(1977–2011)
Kempelen Tündével, a Bárdos Lajos Zenei Hetek alapító karnagyával
és művészeti vezetőjével beszélget Berlász Melinda
Bámulatot és tiszteletet
kelt bennem a Bárdos Lajos nevét viselő, immár történeti múltú
kórusfesztivál-sorozat, melyet – még Bárdos Lajos személyes egyetértésével – az
egykori Éneklő Magyarország
hagyományaira alapozott Kempelen Tünde, egy évtizeddel Kodály Zoltán halála
után. Nem csekélyebb elismerést kelt mindenkiben – aki résztvevője és
hallgatója a koncertsorozatnak – a fesztivál létrehozásának és kibontakozásának
szolgálatába állított 35 éves munkásságod. Nem lehet kellően tudatosítani, hogy
személyes kezdeményező szereped és hősies szolgálatod nélkül ma nem lehetnénk tanúi
annak az egész magyar nyelvterületet átfogó kórusmozgalomnak, amely a 20.
század utolsó negyedétől napjainkig egész kóruskultúránkat mozgásba hozza.
Az évről-évre megrendezett, két hónapot átívelő Bárdos Lajos Zenei Hetek kórustalálkozó
a közelmúltban és napjainkban is egyedülálló társadalmi-művészi törekvést
képvisel, mint a magyar kórusélet „egészét” reprezentáló fesztivál. Külön tanulmányt
érdemelne a fesztivál három és fél évtizedes történetének visszatekintő értékelése:
a magyar kórusélet színvonalának, az együtteseknek, a szélesülő repertoárnak
változó folyamata, és mindazoknak a pozitív és negatív társadalmi
körülményeknek a számbavétele, amelyeknek végső eredményeként egy főváros
környéki neves zenei rendezvényből (Solymári
Zenei Hetek) előbb egy fővárosi centrumú kórusfesztivál, s végül az egész
magyar kóruskultúrát átfogó, nemzetközi hatósugarú kórusszemle bontakozott ki.
A kórusfesztivál-történet egyik távlatot teremtő
felismeréseként született meg Benned a romániai rendszerváltás első napjaiban,
hogy a határon túli magyar kórusokat is a fesztivál körébe hívjad. Személyesen
indultál útnak és kutattad fel az erdélyi együtteseket, meghívtad őket a
Bárdos-fesztivál következő évi koncertjeire. Ismétlődő utak, emlékezetes
találkozások és irányadó tapasztalatok nyomán az erdélyi bekapcsolódást a felvidéki,
délvidéki és kárpátaljai kórusegyüttesek sora követte a fesztivál több nemzedéket
megszólító zenei mozgalmában.
Berlász Melinda: 35 éve, 1977-ben kezdted el a
kórusfesztivál szervezését és megvalósítását még Solymár központtal, majd egy
évtized múlva, 1987-től – Bárdos Lajos halálát követően – már a példaadó mester
nevének felvételével jelölted meg a fesztivál hagyományt követő célkitűzését.
Ezzel a gesztussal az évenkénti koncertsorozatot a magyar kórustörténet Kodály,
Bartók, a Kodály-tanítványok és főként Bárdos Lajos nevéhez fűződő eszmei
program örököseként értelmezted. A névadás a tiszteletadás és az azonosulási
szándék jelzése, amelyben a példaadó hagyomány időszerűségét is hangsúlyozza az
utókor. A Bárdos Lajos Zenei Hetek országos, kultúra-egyesítő programja olyan
átfogó törekvést képvisel korunkban, amely ma egyedülálló kezdeményezésként
nyújt lehetőséget a közösségi, vokális zenélés művészi élményének fesztiválszerű
megélésére a magyar nyelvterület kóruskultúrájának átfogó jelenlétében.
Felmerül a kérdés, miként született meg Benned pályakezdő karnagyként,
zenei rendezőként egy országos kórusfesztivál megvalósításának terve, hiszen
tanulmányaid idején senki sem ösztönzött hasonló kezdeményezésre, hacsak maga
Bárdos Lajos sokoldalú zenei és szervezői példája nem jelentett e tekintetben
ösztönzést számodra?
