Most kezdődik a neheze!

 

A jubileumi Liszt-év egyik legrangosabb hazai eseményére 2011. szeptember 8-19. között került sor. A zeneszerző emlékének ajánlott Nemzetközi Zongoraverseny a konvencionális megmérettetésen túl új és figyelemreméltó célokat is maga elé tűzött. A versenykiírás szerint nemcsak annak kellett volna kiderülnie, hogy a fiatal muzsikusok mennyire felkészültek, milyen zenei kvalitásokkal rendelkeznek, hanem a programválasztásból Liszt Ferenchez fűződő személyes kapcsolatukra, kötődésükre is kíváncsi volt a zsűri.

        Hogy teljesültek-e az elvárások, arról a nemzetközi zsűri és a szerkesztőbizottság egyik fontos személyiségét, a Zeneakadémia Doktori Iskola Billentyűs Tagozatának vezetőjét, Nagy Péter zongoraművészt kérdezte a Parlando – két találkozás alkalmával, a verseny előtt és utána

 

2011. nyár vége:

 

– Budapesten 1933-ban rendezték az első, Liszt Ferenc nevéhez kötődő zongoraversenyt. 74 évvel később a rangja is olyan tekintélyes, mint a múltja?

– A múltbeli rangját elsősorban az adja, hogy kik nyertek és kik voltak a díjazottjai. A most következőről egyelőre annyi sejthető, hogy komoly, éles versenynek ígérkezik. A zsűri már megkapta a nevezések listáját. Sok ismerős nevet találtam benne, hiszen nemcsak a Zeneakadémián, hanem a stuttgarti főiskolán is tanítok: innen is, onnan is többen jelentkeztek.

– Van jelentősége annak, hogy 32 év a jelentkezési korhatár?

– Lehetett volna több is, kevesebb is: a 32 év szerintem reális korhatár. Ekkorra már kiforr egy ember, egy muzsikus világnézete, zenei habitusa. Ám lehet, hogy a 32 év is sok! Azt tapasztalom, hogy egyre korábban érnek a tanítványok. A koncertpódiumokon ma már egyáltalán nem ritkák a 10-12 éves „csodagyerekek”, sőt, a 16 évesek szinte már éretten zenélnek – nem csak pódiumképesek, hanem gyakorlatilag készen állnak a karrierre.

Aztán hogy ez igazi érettség, mélység vagy csak bizonyos profizmus és technikai készség birtoklása, nehéz megítélni... Minden esetre ez a tendencia!

– Ezt úgy érti, hogy míg korábban a 18-19 éves tehetségeknek drukkolt a zenére nyitott közönség, a mostani versenyen a még fiatalabbak kerülnek előtérbe?

– Könnyen lehet… Azt figyeltem meg, hogy ez a korosztály minden versenyen komoly eséllyel indul. Megváltozott a tanítás, a felkészítés? Vagy valóban tetten érhető valamiféle fejlődés? Nem tudom, ahogyan azt sem, hogy Liszt h-moll szonátáját, amely megkérdőjelezhetetlenül Liszt legfontosabb darabja, hogyan, milyen belelátási, beleérzési képességgel tudják majd előadni. Viszont nem lennék meglepve, ha mégis sikerülne nekik.

– Majd ki fog derülni a döntőben…  Miért van szükség ajánlásra? Ez a kikötés nem túl gyermeteg?

– Valószínűleg semmi értelme nincs, inkább csak formalitás. Azt jelzi, hogy a szervezők hangsúlyt fektetnek a verseny rangjára, vagyis hogy a jelentkezők ne minden reputáció nélkül nevezzenek be a megmérettetésre.

– A 140 euro (kb. 40 ezer forint) szokásos nevezési díjnak számít?

– Azt hiszem, a nevezési díj arányban van az elvégzendő feladatokkal. Egy verseny szervezését időben el kell kezdeni, és rengeteg fajsúlyos, illetve aprómunkával jár. A teremfoglalás tekintetében az idén különösen nehéz helyzetben volt a szervezőbizottság, hiszen éppen renoválják a Zeneakadémiát.  Szóba került a Vigadó, de most az sem vehető igénybe. Végül a kétségtelenül kis befogadó képességű Régi Zeneakadémiára esett a választás: itt lesz az elő- és középdöntő, míg a döntőre a MÜPÁ-ban kerül sor.

