Új utak a zeneoktatásban
A fizikai gondozás eszméjének térhódítása a zenében és az általános oktatásban
A szellemi és fizikai erő megújítása és a tanári kiégés kapcsolata a
pedagógiában
Köztudott, hogy a tanári
társadalom igen nagy százaléka küzd a kiégéssel –szakkifejezéssel élve „burnout”-szindrómával. „A Burnout (kiégés)
szindróma krónikus, emocionális megterhelések, stresszek nyomán fellépő
fizikai, emocionális, mentális kimerülés állapota, amely a reménytelenség és
inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját
személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.”
(Herbert J. Freudenberger, 1974) Érdekes, hogy a mediterrán országokban
ez a jelenség szinte ismeretlen. Ennek több összetevője is van. Egy olasz
szakcikk szerint, például összefügg a napsütéses órák számával, a tengerpart
közelségével és az életmóddal. Többek között a közelmúltban Gerstenbein Judit
saját iskolájában kutatta ezt a témát és publikálta eredményeit az
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének internetes kiadványában „Álom a stresszmentes
pedagógusról - Egy osztályfőnöki stressz-felmérés margójára” címmel. „… a kőbányai Harmat u.
88-as Általános Iskola pedagógusainak „stresszhelyzete” feltérképezésének,
megismerésének szándéka vezérelt az elmúlt tanév májusában, amikor az
osztályfőnöki munkaközösséggel együttműködve, stressz-leltárt készítettem
kollégáim körében. A vizsgálat keretében 22 osztályfőnök (10 alsós és 12
felsős) véleményét kértem ki a tanári stresszel kapcsolatban. A vizsgálat
mérőeszköze az a mellékelt kérdőív (Mi jelent stresszt a pedagógusnak? Forrás:
Kósáné Ormai Vera: A mi iskolánk, Iskolafejlesztési Alapítvány, 1998, 224-225.
old.) volt, amelyen egy ötfokozatú attitűdskála alapján kellett megítélniük a
résztvevőknek az egyes stressztényezők intenzitását.” A szerző cikkében továbbá
megjegyzi, hogy az iskolai kutatás folyamán feltárt eredmények jól tükrözik a
jelenlegi magyar átlagos körülményeket. „…az iskolánkban dolgozó 22
osztályfőnök megítélése szerint a legerősebb stressz-faktorok közé kaptak
besorolást az alábbi tényezők: az alacsony fizetés, a tanítást zavaró diák, a
konfliktus a kollégákkal, a pihenésre szánt idő rövidsége és az iskolai
ünnepély szervezése… Sokak számára erős stressz-tényező a túlterheltség, a
testi-szellemi regenerálódásra szánt idő rövidsége. Komoly feszültséget okoz a
tanulók közönye, passzivitása, valamint az a tény, hogy a diákok figyelmét
egyre nehezebb a hagyományos módszerekkel felkelteni, fenntartani.”
Cikkemben
a tanári kiégés egyik fő okozójára „testi és szellemi regenerálódásra szánt idő
rövidségére” szeretném felhívni a figyelmet.
A Gerstenbrein Judit kutatásában
is feltárt megváltozott körülmények és problémák arra kényszerítik a pedagógustársadalmat,
hogy a tanár szerepkörét átértékelje. Egyre több időt kell fordítanunk az
iskolai munkára, gondolok itt például az adminisztrációs többletterhekre és
magára az oktatási tevékenységre. Ha egy lelkiismeretes tanár minden energiáját
a munkájának szenteli, és nem iktat be életvitelébe olyan tevékenységet, amivel
meg tudja újítani erejét, könnyen előfordul, hogy belefárad munkájába, a
sikerek elmaradnak és a végső stádiumban kiégés is bekövetkezhet. A
tanári pálya nehézségeiről a téma szakértőjének számító Bagdy Emőke alábbi
megállapítását idézem: „A pedagógus szakma »személyiségfogyasztó« szolgálat.
Magányos foglalkozás, a nevelő felnőtt társak nélkül, elkülönülten végzi a
tanítás munkáját. Erős autonómiaigény, fokozott felelősségi szorongás, a
kollegiális segítségkérés elutasítása, a tanári önértékelési bizonytalanság, a
munka sikerélményének szűkössége, perfekcionista igényrendszer, idealizáló
normatívák, irreálisan magas lelki követelményrendszer jellemzi a pedagógusok
többségét.” (Új Pedagógiai Szemle 1996. / 2.)
