I. Hárfás Tábor - Nyári hárfás
iskola
Az
elmúlt húsz évben hatalmas változások történtek a hárfatanítás területén Magyarországon.
A történelmi–gazdasági–kulturális változások következtében olyan lehetőségek
nyíltak meg a hárfás diákok, a gyakorló hárfa tanárok vagy az épp akkoriban
hárfa tanárnak készülők életében, amit elképzelni sem tudtunk, hiszen nem is
ismertünk. Saját élményem, hogy nekem, aki a nyolcvanas évek közepén kezdtem
hárfázni, mekkora meglepetés volt, hogy az általam ismert egyetlen –
természetesen szovjet – hárfa modellen kívül létezik és nemsokára fizikailag és
anyagilag is elérhető lesz számunkra több tucat különböző típusú és méretű
hangszer. Hogy húsz éven belül nemhogy megduplázódik, hanem megsokszorozódik a
hárfatanszakok és a hangszeren tanulók száma. ( A '80-as években az egész
országban összesen 4-5 helyen lehetett csak alapfokon hárfát tanulni; most,
2011-ben kb. 15 alapfokú hárfatanszak működik!)
Ez a megnövekedett létszám és a
megváltozott viszonyok szükségszerűen átformálták és folyamatosan formálják a
magyar hárfásvilágot: a diákok és persze az őket
tanítók szakmai igényi erőteljesebbek, hiszen az interneten keresztül naponta
követhetik, hogy más országok közösségei hol tartanak, milyen programokat
csinálnak, milyen lehetőségeik vannak. A régebben tanítók lelkesen igyekeznek
megvalósítani saját, talán már évtizedek óta dédelgetett szakmai álmaikat,
illetve próbálják vonzóvá tenni a pályát az újabb generációknak is. Az elmúlt
évek sok-sok kezdeményezéséből néhány példa:
- háromévente
Országos Zeneiskolai és Szakközépiskolai Hárfaverseny (Kiss Tünde) és Szegedi
Nemzetközi Hárfaverseny (Natasa Gorbunova)
- immár
éve 13 éve létezik a Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál: koncertek és kurzusok
élvonalbeli hárfásokkal (Vigh Andrea)
- félévente
központi B-tagozatos vizsga (Kiss Tünde)
- szakmai
napok, kurzusok, találkozók (Pl. Batta Judit, Devescovi
Erzsébet, N. Gorbunova, Gulyás Csilla, Nagy Katalin, H.
Szederkényi Márta, Vigh A.)
Mielőtt bármely zenetanár kolléga
elkezdene sóvárogni, hogy milyen jó nekünk, milyen összetartó közösségünk van,
gyorsan elmondom, hogy természetesen tudjuk, hogy a többi hangszerhez képest
még mindig annyira kevesen vagyunk, hogy az információáramlás jóval egyszerűbb,
és valóban, “így könnyű összetartani”.
A Hárfás tábor ötlete nem azért volt
izgalmas számomra, mert ilyet még soha-sehol-senki
nem talált volna ki: más hangszereseknél itthon is egyre elterjedtebbek a nyári
zenei kurzusok. A hárfások közül valószínűleg azért nem rugaszkodott még neki
senki, mert a hárfa elég érzékeny, drága, nehezen mozgatható hangszer. Különösen
nagy gond, ha több kell belőle. Nekünk pedig elég sok kellett, mert nem egy
szűk létszámú, elit diákoknak szóló kurzust képzeltem el, hanem egy olyan széleskörű,
kezdőknek és zeneakadémistáknak egyaránt érdekes és hasznos programot, amire
szűrés nélkül, bárki jelentkezhetett.
Hatalmas örömömre az összes általam
megkeresett tanár (Batta Judit, Kiss Tünde, Liebe
Nóra, Nagy Katalin, Peták Ágnes, Vigh Andrea) első szóra vállalta a nem könnyű
feladatot és ugyanezt a szeretetteljes segítőkészséget tapasztaltam mindenki
részéről: a befogadó iskola (Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola) vagy a hárfákat
biztosító francia cég (Camac Harps)
egyaránt azonnal bólintott és csak az volt a kérdésük: mire van szükségem és
mikor?
Az alapkoncepcióm az volt, hogy június
utolsó hetében, hétfőtől péntekig, reggel 9 – 17 óráig olyan hárfás programokat
kapjanak a diákok, amire évközben nincs lehetőségük, ami tanulságos, de
élvezetes is egyben: maximalista elképzeléseimnek egy napközis táborba oltott
zenei kurzus felelt volna meg leginkább.
A valóság talaján maradva végül a
következőképpen alakultak a programok: délelőttönként nyilvános hárfakurzus
zajlott: minden jelentkező feliratkozhatott három általa választott tanárhoz,
akitől a hét folyamán egy-egy harminc perces hárfaórát kapott. Délben a
hárfával kapcsolatos játékos vagy épp tudományos jellegű programjaink voltak:
hárfás vetélkedő (két konzis diák, Nizalowski Dorottya és Fanni vezetésével), pszichológiai
előadás a szorongásról (Rochlitz Réka), elektromos
hárfa bemutató (Gulyás Cs.) A nap zárásaként délután
mindenki kedvence, a Hárfaegyüttesek próbája
következett. (Koruk és tudásszintjük szerint kettéosztottuk a gyerekeket, fantáziadúsan
“Kicsik” és “Nagyok” együttesére keresztelve őket. Vezetők: Liebe
N., Gulyás Cs.) Péntek délután egy zárókoncerten mutattuk be a héten megszerzett tudásunkat a
szülőknek és tanároknak.
A jóleső fáradtságon túl tanulságos
tapasztalatokkal gazdagodtam – remélem nem csak én, hanem a gyerekek is.
Egyrészt beigazolódott, amire titokban számítottam: hogy ha alaposan elő van
készítve minden papírmunka, táblázat, lista, plakát, információs tábla, akkor
a legfontosabb pillanatokban nem kell kapkodnom – minden megy magától. Beigazolódott
az az érzésem is, hogy a diákokban, szülőkben és tanárokban
igenis van igény ezekre az újfajta programokra: első alkalommal 40 jelentkezőnk
volt!
De a legfontosabb és igazából nem várt
tapasztalatom, hogy az ügybe vetett lelkesedésem és a hitem ennyire viszonzásra
talált mindenkiben: a résztvevők és szüleik öröme és köszönete, támogatóink és
főleg a tanárok rugalmassága és önzetlensége több mint inspiráló, megható volt.
Ezúton is nagyon köszönöm Mindannyiótoknak ezt az élményt és bízom benne, hogy jövő
nyáron újra találkozunk!
Gulyás Csilla
Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola és a Dohnányi Ernő
Zeneművészeti Szakközépiskola tanára; ZETA hárfa tagozat vezetője, hárfaművész