        Mindezeken túl még millió dolgot említhetnék: szállásfoglalás, tolmácsok, e-mailek garmada, adategyeztetés, stb. – úgyhogy megvan a helye a nevezési díjnak.

– Nyilván az is fontos, hogy ki mikor kerül sorra. Ebéd után mindenkinek leesik a vércukor szintje, és vélhetően a zsűri is szívesebben szundikálna, ha tehetné. Mekkora szerepet játszik egy versenyben a sorrend?

– Legutóbb a weimari Liszt-verseny zsűrijében vettem részt. Biztosan az én vércukor szintem is leesett, de ha valaki „úgy játszott”, rögtön felment. Sokan állítják, hogy egy verseny nem lehet fair és nincs sok értelme… Ez nem igaz! Ha végre megszólal a darab, élővé válik a zongorázás, akkor igenis igazságos sorrend alakul ki.

Valóban nem könnyű a zsűri feladata, és biztosan lesznek olyan produkciók, amelyek nem kifejezetten inspirálnak majd bennünket arra, hogy a szék szélén ülve hallgassuk… No, de nem éppen arról van szó, hogy mindez kiderüljön a verseny során?

– 1-25 pont adható egy zongorista produkciójára: Ön tollal a kezében figyeli a versenyzőket?

– Mindenkinek egyéni a szisztémája. Én sokáig csak hallgatom a darabokat, és amikor kialakul bennem egy kép, megpróbálok emlékeztetőt írni, kulcsszavakat lejegyezni. A forduló végén ismét visszaidézem a hallottakat, természetesen újra előveszem a papírt, és csak ezután alakítom ki a sorrendet. Nem könnyű… Viszont éppen ezért áll egy zsűri több tagból. Ugyanis – csúnya szóval – mindenki másra ugrik. Az egyiknek az a fontos, hogy hibátlan legyen a produkció. De milyen értelemben? Ne forduljon elő benne félreütés? Vagy zeneileg legyen hibátlan? Sok szempont vehető figyelembe, szerencsés esetben közös nevezőre jutunk majd.

        Nemrégiben láttam a Tizenkét dühös ember című filmet, (12 Angry Men, 1957, rend.: Sidney Lumet – szerk.). Nagyon izgalmas volt: az esküdtek először 11:1 arányban szavaztak a vádlott bűnössége mellett, illetve ellene. Csupán egy esküdt akadt, aki meg merte kérdezni: biztosak vagyunk mi ebben?

        Valami hasonló zajlik a zongoraversenyek zsűrijében is: pontozunk, de a legfontosabb a produkciók igazságos mérlegelése. Másképpen fogalmazva: a lelkiismeretünk… Hiszen mégiscsak az első helyezett kapja majd a szerződéseket, a lemezfelvétel lehetőségét, vagyis a „belépőt” a világ nagy koncerttermeibe.

– Az elődöntő szabadon választható műsorában csupán annyi a kikötés, hogy a programban két etűdnek is szerepelnie kell. Az első rostán tehát az számít, hogy kinek milyen gyorsan pörög az ujja?

– Én nagyszerűen el tudom képzelni, hogy milyen gyorsan futnék egy olimpián: a képzelőerő azonban kevés… Elcsépelt kifejezés, de egy bizonyos fizikai állóképesség, stamina elengedhetetlenül szükséges a zongorázáshoz. Természetesen az etűdökből a zenei szempontok sem hiányozhatnak. Inkább úgy fogalmaznék, az első forduló olyan lesz, mint az előétel egy vacsoránál: hm, biztató, lássuk a lényeget!

– A középdöntőben kamarázni kell: 23 Liszt-dal közül lehet választani. Milyen ezeknek a zongorakíséreteknek a szövete?

– Nincs olyan, hogy kísérés… Tudom, hogy a magyar nyelvben nincs erre jobb szó, az angol collaborative mégis kifejezőbb. Ennek a szónak viszont a konnotációja furcsa-negatív – különösen Európában… 

        Partnerségről van szó, amely érzékenységet és alkalmazkodási készséget jelent és feltételez. Tekintettel arra, hogy kevés idő lesz a próbákra, a versenyzőknek pillanatok alatt kell majd „együttmozdulniuk” az énekessel. Ezek a zongoraszólamok nem különlegesen nehezek, ám nagyon érzékenyek, amelyek nyilvánvalóvá tesznek bizonyos dolgokat…

– A forduló nagyobbik részének összeállításához azonban teljes szabadságot adott a versenykiíró: ez egyáltalán nem szokványos…

– Örömmel mondhatom, hogy a középdöntőnek ezt a szabadságát én iniciáltam. Természetesen megbeszéltük, de én kezdeményeztem, és jó visszhangja lett.