Kempelen Tünde: Igen, Bárdos univerzális életműve engem mindig megfogott, és mindig
példa volt számomra. De tulajdonképpen valahogy az élet hozta ezt úgy, hogy
fokozatosan a kialakulás felé vezetett. Én nagyon rövid ideig tanítottam
általános iskolában, másfél évig jóformán... Valahogy már a Zeneakadémián úgy
éreztem, hogy felnőttekkel, vagy felnőttebb generációval szeretnék foglalkozni,
és azt is éreztem, hogy ezen a területen hiánypótló munkát végezhetek. Már
zeneakadémista koromban volt egy kis egyházi kórusom, teljesen amatőrök. Egy
kis templomban megkértek, hogy vezessem a kórust. Én már akkor nagyon
beleszerettem ebbe a munkába. A kórustagok fiatalokból és idősebbekből álltak,
és úgy éreztem, hogy talán van érzékem ahhoz, hogy azokkal is megszerettessem a
zenét, akiknek nincs zenei szakképzettségük. Ez valamiképpen életelvvé alakult
bennem, hogy megszerettessem a zenét mindenkivel. A későbbiekben, amikor úgy
alakult, hogy a Zenei Hetek egy kórusfórummá vált, és lehetőséget adott a
legkülönfélébb kórusoknak a saját maguk megvalósítására, bemutatására, akkor ez
az elvem már gyakorlatban is igazolódott.
BM:
Hogy alakult ki a fórum, és miképpen
formálódott a pályád?
KT:
Tulajdonképpen én Solymárra kerültem, illetőleg ott hirdettek a Művelődés Ház
igazgatói állására pályázatot, 1974-ben. Ott nagyon rövid időn belül láttam,
hogy én itt szabadon működhetek, mert nem-igen voltak elődeim, és nem is nagyon
igényelték addig, hogy valaki kézbe vegye, megszervezze az ottani munkát. Mivel
láttam a lehetőséget, megismerkedtem az ottani élettel, és fantasztikus
dolgokat láttam. Megszerettem a környéket, megszerettem az embereket.
Megcsodáltam, hogy akkoriban még az ottani németség, svábság őrizte és hozta
magával saját kultúráját, amit ott egy nagyszerű, kedves tanárnő, Kelemen
Istvánné ápolt réges-régóta, aki tulajdonképpen Bartók és Kodály módszerei,
elvei alapján tanított a helyi általános iskolában. Kinevelt olyan
nemzedékeket, akik zeneszeretők, kórusszeretők voltak. Kelemen Istvánné gyűjtője
volt a speciális solymári népdalnak is, ami kicsit elütött a környék és az
egész sváb népdalkultúrától. Ez egy különösen értékes kincs volt, amit azután
kötetben is kiadott már. Akkoriban ezeket a népdalokat a solymári kórusok
énekelték. Engem teljesen meglepett akkoriban az a körülmény, hogy behívnak egy
solymári kocsmába, ahol a férfiak leülnek egy asztalhoz, és több szólamban
megszólal az egész kocsma. Mindenki énekel, csodálatosan, finoman, szépen,
kulturáltan, eredeti solymári népdalokat. Kelemenné Gréti néni kinevelt
fiatalokat, asszonyokat is, és ők is énekeltek. Nemcsak énekeltek, szerették a
zenét. Akármilyen szép zene szólalt meg a Művelődési Házban, azt mindnyájan
érdeklődéssel meghallgatták. Akkoriban kezdtem el ott hangversenyeket rendezni:
volt ott oratórium-est, megszólalt Haydn Évszakokja
és mindenféle zene. A helyi emberek kint csüngtek az udvaron, néztek, figyeltek
be az ablakon, ilyenkor az egész udvar tele volt. A Művelődési Ház érdekes
módon egy kocsmaépület volt, mintegy 200 fős befogadóképességgel, nagyon jó
akusztikával. Tulajdonképpen ez adta a lehetőséget számomra, hogy a zenére
építhetem a Művelődési Ház munkáját. Bár volt ott más is, mert igyekeztem azért
tanfolyamokat, szakköröket is létesíteni, de lényegében a zenére sikerült
specializálódni, leginkább a kóruszenére.
