Keresztes Nóra
Beszámoló a II. Agócsy Szimpóziumról
A Pécsi Tudományegyetem
Művészeti Kar Zeneművészeti Intézete 2011. október 27-29-én rendezte meg
másodízben az Agócsy Szimpóziumot. A kar a nyár folyamán új helyre költözött,
így az idei rendezvény már a PTE MK Zsolnay Kulturális Negyedben található
épületében zajlott.
A szimpóziumot az alsó- és középfokú szolfézs- és
zeneelmélet-tanítás, ill. ének-zeneoktatás szakemberei, valamint a pályára készülő fiatalok részére hirdettük meg. A
rendezvény a szakterületen dolgozók szakmai továbbképzését, valamint
tájékoztatását szolgálja (oktatásszervezési, módszertani és zenetudományi
előadásokkal), egyben lehetőséget biztosít a szakemberek személyes
tapasztalatcseréjére is (bemutató órákkal és a hozzájuk kapcsolódó kötetlen
beszélgetésekkel). A szimpózium tavalyi életre hívásának legfőbb oka az volt,
hogy – noha az itt élő-dolgozó tanárok körében is lenne igény a szakmai
konzultációra – a Dél-Dunántúl eleddig fehér folt volt a szakmai összejövetelek
országos eloszlását illetően. Már az első alkalommal kiderült, hogy a
rendezvény nem csupán a környező megyék tanárainak érdeklődésére tart számot
(az ide érkező tanárok lakó- és munkahelye igen változatos képet mutatott
Lentitől Szombathelyen át Kapuvárig, és Budapestig), de szeretnénk a földrajzi
határokat tovább tágítani, valamint hagyományt teremteni – mindezt olyan
programokkal, melyeken a résztvevők tartalmasan tölthetik el az időt.
A rendezvény névadója, Agócsy László (szül. 1906. Szeged) – a
magyar egyházzene, a kodályi zenepedagógiai koncepció, és a népzenekutatás
kiemelkedő személyisége – 1926-tól 1993-ban bekövetkezett haláláig Pécsett
fejtette ki tevékenységét. Egy kántori állást megpályázva került Pécsre, ahol
nyugdíjazásáig ugyanabban az épületben dolgozott – ez Zeneművészeti
Intézetünknek az idei költözéssel elhagyott Mátyás király utcai épülete
(melynek falán 1999. december 17-én emléktáblát is avattak tiszteletére).
1929-ben létrehozta a pécsi Ferences templom Szeráfi Kórusát, mely számos
hazai, és nemzetközi elismerést kapott. Egyházkarnagyi teendői mellett a
kórusélet világi területein is tevékenykedett: számtalan pécsi dalárda vezetője
volt. Karvezetői tevékenységének egy másik oldala az iskolai ének-zene
oktatáshoz kapcsolódik: 1927-ben ő indította útjára a Pécsi Nemzeti
Színházban az Éneklő Ifjúság később
Bárdos, Kodály és Rajeczky nevével fémjelzett mozgalmát. A ’30-as évek elejétől
került közvetlen kapcsolatba Kodállyal és Bárdossal, ugyanis nemcsak
kóruskarnagy volt, hanem ízig-vérig zenepedagógus is. Kodálytól már 1929-ben
kottákat kért kórusai számára, pedagógiai munkássága azonban 1945-ben vette új
kezdetét, amikor Kodály és felesége huzamosabb időt töltött Pécsett. A mester
néhány nappal érkezése után megjelent az őt munkájában zavarni nem merő pécsi
zenetanárok között a konzervatóriumban. Magához hívatta a tanári kart, és
feltette a kérdést, miért nem veszik igénybe a segítségét. Bátorítására később
újra összejöttek, hogy meghallgassák terveit az új magyar zenei nevelésről. Így
indult el a világhírűvé lett metódus Pécsről. Agócsy László a magyar iskolai
zenei nevelés középpontjába került, Pécs kiemelkedő szerepet játszott Kodály
műveinek előadásában, a kodályi elveken alapuló módszer elterjesztésében.
Agócsy nyugdíjasan is tanított, utazott, előadott. Azon túlmenően, hogy
továbbra is állandó előadója volt az elsőként 1967-ben megrendezett Pécsi
Nemzetközi Zenei Tábornak, Olaszországban, Spanyolországban, és Katalóniában
zenetanárok és -jelöltek százainak tanította meg az új magyar zenepedagógiai
módszert. Ismert tanítványai között említhetjük Giovanni Mangionét, az olasz
Kodály Társaság alapítóját is. Mindeközben szolfézspéldatárak és zenepedagógiai
munkák sorozatát írta, szerkesztette, melyek a mai napig számtalan kiadást
értek meg. Kodály hatására népdalokat kezdett gyűjteni. Nevét ma – Ádám
Jenőével, Bárdos Lajoséval, Kerényi Györgyével, és Rajeczky Benjáminéval együtt
– a legrangosabb magyar és idegen nyelvű zenei lexikonok Kodály azóta világhírű zeneoktatási koncepciójának gyakorlatba
ültető tanítványai-kollégái között említik.
