„MEGTISZTELTETÉS FERTŐD-ESZTERHÁZÁN ZENÉT TANÍTANI…”
Bertha
Jánossal, a
fertődi Joseph Haydn Zeneiskola igazgatójával, a Magyar Művészetoktatásért
Plakett – 2011 díjazottjával
Bokor
Gabriella
beszélget
– Amikor ön elkezdett zenét
tanulni, hogyan történt a hangszerválasztás?
–
Kisalföldi, falusi gyerekként a csornai zeneiskolában kezdtem zenét tanulni. A
szüleimmel a szeptemberi pótbeíratásra mentünk el, ahol mindenképpen klarinét
szakra akartak irányítani. Nekem viszont határozott elképzelésem volt,
kizárólag fuvolázni akartam, és végül is megvalósult az álmom. Kiváló tanárom
volt, Molnár Lászlóné, Zsuzsa néni, boldogan jártam hozzá a zeneiskolába,
otthon pedig nagy örömmel és sokat gyakoroltam. Már gyerekkoromban vonzott a
18. század muzsikája. Sokat hallgattam zenét, a rádióból kazettás magnóra
vettem fel szinte mindent, ami barokk muzsika volt. Egyszer aztán sikerült egy Frans Brüggen kazettához jutnom,
amit azóta is őrzök. Talán az ő hangszerjátéka
irányított a blockflöte, vagyis – ahogy itthon mondjuk
– a furulya irányába.
– Ki
volt az a tanár, aki nagy hatást gyakorolt önre emberileg és szakmailag?
–
Szombathelyen Békefi Antal Attila tanár úr
foglalkozott az úgynevezett régizenével. Ő furulyát
„hivatalosan” is oktatott, alapító tagja lettem az általa szervezett Szombathelyi
Régizene Együttesnek. Közben külföldi tanárok, professzorok
kurzusain vettem részt itthon és külföldön. Egy sikeres pályázatnak
köszönhetően pedig megismerkedtem Walter van Hauwe-val,
a hágai Schwelinck Konzervatórium tanárával, akitől a
legtöbbet tanultam. A holland professzor szakmailag és emberileg is példakép számomra.
Frans Brüggen így jellemezte
Waltert: „Azt hiszem, Walter van Hauwe-nél nincs alkalmasabb személy, aki könyvet írhatna a
furulyázás technikájáról anélkül, hogy túlzottan belemerülne a hangszer
történetébe. Véleményem szerint azok a legjobb játékosok, akik kifinomult
technikájukat egy mély vágytól ösztönözve alapozták meg, hogy hangszerükön
saját maguk kedvéért, és nem külső előírásokon keresztül, vagy azok
következményeként akartak tökéletesen játszani…” Hauwe
professzor bíztatására és segítségével láttam hozzá a világon mindenhol
sikerrel használt „Korszerű furulyaiskola” (Moderne Blockflötentechnik) c. iskola megjelentetéséhez. Magyarországon
ez az első, magyar nyelven is elérhető tanári módszertani kézikönyv. (Bertha János kiadványát a www.furulya.hu honlapon keresztül lehet
megrendelni – a szerk.)
– Hogyan kezdődött tanári pályája?
– A
fertődi zeneiskolában fuvolát kezdtem tanítani. Szerencsére az akkori igazgató,
Fejérvári Benedek nyitott volt a furulya iránt, de a
hangszer elismertetéséért még nagyon sokat kellett dolgozni. Akkoriban ugyanis
Magyarországon a furulya még általában az ún. „Béres-furulyát” jelentette, ami
teljességgel alkalmatlan volt a régizenei művek
tanítására, a társas muzsikálásról nem is beszélve. A barokk (angol) fogású
hangszer még ritkaságszámba ment, a furulyaoktatás egyenlő volt a nullával,
szinte nem is vették hangszerszámba. Még a nyugati végeken is nehezen változott
ez a vélemény, talán nem véletlenül nevezett minket Czidra
László „végvári vitézeknek”. Tőle is nagyon sok segítséget kaptam a munkám
során, a fülemben csengenek éjszakai telefonjai, ahol a „papaúr”-on számon kérte a Walter féle könyv kiadásának késlekedését.
Meg kellett teremteni a tárgyi feltételeket is, a külföldről szerzett
kottatáramat még ma is haszonnal tudjuk forgatni. Pályázatok útján sikerült a consort muzsikához használatos hangszercsaládot beszerezni,
és kísérőhangszernek egy kis virginált. Jelenleg a
Peter Sefl készítette kiváló csembalót használjuk. Az
utóbbi időszakban kották terén is bővült a kínálat, és a külföldi kiadványok
közül is bármelyik beszerezhető.
– Mi a legfontosabb szempont, amikor elvállal egy
növendéket?
– Vidéki zeneiskola vagyunk, és
2007 óta nagy nehézségekkel kellett megküzdenünk, mert a nem fertődi tanulók
csak úgynevezett működési költségkülönbözet révén tarthatták meg tanulói
jogviszonyukat. Sok tanulót vesztettünk el az anyagiak miatt. Az iskola léte
volt a tét. Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy a bajban Szokolay Sándor
Kossuth-díjas zeneszerző, valamint a szülők és a volt tanítványaink is
mind-mind kiálltak az iskola mellett. A kérdésre visszatérve: mindenkit
felveszek, aki alapvetően alkalmas a zenetanulásra. A legfontosabb, hogy
tekintse önfegyelmező, szeretettel végzett feladatnak a zeneiskolát. Így a
sikerélménye is meglesz, és ez a legfontosabb.