Akkor már Solymáron régóta
működött a férfikar. Gréti néni közben beteg lett, átadta egy időre nekem a
férfikart és a nagyon jó ifjúsági vegyeskart is. Sajnos akkor ő már évek óta
nyugdíjban volt, és az iskolában nem volt kórus. Közben láttam, hogy az
ifjúsági kórus már nehezen működik, és akkor az én kis egyházi kórusom tagjait
kihívtam Solymárra, és megalakítottuk a Solymári
Madrigálkórust. Tulajdonképpen a solymári fiatalokkal és a Budapestről hívott
barátokkal együtt a kórus szépen működött. Közben viszont Solymárra költözött
Szokolay Bálint bácsi, akinek nem volt akkor kórusa, és neki is valamilyen
munkát kellett teremteni, mert ő fantasztikusan aktív volt. Azt tanácsoltam
neki, hogy gyerekkart csináljon, mert az nincsen, és annak az iskola is örülne.
A gyerekkar elkezdett működni a Művelődési Házban, bár a fegyelmezés neki egyre
inkább nehezére esett. Akkor én egy kedves kórustagomat megkértem, aki
zeneakadémista lett karvezető szakon, hogy segítsen Bálint bácsinak. Ő Blazsek
Andrea volt, akinek ma már ismerős a neve. Ők ketten, Bálint bácsival együtt
vezették a kórust. Bálint bácsi tele volt ötlettel, nagyon szeretetreméltó
ember volt. Kezük alatt fel is nőttek a gyerekek, és abból alakult ki a női
kar, akik ma már Szokolay Bálint néven futnak. Miután ilyen ígéretes zenei élet
volt Solymáron, és láttam az érdeklődést, merült fel bennem, hogy minden
tavasszal egy ünnepi zenei sorozatot rendezzek hétvégeken – akkor még Solymári Zenei Hetek néven –, hétvégeken,
mintegy hónapnyi időben. Már akkor is az egész országból meghívtam kórusokat,
és mindenki boldogan jött, mert abban az időben még nem volt annyi anyagi gond
az utaztatással. Még a Nevelők Háza kórusa is eljött Pécsről, meg a
BM:
Hány évig tartott a Solymári Zenei Hetek
rendezvénysorozat?
KT:
1977-től 1982-ig, de talán tovább is, mert amikor én elmentem Solymárról, még
egy-egy rendezvényre visszajöttem. Eltávozásom oka az volt, hogy a megyei és a
helyi pártbizottság nem nézte jó szemmel az általam, több esetben a templomban
rendezett hangversenyt.
Egyébként mindig volt bennem egy vágy, hogy fesztivált
rendezzünk, és mivel itt tényleg össze lehetett fogni sok érdeklődőt, arra
gondoltam, hogy milyen szép kis fesztivál városkává-falucskává lehetne Solymárt
alakítani. Tapasztaltam, hogy senkinek nem okozott gondot, hogy Pestről vagy
bárhonnan ide jöjjenek. Ezt a tervemet azután elkezdtem rebesgetni Solymár
illetékeseinek, amelytől a helyi pártvezetők teljesen „lilafejűek” lettek,
mondván, hogy micsoda megalomániám van... Én ezt persze nem erőltettem a
továbbiakban, csak álmodoztam róla. Ekkoriban viszont elkezdtek beleszólni
mindenbe, főleg a templomi koncertek rendezésébe. Engem elbocsátottak, és én
ezt el is fogadtam. De pár nap múlva újra jelentkeztek, hogy szeretnék, ha
továbbra is ott dolgoznék. Én viszont azt mondtam, hogy csak azzal a
feltétellel, ha szakmai munkámba nem szólnak bele. Volt is ilyen ígéret, de nem
sokáig tartott, mert hamarosan kiderült, hogy ez nem megy tovább. Ekkor én
hagytam ott őket, mondván, hogy így nem tudok tovább dolgozni. Egyébként
Budapesten ekkor már rég nem volt ilyen gond a templomi hangversenyekkel.
Akkoriban úgy gondoltam,
hogy zeneterápiával folytatom az életemet az Országos Ideg- és
Elmegyógyintézetben dolgozva. De minthogy állás nem lehetett ebből a tevékenységemből,
mert nem volt meg az egészségügyi diplomám, ez a munkaköröm is lezárult.