Azért választottuk Agócsy Lászlót
rendezvényünk névadójául, mert szeretnénk a szimpózium törekvéseit párhuzamba
állítani az ő tanári attitűdjével és életművével. Az idei előadások között – a
Liszt-emlékév jegyében – két Liszt-előadást, az egyikben egy „rejtett”
koncertet is élvezhettek a program résztvevői; a bemutató órák között pedig – a
zeneiskolai és szakközépiskolai órák mellett – ezúttal egy általános iskolait
is megtekinthettek a résztvevők.
Az első nap hallhattuk dr.
Magay Judit (PTE Művészeti Kar) előadását Stílusváltás
a 16. századi német világi zenében. Leonhard Lechner Lied-művészete címmel,
mely lényegében az előadó nem régiben megvédett disszertációjának kivonata
volt. Rendkívül érdekes áttekintést hallhattunk a német zenetörténet 16.
századig terjedő szakaszáról nagy vonalakban, majd az ez utáni időszakról
részletesen: végigkövethettük a Tenorlied műfajának kialakulását és fejlődését.
Leonhard Lechner (1550. k. – 1606.) életútjának
összefoglalása után betekintést nyerhettünk a szerző stílusformáló
Lied-kompozícióiba: a villanella-, a madrigál- és a canzonetta-típusú Liedek
elemzése és élőzenei bemutatása után (közreműködött a PTE MK Zeneművészeti
Intézet zeneismeret-tanár MA- és ének-zene BA-szakos hallgatóiból alakult
énekegyüttes) az előadó rávilágított arra, hogy az utolsó fennmaradt
kompozíciók kiemelkedő jelentőséggel bírnak a Lechner-életműben: „műveit a két
pólus – a kötött zenei forma, viszonylag sematikus zenei kifejezéssel, és a
flexibilis, a szövegforma helyett a szövegtartalmat
középpontba helyező komponálásmód – állandó vetélkedéséből fakadó, nem egységes
stílus jellemzi. Az olasz stílus meghonosításában nem az utánzás, hanem az újraalkotás
vezérelte, az alapvetően homofon itáliai műfajok az igényes kontrapunktikával
ötvözve jelennek meg Lechner művészetében. Vegyes tartalmú gyűjteményeiben az
előretekintés mellett a hagyományok továbbélése is jelentkezik egy-egy
tételben.
Lechner a német
nyelvterületen a Tenorliedből az itáliai stílus felé elmozdulva, a hagyományos
zenei eszköztárral próbálta létrehozni az új stílust. A Tenorlied és a
monodikus stílus közötti átmeneti időszak kísérleti fázisait képviselik művei,
amik kifejező erejükben messze túllépik a hagyományos Lied kereteit, ezzel egy
új művészeti korszak feltűnését jelzik.
A komponista jelentősége
elsősorban abban határozható meg, hogy a nyelvi feltételek hiányának ellenére a
német zeneszerzők között elsőként ötvözte azokat a poláris stíluselemeket,
amelyek az olasz és német zene különbségeiből adódtak.”
Ezt követte dr. Jobbágy
Valér (LFZE) előadása: Adalékok Liszt
Ferenc kórusműveihez. Az előadó mindenek előtt
leszögezte, hogy annak ellenére, hogy „Liszt nevének hallatán bármi előbb
eszünkbe jut, mint kórusművei”, „vokális – és kifejezetten kórusra írt –
kompozíciói között a kor, a műfaj legjelentősebbjeit találjuk”. Ennek
megfelelően a hatalmas anyagismeretet feltételező előadásban ízelítőt
kaphattunk Liszt harmóniai újításaiból elsősorban az 1879-es Ossa arida, a szintén férfikari Szekszárdi mise és a Requiem, valamint a Via Crucis részleteit górcső alá véve – mindezt érdekes életrajzi,
és keletkezéstörténeti kiegészítő információkkal fűszerezve.
A középső napon
oktatásszervezési és pedagógiai előadások szólaltak meg: dr. Vas Bence (a PTE
MK Zeneművészeti Intézet igazgatója) A zenetanári
mentorképzés pécsi modellje és Stockerné Bognár
Eszter fejlesztő pedagógus Részképesség-zavarok
megjelenése a zenetanulásban című előadása hangzott el.
