Hamburger
Klára: Liszt Ferenc zenéje
A Liszt bicentenáriumi év első jelentős
könyvbemutatója 2011. január 25-én volt a Régi Zeneakadémia Liszt Ferenc
Kamaratermében.
Dr. Domokos
Zsuzsanna a
Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont igazgatója köszöntötte a
megjelenteket és bemutatta a könyvbemutató résztvevőit. A külső megjelenésében
elegáns szép kiadású könyv a Balassi Kiadó gondozásában jelent meg. A kiadó
igazgatója Soóky Andrea, bevezetőjében a tartalmi
munkálatok során megvalósult jó szerzői együttműködést méltatta. Hamburger Klára az MTA doktora,
zenetörténész beszélgető partnere Dr.
Batta András a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora volt.
A zenei hangulatot Lajkó István zongoraművész, Liszt Ferenc: 123. Petrarca szonett
művének átélt előadásával alapozta meg.
A könyv szerzője Dr.
Hamburger Klára, Liszt életművének elhivatott kutatója – ismertek korábbi
Liszt publikációi, és a Liszt Ferenc Társaság főtitkári tisztében hosszú éveken
át kifejtett aktív tevékenysége. – A kedves közvetlen stílusban folytatott
beszélgetés során a szerző szólt az előző Liszt
kalauz című könyvéről, megemlítette, hogy munkája során hatással voltak
egykori tanárai, mint a könyv ajánlása is Dr.
Gárdonyi Zoltán emlékének szól, és köszönetét fejezte ki mindazoknak
akik e munkában segítségére voltak. Az elhangzott szavakat, most a
legautentikusabb formában idézzük, amint az megjelenik a könyv első, MENTSÉG
című fejezetében írott szövegével, mely az 1985-ös keltezésű könyv előszavát
idézi.
„Ez a kötet a Liszt-év – a zeneszerző születése 175.
és halálának 100. évfordulója –alkalmából készült tisztelgés a magyar és az
egyetemes zenetörténet kiemelkedő mestere emlékének. A Zeneműkiadó Kalauz sorozata keretében, egyenként,
értékelő elemzésekben mutatja be műveit. Úgy, hogy egyszersmind életrajzi
hátterükre, ha lehet – kivált magyarországi – fogadtatásukra is utal.
Elsősorban a nagyközönséghez szól. Mindazoknak szeretne tájékoztatást adni,
akiket a magyar kultúra történetének ez a nagy személyisége alkotásai tükrében
is érdekel, akik a rádió, a televízió, a hanglemez közvetítésével, vagy élő
zeneként, hangversenyen találkoznak művészetével. De talán nyújthat fogódzót a
zenét tanítóknak és tanulóknak is.” – A mentség egyik oka, a kottapéldák
hiánya, másrészt: „…hogy ennek a hallatlanul gazdag,
mintegy hétszáz művet magában foglaló oevre-nek
természetszerűleg csak töredékéről eshet itt szó.”
A Liszt kalauz megjelenése óta mintegy negyed
évszázad telt el, természetesen azóta sokat haladt a
Liszt-kutatás Magyarországon és mind több európai országban. Hamburger Klára is
fáradhatatlanul folytatta elkötelezett munkásságát, mint arról az ELŐSZÓ című
fejezetben ír:
„Magától értetődik, hogy Liszt Ferenc
személyiségével és zenéjével foglalkozva (több leveleskötetnek,
tanulmánynak magam vagyok szerzője) a saját véleményem is változott az elmúlt
évtizedekben. Mindenképpen időszerűvé vált tehát, hogy a bicentenáriumra
felfrissítsem, kiegészítsem az egykori szöveget a mások és a magam kutatásainak
eredményeivel. Az ott ismertetett művek sorát sikerült kibővítenem: egy
német-francia dalcsokor (Goethe- és Heine-, Victor Hugo-dalok különféle
változatai, egy Musset-dal) bemutatásával. Annak pedig mindenképp hasznát látja
az olvasó, hogy ezúttal számos kottapéldával illusztrálhattam mondandómat.”
Az Olvasó, ha kezébe veszi
a könyvet a TARTALOM pontos eligazítást nyújt Liszt műveinek jegyzékéről öt
nagy fejezetben bemutatva az ismertetett műveket. VALLÁSOS ÉS
EGYHÁZI MŰVEK – Oratóriumok, Misék; ZENEKARI MŰVEK – Liszt és a zenekar,
Szimfonikus költemények, Egyéb szimfonikus művek; VERSENYMŰVEK – Liszt és a
versenymű; ZONGORMŰVEK – Liszt és a zongora; DALOK – Liszt és a dal. Mindezt
még megelőzi egy fejezet: LISZT FERENC NEVEZTES „KERESZT” MOTÍVUMA.
Idézzük a szerzőt, akinek a figyelmes
megszólításával indul az a közvetlen kapcsolat író és olvasó között
ami végig jellemző ezen a tudományos tartalmú, tekintélyes 530 oldal terjedelmű
könyvön.
„Kedves és tisztelt Olvasó!
Mielőtt rátérnék Liszt Ferenc alkotásainak
ismertetésére, szeretném bemutatni a Liszt oeuvre-jén mintegy mottóként
végigvonuló, a zeneszerző által „a kereszt hangszimbólumá”-nak nevezett gregorián szó-lá-dó motívumot, és – a
teljesség igénye nélkül – előfordulási helyeit.”