BM:
Milyen elvek alapján végezted ezt a
terápiát?
KT:
Ez is egy szép dolog lehetett volna. Ma már ennek nagy keletje van. Én ezt teljesen
a saját elképzelésem szerint csináltam. Élő zeneterápiával próbálkoztam, ami az
énekórához és a kórusvezetéshez hasonlóan aktív munka volt, és nemcsak lemezhallgatáson
alapult, bár csináltam azt is. Énekeltünk, picit táncoltunk, improvizáltunk,
ütőhangszereket használtunk, mindenféle volt, amivel meg tudtam mozgatni a depresszió
különböző formáiban sínylődő betegeket. Nagyon szerették a foglalkozásokat. Az
orvosok mindig megígérték, hogy az egyik foglalkozáson készült videofelvétel
alapján leírják, és orvosilag kontrollálják a gyógyítás részeként használható
tevékenységet Ez azonban mindig elmaradt. Végül sajnáltam, de én hagytam ott az
intézményt.
BM:
És hogyan folytattad a terveidet ezután?
KT:
Végül volt egy szomszéd község, Nagykovácsi, ahol a tanácselnöknek nagyon
tetszettek az én elképzeléseim, és azt mondta, hogy mindent megvalósíthatok
nála. De egy hónap múlva kiderült, hogy ez egy jó szándékú gondolat volt
részéről, de semmi sem tud ott megvalósulni. Én akkor elköszöntem.
Akkoriban viszont egészen véletlenül – minthogy a Fővárosi
Önkormányzatnál már tudtak rólam, hogy én egy nagyon aktív valaki vagyok –, a
kulturális osztály vezetője felkért, hogy a Budapesti Művelődési Központban, az
Etele úton, – amely intézmény ma is létezik –, a főváros részéről én legyek a
budapesti „öntevékeny” zenei élet szakfelügyelője. Ez azt jelentette, hogy az
összes budapesti, ifjúsági és felnőtt énekkar és zenei együttes – és ugyanakkor
az összes különböző szakközépiskolai kórus – zenei tevékenységének
szakfelügyelete munkakörömmé vált. Ez egy nagyon széles feladatkört jelentett.
Gyakorlatilag úgy folyt, hogy minden hónapban vagy negyedévben megmondta a
főváros, hogy melyik kerület intézményei kerülnek sorra, melyeket kell
meglátogatni, felügyelni, jelentést írni róluk és főként tanácsot adni nekik.
Később azután megszűnt a felügyelet, és csak szaktanácsadás történt. Mi igyekeztünk
mindenütt segítséget, támogatást szerezni az együttesek tevékenységéhez, de
szakmailag is hozzászóltunk a munkájukhoz, kottákat szereztünk nekik, és
támogattuk őket. Ezáltal Budapest összes működő kórusa és zenekara hozzánk
tartozott. A zenekari területen Jancsovics Antal volt a megbízottam. A
kórusokat felügyeltem és a nagy központi kórusrendezvényeket is szerveztem.
Volt egy társadalmi intézmény a Budapesti Kórusok Tanácsa, amely a KÓTÁ-tól
független volt, de együttműködött vele. Ennek is a szervező titkára voltam.
A fesztiválrendezés is munkakörömmé vált. Innen szerveztem még
egy ideig a Solymári Zenei Heteket
is. A Főváros örömmel fogadta, hogy ezt a nagy kórusrendezvényt lassan Budapest
központúvá tettem. A kórusfesztivál nevét Bárdos Tanár Úr halála után, 1987-ben
változtattam meg Bárdos Lajos Zenei Hetekre.
A budapesti kórusfesztiválnak nagyon sok előadói színtere volt, ahol egy-egy
kórushangversenyt és egy-egy előadást lehetett rendezni. Így történt, hogy
Bárdos Tanár Úrnak az utolsó előadása Óbudán volt, ugyanis az Óbudai Társas Kör
a zenére specializálta magát. Ezért nekem is sok lehetőségem nyílt arra, hogy
ott hangversenyeket, zenepedagógiai tanfolyamokat rendezzek.