– Tehát az ön számára az is sikerélmény, ha látja,
hogy a gyerekből ugyan soha nem lesz muzsikus, ennek ellenére szorgalmasan
gyakorol és nagyon nagy örömmel zenél?
– Igen,
ez komoly sikerélmény. A könnyebb ellenállás irányába egyszerűbb elmenni, csak
ténferegni, vagy délutánonként a tévé és az internet előtt ülni, mint kötelességszerűen
gyakorolni. Presser is megénekelte, „amíg te játszottál a téren, én
billentyűket nyúztam egy zongorán…” Nem elsődleges célunk a profi muzsikusok
nevelése...
– Mi az ön pedagógiai ars poeticája?
– Ezt így sohasem fogalmaztam meg
magamnak. Örömmel, szeretettel jöjjenek órára a gyerekek, mert nagyon nagy
kincs, ha szívesen teljesítik az aznapi feladatot, akkor is, ha történetesen
épp nincs kedvük hozzá. Egyébként ez az élet minden dolgára igaz. Önfegyelem,
kötelességtudás, ügyszeretet – ezek fontos értékek. Szeretnék a zenetanulás
áldásos hatása révén a gyerekekből érzelmileg gazdag, kreatív, etikailag emelkedett
embereket nevelni.
– Az iskola életében nyilván a helyszín, a több
száz éves zenei tradícióval rendelkező Fertőd-Eszterháza is fontos szerepet
játszik, és az épület sem mindennapi…
– Igen,
a fertődi zeneiskola a település egyik legpatinásabb épületében kapott otthont,
ott, ahol egykoron Joseph Haydn lakott zenészeivel és operaénekeseivel, és
amelyet azóta is Muzsikaháznak hívnak. A falán
elhelyezett, „az örök harmóniák nemes szívű mesterének emlékére” állított
emléktábla – Bory Jenő alkotása – az egyik legszebb
Haydn-emlékmű a világban. Ebben az épületben, egyáltalán Fertőd-Eszterházán
zenét tanítani egyszerre nagy megtiszteltetés és nagy kihívás. Nem egyszerű feladat
méltónak maradni az elődökhöz. 2003-ig egyébként Fertődi Zeneiskola néven működtünk,
de akkor úgy gondoltuk, az elért eredményeink talán méltóvá tesznek minket
arra, hogy felvegyük Haydn nevét. Az országban ez az első, és mindezidáig
egyetlen iskola, amely a bécsi klasszikus szerző nevét viseli. Szerencsénkre
Fertőd város jelenlegi Önkormányzata, mint fenntartó is igyekszik jó gazdája
lenni művészeti iskolájának.
– Milyen
tehetséggondozási programja van a Muzsikaháznak?
– Az iskolánk körzeti
beiskolázású. Minden környező településen tartunk évente toborzó-hangszerbemutató
koncerteket. Elmegyünk óvodákba, iskolákba, hogy a gyerekek és a szülők
megismerhessék a nálunk oktatott hangszereket. Havonta tartunk növendékhangversenyeket,
ahol minden érdeklődőt szeretettel látunk, ZeneTörténeti helyek a történelmi Magyarországon címmel pedig minden évben
szervezünk tanulmányi kirándulást. Ezekre tanév közben készülünk, voltunk
Kodály népdalgyűjtő útján a Felvidéken, és meglátogattuk a Haydn és Liszt
emlékhelyeket. A tehetséggondozási programunk részeként a zenei pályára készülő
növendékeinknek folyamatosan biztosítunk igényes szereplési lehetőséget
eredményes felkészülésük érdekében.
– Az iskola utóbbi éveiben melyek voltak azok az
eredmények, sikerek, amelyekre ön a legbüszkébb?
– Nekem
jutott az a megtiszteltetés, hogy Fertődön emlékszobát hozzak létre a Joseph
Haydn iránti tiszteletből, emellett az is nagy öröm, hogy a Fertődi Haydn Kórus
eredményeit, a zenetanítás, zeneiskola-alapítás jelentőségét író-szerkesztőként
megjelentethettem az Esterházy Pál Alapítvány támogatásával. Nagy eredmény,
hogy a növendékeim országos és regionális versenyeken is kiválóan szerepeltek,
és az is, hogy két cd-lemezt is megjelentettünk: az egyiket Reneszánsz és
barokk kamarazene, a másikat Furulyamuzsika címmel. Komoly szakmai siker
számomra, hogy egyik növendékemet a zeneiskolai továbbképző osztályból vették
fel a zeneművészeti főiskolára – ő ma már a győri Liszt Ferenc Zeneiskola
furulyatanára – két növendékem pedig zeneművészeti középiskolában tanul,
ugyancsak furulyás pályafutásra készülve. Az iskolai hagyományok közé tartozik
most már, hogy művésztanárok részvételével évente rendezünk pedagógiai szakmai
napokat, ahol az érdeklődőknek módszertani segítséget adunk a blockflöte oktatásához. Remélem, hogy az elmúlt évek alatt
sikerült bebizonyítani, hogy a historikus és korszerű jelzők egyáltalán nem
ellentétes jelentésűek; korszerű tudást szeretnék nyújtani mindazoknak, akik a régizene iránt érdeklődnek és ehhez a blockflötét
választják.