Az új
köznevelési törvénytől a jogvédő szervezetekig
Dr. Gyimesi László a Zamárdiban rendezett tanácskozásról,
tendenciákról, tervekről
A hagyományokhoz híven az ország minden részéből várták a zenepedagógus
szakszervezet képviselőit a kétnapos, Zamárdiban rendezett továbbképzésre, s a
tavaly november végén tartott tanácskozáson számos fontos változásról is szó
esett. Dr. Gyimesi László, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szövetségének
főtitkára, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke nemcsak azokról a
törvényi változásokról beszélt, amelyek Zamárdiban is szóba kerültek, hanem a
jogvédő szervezeteket érintő, új rendelkezésekről. S elmondta, bár valóban akad
néhány aggasztó tendencia, azért óvatos optimizmussal tekint az idei
esztendőre.
- Gondolom, a fő témát Zamárdiban az új köznevelési törvény jelentette…
- Így
igaz, s szerencsére a megszokott,
éves továbbképzésünkre ismét nagyon sokan eljöttek. Novemberben azonban tisztázatlan helyzetből
akadt még jócskán, így csupán a területet érintő terveket, elképzeléseket
tekinthettük át. A közoktatási törvényt váltó köznevelési törvény kapcsán sem
beszélhettünk elfogadott jogszabályokról, ennek ellenére - természetesen -, ez
jelentette a központi témát. A Parlament ebben az esztendőben kétszáznál több
törvényt alkotott, s a tanácskozásra összegyűjtöttem a fontosabb
jogszabályokat, törvénytervezeteket, amelyek a zenepedagógusokat is érintik.
Akadt belőlük jócskán, hiszen a köznevelési törvény mellett a szakképzési
törvény szintén fontos számunkra, akárcsak a szakképzési hozzájárulásról szóló
törvény vagy a felsőoktatási törvény. A munka törvénykönyvének módosítása, a
korengedményes nyugdíjakkal kapcsolatos szabályozás, a költségvetési törvény,
az előadó-művészeti törvény módosításai, az önkormányzati törvény, a megyei
önkormányzatok konszolidációjáról szóló törvény is mind-mind vonatkozik ránk,
akárcsak a szerzői jogi törvény módosulása. Igyekeztünk ezekről szót ejteni, s
végül úgy vélem, a tisztségviselők elégedetten távozhattak, emellett sok
kérdést sikerült tisztáznunk.
- Beszéltünk már korábban is arról, hogy mennyiben jelent veszélyt az
iskolákra nézve a fenntartó változása. Most hogyan látja mindezt?
- A köznevelési törvényben
nem volt novemberben sem jele, hogy a művészetoktatás terén koncepcionális
változásokat kívánnának végrehajtani. Pozitívumnak tartom, hogy a törvény
stabilizálja és megerősíti az alapfokú művészetoktatás és a középfokú
művészetoktatás helyét, szerepét a magyar közoktatási rendszerében. Céljai,
feladatai is meglehetősen pontosan és helyesen lettek megfogalmazva a
törvényben. Emellett az új törvény megkísérelte azt az új utat járni, hogy
keret-jellegű szabályokat ad. Az is megnyugtató, hogy nem lehetetleníti el,
sőt, sokkal inkább megerősíti ezeknek az intézmények a működését. Nem rajzol át
mindent, nem okoz teljes felfordulást, hanem megőrzi azokat az erényeket,
amelyek ezt a területet jellemzik. A problémát a kondíciók, a költségvetés
mértéke, a pedagógusok foglalkoztatása, bérezése jelenti. Ezeken a területeken
már megjelennek olyan változtatások, amelyekről ma még nem lehet egyértelműen
megmondani, milyen következményekkel járnak…
- Az
alapfokú művészetoktatás területén zajlottak előzetes konzultációk,
tárgyalások…
- Így igaz, s ezek nem azt
mutatták, hogy az új szabályozás kedvezőtlenebb irányba vinne. Úgy tűnik, hogy
az állam nem akar kivonni pénzeszközöket a zeneoktatás területéről, nem akarja
túlterhelni a pedagógusokat, ugyanakkor olyan erőteljes kérdések vannak,
amelyre még nem lehet tudni a választ. Az azonban biztos, hogy a köznevelési
törvény alapján az iskolák fenntartója maga az állam lesz az önkormányzatok
helyett. Megkockáztatom, hogy mindez talán biztonságosabbá teszi az alapfokú
művészetoktatás egészét, és különösen a forráshiányos önkormányzati fenntartói
kör iskoláinak működését. De van mód arra, hogy az önkormányzat
visszaszerződtesse a saját intézményét. Valószínűleg ezt a nagyobb városok,
kerületek meg fogják tenni, s megtartják az iskoláikat. Hogy mindez hogyan alakul,
s mindennek milyen következményei, előnyei, hátrányai lesznek, még nem tudjuk.