(Mindkét előadás
szerkesztett változata jelen beszámoló után olvasható!) Az utóbbi előadás – melynek
rögtön az elején biztosítékot kaptunk arra, hogy az előadó „védőügyvédje kíván
lenni a valóban problémákkal küszködő gyerekeknek” – rendkívül sok hasznos
információval szolgált a diszlexia, a diszgráfia, és a diszkalkulia
kialakulásának okairól, tüneteikről, felismerhetőségükről. Megtudtuk, hogy e
zavarok orvoslásának alapja minden esetben a mozgásterápia. Az előadó épp annyi
biológiát-pszichológiát (neurológiát) csempészett a lebilincselő előadásba,
amennyi szükséges volt a probléma hátterének közérthető megvilágításához, de
amitől az még nem vált követhetetlenül szakmaivá.
Az utolsó nap ismét zenetörténeti-zeneelméleti előadások
kerültek terítékre: Bánky József Cziffra-díjas zongoraművész (PTE MK) Liszt: Obermann völgye – egy mű születése és
újjászületése című előadásában a mű első és végső változatát hasonlította
össze, végigkövetve azok keletkezéstörténetét, majd az előadás végén (remek!) koncertszerű előadásban megszólaltatva a darab végső
verzióját. Ezt követte dr. Beischer-Matyó Tamás (LFZE) Bevezetés Mozart ütemhangsúly-kezelésének művészetébe
című eszmefuttatása, melyben
a hallgató a zeneszerző analitikus látásmódjával tekinthetett be a hagyományos
tárgyak óráin (összhangzattan, formatan) nem tárgyalt, mégis „Mozart zenéjének
alapvető esztétikai pillérjét” képező komponálási jellegzetességekbe – a téma
specifikusságát az előadó humortól sem mentes stílusa ellenpontozta.
Az előadások mellett négy bemutató órát is láthatott a
közönség, melyeket minden esetben közös megbeszélés, az órát tartó tanárral
történő konzultáció, tapasztalatcsere követett. Az első nap a dombóvári Apáczai
Oktatási Központ Belvárosi Általános Iskolai Tagintézményének 2. osztályát
láthattuk, Főbusz Nóra tanárnő órája a Kompetencia
alapú oktatás az ének-zenében címet viselte. A közönség nagy megdöbbenésére
az óra után kiderült, hogy – az általános gyakorlattal ellentétben – a tanárnő
szándékosan egy igen problémás csoportot állított a közönség elé: a kicsik órán
nyújtott teljesítményéből ugyanis nem derült ki, hogy nem „mintaosztályt”, vagy
legalább is átlagos csapatot láttunk. A tanárnőt idézve:
„Azért választottam ezt az
osztályt, mert a napi pedagógiai gyakorlatban egyre nagyobb feladatot jelent a
nehezebben kezelhető gyerekek tömeges megjelenése – akár az ének-zene tagozatos
osztályokban is. Az általam választott csoport 30 %-a hátrányos helyzetű, 50
%-uk csonka családban felnövő gyermek, több köztük a részképesség-zavarral
küzdő, s ketten évismétlők voltak első osztályban. Beiskolázáskor a nevelési tanácsadó által
végzett felmérésben az évfolyamon a leggyengébb eredményt érték el. Legnagyobb
nehézség koncentrációs képességük és pszichikai érettségük elmaradása az átlagostól.
Van azonban egy nagy szerencsénk: rajonganak a zenéért, éneklésért, s a
sikerért, és emiatt áldozatokra is képesek. (Kicsit csalódottak is voltak, hogy
a szimpóziumra nem fellépni jöttünk, hanem csak egy énekórára.) A tanórák
felépítésénél folyamatosan figyelemmel kell lennem a motivációs szint
süllyedésére, gyakori feladattípus-váltással korrigálni azt. Biztosítani kell
számukra minden alkalommal a megfelelő mennyiségű sikerélményt, örömet,
emellett a gyermekjátékok rendszeres alkalmazásával – szociális kompetenciájuk
fejlesztésével – feladattudatuk és szabálytartásuk, önfegyelmük és önismeretük
is fejlődik. Hiányosságaik leküzdésére nagyon sok eszközt használunk: ritmus-
és dallamhangszereket, kottakirakót, hangoszlopot, ritmus- és hangjegykártyát, betűkártyát,
nagyon sokat hallgatunk zenét. A különböző intelligencia-típusoknak teret
engedve igyekszem a kudarcok miatt sérült önbizalmukat helyreállítani, ezzel
megnyitni számukra az utat, hogy a közösségben mindenki hasznosnak érezhesse
magát.”
