Régi igazság, hogy a tehetség önmagában – semmi.
Legalábbis, kevés az érvényesüléshez. Megannyi (s félő: mind több), egymástól független
tényező kedvező hatása szükséges, hogy alkalmilag, jó esetben több alkalommal,
ideális esetben pedig rendszeresen olyan helyzetbe kerüljön a tehetség, ahol
képes felhívni magára a figyelmet. Mert valljuk meg: ez is olyan vásár, ami
„kettőn múlik”. Értő-empatikus hallgatóság (zsűritagok) nélkül nem tudja
betölteni rendeltetését.
Van
például a verseny-lehetőség, ami időről-időre felveti a „mérhetőség”
létjogosultságát a zenében. Azt viszont badarság lenne tagadni, hogy a
verseny-alkalom résztvevőnek, hallgatónak felbecsülhetetlen tanulsággal jár –
az előbbi számára önismereti lehetőség, az utóbbi pedig az alkalmi
tapasztalatok birtokában olyan megállapításokkal (s főképp: kérdésfeltevésekkel)
gazdagíthatja önmagát, amelyeket későbbi szakmai életében bőségesen
kamatoztathat!
A
versenyek a helyezésekkel minősítenek (az idő aztán majd eldönti, hosszú távon
is érvényesek az értékelések), amellett díjakkal az érvényesülés további
alkalmakat kínálnak. A koncert-meghívások nem csupán önmagukban értékesek,
hanem más közegben újabb felfedezési lehetőségként is. Kordokumentumként és
előadóművészet-történeti adalékként felbecsülhetetlen értékűek a fiatal,
pályakezdő művészekkel készített hangfelvételek – többségük különdíj
eredményeképp jön létre. Vannak olyan kiadványok is (igaz, ritkán, kevés),
amelyek kivételes tehetség produkcióját hagyományozzák az utókorra.
Ez utóbbi
típus szép példája a „Tündértánc” című korong, amely a gordonkairodalom
gyöngyszemeit tartalmazza. A több mint „rendkívül tehetség” Szabó Ildikó
(*1993) játszik rajta, Lénárt Ágota zongorakíséretével. 15 évesen a
zeneakadémista már komoly szakmai sikerlistával rendelkezett – s birtokosa volt
akkor már a Duna Televízió Magyar Csillagok-díjának is. Szabó Ildikót időközben
többször hallottam hangversenyen játszani, remekül – azonban nevének
„megtanulása” szempontjából minden bizonnyal sokat jelent a felvétel.
Más –
immár kereskedelmi – kérdés a „tálalás”. A felvételek között céltalanul tallózó
potenciális vásárló figyelmét nem biztos, hogy megragadja az egyébként
idilli-szép borító, aligha lehetne kárhoztatni azért, mert nem csillan fel a
szeme az előadó neve olvasásakor. Tehát, nagy valószínűséggel csupán a korong
meghallgatása során/után ismeri fel új szerzeménye értékét a gyanútlan vásárló.
Attól kezdve biztosra vehető, hogy egy életre megtanulja Szabó Ildikó nevét –
vagy ami még lényegesebb: teljesítménye ismeretében keresni fogja a
művészetével való találkozás újabb lehetőségeit. A műsor egyébként afféle
potpourri; remekül megfelel annak a célnak, hogy Szabó Ildikó sokoldalú
felkészültségét bemutassa, többségében valóban gyöngyszemnek minősíthető
darabokat tartalmaz. Kezdődik a megannyi
átirat által mindig tovább népszerűsített Rimszkij-Korszakov miniatűrrel, A
dongóval, hamarosan hallhatjuk Saint-Saëns megunhatatlan Hattyúját – s ha
valaki a műsor előzetes áttekintése nélkül hallgatja a programot, ugyancsak
felkaphatja a fejét: Bartók Első rapszódiája, majd Kodály fiatalkori
szalondarabja, a Romance lyrique következik. A két Popper-darab közül a címadó
Tündértánc előadása meggyőzőbb.
(Hungaroton
Classic - HCD 32592)
„My Favourite Pieces” – ezzel a címmel jelent meg a
Junior Prima díjas
Ilyen
játékot hallva, repes az ember szíve, hogy az előadó egyszemélyben tanár is: akinek
semmi sem „mindegy” az előadás során, minden bizonnyal igényességre szoktatja
diákjait, eleget téve a „kiművelt kéz – kiművelt szív – kiművelt értelem”
komplex kritériumának.
(Laureate
Series . Guitar – NAXOS 8.572630)
Aki akár csak egyszer is hallotta énekelni, azonnal
megtanulta
Ezen a
felvételen imponáló, ahogyan zenekarkísérettel (Musikkollegium Winterthur, a
teheráni Alexander Rahbari vezényletével), egy, két vagy három hangszer
kamarapartnereként a Sosztakovics-dalokban (Aleksandra Sasha Kozlov – zongora,
Philippe Villafranca – hegedű, Danila Ivanov – gordonka) egyaránt értékes
produkcióra képes. A magyar népdalfeldolgozások élményében része van Aleksandra
Sasha Kozlov már-már anyanyelvi érzékenységű kíséretének is, amely kiváltképp a
parlando-rubato részletekben, s az agogikus helyeknél kamatozik.
(Ysaye
Records/Nascor)
Fittler Katalin