Heimann Ilona* Kérdések és válaszok a tehetséggondozásról és tehetségvédelemről Mának is
szóló válogatás a tehetségvédelem és tehetséggondozás múltjából A magyar nyelv választékos szavakat használ a
tehetségekkel való foglalkozásra, mit például a tehetségek védelme,
gondozása, ápolása, nevelése, fejlesztése, gyarapítása, kibontakoztatása …,
evvel is jelezve azt a sokrétű munkát, ami túlmutat a szokásos iskolai
kereteken, a nevelésen, az oktatáson, a tanításon. Még napjainkban is él az a
tévhit, hogy tehetséges gyermek nem igényelnek különösebb tanítást, nevelést,
törődést, hiszen ők a tehetségük folytán úgyis érvényesülni fognak. „Van egy téveszme, hogy a lángelmét nem lehet elnyomni, az utat tör
magának. Csodát tör utat! Azt úgy el lehet nyomni és taposni, mintha ott sem
lett volna.” Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas kutató fent idézett
sorai 1973-ban hangzottak el, de ma is feltehetjük a kérdést: vajon nem
tűnnek el, nem vesznek feledésbe a kiváló adottságokkal rendelkező
tehetségek? A válasz sajnos igen, annak ellenére, hogy a kiemelkedő képességű
gyermekek támogatása egyre fontosabb társadalmi feladattá vált hazánkban,
Európában és azon túl is. (Különösen vonatkozik ez a hátrányos helyzetű – a
kulturálisan eltérő, a fogyatékos, a képesség deficites – tehetségek, az
alulteljesítők nagy csoportjára.) A
tehetségsegítő szervezetek, szerveződések (Nemzeti Tehetségsegítő Tanács,
Nemzeti Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Nemzeti Génius Program,
Tehetségsegítő Tanácsok…), valamint Tehetségpontok számának növekedése ékes
bizonyítéka annak, hogy egyre többen tartják fontosnak a tehetséggondozás és
nevelés ügyét A
tehetségek fejlesztésével kapcsolatban egyik leggyakrabban használt kifejezés
napjainkban a tehetséggondozás. Ha
történetiségében tekintünk a magyarországi tehetségkutatásra, az első
szakaszra (Harsányi István terminológiája szerint a századfordulótól 1931-ig)
a tehetségek védelme és a mentése volt jellemző kifejezés a
tehetségek fejlesztésére. Jelen írásomban azokat a tehetség-problémákat
szeretném felidézni illetve bemutatni, melyek az akkori tehetségvédelmet és a
tehetséggondozást meghatározták. Teszem ezt annak reményében, hogy
hozzájárulok a ma aktuális és időszerű tehetség dilemmák szakszerű és egyben
értékmegőrző megoldásához. A
tehetség meghatározásának kérdése már az ókorban is foglalkoztatta a
kiemelkedő képességű emberek környezetét, de a tudományos magyarázatokat csak
a XIX.. században adták meg a kutatók. A 20. század fordulóján Magyarországon
olyan pszichológiai, pedagógiai alapművek jelentek meg, melyeknek talaján egy
átfogó tudományos igényű tehetségmentő, tehetségvédő mozgalom bontakozott ki.
Napjainkban történő tehetség-megsegítésére irányuló tendenciák felidézik ezt
az első magyarországi tehetségmozgalmat, melyet olyan személyiségek reprezentálnak,
mint Nagy László és Révész Géza kutató pszichológusok,
vagy az iskolaalapító Domokos
Lászlóné, nem utolsó sorban Klebelsberg
Kunó miniszterelnök. Az ő kutatásaik, elveik és tetteik ma is figyelemre
méltóak és így forrásul szolgálhatnak a tehetségfejlesztés jelenlegi
kiszélesítéséhez, megvalósításához. Nagy László (1857-1931) kiváló pszichológus, pedagógus, a
magyarországi gyermektanulmányozásnak mint tudományágnak megalapítója,
kutatója, nemzetközi hírű tudósa 1903-tól kezdett intenzíven foglalkozni a
tehetséggondozás ügyével. A gyermektanulmányozás révén derítette fel az
egyéni szellemi különbségeket, felhívta a figyelmet az eltérő képességű
gyermekekre. Olyan intézmények szükségességét szorgalmazta , melyek igazodnak
a tanulók egyéni képességeihez legyenek azok akár az átlag alatt, vagy
felett. Nagy László számos olyan szervezet, fórum, intézmény létrejöttét
kezdeményezte, ahol nyilvánosságot kaptak azok a kutatások, kísérletek és
tudományos értekezések, melyek erőteljesen hozzájárultak a tehetségvédelem és
- gondozás országos szintű kibontakozásához. (pl. Országos Gyermektanulmányi