Cikkemmel szeretnék egy
viszonylag új és még felfedezésre váró módszert bemutatni pedagógus jelölteknek
és aktív tanároknak, amellyel a fent említett cikkben bemutatott problémákat
hatásosan lehet orvosolni. A módszer alkalmazásával a kollégák még kellemesebbé
és eredményesebbé tehetik munkájukat, és nemcsak saját erőforrásaikat tudják megújítani,
hanem a rájuk bízottakét is. Ebben a munkában nyújt segítséget nemcsak
kizárólag zenetanároknak egy magyar módszer, ami dr. Kovács Géza nevéhez fűződik. Cikkem témáját a Trefort kiadó
gondozásában 2007-ben megjelent kötet adja. A Pedagógusok pedagógusoknak
elnevezésű sorozatban dr. Pásztor Zsuzsanna
szerkesztésében látott napvilágot az „Új utak a zeneoktatásban - A fizikai gondozás
eszméjének térhódítása a zenében és az általános oktatásban” című tanulmánykötet.
A könyv a szerkesztő
bevezetőjével kezdődik, amit öt különböző szerző tollából származó dolgozat
követ. A teljes életmű és ennek továbbélése és gyakorlati alkalmazása
domborodik ki a tanulmányokból.
Az
első dolgozat Siptárné Balázs Hajnalka
írása, „A fizikai gondozás eszméje a zenepedagógia irodalmában” (9-50. old). A
szerző 1716-tól keres irodalmat a témával kapcsolatban. Couperintől Eduard Ernst
és a Liszt tanítvány Lukács-Schuk Anna pedagógiai munkáján keresztül eljutunk a
20. századig, ahol már számos olyan szerzőt találunk, akik nagy jelentőséget
tulajdonítottak a zenész ember fizikai munkaképessége megőrzésének, pl.:
Piccirilli, Kovács Sándor és Gát József.
Kissné Ferenczi Edit írását olvashatjuk
a következő tanulmányban „A hagyományostól a modern zenei életformáig” címmel
(51-76. old). Kissné Ferenczi Edit empirikus kutatásokra, konkrét adatokra
támaszkodva definiálja a hagyományos és a modern zenész életforma közti
különbséget. Kérdőívek segítségével mutatja be, hogy milyen mozgásszegény életet
élnek a zenét tanuló fiatalok és tanáraik. Gazdag képi illusztrációk
segítségével bepillantást nyerünk, hogyan alkalmazza a gyakorlatban a mozgásos
pihenőket a szolfézsórákon.
Talán
a legizgalmasabb tanulmány a kötetben Erdélyi
Judit írása: „Adaptivitás a zongoratanításban a Kovács-módszer
alkalmazásával” (77-128. old). A tanulmány történelmi áttekintéssel indul, az
1777. évi Ratio Educationistól kezdve, majd a magyar zeneoktatás egész
történetén vonul végig. Írása több alfejezetre bomlik, például M. Nádasi Mária: Az adaptivitás az
oktatásban c. könyvében kifejtett nézeteit fordítja le a zeneoktatás nyelvére. A
differenciált oktatásról is olvashatunk és konkrétan a Kovács-módszer
egészségmegőrző és munkaképesség-fejlesztő hatásairól. A dolgozat kiegészül egy
munkanaplóval, amelyben konkrét eseteket ír le a szerző, végül egy kérdőíves
felméréssel a főiskolai hallgatók Kovács-módszerről alkotott véleményét és
tudását méri.
Kádas Mariann, a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola testnevelő tanárának gondolatait tartalmazza a következő
tanulmány: „A Kovács-módszer alkalmazása a szakközépiskolai testnevelésben”
(129-182. old). Azok a tanulók, akik élethivatásuknak a zene művelését
választották, speciális tréningre illetve testi korrekcióra szorulnak. A
tanárnő gondosan ismerteti, hogy az egyes osztályokban milyen módszert
alkalmaz, a különböző gyakorlatok milyen hatással vannak a fiatalok
mozgásszerveire, erőnléti állapotára, hallására, stb. Itt is fotók segítenek a
gyakorlatok pontos megismerésében. Számomra meglepő új információ volt, hogy az
egyensúlyérzékelést javító gyakorlatok milyen jó hatással vannak a hallásra.
