„A művészetoktatás az
állam feladata”
Ember
Csaba úgy véli, megmarad a módszertani szabadság, növekszik
a pedagógus felelőssége 2011
októberében megjelent a köznevelésről szóló törvény koncepciója. Ennek
újdonságairól, várható hatásairól a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák
Szövetségének elnöke beszélt. Ember Csaba többek között kitért arra is,
hogyan vélekedik a fenntartó-változásról, a növekvő, iskolában töltendő
időről, a térítési díj változásairól, valamint az igazgatók kinevezéséről. – Az utóbbi
hetekben számos hír röppent fel a készülő köznevelési törvényről. Mi miatt
aggódnak a kollégák? – Amiatt, hogy félreérthető a tájékoztatás, hiszen
az jelenik meg számos orgánumban: az egésznapos
iskola mindent nyújt a gyermeknek. Ez olyan félreértésekhez vezethet, hogy
nincs szükség a zeneiskola épületére, hogy az általános iskolából reggel
nyolctól délután négyig ki sem jön a gyerek, mert ott mindent meg tud
tanulni. Azonban ennek bevezetése előtt egyeztetni kívánnak a szakmával, s
akkor el tudjuk mondani, hogyan lehet mindezt úgy megoldani, hogy a szülőnek
ne okozzon többlet-terhet a zeneiskolai elfoglaltság. Idén már a harmadik
zeneiskolában avatnak hangversenytermet, amely kimondottan zeneiskolai
célokat szolgál, s olyan feltételeket teremt, amit általános iskolában nem
lehet… Azt viszont el tudom képzelni, hogy kialakítják a zeneiskolák
szervezetének áttekinthető rendszerét. Erre akkor kerül sor, ha megtörténik a
közigazgatás átszervezése és megalakulnak a járási hivatalok. S akkor el kell
dönteni, hogy a megye vagy járási alá tartozzon az alapfokú művészetoktatás,
mint intézmény típus. – A mostani
változásokból mi az, ami a zenepedagógusokat a legérzékenyebben érintheti? – A legfontosabb talán az, ami nem változás, hanem
megerősítés, mely szerint a művészetoktatás az állam feladata. Minden más
ezután következik, az is, hogy milyen finanszírozási feltételekkel,
követelményekkel, milyen épületben, milyen formában tanítunk. A
törvénytervezetben az szerepel, hogy ez egy iskolatípus. Ahhoz, hogy
tartalommal megtöltsük, van egy érvényes rendeletünk. A legfontosabb az, hogy
változatlanul taníthatunk tovább. – S mi a
helyzet a növekvő, pedagógusi óraszámmal? – A tervezetben 22 óra a kötelező óraszám, s ránk is
vonatkozna, de még nem tisztázott, milyen módon kell a munkaidő 80%-át a
munkahelyen tölteni. Hiszen nyilvánvaló, nem tudnak zongoraszobát biztosítani
egy pedagógusnak, csak azért, hogy bent legyen az iskolában. Készülni kell az
órákra, gyakorlásra is folytonosan szükség van, hiszen fontos a zenetanárok
részvétele a helyi zenei életben is. Nálunk egyébként a tervezet nem okoz
olyan jelentős változást, mint az általános iskolában. Nem akartak mindenáron
a követelményekhez új tananyagot kitalálni. Megmarad a módszertani szabadság,
növekszik a pedagógus felelőssége, lehetősége. Végül is azzal, ha valóban
bevezetik 2013 őszén a bérfinanszírozást, az alapfokú művészetoktatás
finanszírozásának a jelenleginél jobb helyzetbe kellene kerülnie. Az állami
feladatellátásban pedig az egyéb költségek biztosítása is szerepel. Jelenleg
a tényleges kiadások 50%-át fedezi az állami támogatás. A tanulmányi
versenyrendszert ugyanúgy fontosnak tartják, ahogy a tehetséggondozást az
élet minden területén. Az már látszódik, hogy sokkal intenzívebb
együttműködésre lesz szükséges a gyermekek neveléséért elsősorban felelős
