KroÓ György kiadatlan írásai XVII.

 

Három Nőalak

Sorozatszerkesztő: Zsoldos Mária

 

A 19. század három ismert nőalakja fontos szerepet játszott a század zenetörténetében. Közülük a leghírhedtebb és a legfiatalabb kétségtelenül Liszt Ferenc leánya, Hans von Bülow majd Richard Wagner felesége, az 1837-ben született Cosima volt. Az ő zenetörténeti hatása azonban áttételes, mert ő maga sem előadóművészi, sem zeneszerzői tehetséggel nem rendelkezett. Viszont Bayreuth, mint a Wagner tradíció  intézményes letéteményese, nélküle sohasem maradt volna fenn. Közvetlenül zenei jellegű Felix Mendelssohn nála négy évvel idősebb nővérének, Fanny Mendelssohnnak a szerepe. Ő 1805-ben született, rendkívül tehetséges muzsikus volt, naplója, levelei tanúsítják, milyen rendszeresen lépett fel zongoristaként magánjellegű társasági összejöveteleken és az itt játszott műsorok, darabok együtteséből egy nagy pianista-repertoár képe rajzolódik elénk. Tudjuk, hogy volt zeneszerzői vénája is, Felix Mendelssohn nem restellte, hogy Fanny néhány dalát a sajátjai között nyomtassa ki, sok tekintetben követte nővére tanácsait is, nem egy Mendelssohn-kompozíció sorsa, hangja, formája alakult a zseniális nővér véleményének hatására. A harmadik hölgy Clara Wieck-ként született 1819-ben és amikor 21 éves korában Robert Schumann felesége lett, már Németország-szerte ismert zongoraművész volt.

          A három nőalak közül tehát ő volt az egyetlen professzionista muzsikus. Édesapja növendékeként, mint csodagyermek kezdte pályafutását.

          Friedrich Wieck elismert zongora-és énektanárnak számított Lipcsében, üzleti tehetséggel is megáldotta az ég, egy zenei könyvtárat hozott létre, zongoragyárak ügynökeként dolgozott és a Lipcsében vendégszereplő zongoristák nála rendeltek kölcsönhangszert hangversenyeikhez. Pedagógusként hallatlan szigorúsággal nevelte növendékeit, rengeteg gyakorlást követelt tőlük, különösen igényes volt lányával, Claraval szemben, attól kezdve, hogy ráébredt, lánya nem mindennapi tehetség. Ő is útra kelt a 12 éves Clara-val, mint 70 évvel korábban Leopold  Mozart az 5 éves Wolfgang-gal.

          A kis Clara útban Párizs felé, Weimarban Goethének zongorázott, aki jelenségnek találta a gyermeklányt. A párizsi szereplés jól indult, megígérte a közreműködést Paganini, Meyerbeer pedig jegyet küldött az Ördög Róbert előadására. De a kolerajárvány közbeszólt, a gazdagok és az előkelőségek elmenekültek, Clara koncertjén alig voltak, Wieck csalódottan utazott vissza Lipcsébe.

          Berthold Litzmann kutatása nyomán pontosan tudjuk, mikor, mit tanult Clara, mint zongorista, s hogy melyik esztendőben vett fel műsorára egy-egy kompozíciót. A jegyzékből nyilvánvaló, hogy apja virtuóznak szánta. Czerny, Cramer, Field, Moscheles, Hummel, Clementi, Ries, Kalkbrenner, Hünten, Herz etűdjein és variációin nevelkedett, mindössze két Mozart-szonáta, egy Mozart zongoraverseny, két Beethoven tétel és Schubert Pisztráng dalának zongoraátirata szerepel az első hét év tanulmányi listáján. Amikor visszatérnek a sikertelen párizsi útról, érezhetően változik a repertoár, Chopin etűd, noktürn, mazurka, az e-moll zongoraverseny, a Mozart témára írott variáció, Beethoven zongorástriók, a Karfantázia, sőt már az egyik cisz-moll fúga is felkerül a játszott művek listájára a Wohltemperiertes Klavier-ból. A koncertrepertoáron az első Schumann mű, a Toccata, 1834-ben jelenik meg, mindjárt mellette ott találjuk Paganini átiratainak első kötetét, egy év múlva az első Mendelssohn darabok következnek, a Capriccio brillant és néhány szöveg nélküli dal. Beethoventől már az Appassionátát és a Kreutzer szonátát, Bachtól egyre több fúgát, de még mindig sok Henselt és Thalberg szerzeményt játszik ez időben. Az 1837-es évszámnál találjuk az első Liszt darabot, egy virtuóz operaátiratot, majd három Schubert dal Liszt-féle átiratát veszi műsorára Clara. Kiegészül a Schumann repertoár is a Szimfonikus etűdökkel és a fisz-moll szonátával, megjelenik egy Scarlatti mű is és Chopin f-moll zongoraversenye.

          Elég sűrűn előfordul Clara Wieck neve e koncertműsorokon zeneszerzőként is. Egy Esz-dúr Polonaise, Clara első opusának első száma, egy tiroli dalra és egy saját témára írott variáció (egyik sem jelent meg soha), majd egy Románc Schumannak dedikálva, végül egy versenymű, Clara első zongoraversenye, érdekes módon a későbbi Schumann zongoraverseny hangnemében, a-mollban, Spohrnak ajánlva. A zongoraverseny Románc tétele Clara és Robert házassága évében, az 1840-ben keletkezett Heine dalciklus első dalának a kezdetére emlékeztet: Im wunderschönen Monat May. Talán Schumann Clara Wieck zongoraversenyének keletkezése idejében ébredt rá arra, hogy tanárának lánya iránti baráti, testvéri  érzései először kezdtek mássá, többé válni.

          Clara szerepe ebben a házasságban elsősorban a múzsáé volt. Zeneileg erős egyénisége természetesen más módon is hatott Schumannra. Egészen biztos például, hogy Schumannak a legfontosabb kifejezőeszközétől, a zongorától való eltávolodása és a nagy együttesek, a szimfóniák és az oratóriumok felé történő fordulása jórészt Clara ösztökélésnek köszönhető. Az asszonynak meggyőződése volt, hogy Robert Schumann a monumentális formák, műfajok művelésére született.

 

* * *

 

Zenei panoráma - új kötet Kroó György írásaiból

 

Zenei panoráma – Kroó György írásai az Élet és Irodalomban (1964–1996). Ezzel a címmel, a Gramofon Könyvek sorozatban jelent meg az a csaknem ötszáz oldalas kiadvány, amely a 20. század egyik legjelentősebb magyar zenekritikusának, zenetörténészének és a zenei ismeretterjesztésben is mércét állító egyéniségének, Kroó Györgynek az Élet és Irodalom hetilapban publikált írásait tartalmazza. A kötet szerkesztője, közreadója Várkonyi Tamás zenetörténész.

          A 239 cikk az 1964 és 1996 közötti évtizedek zenei és kulturális életébe nyújt betekintést, kortárs zenei bemutatókról írott kritikák révén, de nemcsak az új művekről, aktív zeneszerzői műhelyekről, európai és magyarországi trendekről, hanem az előadóművészet és a zenei kompozíciók örök kérdéseiről, a magyar zenei életet mozgásban tartó eseményekről is olvashatunk. A most első ízben a nagyközönség elé kerülő pillanatképek színes sorozata ezeknek az évtizedeknek zenei-kulturális panorámáját nyújtja. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a kötet – ahogyan Kroó György írta egyik recenziójában – „egyszerre történelem és életrajz, művészetszociológia és világpolitika, arckép, kordokumentum és nagyszerű olvasmány”.