Az
utolsó írás Milánkovics Viktoré: „A Kovács-módszer alkalmazása az
általános oktatásban” (183-220. old.) Itt olvashatjuk a zenei munkaképesség
definícióját (185. old.) „A munkaképesség azokat a fizikai, idegrendszeri
feltételeket jelenti, amelyek az ember szervezetét alkalmassá teszik hivatásbeli
és magánéleti feladatainak elvégzésére. A jó munkaképesség alapja az egészséges
szervezet kiegyensúlyozott működése, idegi és hormonális szabályozásának
kedvező rendje. A jó munkaképesség nem jelent hipertrófiát, hiperfunkciót, és
semmilyen rendkívüli fizikai produktivitást, sem különleges tulajdonságokat. A
kedvező munkaképesség állapota lényegében a sejtek, szövetek, szervek normál
üzemmenete. Ez a normál működési tartomány az optimális teljesítmények
feltétele.” (Kovács–Pásztor, 2003a. 6. o., Dr. Pásztor Zsuzsanna: Új utak a
zeneoktatásban, Trefort Kiadó Bp. 2007. 185. old.) Hogy jobban átlássuk a
módszer lényegét és hatásait, két fontos gondolatot emelek még ki. A bemutatott
könyv 195. oldalán a következőket olvashatjuk: „A Kovács-módszer több pontban
alapvetően eltér a legtöbb edző vagy egészségmegőrző programtól. Nem lényegi
eleme a mozgásban mutatott teljesítmény. Nem késztet önmagunk felülmúlására, legyőzésére.
Nem akar megfelelni objektív vagy szubjektív elvárásoknak, mércéknek. Ehelyett az
egyéni személyiség-optimum elérését helyezi előtérbe. A Kovács-módszer nem késztet
versenyzésre. A foglalkozásokon értelmetlen az osztályzás és a rangsorolás. A
mozgás sejtszintű hatásait nem befolyásolják a végrehajtás egyéni különbségei,
ezért nincsenek teljesítménybeli vagy minőségi etalonok.” Ehhez kapcsolódik még
a 194. oldalon: „A mozgás elsősorban az izomzatra hat, mivel a mozgás aktív
szerve az izom. A mozgás hatása azonban nem korlátozódik csupán az izomzatra,
hanem ezen keresztül az egész szervezet működését befolyásolja. A helyesen
végzett mozgás erősíti az ízületeket, a csontozatot, javítja a testtartást,
erősíti a szívet, fejleszti a légzést, rendben tartja a belső szervek
működését, rendezi a mozgáskoordinációt, kihat a megjelenésre és a magatartásra,
normalizálja az ideg és hormonműködést, és mindezek által kedvezően
befolyásolja a pszichés állapotot.”
Milyen
erőforrásokat tudunk még mozgósítani? Most következzék néhány hasznos ötlet
tanár kollégáim számára, amit a kötet szellemével párhuzamba lehet állítani. Az
embert holisztikusan kell szemlélnünk. Kezdjük táplálkozási szokásaink felülvizsgálatával. Figyeljünk arra, hogy
az elfogyasztott étel tápanyagban, vitaminban, és ásványi anyagokban gazdag
legyen. Olyan változatos étrendet állítsunk össze, ami könnyen emészthető. A
méregtelenített szervezet, a kitisztított bélrendszer, a mozgékony belső
szervek segítségével a felszívódás és az anyagcsere folyamatok optimalizálódnak.
Ennek következtében az általános közérzetünk is javul. A mozgás a másik sarokköve megújuló energiáinknak. A leghatásosabb,
ha szabadlevegőn mozgunk, már a napi séta is komoly egészségmegtartó tréning
lehet. Azon kívül, hogy a mozgás a
keringést és a sejten belüli anyagcserét felgyorsítja, a boldogság érzetet
előidéző hormonok is termelődésnek indulnak, ezentúl a természet látványa is
lélekemelően tud hatni. Ha a fizikai és szellemi terhelés kiegyenlíti egymást,
az alvászavaraink is megszűnhetnek. Testünk, lelkünk hihetetlen gyorsasággal
meghálálja a törődést és az odafigyelést. Azokra a pedagógusokra mindannyian
irigykedve nézünk, akik lendületesen élnek, tanítanak, sikeresek s a gyerekek
rajonganak értük. Vizsgáljuk meg először önmagunkat, majd elemezzük, tanár
kollégáinkat, ők mit csinálnak másképp, mi a titkuk, és apró lépésekkel
próbáljunk mi is változtatni szokásainkon, téves elméleteinken. A Kovácsmódszer
alkalmazásával nemcsak a tanulók órai fizikai-szellemi közérzetét tudjuk
javítani, hanem a tanári kiégés tüneteit is hatásosan tudjuk orvosolni.
Réz Lóránt
orgonaművész–tanár,
az ELTE PPK doktorandus
hallgatója,
az Eszterházy Károly Főiskola
Ének-zene tanszékének adjunktusa