Kongresszusok szervezése, Országos Rajzkiállítások tehetséges gyermekek
számára,…) A Gyermek című folyóiratot 22 éven át vezette és szerkesztette,
itt jelentek meg azok a publikációk, vitaanyagok, melyek a
gyermektanulmányozás és tehetségvédelem ügyét szolgálták. Nagy László
kutatási eredményei adtak tudományos alapot reformpedagógiai elveken
szerveződő Új Iskola megvalósításához. Domokos Lászlóné Löllbach Emma születésének 120. és az Új Iskola alapításának 90. évfordulóján a magyar reformpedagógia
törekvések sorozat kiadásában négy kötetben állított emléket a méltatlanul
mellőzött pedagógusnak Áment Erzsébet (2005). Az első két kötetben a budai Új
Iskola pedagógiai törekvéseit, történetét mutatja be a szerző, a harmadik és
a negyedikben pedig az iskolaalapító és szervező publikációit, beszédeit
teszi közzé a szerkesztő. A budai Új Iskola pedagógiája nemcsak hasonlított a
kortárs reformpedagógiai törekvésekhez, de filozófiai alapozású metodikai
újítások terén azoktól jelentősen eltér. Új elemek gazdagítják a metodikát
pl.: szellemtörténeti módszer az irodalomtanításban, Bergson féle intuíciós
életfilozófia megjelenése a tanítási módszerekben, a mozdulatművészeti tantárgy
tanításában, a csoportmunka bevezetése, az egyéni lapok, az ún.
pszichogrammok készítése, a csoportkarakterológia értelmezése pedig új
eszközöket ad a pedagógusok nevelő munkájához. Az Új Iskola több mint három
évtizeden keresztül átívelő története mindvégig megőrizte „boldog iskola”
jellegét, melyben szabad teret engedett a tanulói személyiség autonóm
fejlődésének. Sajnálatos módon az iskola nem vált állami kísérleti
intézménnyé, holott az első olyan alternatív tantervvel működő intézmény
volta maga korában, mely az elemi iskolától az érettségiig kísérte
tanítványait. Korszerű kérdések a nevelésben címet viselő negyedik kötet az
1928 és 1941 között megjelent előadásokat és cikkeket tartalmazza.
Kibontakozik előttünk a XX. századi neveléstudomány kimagasló tudósának és
pedagógusának portréja, a hazai és külföldi reformpedagógia kiváló
ismerőjének munkássága. Bizonyíték gyanánt néhány az általa tanulmányozott
tudomány területekről: fejlődéstani didaktika, osztálylélektan, tanulók
önállósága, a kutató és felfedező gyermek, a fejlődő gyermek és tanításterv,
öntevékeny munkacsoportok az osztálytanításban, tanulmányi anyag, korszerű
nevelői magatartás. A
méltatlanul mellőzött pedagógus és iskolaalapító élete és munkássága a mai
napig példaértékű lehet a tehetséggondozó tanárok számára, a pedagógus
kutatók és iskolaalapítók pedig felhasználhatják mindazokat az eredményeket
munkájukhoz, melyek még a XXI. században is érvényesek. Révész Géza (1875-1955) pszichológusnak, az egyetem pszichológiai
laboratórium vezetőjének tudományos munkássága nagy mértékben hozzájárult
ennek a korszaknak egyedülálló tehetségmozgalmához. Révész Géza kutatási
eredményei megelőzték korát, tehetséggondozás gyakorlati problémái mellett
számtalan olyan tehetségproblémát kutatott, melyek ma is időszerűek mint
például a tehetség korai felismerése, fejlesztése. A tehetség időszerű problémái című munkája 1917-ben jelent meg a
Magyar Pedagógia c. folyóiratban. A cikk kiindulópontja az, hogy a nemzet
boldogulása a hatékony nevelésügyön múlik és ennek egyik záloga a tehetségek
kiválasztása, kiművelése és a helyes pályaválasztás. Megfogalmazása szerint a
„tehetség fogalma nem tartalmazza az életrevalóság fogalmát is”, a társadalom
felelőssége hogy a kiemelkedő képességűeket ne hagyja elveszni, hanem segítse
őket. Szinte
hihetetlen, hogy manapság a mindenki által jól ismert Renzulli modell
formáját ő már korábban megalkotta, noha akkor még más terminológiát
használt. Révész szerint a tehetség négy hajlamon nyugszik: az
intelligencián, a tehetség irányán, az intuición és spontaneitáson (amit ma
kreativitásnak tartunk) és a gyermek szellemi, erkölcsi magatartásán és
akaraterején. Révész meghatározta a jövő pedagógusainak és pszichológusainak
egyik legidőszerűbb feladatát: „ Kétségtelen tehát, hogy a jövő