általános iskolák és az alapfokú művészeti iskolák között. S jónak tartom azt
is, hogy a művészetoktatási intézmény helyett művészeti iskolaként kerültünk
be a törvény koncepciójába. Ez jelentős könnyebbség, hiszen kimondani is
nehezen tudtuk eddig a nevünket. – Azon is
volt korábban vita, hogy alapfokú művészeti iskolaként vannak aposztrofálva… – Ha nézzük a közép- és a felsőfokot, akkor valóban
nálunk van az alapszint, de természetesen az oktatás lehet ennél sokkal
magasabb szintű… Akár közönségnevelésről, akár szakmai felkészítésről van
szó. Nagyon bízunk abban, hogy az énektanárok, a művészetet oktatók szerepét,
tekintélyét az általános iskolákban nemcsak hatalmi eszközökkel, hanem a
feladat elismerésével is megerősítik. Szorosabb kapcsolatot kell
kialakítanunk az énektanár kollégákkal, hiszen fontos, hogy minél szélesebb
bázison tudjunk szétnézni, és megtalálni a tehetségeket. A legtöbb iskola az
ilyen típusú kapcsolatokat eddig is ápolta. Újdonság, hogy mostantól az
iskola igazgatója engedheti el csak a gyereket, kérdés, hogy e téren hogyan
alakítjuk az együttműködést. Ha a szülő tehetségesnek találja a kicsit, s
állam által támogatott iskolatípusba viszi, akkor oda el kell engedni. Erről
egyeztetni kívánunk. Mindenképpen felmérendő az is, hogy a növendékek
jelentős része ma is általános iskolában kapja meg az alapfokú
művészetoktatást… Úgy vélem, a részletszabályok kidolgozásánál tisztázódik
például, hogy a zeneiskolai épületekre szükség van. Ezt célszerűen,
gazdaságosan, kellően nagy területet ellátva kell működtetni, így van ez
egész Európában. De mi ráadásul világszínvonalon végezzük a zeneoktatást. – Az
újfajta fenntartás nem vet fel problémákat? – Kérdés, hogyan finanszírozzák a pedagógusbéreket?
Mikortól, s milyen összegben emelkednek a bérek. A másik vonulata az, hogy az
állam, az általa elismert feladatot hogyan látja el. A törvényi koncepcióból
az tűnik ki, hogy garanciát akar arra, hogy biztonságosan működteti az
iskolákat, s éppen azért, mert a legnagyobb gondot a megyei önkormányzatoknál
látta és azokat konszolidálni akarja, a megyei önkormányzatok intézményei már
2012. január 1-től közvetlen állami fenntartásba kerülnek, a megyei
kormányhivatalok irányítása alá. Az előkészítő munkák megkezdődtek, a
politikai akarat nyilvánvaló, de az ehhez szükséges jogszabály még nem
született meg. Ismereteim szerint a 740 megyei fenntartású intézmény között
17 zene és művészeti iskola van. Kísérletnek is tekinthető, hogy hogyan
működik mindez januártól, a kormányhivatalok irányításával. Emellett pedig
látjuk a jövő évi költségvetési tervezetet, s örömmel tapasztaljuk, hogy az
alapfokú művészetoktatás ugyanúgy benne van, mint korábban. A számok terén
pedig sem pozitív, sem negatív irányban nem látszik elmozdulás. Ugyanazok a
normatív állami támogatási összegek szerepelnek, mint korábban. Nehéz
gazdasági helyzetben ezt is eredménynek kell tekintenünk, ha nem is örömmel. – Ha
viszont az állam fizeti a béreket, akkor a normatívának is változnia kell… – Nagy kérdés, ha eddig a megyei önkormányzatok
folyószámla-hitelből folyósították a béreket, vajon a kormányhivatal miből
oldja meg? Erre mindenképpen születnie kell egy kormányrendeletnek vagy
törvénynek még 2011. december 31-e előtt. S tegyük azt is hozzá, hogy a
köznevelési törvényről szóló koncepció csupán tervezet. Költségvetési
szakember a jövő év tekintetében valószínűleg nem foglalkozhatott vele.