        Azt szeretnénk – és ez a műsorfüzetben is szerepel –, ha a versenyző megmutatná, mit jelent neki Liszt. Lehet, hogy ez egy szép naivság, és a legtöbben a szokásos versenydarabokat hozzák majd, de én az utolsó pillanatig optimista vagyok. Hiszem, hogy egyéniségeket hallunk majd, egyénien választott és összeállított darabokkal. A versenyfelhívás azt is tartalmazza, hogy a produkció egésze kirajzoljon valamilyen „témát”, koncepciót: mi ragadta meg a zongoristát Lisztben? Lehet, hogy valakire a késői művek tettek mély benyomást. Ez esetben nem azt mérlegeljük majd, hogy az illető történetesen nem tud oktávozni vagy gyorsan és hangosan zongorázni, hanem hogy „kulcsot talált” a darabokhoz. Én ebben reménykedem.

– Gasztronómiai hasonlatát folytatva: ez lesz a főétel? Vagy inkább a döntő grandiózus versenyművei? A h-moll szonátáról nem is beszélve…  

– Mindkettő: aki versenyt akar nyerni, annak tudnia kell a döntőben szereplő műveket.

Mocsári Karcsi javaslatára összekombináltuk az Esz-dúr zongoraversenyt a Haláltánccal, illetve az A-dúr versenyművet a Magyar Fantáziával. Mindent meg kell tanulni, de a zsűri választani fog a zongorára és zenekarra írott művek közül: segítünk, hogy a versenyző a legjobb, legteljesebb képet nyújtsa magáról.

– Mi alapján adja ki, illetve tartja vissza a zsűri az első helyezést?

– A verseny rangját tartjuk szem előtt, és a múltbeli győztesekhez, helyezettekhez viszonyítunk.

– Az Egyesült Államokban élő Charles Rosen (ő egészségügyi okok miatt mégsem jött el – szerk.), Hamburger Klára, a grúz Elisso Virsaladze, a weimari Zeneművészeti Főiskola volt rektora, Rolf-Dieter Arens, az angol William Fong, a dél-koreai Ich-Choo Moon és az 1986-os Liszt verseny győztese, Mocsári Károly kapott meghívást a zsűribe: miért pont ők?

– Bár személyesen nem ismerem, rendkívül nagyra tartom Charles Rosen-t, megbízom a szellemiségében. Írásai alapján nagyszerű elme lehet, igazi gondolkodó előadóművész. Megkockáztatom: zenetudós, aki jól ismeri a forrásanyagokat. Hamburger Klárához természetesen a Liszttel kapcsolatos tudományos munkássága miatt ragaszkodtunk. Másrészt azért, mert tökéletesen ismeri a zeneműveket. William Fong a Royal Academy mellett a szintén londoni székhelyű Purcell School of Music zongora tanszékvezetője. Ez az intézmény a különleges tehetségek nevelője. Mr. Fong ebben a minőségében igazán fontos a verseny számára. Ich-Choo Moon a szöüli nemzeti egyetemen tanít, bátran mondhatom, hogy Dél-Korea legfontosabb zongoratanára. Vele Bloomingtonban ismerkedtem meg: ő is Sebők György növendéke volt az Indiana Egyetemen. Rögtön barátok lettünk. Természetesen sok név felmerül egy verseny-zsűri tervezése során. Pl. Alfred Brendel-t is „ideálmodtuk”, de nem sikerült. Általában az dönt, hogy ráér-e a felkért professzor, vagy kénytelen nemet mondani más elfoglaltsága miatt.

– Hogyan kell készülni a zsűrizésre? Milyen szellemi, koncentráltsági állapot szükséges hozzá?

– Aki azt gondolja, hogy a zsűrizés kényelmes üldögélés, nagyot téved. Nehéz feladat, elképesztő szellemi koncentrációt kíván. A legnehezebb azonban egy gyenge produkció végighallgatása. Nem csak azért, mert közben nem lehet kimenni, hanem szellemileg sem lehet elhagyni a teret: morálisan elfogadhatatlan lenne. Az ember valójában végig reménykedik, hogy hátha, de – őszintén megvallva – egy pár perc alatt kiderül, hogy a zongorista milyen kvalitású. Lehet rossz napja, migrénje, akkor is megmutatkozik, hogy mennyire felkészült és milyen a viszonya a hangokkal.