pszichológiájának egyik legfontosabb kérdése lesz a tehetségek és képességek
minden irányba kiterjedő tanulmányozása…A pedagógia feladata lesz a
pszichológiai ismeretek alapján megállapítani azokat az elveket és módokat,
melyek segítségével a tehetségeket fejleszthetjük, művelhetjük,
kibontakozását segíthetjük ” (R.G. A tehetség időszerű problémái. Magyar
Pedagógia 1917. 521.o.) Klebelsberg Kunó 1922-1931 között volt a magyar állam kultuszminisztere. Ez
idő alatt zajlott le a magyar közoktatás legnagyobb volumenű és legsikeresebb
reformja a népiskolától egészen az egyetemekig. Klebelsberg egész
életművének, eszméjének központja a gyerek: a megszületése, az egészsége, az
oktatása. Már népiskolai szinten fontosnak tartotta, hogy egyetlen
tehetségígéret se kallódjon el. Ezért törvényben kezdeményezte, hogy minden
tehetséges gyereket jelenteni kell a miniszternek. Klebelsberg sokat kritizálta a pesti egyetemek
túlméretezettségét, a személyes kapcsolat megvalósítását elsősorban a vidéki
egyetemeken látta megvalósíthatónak. Pécsett, Szegeden, Debrecenben
építkezéseket indított el, evvel megteremtette a felsőoktatás korszerű
keretlehetőségeit. Az egyetemek legnagyobb problémájának az előadások
túlsúlyát látta, ahol a hallgatók passzív résztvevői csak az eseményeknek. A
szemináriumok és laboratóriumi gyakorlatok elterjesztésére törekedett.
(Kékes, 1996) Haszontalannak tartotta az olyan egyetemi tanárt, „aki a
katedra magasságaiból elszavalja, elmondja vagy elmotyogja a maga tudományát;
egyébként az ifjúsággal nem törődik, s azután ismeretlen tömegeket
levizsgáztat... Ahol a tanár igaz pedagógus, ott valóságos munkaközösség
fejlődik ki közte és tehetséges hallgatói között, írta a Pesti Napló 1929.
július 21-i számában (idézi: Kékes, 1996). Azokat a hallgatókat, akikben a
tehetség csírája megvan a tudományos élet és a kutatások felé kell terelni és
támogatni. Ennek érdekében tudatos kutatáspolitikát folytatott: 1927-ben megalapította
a Széchenyi Tudományos Társaságot, melynek segítségével a befolyásos
üzletemberek kapcsolatba kerültek tudósokkal, akik így támogatást nyerhettek
kutatási célokra. Klebelsberg
mindenkit szemmel tartott, akit tehetségesnek vélt. A tudós utánpótlás
biztosításának érdekében szervezte meg Bécsben, Berlinben és Rómában a
Collegium Hungaricumokat és a külföldi ösztöndíjak rendszerét. Elképzelése
szerint az ország vezetése a tehetséges, jól képzett, több nyelven beszélő,
és külföldi tapasztalatokkal rendelkező személyekkel biztosítható. A korszak
tudósai, orvosai, meghatározó egyéniségei ezen ösztöndíjasokból kerültek ki,
úgy, mint Bay Zoltán, Bibó István, Hajnal Imre, Laki Kálmán, Sántha Kálmán,
vagy éppen Szent-Györgyi Albert, akit ő hívott haza külföldről Szegedre, s a
Rockefeller Alapból biztosított intézetet számára. Amikor Szent-Györgyi a
Nobel-díjat megkapta, Klebelsberg már nem élt, de hazatértékor első útja az ő
sírjához vezetett. (Klebelsberg Kunóné, 1992). A
XXI. század tehetséggondozása remélhetően maradéktalanul megvalósítja, sőt
túlszárnyalja azokat az elképzeléseket és eredményeket, melyeket a múlt
században élt és fent bemutatott nagyformátumú kutatók hívtak életre és
valóra válnak Szent-Györgyi Albert gondolatai: „Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy
felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az
alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál és megtalálja azt a
munkát, amit szeretni fog.” Irodalom: Áment Erzsébet (2005): Emmi néni Iskolája. Országos Pedagógiai
Könyvtár és Múzeum, Budapest. Áment Erzsébet (2005): A budai Új Iskola pedagógiája. OPKM.
Budapest. Harsányi István (2004): Tehetségvédelem. Magyar Tehetséggondozó
Társaság, Budapest Hencz
P. (1999): Gróf Klebelsberg Kunó, a harmadik évezred minisztere. Magyar
Nemzet 1999. augusztus 13. Kékes Sz. M. (1996): Klebelsberg Kunó egyetempolitikai
törekvéseinek főbb jellemzői. Magyar Pedagógia 96. évf. 3. szám Klebelsberg
Kunóné (1992): Életutunk. Klebelsberg Kunóné visszaemlékezései. Szeged |
|