Hollós Máté: ÉREMMŰVÉSZET A ZENÉBEN
W |
olfgang Amadeus Mozart
legszebb témáinak versenyében kétséget kizáróan éremesélyes a g-moll vonósötös
nyitótételének főtémája. Az egész tétel formai tökélyének elemzése messze
túlnőné rovatunk szövegi és kottapélda-kereteit, ezért e téma vizsgálatára
korlátozódunk.
Semmi különös nincs abban,
hogy a klasszikus témákat éltető ellentétek jegyében a
hármashangzat-felbontásra szekundlépésekkel felel. De lehetnének ezek negyed
értékek is, mondjuk így:
Markánsabb is volna, hiszen
nemcsak szerkezet- és iránybeli kontraszt teremtődnék, hanem még ritmikai is.
Ám az nem volna oly megindító, mint a kromatika. S nemcsak az ereszkedő
félhangok melankóliája hiányoznék belőle, hanem az azonos ritmika retorikus
összetartó ereje is. A lehajlás ugyanis ugyanolyan nyolcad-lüktetésben és
hangmennyiségben valósul meg, mint az ágaskodó akkordfelbontás, így azonos ritmikai
alapra helyeződik az ellentétes tartalom. Mintha beszédben egy mondattag ismétlésére
vetítenénk a fordított közlést. További hangulati színezés, hogy a mélyhegedűben
is megszólaltat módosított félhangokat, tehát a kromatikát a háttérbe is
beleszövi, nemcsak a prímhegedű előtérbeli „színjátékába”.
A nyolcütemes periódus második fele telitalálattal kezdődik:
az iménti fölágaskodó tonikai akkordfelbontást fordított irányban ismétli –
szintézist teremtve a hármashangzat szerkezet és a kromatikus válasz iránya
között. A lehajló hangzatfelbontásra, persze, ismét fölfelé kapaszkodó
akkordnak kell válaszolnia, az pedig egy VII. fokú (tehát szűkített) szeptimfelbontás.
Az ütem kiinduló harmóniája meg VII. fok szextfordítása. E dallami és harmóniai
elem egyben felidézi a 4. ütem második negyedének emelt IV. fokú szűk
szeptimét. (Semmi sincs előzmény illetve következmény nélkül!)
A periódus záró taktusában a gordonkán beúszik a domináns,
hogy szinte észrevétlenül aláhajoljék a tonikára, ahonnan egy oktávval
mélyebben újra indulhat az eddig hallott folyamat.
Persze, nem „szöveghű” ismétlésben. A mélyvonós periódus
második felében (6. ütemén, amely a tétel 13. üteme) nápolyi szext borzolja a
kedélyt, majd még két taktuson át annak vonzataként felfelé törekvő – immár
ismételt hang nélküli, négy magasságot bejáró – akkordfelbontásokat hallunk,
ajzó kromatikus fölfelé törekvéssel a második brácsában és a gordonkában. Itt
veszítjük el a periódusban gondolkodás mércéjét is. Feszültségkeltő szinkópás
kísérettel szekvenciázza tovább a periódus második felének négyhangú
felbontásait. Ez az oktávpárhuzamban mozgó hegedűk új motívumában oldódik föl:
a kromatikát továbbra sem nélkülöző nyújtott ritmusú kitárulkozásban, amely
ismét nápolyi szextbe torkollik. A pontozott negyedek hanghosszúság-végletét
ellenpontozza a 24–25. ütem tizenhatodaival, amelyek alatt előbb nyolcadonként
vált dominánst és tonikát, majd ezzel a ritmuselemmel modulál a VI. fok Esz-dúrjába,
amelyben az eddig mollként ismert nyitó hangzatfelbontást helyezi új megvilágításba,
nemcsak a dúr eltérő karakterével, hanem a témafej előszöri imitálásával is. De
csak egy pillanatra, mert alig hogy felmutatta a dúrt, gyorsan visszasötétít
g-mollba.
Mozart szomorú hangnemébe…