MAGYAR
NÓTÁK VESZPRÉM VÁRMEGYÉBŐL
Horváth
Anikó „VERBUNKOS” című lemezéről
Miközben a 18. századi Magyarország Bécs
közvetítésével állandó és termékeny kapcsolatban állt Európa zenei
vérkeringésével, a magyar társadalom műveltebb köreiben egyre elevenebben
fogalmazódott meg egy „igazi” magyar zenei stílus megteremtésének igénye. Az a
műfaj, amely fokozatosan a nemzeti ébredés szimbólumává, majd később a
reformkor szinte egyeduralkodó divatirányzatává vált, a verbunkos.
A
keleties, balkánias, cigányos elemeket ötvöző, de jellegzetesen magyarrá lett
zenei stílus az 1790-es évekre már emblematikus művészalakjait is kitermelte. A
három nagyszerű hegedűvirtuóz és zeneszerző: Bihari János, Lavotta János és Csermák
Antal feltűnése egész Magyarország, sőt a művelt Európa zeneéletét is
megmozgatta. Ekkortájt jelentek meg az első nyomtatott, verbunkos-dallamokat,
illetve azok zongorára való átdolgozásait tartalmazó kották is.
A századfordulót
követően azután egyre szaporodtak az ilyen jellegű kiadványok, ami egyértelmű
jele nemcsak a műkedvelők részéről megnyilvánuló intenzív érdeklődésnek, de a
(főként vidéki) zenei központokban működő számtalan jól képzett zenész
tevékenységének is. Ennek a folyamatnak mintegy betetőzéseként jelent meg 1823
és 1832 között 15 füzetben (korabeli szóhasználattal: „fogás”-ban) a szintén
kiváló hegedűművész (mellesleg a veszprémi székesegyház karnagya), Ruzitska Ignác felbecsülhetetlen értékű
gyűjteménye: „Magyar Nóták Veszprém Vármegyéből” címmel. Máig ez a legátfogóbb
ilyen jellegű körkép, amely az akkor
népszerű és a legkülönbözőbb szerzőktől származó verbunkos dallamok közül
136-nak a zongoraletétjét adja közre. A már említett „virtuóz triász”, valamint
számos más szerző (köztük Rózsavölgyi
Márk, illetve maga Ruzitska) nótáin kívül jó néhány olyan közismert dallam
is napvilágot látott benne, amelynek már akkor is bizonytalan volt az eredete.
(Egyik-másik híres darab szerzőségéért pedig többen is harcba szálltak...)
Körülbelül
a „Magyar Nóták...” megjelenésének idején és nem kis részben annak közvetítésével
kezdte átlépni a verbunkos a magasabb rendű műzene küszöbét. Sorra jelentek meg
a kimondottan igényesen megkomponált, de mára már jórészt feledésbe merült
verbunkos eredetű zongoraművek. Ezekből merített később rapszódiáiban Liszt is,
aki egyébként a kötet számos darabját feldolgozta. Bihari és Lavotta egy-egy dallama
még Sarasate: Cigánymelódiák c. művében is fölbukkan.
Bár a
gyűjtemény folyamatosan hivatkozási alap volt a magyar zenetörténet kutatói
számára, a történelem viharainak következtében a 20. század második felére mindössze
egyetlen teljes példány maradt épen a „Magyar Nóták...”-ból, amelyet a Magyar
Tudományos Akadémia könyvtára őrzött. Rakos
Miklós volt az, aki alapos zenetörténeti kutatások után 1994-ben a teljes
anyag reprint kiadásának megjelentetésére vállalkozott. Ebből válogatta ki
Horváth Anikó azt a 30 darabot, amelyről CD-felvételt készített.
Ami
mindenekelőtt feltűnik a hallgató számára, az a dallamvilág hihetetlen változatossága,
amely az elmaradhatatlan kötelező stílusjegyek ellenére is rendkívül színessé
teszi az anyagot. E tekintetben egyes darabok semmivel sem maradnak el a Schubert-keringők,
vagy a korai Chopin-polonézek melodikus gazdagságától. (Nem csoda, hiszen ezek
a „nóták” valóban a kor legkiválóbb magyar muzsikusaitól származnak.) Igazi
tartalmas, színvonalas szórakoztató zene ez, ráadásul nem is igényel kivételes
technikai tudást, hiszen az akkori műkedvelők is rendszeresen játszották az
ilyen és ehhez hasonló feldolgozásokat. Bár a kíséretek egyhangúságán olykor
érződik, hogy ezeket a zongoraletéteket egy hegedűművész készítette, mégis
érdemes lenne ezeket a darabokat a mai zenetanulók kezébe adni. Némi
gyakorlatot igényel ugyan a korabeli kőnyomatos kottakép olvasása, de a kisebb
nehézségekért bőven kárpótol ötletgazdagságával Bihari „Rekviem fia halálára”
című darabja, „Hatvágás verbunk”-ja, „Primatialis lassú magyar”-ja, Ruzitska
„Butsuzó lassú magyar”-ja, éppúgy, mint a „friss magyar” táncok üdítően játékos
karakterei.
A
felvételen hallható 1830 körül készült és nemrégiben felújított zongora hangja
éppúgy hozzájárul egy reformkori nemesi házimuzsikálás hamisítatlan
illúziójához, mint Horváth Anikó biztos stílusismeretről tanúskodó zongorázása,
kifinomult ízléssel adagolt díszítőelemei, rubato játéka és mindenekelőtt
kiváló hangulatteremtő képessége. Remélhetőleg sokan kapnak majd kedvet, hogy
ezeken a darabokon keresztül bepillantást nyerjenek egy elfelejtett korszak
zenei világába.
Kecskés Balázs