Klarinét és szaxofon – tanárnak, diáknak
A HUNGAROTON
CLASSIC újdonságairól
Két fiatal zeneszerző műveiből talál válogatást a
hallgató Kettős portré c. lemezen
(HCD 32577) Vajda Gergely és Horváth Balázs kompozíciói a klarinétot
és szaxofont állítják a középpontba, egy másikon, a Clarinetto diabolico elnevezésű kiadványon (HCD 32658) pedig nyolc
magyar szerző darabja hallható.
Vajda Gergely Duevoe című
műve Eötvös Péter 60. születésnapjára készült, a népzenei intonáció hol egészen
nyilvánvaló, hol csak rejtve szerepel. A népi hangszerek közül a tárogató
hangját a szaxofon és a fafúvósok, a furulyát a fuvola és a szintetizátor, a
prímás szerepét a vonóskar veszi át, ez utóbbi rendkívül érdekesen szól. A
zenei anyag sokrétű megvilágítása mellett a hangulatok leképezése is egyedi: a
csillogás mellett a zaklatottság, vagy egy falusi banda menetzenéje (mintha
karikírozva lenne), ahol a dűvőritmust a dob helyettesíti. A mű hihetetlenül
érdekesen zárul. Hallgatva a Duevoe-t,
óhatatlanul eszünkbe jut a könnyűzenét a népzenével ötvöző vonulat terminus
technicusa, a világzene, mely Vajda
Gergely művében új értelmet nyer. A zeneszerző Három pantomim-ja fuvolára és klarinétra íródott, az első tételben
a mozgó anyag gyakran hirtelen megdermed, valóban pantomimnak, eltúlzott,
felnagyított mozgásnak érzékeljük némi szinesztéziával a zenét, a bohócok
mozgását. A középső tételben izgalmasan alakul a hyper-sléndro nevű hangsor (az
oktávot öt egyforma részre osztó skála Vajda által továbbfejlesztett
változata). A harmadik karakterdarab fantasztikus, mozgalmas, szinte
lejátszhatatlan, de nem a virtuozitás a lényeg, hanem az iszonyatos vágta.
Vajda Forgó c. darabja zárja a
lemezt, a cím nem véletlen: az előadók játék közben egymásnak háttal állva
körben lépkednek, olvashatjuk az ismertetőfüzetben. A szaxofonkvartettre írt
darab dzsesszes elemei mellett érdekes a korálharmonizáció-szerű rész, a
különleges hangzások lenyűgözőek.
Horváth Balázs mindkét, a BMC által szervezett zeneszerzőversenyen
is díjazott lett, a lemezen a nagyobb lélegzetű műveiből kettő szerepel. La corsa Grande dei Clarinetti c. darabja
diplomamunkának készült, érdekessége az, hogy a klarinétosok a teremben
szétszórva helyezkednek el. A szerző könnyed zenének nevezi a háromtételes
darabot, sokszor játékos, máskor meseszerűen félelmetes, ahogy az első díjas Fausték az elvarázsolt kertben c. műve
is. A második tétel szét- és összetartó dallammegoldásai nagyon érdekesek, a
klarinétok itt inkább csak színeznek. A záró tétel váltakozó gondolatvilága
érdekes, vissza- visszatérnek a korábbi részek anyagai, mégis homogénnek
érezzük a tételt, melyben a csak klarinétos – talán kadenciaszerű – rész
fantasztikus, érdemes meghallgatni. A cím lóversenyre utal, áttételesen a
klarinétok versenye, olvasható a kísérőfüzetben. A szaxofonkvartettre írt
kéttételes Alterego struktúrája
nagyon érdekes, egy téma kétféle megközelítését ízlelgethetjük.
A Clarinetto diabolico c. lemezen
elsőként Hidas Frigyes Klarinétkvartettje szól, filmzene
jellegű részletekkel tarkított a darab, az első tétel alátámasztó szólamai
mintha fuvolákként szólnának. A Grave tempójelzésű tételben érdemes a
hangszínekre – különösen a basszusklarinét bársonyos puhaságára – figyelni,
valamint a tétel felépítésére. A mű nagyon kellemes a fülnek, ahogy Kovács Zoltán Álomtáncok No. 3. c.
darabja is. Élvezetes, meseszerű darabot hallunk, a táncos-ritmikus megoldások
mellett itt is a klarinétcsalád hangszíneiben merülhetünk el – ugyanaz a
motívum basszusklarinéton is –, a kifejezésmód ezernyi színét hallhatjuk.
Madarász Iván a mai fiatalok zenei ízléséhez közelálló RE-petíció-ja 29 rövid, együtemes
motívumból épül fel, különböző hangszer-összeállításokban szólaltatható meg, a
felvételen a klarinétok mellett oboa, marimba és vibrafon hallható. Izgalmas az
anyag sűrűsödése, új motívumok megjelenésével, ez kelti a feszültséget, és az
egyre magasabbra törő hangok, majd a hirtelen egyre kevesebb szólam jelzi a mű
közeledő zárását.
Fekete Gyula Klarinétkvartettje kellemes dallamaival, rövid karaktertételeivel
mutatja be a hangszerek együtt- és széphangzásának lehetőségeit. A mozgalmas
záró tétel dinamikai váltásaira, a zeneszerzői ötletességre érdemes rámutatni. Brünauer Tibor Scherzo diabolico c. műve
sem a kortárs zenei hangzásokkal él, a XX. század harmónia- és dallamvilágát
próbálja közérthető formában feldolgozni, ez teljes mértékben meg is valósult.
Sok-sok karakter, zenei ötlet szerepel a scherzóban, a sicilianóritmustól
kezdve a virtuóz passzázsokig. Gyulai
Gaál János Négy romantikus játék-a hol dzsesszes, hol érzelmes-érzelgős,
hol barokkosan pasztorális jellegű, helyenként kikacsint a könnyedebb műfajok
felé.
Takács Jenő Öt darab három klarinétra c. darabja a népzenei intonációt hívja segítségül, az
első, All’Ungherese című a magyar népzenében gyakori lassú-gyors párosítású, a
Caprice Viennoise az osztrák ländlert ígéri. Mindkét tétel fantasztikus
harmóniákkal van tele, és nem kérdőjelezzük meg a klarinétok létét. A Dialógus
két klarinétja közül az egyik a tárogatót jelzi, egyszerűsége miatt szép ez a
zene. A Melanéziai hármashangzat-zene zsongása-bongása után a Duda tétel is
egyéni, egyedi, a zárás különösen izgalmas. Valóban eredeti a mű, a népzenei
hatások műzenébe való olvadását jól megfigyelhetjük, sőt összevethetjük a
páratlan tételeket más szerzők hasonló tételeivel.
Dubrovay László Klarinétkvartettje a basszusklarinéton kívül Esz-klarinétot is
megszólaltat. A lemezen ez az egyetlen olyan kompozíció, mely nemcsak a
hagyományos megszólaltatási lehetőséggel él: szerepet kap a klapni, a csak zajt
keltő légbefúvások, glisszandók, a hangszerek magas-mély hangjainak kiaknázása.
A négytételes darab igen jól felépített, egyedi, különösen a Scherzo, de a Dal
líraisága is megkapó, a tizenhatodos kíséretfolyondárral, a Polka kicsit vásári
kromatikus dallamával hengerli le a hallgatót. Ezt a tételt mindenképpen meg
kell hallgatni, a zenei humorra is rácsodálkoztathatjuk a diákokat, biztosan
élvezni fogják, és a hangszerhez, a kortárs komolyzenéhez is közelebb kerülnek.
Lehotka Ildikó