Watzatka Ágnes: Budapesti séták Liszt Ferenccel
A Helikon Kiadó és a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem közös gondozásában (2011)
„Hírhedett zenésze a
világnak”
Vörösmarty Mihály: Liszt Ferenchez
„Mit csinált Liszt Pesten és Budán?” – így a
kérdés a kiadvány előszavában, és a rövid, tömör válasz is ugyanott:
„Mindenekelőtt zongorázott, vezényelt, zongorakurzust tartott, komponált,
hangversenyekre és estélyekre járt.”
„Mindössze” ennyi és még sok minden más is a némi túlzással
enciklopédikusnak is nevezhető szép kiállítású, jól kézbe illeszkedő könyvecskében:
városrészek stilizált térképeivel több mint száz, sétára
invitáló, Liszttel kapcsolatos emlék a város különböző pontjain, leginkább a
pesti oldalon, s képzeletünkben a levéltárak és múzeumok gyűjteményeiből
közreadott fotók és archív felvételek nevezetességeit élet járja át. A
barokktól a klasszicizmuson, a romantikán, a historizáló
neoreneszánszon, a szecesszión át az eklektikáig a különféle stílusokat
megjelenítő épületekhez köthetően felidéződnek a századot meghatározó nagy magyar
egyéniségek: zenészek, írók, költők, egyházi méltóságok, főúri mecénások, politikusok,
és az apró részletekből összeáll egy XIX. századi „montázs”. A tájékozódást kitűnően
segítő rendszeres áttekintés, a név- és tárgymutató, valamint a közölt
Liszt-művek jegyzéke jelzi, hogy a körültekintő és szakértő gyűjtőmunka
eredményeként bővében vagyunk kortörténeti, építészeti, zene- és művészettörténeti
adatoknak, de ezeket a szerző arányosan kezeli, és „hangok nagy tanárja”, a
„mindig hű rokon” mindvégig legfőbb útitársunk marad, aki már nem is csak
vendége, hanem honosodó polgára a korabeli magyar fővárosnak.
Közel két évszázad folyamán a város nagyot változott. A modern kor
kívánalmainak megfelelően megadott GPS-kódok által is behatárolható helyeken nem
mindig egyszerű a Liszttel kapcsolatos nyomokra lelni, olykor képzelőerő is
szükségeltetik; bizonyos épületeknek már csak hűlt helye, vagy egészen más
építmény található. Mert például amikor az 1848/49-es forradalom és nemzeti szabadságharc
hős honvédei a pesti Duna-sori teraszról
átpukkantanak a vár irányába, válaszul osztrák tábornok a túloldalról az egész
Duna-sort szétlöveti.
A sétára serkentő útikalauz egyben élvezetes utazás is a nemzeti romantika
világában, de kiegészítő olvasmányul Vörösmarty Mihályt kell ahhoz elővenni és
átélni, hogy a mai kor embere számára megközelíthetővé, érthetővé váljék az a romantikus
hevület, mely a hazáért tenni vágyó, és egymásért is lelkesedni tudó reformkori
embert olyannyira jellemezte. S akkor, a tisztelet és nagyrabecsülés jeléül Franz
Schober szövegére kantáta születik: „Köszöntünk közöttünk, hű Liszt Ferenc!
Büszke rád hazánk!” - s e mű bemutatásával ünneplik a hangászok (Pest-Budai
Hangászegylet) a körükben megjelent és meghatódott zenei géniuszt.
„Van-e hangod e beteg hazának / A velőket rázó
húrokon? / Van-e hangod, szív háborgatója, / Van-e hangod, bánat altatója?” -
fogalmazódik meg a költői kérdés; és számunkra a „válasz”: a teljes liszti
életmű immár századfordulókon átívelő hangzó üzenete. 1936-ban - a Liszt Ferenc
Emlékévben - a Körönd lakóját, Kodály Zoltánt is ihleti a romantikus zeneköltő
alakja és az őt idéző Vörösmarty-óda, s születik meg a szombathelyi Országos
Dalosverseny ünnepi kórusműve, az átütőerejű befejező résszel:
„Állj közénk és mondjuk: hála égnek! / Még van lelke Árpád nemzetének.”
Mészáros Gábor
ének-zene tanár