Megcsinálták a költségvetést, úgy, ahogy szokták, s ha elfogadják a
köznevelési törvényt, akkor majd módosítják a költségvetést. Mert ilyen
körülmények között a normatív támogatásnak semmi értelme. Egyébként az, hogy
hány gyerek után mit terveznének, olvasható a tervezetben, s a számok reálisak,
ezek alapján szépen lehet működtetni az intézményeket. – Mi a
helyzet a térítési díjjal? – Dr. Gyimesi Lászlóval, a Magyar Zeneművészek és
Táncművészek Szakszervezete főtitkárával kezdeményeztük a koncepció
pontosítását, a csekély mérték megfogalmazását. Végül a tervezetben a csekély
összegű térítési díj helyett a kedvezményes térítési díj szerepel. A
gazdasági helyzettől függően megállapítanak majd valamilyen százalékot, amit
a szülőknek fizetni kell. Jelentős változás ezen a téren sem várható, ez a
koncepcióból kiderül. Ugyanakkor szeretnénk elérni, hogy a részletszabályok
vegyék figyelembe az életkori sajátosságokat, ne maradjon meg a jelenleg
sokféle hátrányos megkülönböztetés például a később kezdett énekes
tanulmányoknál, vagy a 18-22 év között korosztálynál. – A
jelenlegi gazdasági helyzetben azonban biztosan akadnak olyan családok,
amelyek ezt a minimális térítési díjat sem tudják kifizetni. – Valóban nehéz a helyzet, hiszen vannak famíliák,
ahol hiába dolgozik mindkét szülő, három gyerek esetén már arról kell dönteniük,
mindegyik zeneóráit finanszírozzák vagy vacsoráznak...
A köznevelési törvény mellé számos kormányrendelet születik, s ezeknél kell
majd arra figyelnünk, hogy bizonyos határon belül ezek a szülők az
esélyegyenlőség jegyében nagyon keveset fizessenek. Volt régen egy
évtizedekig működő rendelet, amely azt mondta ki, a teljes térítési díj
10%-ig, a helyi szabályozás szerint az igazgató dönt további kedvezményekről.
Ezt ismét be kellene vezetni. Ahogy a kedvezményes díjat előbb-utóbb
országosan egységessé tenni. Hiszen jelenleg az a furcsa helyzet állt elő,
hogy a legszegényebb iskoláknál kell a szülőknek a legtöbbet fizetni… – Mennyire
tartja azt aggasztónak, hogy azáltal, hogy változik a fenntartó, az állam
beleszólást nyer az intézmény belső ügyeibe? – Egy önkormányzati iskola igazgatóját most is az
önkormányzat nevezi ki. Az egyébként az önkormányzatok értelmes önkorlátozása
volt, hogy nem választottak olyan igazgatót, aki nem bírta a tantestület
többségének támogatását. A jellemző egyébként inkább az, hogy kevesen
jelentkeznek igazgatónak, mert roppant nehezek az anyagi körülmények, a
díjazás pedig kimondottan szerény. Az, hogy most ez kormányhivatali szintre
került, a közigazgatás szintje ugyanaz marad. Ami inkább érdekesebb, az az, hogy végül is az új tervezet szerint a kormányhivatal
képviselője az igazgató, s neki kell végrehajtania az időnkénti nehéz
döntéseket is. Inkább a kiválasztás módja lesz érdekes, az, hogy
pályáztatnak-e, s milyen szakmai és emberi szempontok alapján választ a
kormányhivatal a jelentkezők közül. Erről még nem tudunk véleményt mondani... – S
kiegészítő tevékenység lett az alapfokú művészetoktatás… – Nagyon érdekes az, hogy a jogszabály világosan
kimondja, mi az alapfokú művészetoktatás feladata, s tényleg kicsit szokatlan
számunkra, hogy kiegészítő tevékenységnek nevezi az iskolatípusunkban folyó
munkát. Talán ebből is fakad, hogy bizonyos fokú nézetkülönbségek vannak,
mert a művészettel nevelő Waldorf-iskolák is igényelhetik a művészeti normatívát
– a csoportos oktatás támogatásának felét –, de ilyen esetben a zeneiskolai
tanuló tandíjassá válik, miközben teljesen mást tanul és másra jelentkezett.
Ez egy új probléma, ami csak most merült így fel, s még nem látom a jó
megoldását. Ha az állam a Waldorf-iskolák – egyébként nemes – céljait,
tevékenységét kiemelten akarja anyagilag segíteni, akkor azt annak kell
nevezni, s kimondani, hogy az ott folyó munkát évi húszezer forinttal
támogatják. De az nem tévesztendő össze még egy iskolai szakkörrel sem, az
alapfokú művészetoktatással foglalkozó iskolatípus feladatai pedig teljesen
mások, az állami feladatellátásnak egy másik, szülői anyagi hozzájárulással
is kiegészülő területe, melyre Kodály nyomán és útmutatásai alapján büszkék
lehetünk, s vannak jelentős feladataink. Réfi Zsuzsanna |
|