A pénteki napon két szakközépiskolai bemutató órát nézhettek
meg az érdeklődők. A győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola két
fiatal tanára mutatkozott be. Ritmikai
készségek fejlesztése és többszólamúság Stravinskyval címmel Haui Lóránt
tanár úr tartott szolfézs órát, majd dr. Nikodém Gézától láthattunk egy
zeneelmélet órát Vonós és fúvós
hangszerek a zeneelmélet órán? Béta változat! címmel.
A szolfézsóra két Stravinsky-részlet (a Szimfónia
3 tételben és A katona története c. művekből) kapcsán
felmerülő ritmikai problémák megoldására adott ötleteket (négy különböző
hangolású kisdobot is felvonultatva), mellékesen némi bitonalitást is
becsempészve az anyagba; a zeneelmélet órán pedig a közös tercű kapcsolat
példáiból csemegézhettünk, majd az otthon maradt tanulókkal előre felvett
anyagot láthattuk-hallhattuk, melyből kiderült, milyen formában vonják be a
hangszereket az összhangzattan-tanításba.
A zárónap bemutató órája zeneiskolai szolfézs óra volt: a
pécsi Apáczai Nevelési Központ Művészeti Iskola ’A’ tagozatos
2. osztályos csoportját tanította Lovászné
Balázs Magdolna tanárnő, az óra címe Ritmikai
készségek fejlesztése volt. Miután a tanárnő bemutatta a csoportszervezés
nehézségeit (az óra egy része minden alkalommal a gyerekek „összevadászására”
megy el), változatos feladatokkal történő ritmikai készségfejlesztés
következett. Az óra végén egy kánonéneklés erejéig a közönség is
bekapcsolódott, ami – mint utóbb kiderült – az órán résztvevő gyerekek számára
is maradandó élménnyé tette az alkalmat (sokuk most hallott először férfi
énekhangot!).
Az előadások és bemutató órák szüneteiben rövid koncertek
frissítették fel a hallgatóságot. Ezek között hallhattunk vonós- és fúvós
kamarazenét (megszólalt Mozart: Dissonanzen-quartettjének
/K. 465/ 1. tétele és Haydn: Hob. IV/1. Londoni
triója – mindkét alkalommal a PTE MK Zeneművészeti Intézet hallgatói
muzsikáltak); valamint népzenét: a pécsi Hanga banda a Bartók gyűjtéséből (és
feldolgozásából) ismert román botoló tánc eredeti verzióját, valamint egy rövid
bonchidai magyar rendet játszott a közönség nagy megelégedésére.
A délutánokon dr. Magay Judit és dr. Jobbágy Valér
irányításával karvezetés kurzus zajlott, melynek aktív résztvevői – az
előadások anyagához kapcsolódóan – Lechner, és Liszt műveiből dirigálhattak
részben zongorás vezényléstechnikai órákon, részben kórus előtti kargyakorlat
formájában. A kurzus anyagát a következő darabok képezték:
Lechner: Der Unfall reit' mich ganz und
gar (1576), Ohn dich muß ich mich
aller Freuden maßen (1576), Ach Frau,
dich hart betrügen dein Gedanken (1576), Jagen, Hetzen und Federspiel (1577), Patientiam muß ich han (1577), O
Lieb, wie süß und bitter (1577), O
Tod, du bist ein bittre Gallen (1582), Gott
bhüte dich, desgleichen mich (1586), Herzlich
tut mich erfreuen (1589), O Lieb, du
bitters Trank (1589); valamint Liszt: Missa
Choralis – Kyrie, Missa Choralis – Agnus Dei, Szekszárdi mise – Gloria (Koloss István vegyeskari átirata).
A tavalyi kötet nagy sikerére, és az idei érdeklődésre való
tekintettel ismét tervezzük az elhangzott előadások megjelentetését
konferencia-kiadvány formájában. A kötettel egyrészt szeretnénk emléket
állítani városunk kiváló zenetanárának, másrészt azzal a szándékkal bocsátjuk
olvasóink rendelkezésére, hogy az októberi programon résztvettek felidézhessék
az előadásokat, az azokat először olvasók pedig megérezhessék belőle az Agócsy Szimpózium szakmai törekvéseit. Célunk a zeneoktatás
bármely szintjén és területén tevékenykedő zenepedagógusok munkájának segítése
a megjelenő írásokkal, ill. a pályára készülőknek egy szakmai látókörük
szélesítésére alkalmas szöveggyűjtemény kézbe adása. Nem titkolt reményünk,
hogy a kötetet kézbe vevőkben kedvet ébresszünk a további szimpóziumokon való
részvételre.