A jót könnyű hallgatni, de a nem odavaló produkciókat is zsűrizni kell…

 

2011. szeptember 19.  MÜPA, gálakoncert:

 

– Véget ért a verseny: úgy sikerült, ahogy várta?

Nem váltotta be a reményeimet, főleg a repertoár miatt. Arra számítottam, hogy sokkal nagyobb lesz a „merítés”, a versenyzők szélesebb körből választanak. A szokásos versenydarabokat hallottuk – Dante-szonáta, Wilde Jagd, Mazeppa, stb. –, kevés késői Liszt-mű hangzott el.

– Hogyan szerepeltek a magyar zongoristák?

– Jól, hiszen ketten is döntőbe jutottak, ennek ellenére nem feltétlenül értek egyet a magyarok helyezésével. 

Egy hónappal ezelőtt még azt mondta, hogy létezik igazságos sorrend…

– A zsűri fair volt, de elsősorban a pontszámokat vette figyelembe, amelyeken később a megbeszélések és a viták sem változtattak. A zsűrizés sorrendje örök dilemma: először a megbeszélés, azután a pontozás, vagy inkább fordítva? Most a pontozást választottuk. Minden zsűritag erős egyéniség volt, a véleménycserék alapvetően nem befolyásolták a meggyőződéseket. Vagyis nem a már korábban említett film (12 dühös ember) mintája alapján dőlt el a rangsor…

– Úgy érti, hogy mindenkinek volt kedvence – eleve…

– Nem, nem! Közben alakultak ki kedvencek! Már az első játszás után kiderült, hogy kik a kiváló képességűek, tőlük természetesen a többi fordulóban is sokat vártunk.

– A végső sorrend: I. Alexander Ullmann (Nagy-Britannia), II. Ilya Kondratiev (Oroszország) III. Balázs János. Mind a három zongoristát ismerte korábban?

– Csak az első és a harmadik helyezettet. Alexander Ullmann-nal Svájcban, egy fesztiválon találkoztam. Pár magánórát vett tőlem, aztán az Egyesült Államokban folytatta a tanulmányait: döbbenten hallgattam, mennyit változott, jó irányba. Balázs Jánost természetesen sokszor hallottam a Zeneakadémián.

– Hogyan lehetséges, hogy egyetlen német versenyző sem jelentkezett: bojkottálnak minket?

– Erről első kézből rendelkezem információval: Németországban nagyon kevesen tanulnak zenét. Az a régi nagy zenei tradíció, ami volt, már a múlté. Stuttgartban, ahol tanítok, a tizenkét növendék között csupán egy német van.

– Tapasztalható valamilyen átrendeződés a jelentkező versenyzők nemzeti hovatartozását illetően?

– Az oroszok itt voltak, ők mindig nagyon komoly felkészültséggel ülnek ki a színpadra. Talán Dél-Koreából jöttek kevesebben… Annak ellenére, hogy ott is nagyszerű a zene-, különösen a zongoraoktatás.

– Hogy tapasztalja: a versenyek győztesei csinálják később a nagyobb karriert, vagy az előadóművészi pályafutás nem függ a helyezéstől?

– Nem tudok pozitív dolgot mondani… A győzelem kezdeti lehetőség, de nem garancia semmire. Valójában a verseny után kezdődik a nehezebb szakasz, mert minden koncerten bizonyítani kell, hogy a zongoraművész méltán birtokolja az elnyert díjat.

Rengeteg verseny van és sok-sok versenygyőztes, ám meg lehet nézni, hogy aztán hányan kerülnek be a nagy nemzetközi koncertkörforgásba…

– Mi a karrierépítés mostani receptje?

– Nincs recept… Elcsépelt frázis, hogy „akkor és ott” kell lenni, szerencse is szükséges, és „jó embereket” kell ismerni… Én inkább azt tanácsolom, hogy az ifjú zongoraművész ne foglalkozzon ezzel. Persze fontos a PR, a hírverés, a szervezés, ám sokkal fontosabb a zene. Még mindig meghallják, hogy ki a tehetséges és ki nem, ki őszinte és melyik zongorista „kitalált”!

Fehér Márta