Stocker
Tamásné Bognár Eszter
A
részképesség zavarok megjelenése a zenetanulásban*
Örömmel
fogadtam a felkérést erre a konferenciára, mert a zenetanulás ugyanúgy egy
tanulási folyamat, mint az írás, olvasás, számolás tanulása, ahol
megjelenhetnek a részképesség zavarok, és ha több oldalról figyeljük meg a
gyerekeket, és vesszük észre küzdelmeiket, előbb kaphatnak hathatós segítséget.
Mielőtt
nekiállnék a téma fejtegetésének, szeretnék a gyerekek, a valóban problémákkal
küszködő gyerekek „védőügyvédje” lenni. Ha tudatosak vagyunk abban, hogy ezek a
gyerekek nem tehetnek arról, hogy nem szabvány szerint üzemelnek – nem akarnak
nem figyelni, nem akarnak rosszul emlékezni, nem akarnak ügyetlenkedni stb., és
nem akarnak rosszalkodni sem – akkor talán toleránsabbak vagyunk velük.
Segíteni, támogatni kell őket, és ehhez nem a szigor, vagy a büntetés a
megfelelő módszer.
Azt
fogom majd végigvezetni az előadásomban, hogy mi is a részképesség zavar, mi
okozhatja, mely területeket érintheti, és milyen hatásai lehetnek a
zenetanulásra. Mikor elég a türelem, egy kis játékos megsegítés és mikor
küldjük szakemberhez a gyerekeket.
Alapként
tételezzük fel, hogy az Önök keze alá kerülő gyermekek érzékszervei épek, és
jól működnek. Most nem olyan problémákkal foglalkozunk, melyek gyógyszeresen,
vagy egyéb orvosi segítséggel kezelhetőek. Nem fogyatékosságról beszélünk, hanem
diszfunkcióról, koordinálatlanságról, éretlenségről. A tanulási zavar intellektustól
független, fellelhető gyenge képességű gyermekeknél és igen jó képességű,
átlagosnál magasabb intellektus esetén is.
A
magasabb intellektusú gyerekek talán nehezebb helyzetben vannak, mert a
környezetük nem érti, hogy a tenger sok eszükkel miért nem képesek teljesíteni,
viszont jobban tudnak kompenzálni, hamarabb reagálnak a megsegítésekre, mint
gyengébb képességű társaik. Az elvárásoktól, a teljesítménykényszertől
kialakulhat a másodlagos magatartászavar. Ugyanis megélik azt a furcsa
helyzetet, hogy fejben megszületik a megoldás, de a produkció esetleg siralmas.
Érzik, hogy többre hivatottak, és mégsem tudnak megfelelni sem szüleiknek, sem
tanáraiknak, sem önmaguknak.
Két
típusa van a másodlagos magatartás zavarnak: az egyik a bohóckodásba menekülő,
a másik a pszichés zavart produkáló (szorongó ill. agresszív) típusú gyermek.
—
Sokuk, mivel értelmes, nem vállalja fel a buta gyerek szerepét, inkább
idétlenkedik, bohóckodik, mert azzal középpontban tud maradni. Ezen kívül
kisebb korban még nem ismerik fel azt a különbséget sem, hogy „velem” vagy
„rajtam” nevetnek. Ők a „rosszalkodó” gyerekek. Tehát, ha tartós a
rendetlenkedés egy gyermek esetében, érdemes elgondolkodni azon, nincs-e valami
korrigálható oka.
—
A másik menekülési útvonal a bezárkózás, szorongás, hárítás, depresszió,
agresszió. Ők a nehezebben megközelíthetőek, és ők sérülhetnek mélyebben. Érdemes
tehát a nagyon visszahúzódó vagy épp a „vagdalkozó” gyermekekre is odafigyelni.
Mi is az a részképesség zavar?
Sokféle
meghatározás született, ezekben az a közös, hogy a gyermek az intellektusához
képest alul teljesít, a ráfordított munka, idő és a teljesítmény nem áll
arányban.
Ahhoz hogy tanulni tudjunk, a
szervezetünknek egy nagyon finoman összehangolt ingerfelvevő-feldolgozó, és
produktumot létrehozó tevékenységet kell ellátnia.
Ha bizonyos részterületek lassabban, vagy
hibásan működnek, éretlenek, vagy összehangolatlanok a többivel, akadályozzák a
tanulási folyamatot.
