Váczi Károlyra emlékezünk

születésének 90. évfordulóján

 

Ahogy múlnak az évek és egyre szűkül a megtartó emlékezet, úgy kerülnek a feledés körébe olyan kiváló egyéniségek, akiknek a tevékenységük gyümölcseit az utókor élvezi, de magukról szinte már mit sem tud. Lapunknak fontos feladata, hogy ébren tartsa, felidézze a magyar zenepedagógiai élet területén jelentőset alkotó személyiségek munkásságát. Ezen jeles személyiségek közé tartozik Váczi Károly zongoraművész, zenepedagógus is. Életútjáról, széleskörű művészi, tanári, szervező tevékenységéről e lap hasábjain már korábban olvashattunk. Ez alkalommal arra a fővárosi zeneoktatást formáló, alakító munkára szeretnénk figyelmünket fordítani, amelyet 1943 óta – amikor is a Fővárosi Felsőbb Zeneiskola pedagógusaként megkezdte zongora tanári pályafutását – szinte haláláig végzett. E sorok írója azzal büszkélkedhet, hogy ezen intézmény hegedű szakos növendékeként növendék hangversenyen az Ő, Dohnányi által pallérozott zongora kíséretével debütálhatott. (Később a Konzervatóriumban zongora tanárom  volt, majd kész művészként is koncerteztünk együtt.)

        A második világháború borzalmai után, az újra sarjadó zenei, zenepedagógiai élet a fővárosi zenetanfolyamok számára (melyet Sztojanovics Jenő javaslatára 1910-ben hoztak létre) új kereteket biztosított. J. Irsai Vera igazgatásával, kilenc körzeti központtal létrejött a Fővárosi Zeneiskola Szervezet. E szervezet igazgató-helyettesi posztjára kapott meghívást Váczi Károly. Az intézmény szervezési feladatait a művészi munka csorbulása nélkül magas színvonalon látta el. És egy lapunkat érintő mozzanat: mikor 1959 tavaszán ifjú tanárként felkerestem a Zeneiskola Szervezet igazgatóságát azzal az ötlettel, hogy alapítani kellene egy zenepedagógiai folyóiratot, Irsai Vera hozzá irányított a részletek megbeszélése végett. Tőle kaptam írásbeli megbízást, hogy tárgyaljak a körzeti igazgatókkal támogatásuk elnyeréséért. Így az „Ős-Parlando” születésénél is fontos, bábáskodó szerep jutott Váczi Károlynak. A lap 2. számában, pedagógus napi köszöntőjében örömmel jelenti: „Megindult intézményünk üzemi lapja, a PARLANDO is, amely hivatva van az intézményi és zenepedagógiai hírek közlésén kívül a kartársaknak állandó tájékoztatást nyújtani zenepolitikai, zenepedagógiai kérdésekről.”

        Tanári munkáját a középfokú zeneoktatás reformjának eredményeként, a Sándor Frigyes igazgatásával létrejött Konzervatóriumban folytatta. (Itt volt növendéke többek között a 80 éves Czigány György, aki zongoraművészi kvalitása mellett, irodalmi életünk kiválóságaként vált ismertté.)

        1968-ban, az új tanácstörvény részeként az oktatási intézmények a kerületi tanácsokhoz kerültek. Így mód nyílt arra, hogy a zeneiskolák is kerületi kezelésben működjenek. Ez természetesen magával hozta a Fővárosi Zeneiskola Szervezet decentralizálását. Ezt a feladatot kapta meg Váczi Károly és közel egy éves szervező munkával végre is hajtotta. Így lett ő a kerületi zeneiskolák „atyja”. Az ő tevékenységének is jelentős része volt abban, hogy a zeneiskolák a közoktatás szerves részévé válhattak. A zeneiskolák, melyeket a kerületek most már sajátjuknak érezhettek, hatalmas fejlődésnek indultak. Egyre több intézmény kapott saját épületet, melyben a korábban sokszor megalázó körülmények helyett, méltó keretek között folytatódhatott a zeneoktatás. A növendékek számának gyarapodása, a kerületi pedagógiai és közművelődési életben vállalt szerep, az önkormányzatok gondoskodása, mind a művészeti nevelés erejét és szükségességét bizonyítja.

        A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatóhelyetteseként, majd a Liszt Ferenc Zeneakadémia tanáraként kiteljesedő életműve, méltán ösztönözhetné a ma még „névnélküli” fővárosi zeneiskolák egyikét, hogy megtisztelje önmagát azzal, hogy felvegye Váczi Károly nevét és ezzel emléket állítson e kiváló, nem elfelejtendő művész-pedagógusnak!

Szatmári László