámai hangulat keltését szolgálja. Alaphelyzetben
azonban nem használatos, hiszen erős szubdomináns, amely a funkció főhangjának
basszusba helyezésével éri el eredetileg kívánt hatását.
Itt azonban másról van szó. Dúrban gyakori az első fokú
témának a második fok moll akkordján való szekvenciázása. Moll második foka
szűkített, ami esetlen, üres hangzást idézne elő, tehát nem kívánatos. Rögtön a
darab elején felrobbantani a nápolyi „bombát” elhamarkodottnak látszanék. S e
helyt tiszta szekvenciát nem is lehetne vele előidézni, különösen nem unisono,
ahogyan a téma megszólal. Az, hogy f-moll után nyomban Gesz-dúr felbontás
következik, a zenetörténet addigi ismeretében olyan váratlan, mint ha valakit
egy lakáson vezetnénk keresztül, az ebédlőből nappali nyílnék, gondolnánk,
abból gyerekszobába vagy hálóba kerülünk tovább, ahelyett azonban egy újabb
ajtó után hirtelen oroszlánketrecben találnánk magunkat.
Még hamarabb ér meglepetés a
korábban írt három fantázia-szonáta utolsó darabjában, az Op. 31-es Esz-dúrban, amely Beethoven 18-ik darabja
e műfajban. Itt ugyanis már maga a főtéma-fej hat a döbbenet erejével. Egy
tétel ebben a korban az esetek túlnyomó többségében tonikán (első fokon) indul.
Ritkán dominánson (ötödiken), mint épp a 31-es opus előző kompozíciója, a
d-moll szonáta. De mit keres a tétel megnyitásának pillanatában egy II. fokú
kvintszext akkord? Egyáltalán: egy szubdomináns! És minden előkészítés nélkül
egy disszonancia! Ekkora lehetetlenséget hangsúlyozással lehet csak
legalizálni: ezért ismétli a hangzatot a fölötte lévő kvintleugrással, s ezért
folytatja még a 3. ütemben is ugyanennek az akkordnak immár legalapvetőbb
felrakású változatával. In medias res kezdet ez, a dolgok közepébe vágó megszólalás.
Gyakran köszönésnek becézik, én inkább kérdésnek hallom. Még tán incselkedő
jellege is van, de leginkább „kopogtat”, s puhatolja, bejöhet-e. Isten ments
bármiféle tartalmi jellegű értelmezéstől! Maradjunk a retorikánál: olyan, mint
amikor egy előadást kérdéssel indítunk. A választ a 7–8. ütemben kapjuk meg.
Nem lehet ekkora meglepetést egyszeri közlésként magára hagyni. Ám hogy ne
legyen didaktikus, a zenei mondat záróütemének skálamenetét egy taktussal
megtoldva kizökkenti a hallgatót a „Zweitakt” tárgyilagosságából. S ugyancsak
oldásul más regiszterbe helyezi a témát. Azaz regiszterekbe: ez itt már szinte
a „punktuális” Beethoven.