Solymáron időközben sok minden megváltozott, korábbi
aktivitásuk is némiképp csökkent, illetve átalakult. 1985-ben a Solymári
Madrigálkórus felbomlott. Új kórus szervezésébe fogtam. Barátok hozták egymást.
Bárdos Tanár Úr halálakor, 1986-ban már működött az új énekkarom és felvettük a
Bárdos Lajos Kamarakórus nevet. Nagyon
sok nyugat-európai turnén vettünk részt a hazai koncertek mellett, sok
kórus-kapcsolat jött létre, akik a Zenei Hetek résztvevői is voltak, és máig is
azok. A kórus „alap-együttese”, állandó szereplője, szervezője a
fesztivál-sorozatnak. Ez évben ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. 1998-ban
mentem nyugdíjba a Fővárostól, és akkor is komoly változások történtek.
BM: Hogyan lehet
manapság financiálisan és gyakorlatilag egy kórusfesztivál feltételeit
előteremteni?
KT: A fesztivál rendezésének központja és irányítása ma
Budapesten folyik egy alapítvány keretében, amelynek a neve: Bárdos Lajos Zenei Hetek. Kórus- és Ifjúságnevelési
Alapítvány. Minthogy én már akkor, amikor a Budapesti Művelődési Központból
elkerültem, éreztem, hogy anyagilag egyre nehezebb a helyzetünk, ezért létrehoztam
ezt az alapítványt. Ezáltal egy jogi kerettel rendelkezünk, amely lehetővé
teszi a pályázatok benyújtását. Most is két forrásból tudjuk fenntartani
magunkat: a pályázatokból és a jóindulatból. Ez utóbbi azt jelenti, hogy
együttműködünk egyes intézményekkel, amelyek helységeket biztosítanak
számunkra, ahol a koncertjeinket megrendezhetjük. A fesztivál ifjúsági énekkari
díszhangversenyeit „Éneklő Ifjúság”
címmel rendezzük (megtartottuk az annak idején Bárdos Tanár Úr által használt
elnevezést).
BM: A repertoárt
tekintve milyen meghatározó szempontokat kell figyelembe venni a fesztiválon
résztvevő kórusoknak?
KT: A kórusoknál mindig úgy alakult, hogy mindenki hozta
a saját profilját, műsorát. Minthogy
meghívásos alapon van a részvétel, akiket meghívok, azokat ismerem, és
tisztában vagyok vele, hogy milyen színvonalat képviselnek. A műsorról pedig
egyeztetünk annyiban, hogy egy Bárdos-művet kötelező énekelni minden kórusnak.
Az összkarban a koncerttermi előadásokon a Tábortűznél
szólal meg, a templomi összkarban pedig az Aeterne
Rex. Ezek olyan egyszerű művek, hogy mindenki könnyen megtanulja őket. A Tábortűznél esetében pedig könnyebbséget
okoz az is, hogy a szövege szinte minden jelentős nyelven megjelent.
BM: A
fesztiválrendezés több évtizedes munkájában mely oldalról kaptál támogatást, és
mely irányból értek nehézségek?
KT: A kórusvezetők, karnagyok és a szakmában mindenki támogatóan
vett részt valamennyi fesztiválon. A szakmán kívül természetesen voltak
nehézségek. Az évtizedek alatt a nemzedékváltás a kóruséletben is végbement. A
fiatalok között nagyszerű tehetségek vannak. Az biztos, hogy manapság a
belépődíj nélküli fesztiválok rendezésének feltételeit csak pályázatok és
rokonszenvező támogatók segítségével lehet előteremteni. Azt szeretném, hogy a
kórusok „ünnepe” mindenki számára elérhető legyen, ezért nincsen a
hangversenyeken kötelező belépődíj, csak esetleges megajánlás.
BM: Érdemes
felidézni, hogy miképpen vetted fel a
kapcsolatot az erdélyi magyar kórusokkal a romániai rendszerváltozást követő
napokban. Ezzel a lépéssel a fesztivál történetének egy új fejezete kezdődött.