Hasonló a helyzet a pedagógusok foglalkoztatása, óraszáma, tekintetében is. A
következő időszakban derül ki, hogy mindez hogyan működik a gyakorlatban,
hiszen a törvény szeptemberben lép hatályba. Még a végrehajtási szabályozás, az
egyeztetések hátra vannak. Így a problémás kérdések egy részét tisztázni lehet.
Arról nem is beszélve, hogy olyan alapfontosságú kormányrendeletek megszületése
van még hátra, mint a térítési díjak mértéke...
- Aggodalmat keltettek azok a hírek is, amelyek a pedagógusok számának
csökkentésértől, létszámleépítéséről szóltak…
- Ez az aggodalom, ismerve
az állami, költségvetési viszonyokat, hosszú évek óta nem véletlenül jelenik
meg… Több folyamat is zajlik. A gyereklétszám drasztikusan csökken, s ez azt
jelenti, hogy pedagógusból is kevesebb kell. Az alapfokú zeneoktatásban
azonban- a demográfiai változásoktól függetlenül -, nagyjából konstans a
létszám. Összesen 10-15% nőtt, illetve csökkent az évek során a növendékek
száma. Ez pedig meghatározza a pedagóguslétszámot is. Ennek alapján megint csak
óvatos optimizmussal tekintek az idei esztendő elé…
- Zamárdiban milyen gondokról számoltak be a szakszervezeti
tisztségviselők?
- Ha egy változás ennyi
kérdőjellel jár, mint a mostani, akkor érthető a tagok aggodalma. Nyilván az
első helyen a munkahelyek megtartása áll, ráadásul olyan területről beszélünk,
ahol 6-7 éve nem volt átfogó béremelés… Az új köznevelési törvény nyújt azért
némi perspektívát, hiszen 2013-tól pedagógus életpályamodellt kínál. Mindez azt
jelzi, hogy szeretné ezt a kérdést is megoldani. Reméljük, ennek a feltételei
is adottak lesznek!
- S a jövőben ki fogja kifizetni a jogdíjakat?
- A jogdíj-részen nincs
semmi változás. Ha valaki zenét szerez, előadják a művét, akkor megkapja az
utána járó jogdíjat. A törvény változása elsősorban az úgynevezett közös
jogkezelő szervezetekre vonatkozó szabályozást érinti, ami természetesen
közvetlenül érinti a szervezet által képviselt jogosultakat , hiszen a közös
jogkezelő szervezet legfontosabb feladata az, hogy az érintett jogosultakat
minden olyan jog érvényesítésében képviselje, amelyet egyénileg a jogosult
objektív okok miatt nem tud érvényesíteni. Ilyen például az üres hordozók
jogdíjai is. A közös jogkezelő szervezetekről szóló törvényi fejezetet
gyakorlatilag újra írta a jogalkotó. A közös jogkezelő szervezetekből kilenc
van, közéjük tartozik az Artisjus vagy az előadóművészek jogait képviselő EJI,
a filmmel kapcsolatos jogokat ellenőrző Filmjus, s a hanglemezkiadók
szervezete, a Mahasz. Ezek az egyesületek nem konkurenciái egymásnak, hanem
esetenként szövetségei is, mert összeköti őket maga a létrehozott mű. Hiszen
például egy hangfelvételen három jogtulajdonos is akad: a szerző, az előadó és
a kiadó. A kilenc szervezet egyetértésben működött, de most a kormányzat úgy
gondolta - bizonyos nyilatkozatok szerint némileg elmarasztaló felhanggal –
hogy ezen a helyzeten változtatni kell, ezt kívánja a kor szelleme. A
törvénymódosítás ennek megfelelően szigorú felügyelet alá vonja az egyébként
egyesületként tevékenykedő közös jogkezelőket, megkockáztatom: az egyesületi
autonómia, így a jogosult művészek szándékainak háttérbe szorításával. Ez
kardinális változás, amelynek nem látni még a végét...
- Az Európai Bizottság már évekkel ezelőtt több ország, köztük
Magyarország ellen is kötelezettségszegési eljárást indított, mert
nehezményezte ezeknek a szervezeteknek a monopolhelyzetét.
