Fél évszázad summája
Szabó
Miklós és a Győri Leánykar
Párhuzamos „életrajzokban” mutatja be a Győri Leánykar
és alapító, s az együttest fennállása 51 évében mindvégig vezető karnagya,
Szabó Miklós sikerekben gazdag működését Szamosujvári Laura – eredetileg
zenetudományi tanulmányokat lezáró szakdolgozatnak készült – írása. A könyv
második, javított-bővített kiadását ez év tavaszán, Szabó Miklós karnagy úr 80.
születésnapja alkalmából vehettük kézbe. A könyvet – a Richter János Alapítvány
támogatásával – az Universitas–Győr Nonprofit Kft. adta ki. A kettős pályakép
először 2006-ban látott napvilágot. Az utolsó három év krónikáját az énekkar
egyik évtizedeket szolgáló tagja, Spiegel Marianna tanárnő foglalta össze. A
javítás-bővítés feladatait maga a kórus vezetője vállalta magára.
Az
1958-ban alakult és 2009-ben pályafutását befejező énekkar különleges helyet
töltött be és hagyott, talán soha be nem tölthetően, üresen a magyar
kórusművészetben. A Győri Leánykar
Története 1958-2009 című könyv látszólag alig különbözik a kórus-jubileumok
szokásos kiadványaitól: a hangversenyek és egyéb fontos események történeti
összefoglalása, kritikák, interjúk (a kórus vezetőjével, kórustagokkal és
művüket a kórusra bízó zeneszerzőkkel), s természetesen képek, köztük műsorok,
oklevelek és kották hasonmása. A több mint 40 oldalas Függelék egyebek mellett
az előadott művek és hanglemez felvételek impozáns jegyzékét, a kórus művészi rangjához
képest nem túl számos külföldi út listáját, az énekkari tagok névsorát és a
bibliográfiát tartalmazza.
Akár a
főszöveget olvasva, akár csak a Függeléket lapozva valóban kivételes kórustörténet
bontakozik ki előttünk. Kivételességét – műsorainak tartalmában és a megvalósítás
művészi színvonalában – az adta, hogy bár végig iskolai keretek között működött
az együttes, Szabó Miklós tehetségének és következetes koncepciójának eredményeként
szinte csak a hivatásos énekkaroktól elvárható színvonalat értek el és ehhez
illő repertoárt építettek ki. Ez a sajátos „kétlakiság” abból is látszik, hogy
aligha van még egy működési formáját tekintve nem professzionális kórusunk,
amelyet olyan sokat és olyan sok stílusban foglalkoztatott volna a hivatalos
hanglemezgyártás. Dufay, Palestrina, Mozart és a két Haydn, Bartók, Kodály,
Lajtha és kortárs szerzők előadásával is úttörő szerepet vállaltak. Szabó
Miklós nem „vagányságból”, kitűnni akarásból (e tulajdonságok amúgy is távol
álltak tőle mindig), hanem az értékek felkutatásának és élővé tételének
vágyától hajtva, az egy stílusban való elmélyedés igényével „vette rá” közép-
és főiskolás énekeseit, hogy a szokásos, vegyes összetételű színes műsorok
helyett egy-egy félévre, akár egész tanévre elkötelezzék magukat egy-két
szerző, vagy legalább egy viszonylag zárt stíluskör, nem ritkán megszokottól
eltérő műveinek tanulására, kristályossá csiszolására és előadására. Ebben
biztos, hogy páratlan, utánozhatatlan is a teljesítményük. A női hangokon
megszólaltatható repertoárnak – legalább is a 20. század közepéig keletkezett
irodalomnak – igen jelentős hányadát, színe-javát műsorra tűzte Szabó Miklós. A
hazai kortárs termésből, áldozatos munkával, szinte csak a különleges igényű
alkotásokat választotta, s talán csak e legutóbbi korszak külföldi szerzői nem
keltették fel előadóművészi érdeklődését.
Szamosujvári
Laura könyve persze jóval több, mint a Győri Leánykar történetének elmesélése,
megérdemelt sikereinek számbavétele. Bár ez a fő célja, de szerencsére a
karnagy pályakezdésére is visszatekint és bemutatja egyéb tevékenységeit is. E
sorok írója – tanítványként, legnagyobb szerencséjére – tanúja lehetett Szabó
Miklós tanári és karnagyi működése első éveinek a győri Zeneművészeti
Szakiskolában. Széleskörű tudásának – például a népzene tanáraként –
szolfézstanári következetességének és igényességének, sőt szigorának nemcsak
„elszenvedői”, hanem kedvezményezettjei is voltunk. „Trénerként” a zenei elemek
készségszintű elsajátításában természetesen a fokozatos építkezés elvét vallotta.
Az egy stílusra, szerzőre, műre való komplex koncentrálást csak később
alkalmazta a tanítandó anyag összeállításakor, az órák vezetésében, amikor
magasabb fokon, a Zeneművészeti Főiskolán, egyszerre lehetett szolfézs és
zeneelmélet tanára egy-egy csoportnak. Ilyen lehetőség adódott még számára a
kecskeméti Kodály szemináriumokon vagy külföldi egyetemek vendégprofesszoraként.
Volt hallgatóitól tudom, s néha magam is láttam, hogy nagyszerűen egységben
tudta kezelni az elemzést és a készségek gyarapítását.
Visszatérve
diákkorom idejére: nemcsak mindig etikus és szakmailag igényes tanári
munkájának, hanem művészi-karvezetői talentumának is sokat köszönhettünk már az
1950-es évek közepén is. A nagy Kodály-kórusok és Schütz Máté-passiója előadásainak
emléke egész életemben elkísér, de biztos vagyok benne, sok hajdani iskolatársamat
is.
A
könyvből megtudhatjuk, hogy Szabó Miklós egyfelől részt vállalt győri műkedvelő
énekkarok vezetőjeként a tágabb kórusmozgalomban is, másfelől hivatásos énekkarok
vendégkarnagyaként hangfelvételekkel gyarapította művészi hírnevét. Mindezeken
túl hosszabb-rövidebb időre a szakmai közéletben is szerepet vállalt, így például
alelnöke volt a Nemzetközi Kodály Társaságnak.
Ha nem is
gyakran, de figyelemre méltó, sőt hézagpótló írásokkal, köztük a méltán
alapműként számon tartott Bartók Béla
kórusművei című kötettel jelentkezett Szabó Miklós. Ha melléállítjuk e
„tárgy” művészi megvalósítását, a nagyhatású Bartók-hangversenyeket és
lemezeket, kitűnik, hogy az elmélyült zenetudósi munka és az ihletett művészi
előadókészség nemcsak hogy jól megfér egymás mellett, hanem nagyon termékeny
kölcsönhatásban is élhet egy személyben. Ez is olyan tulajdonság, amely Szabó
Miklóst a kórusművészet kiemelkedő személyiségévé avatja.
A karvezetői
és tanári életpálya, majd hat évtized után lezártnak látszik, de reméljük, hogy
Szabó Miklós tudósi, szakírói tevékenysége – élete nyolcadik évtizede után is –
tartogat még számunkra új tanulságos és élvezetes eredményeket. Szívből kívánjuk,
hogy adja így a Gondviselés!
Ittzés Mihály