A szerző tudományos igényességgel mutatja be az
egyes műveket. Korrekt adatokkal szerepel: a kompozíció éve, a szöveg eredete,
a bemutató ideje és helye, az előadó együttes – hangszerek megnevezése, a
megjelenés, ajánlás, átdolgozások. És ezeken kívül szerepel egyes műveknél
előforduló speciálisan lényeges egyéb adat is. De minden esetben az utolsó adat
következetesen a Műjegyzék számát
jelöli. A költemények minden esetben eredeti nyelven való közlése mellett –
ismert, neves költőink – magyar fordítása is szerepel. Az elemzések megértését,
pontosítását a kottapéldák gazdag sora egészíti ki. Éppen ez egyik jelentős
eltérés az eddig ismert és publikált elemzésektől, és ugyanakkor példázza a
könyv gazdag, sokoldalú kialakítását.
Minden egyes mű létrejöttének körülményei kapcsán
Liszt Ferenc életének és korának megismerése érdekes, olvasmányos stílusa
megragadja az olvasó érdeklődését. Néhány idézet Liszt személyes hangú
levelezéséből, egykori sajtóhírek anyaga, szinte mozaikszerűen alakítja ki az
életművet és felejthetetlenné teszi a leírt történetek tartalmát.
Amint Liszt Ferenc zongoraművei nélkül a 19. század
vége óta világszerte elképzelhetetlen a koncertező pianisták repertoárja,
zenekari alkotásai között vannak nagyon népszerű, gyakran játszott, de emellett
néhány ritkán hallható művek. Vallásos, egyházi műveit azonban szinte csak
magyar templomokban, olykor hangversenytermekben szólaltatták meg, külföldön
kevésbé ismertek, jellemzően azon Liszt-Társaságok
előadásain szerepelt, melynek vezetői magyar származásúak, (Amszterdamban Scholcz Péter, Eschweilerben Ács
József.)
Az elmúlt évtizedek során sok új
adat merült fel Liszt műveivel kapcsolatban. Megemlítenénk talán az
egyik legfrissebb történést az Esztergomi
mise előadásával kapcsolatban.– „Liszt Ferencet, a zeneszerzőt, sokat és
sokan támadták. De egyetlen művének sem volt olyan viszontagságos, sok-sok
keserűséget, évtizedekig fájó sérelmet okozó sorsa, mint ennek a misének.” De
hogy részleteiben mi mindent jelentett ez? az
események megismerését a továbbiakban a kedves olvasó figyelmébe ajánljuk. –
Azonban, hogy miként kárpótolta az utókor, álljon
itt néhány adat: Bár Liszt Ferenc bízott benne, hogy művét 1859-ben a római Szent
Péter-bazilikában előadják, erre nem került sor. A kéziratot Ács József
orgonaművész megtalálta és 2007-ben saját kiadásban megjelentette. A Vatikáni
változat ősbemutatóját 2007-ben Eschweilerben, majd
2008 augusztusában Esztergomban, másnap Budapesten a
Belvárosi Főplébánia templomban tartották. – Amit most kiegészítésként
hozzáfűzhetünk: 2010 novemberében a Vatikánban
előadásra került az Esztegomi mise, 250 fős kórus részvételével, Ács
József karnagy vezényletével.
A Liszt-művek eddig publikálatlan sorát újabb
műfajjal bővítve a DALOK című fejezet mutatja be. Természetesen nem
tartalmazhatja valamennyi Liszt-dal bemutatását, a válogatás nagy költők
megzenésített verseit foglalja magába. Hat Goethe-dal,
hét Heine- hat Victor Hugo-dal és az egyetlen
Musset-dal, kerül elemző bemutatásra. És végül: Victor Hugo – még utoljára Le Crucifix
című Liszt idős-kori dala. Ennek elemzése zárja a könyv tartalmi részét melynek
utolsó megható mondata: „A Le crucifix a testi és lelki
bajoktól szenvedő, öreg, magányos művész kivételesen intim és megrendítő
vallomásai közül való.”
A szerző sokrétű, gondos kutató munkájának
bizonyítéka az IRODALOM fejezetben felsorolt címjegyzék. – Levelek, írások;
Memoárok, naplók; Monográfiák, gyűjteményes kötetek; Tanulmányok; Zenei
kéziratok, katalógusok, bibliográfiák; Részletes analízisek a Kroó György szerkesztette “A hét zeneműve” c. sorozatban. –
Gazdag tárházát mutatja be mindenekelőtt a nagyszámú magyar és neves külföldi
zenetudósok munkáinak.
A könyv végén néhány korabeli
kép fotója található – a budapesti Liszt Ferenc
Emlékmúzeum és Kutatóközpont állományából – melyek stílusosan elevenítik fel a
kor ízlését, hangulatát.
Elismerés és köszönet illesse a szerzőt, Hamburger Klárát, e nagy volumenü munka elkészítéséért, hogy éppen e kivételes
bicentenáriumi év alkalmából közre bocsátja a zenét kedvelő, kultúrát tisztelő,
a zenekultúra megismerésére és saját ismereteinek bővítésére mindig nyitott
közönség számára, a világhíres magyar zeneszerző Liszt Ferenc zenéjét.
Márkusné Natter-Nád Klára