- Ezt a helyzetet most
feloldja a törvény… De azért megteszünk mindent, hogy a monopólium feloldása, a
versenyhelyzet előállítása csak olyan helyzetekben valósuljon meg, amikor ez
valóban a művészek és nem a felhasználók érdekeit szolgálja. Bízunk abban, hogy
a hatóságok bölcsessége és megfontoltsága ezt az ügyet a helyén kezeli, s nem
fogja hagyni, hogy a közös jogkezelő szervezeteknek mesterséges, a jogosultak
érdekeit csak látszólag szolgáló konkurenciát teremtsenek. Ami közelebbről
érinti az előadóművészeket, s a zenepedagógusokat is, az az, hogy az EJI
sajátos történeti okok miatt, jogszabályok alapján, közösségi, kulturális,
szociális célokra fordította a begyűjtött jogdíjak jelentős részét, amelyeknek
egyébként a jogosultja ismeretlen volt. Az üres hordozó jogdíj, a vendéglátó
jogdíj jelentős része, amelyeknél a felhasználó nem ad adatot, ebbe a kalapba
került. Jogszabály mondta azt ki, hogy az EJI ne egyénileg ossza fel az
ismeretlenek között ezt a pénzt, hanem ezekre a célokra fordítsa. Ebből nagyon
sok nemes célt meg lehetett valósítani és hozzájárulhattunk a megfelelő
élethelyzet megteremtéséhez az előadóművészek – ide értve természetesen a
művész tanárokat is – számára..
- Mindez most mennyiben változott?
- A jelen helyzet szerint a
teljes jogdíjbevételnek legfeljebb a 10 %-t lehet ilyen célokra fordítani. Ez
az összeg összehasonlíthatatlanul kisebb nagyságrendileg, mint korábban. S
most a jogosultak döntése nem elégséges
a támogatási célokról. Ezeket a célokat, valamint a támogatásra szánt összeget,
a kultúráért felelős miniszter véleményének beszerzését követően - a szellemi tulajdon nemzeti hivatalának
elnöke javaslata alapján - a
közigazgatási és igazságügyi miniszter a hagyja jóvá. Ez azt jelzi, hogy az
állam három, igen fontos képviselője foglalkozik az ilyen döntésekkel, egyben azt is jelenti,
hogy a jóváhagyási eljárás eredménytelensége megakadályozhatja azt is, hogy
a közös jogkezelő szervezet legfelsőbb,
demokratikusan választott szervének döntése szerint kerüljön a jogosultak
jogdíja felhasználásra. Van még egy negyedik szereplő is az állam oldaláról. Ha
ugyanis ezen döntések megszülettek, akkor ennek a 10 % -nak a 70%-át kulturális
célokra át kell adni a Nemzeti Kulturális Alapnak. A szervezettel egyébként a
felhasználás feltételeiről is megállapodást kell létrehozni.
- NKA osztja el ezt az összeget?
- Ezt még nem tudjuk
pontosan. Úgy vélem, inkább együttműködés lesz az NKA és a szervezetek között.
Ezek ugyanis jogdíjak, s ezeket a jogosultak érdekében kell felhasználni. Ez
azt jelenti, hogy ugyan az Alapnál bevételként jelentkezhetnek ezek az összegek,
de a felhasználás csak a jogosultak érdekében történhet. Az én olvasatomban
mindez azt jelenti, hogy elosztásban részt vesznek az jogvédő egyesületek
tisztségviselői, így a kulturális célokon belül is megfelelő területre kell
ezeket az összegeket fordítani. Ha a célok megvannak, s az NKA keretein belül
maradunk, akkor nyilván pályázatokat kell kiírni, ami plusz adminisztrációt
jelent, de vissza kell kanyarodni a közös jogkezelőkhöz. Ez működtethető
modell. Hogy a törvény módosítása mögött meghúzódó, úgynevezett transzparencia
minél erőteljesebben érvényesüljön, ennek semmilyen akadálya nincs. Az a
fontos, hogy azok a célok ne vesszenek el, amelyeket a jogosultak, az
előadóművészek fontosnak tartanak, s amelyek a több évtized alatt kialakultak.
A mostani összeggel azonban a lényeges ügyek töredékét sem fogjuk tudni
teljesíteni…. Jelen sorok olvasója sem
találkozik – legalább is egyelőre – papíralapon a PARLANDO-val, mert a támogatás
hiánya már itt is megjelent…Ami már biztosan nem lesz a jövőben, az a visszatérítendő
támogatások rendszere, egyszerűbb nevén a munkaeszközbeszerzést –
hangszert, illetve a lakáshoz jutást –
támogató, kamatmentes kölcsön. Annyi kifogás érte a hivatal részéről, hogy úgy
gondoltuk, nem működtetjük tovább. Ezzel egyébként olyan rendszer szűnik meg,
amely az előadóművészek érdekeit szolgálta. S nem lesz helyette másik…
R. Zs.