KT: Valóban,
ez egy felejthetetlen esemény volt akkoriban. Ugyanis, amikor a
Ceausescu-rendszer széthullott, férjemmel és segítőtársammal, Miskolczi Ottóval
azonnal, már januárban elmentünk Székelyudvarhelyre, és ott felkerestük a
zeneiskola és a líceum igazgatóját. Ők boldogan együttműködtek velünk, és
segítettek abban, hogy a különböző karnagyokat és együtteseket megismerjük. Mi
azonnal meghívtuk a már működő líceumi kórust, amely egy középiskolai női kar
volt. Ők voltak az elsők, akik akkor először kiszabadultak a fesztiválra. Mi
ezután javasoltuk, hogy legyen a jövő évben Székelyudvarhelyen is egy
fesztivál, ami azután ott tényleg létrejött, és a mai napig ott, saját önálló
fesztiváljukként folytatódik. Ők Bárdos
Lajos–Palló Imre néven nevezik a rendezvényüket, de így már ritkábban
vesznek részt a magyarországi fesztiválon, de időnként azért mégis eljönnek.
Önállósultak, és így van ez rendjén.
A későbbiekben bekapcsolódott
Marosvásárhely is, a
Délvidék egy későbbi dolog volt. 1991-ben
lementünk Újvidékre, és ott egy rádiós újságírónő vezetett el minket a helyi
karvezetőkhöz, akikről gondolta, hogy affinitásuk van a mozgalom iránt. Adán
volt a legfőbb érdeklődés. Zentáról, Nagybecskerekről, Óbecséről is mindig
meghívtunk egy-egy kórust, mert csak egy-egy kórus cserekapcsolatával oldható
meg manapság a szállás és az egyéb költségek előteremtése. Idén, a 35.
fesztiválra a két legaktívabb kórust hívtunk meg Adáról és Nagybecskerekről. A
délvidéki két állandó fesztivál-helyszínünk, immáron 10 éve, Temerin, az ifjúsági
kórusoké és Ada a felnőtt kórusoké. Határon túli szorosabb kapcsolatunk alakult
ki még Felvidéken, Pelsőccel és Zselízzel.
BM: A
határon túli magyar kórusegyüttesekkel való kapcsolaton kívül fontos szerepet
játszanak a fesztiválon a vidéki koncert-helyszínek és együttesek is. Tolna
megyével már nagyon régi a kapcsolat. Idén például kiemelt hangsúlyt kapott
Tolna város, ahol az Éneklő Ifjúság
díszhangversenyen hat megyei ifjúsági kórus szerepelt, és a kórusélet hagyományának
őrzésében élen járó Bátaszék, ahol a napokban tizenkét kórus-együttes vesz
részt a helyi egyházzenei kórushangversenyen. De speciális tematikájú koncertek
is beépülnek évenként a rendezvény-sorozatba. Idén az évfordulókat felidéző
Liszt-Bartók hangverseny jelentkezik érdekes műsor összeállítással, melynek
egyik főszereplője az általad vezetett, ugyancsak idén jubiláló Bárdos Lajos Kamarakórus és a gyakori
együttműködő Albinoni Kamarazenekar.
Az újdonságok között a kortárs művek is kiemelt helyet kaptak a jelenlegi
fesztiválon, éppen a Te nagy vállalkozásod eredményeként szólal meg ismét
Nógrádi Péter miséje, a Laudi delle
creature, a fesztivál záróhangversenyén.
Az idei műsorfüzetben feltüntetett húsz
hangversenyen a főváros, a vidék és a határon túli együttesek széles köre,
hatvanöt kórus-együttes és a Galgamenti Népzenei Kórushangversenyen még több
mint tíz népzenei együttes műsora szólal meg. Az elhangzott repertoár műfaji
gazdagságában korunk magyar kóruskultúrájának összképe tükröződik: az
együttesek rendeltetésében, változó adottságaiban, eltérő zenei ízlésében és
társadalmi funkciójában. A Bárdos Lajos
Zenei Hetek kórusfesztivál a magyar kóruskultúra évről-évre megvalósuló
ünnepi alkalma, amely kiemelt figyelmet szentel több ezer dalos, több mint
hatvan együttes bemutatására. Alig lehet kimondani, mert hihetetlen a tény,
hogy az országos zenei mozgalom 35 éves története a Te odaadó, művészi
elkötelezettséged gyümölcse. Kívánom, hogy rendületlen lelki és testi erővel
folytathasd a kórusfesztivál művészi irányítását.