Sok
esetben, ha a gyermek fejlődésmenetében kimaradtak fázisok, vagy hibás
lenyomatot képeztek az agyban, akkor nincsenek meg az alapjai a magasabban szervezett
kognitív funkcióknak.
Minden
tanulásunk alapja valami érzékleti, cselekedeti, tapasztalati alappal indul,
utána jelenik meg gondolati, elvont, fogalmi síkon.
Szeretném
kiemelni és egy tudományos tapasztalattal igazolni, hogy miért is fontos a
mozgás a gyermekek idegrendszerének beérlelésében, és miként lehetséges a
tanulási zavarokat mozgásterápiával rendezni:
Carl
Henry Delacato amerikai ideggyógyász 76 súlyos (1-9 éves korú) agysérült
gyermeket kezdett mozgásterápiával kezelni. Megfigyelték a normál gyermekek
mozgásfejlődését, a mozgásminták egymásutániságát (fejemelés, kúszás, mászás,
ülés, járás), majd felmérték, hogy a sérült gyermekek közül ki mire képes,
kinek hol van az elakadás a fejlődésében. Ezután passzív ráhelyezéssel addig
ismételték a kis pácienssel, napi rendszerességgel ezeket a mozgáselemeket, míg
a gyermek teste-idegrendszere rá nem érzett, és attól kezdve önállóan is
képessé vált a mozgásra. Mozgás mellé még érzékszervi stimulációt és
légzésprogramot kaptak ezek a gyermekek.
A
tréninget átlagosan 11 hónapig kapták, ez idő alatt 70 járásképtelen gyermekből
– és ebből 20 mozgásra képtelen volt – 12 járóképes lett, 11 önállóan tudott
menni, 8 tanult meg szabályosan mászni, 4 tárgyakat tartott. De a legfontosabb,
és számunkra igen jelentős eredmény, hogy mindenféle beszédterápia nélkül
azoknak a gyermekeknek, akik koruk szerint megtanulhattak beszélni, 59 %-a
kezdett el szavakat, rövid mondatokat alkotni. Ennyire összefügg a mozgás
érettsége és a beszédfejlődés, majd az erre épülő fogalmi gondolkodás. Az a
következtetés született, hogy az anyanyelvi területen (beszéd, írás, olvasás)
elmaradt gyermekek idegrendszere éretlen, elégtelenül szervezett.
Az
életünk első hét évét szenzomotoros fejlődési szakasznak is nevezhetjük. Az
érzékletek összerendezése nagymértékű elégedettséget okoz az agynak, főleg, ha
adaptív válaszra is képesek vagyunk. Az ember arra van rendelve, hogy élvezze
azokat a dolgokat, amelyek agyának fejlődését elősegítik, ezért a gyermekek
mozogni akarnak, mert az ő szintjükön az hozza meg a szenzomotoros integrációt.
Az integrációs zavarral küszködő gyerekek lehetnek: fáradékonyak, figyelem
zavarosak, hypermotilak, zaj-, fény -, tömeg-, és front-érzékenyek.
A
részképesség zavaros gyermek legtöbb esetben igen szórt teljesítményt mutat.
Előfordulhat, hogy bizonyos területeken koránál évekkel előrébb járó gyermek
bizonyos más területeken évekkel elmarad korosztályától.
Ha
az olvasáshoz szükséges területek érintettek, akkor beszélünk iskolás korban
diszlexiáról, ha az írás területei, akkor diszgráfiáról (ez lehet alaki vagy
tartalmi), ha a számolási képességek zavara áll fenn, akkor diszkalkuliáról.
Aki
diszlexiás, az minden esetben diszgráfiás is, de diszgráfia létezik önálló
jelenségként is. Ugyanis az olvasásban, sőt előrébb megyek: a beszédben
megjelenő hibák megjelennek írásban is. Ezért nagy a jelentősége, hogy iskolás
korig a beszédhibákat logopédus segítségével korrigáljuk. Az írás zavara
viszont lehet hallás eredetű, ami nem egyenlő a decibeles hallásgyengeséggel. A
magyar nyelv magánhangzó alapú, dallamos és ritmusos. Többnyire úgy is írjuk,
ahogy ejtjük, és akkor használjuk a hosszú és rövid magánhangzókat és
mássalhangzókat beszédben is. Ezt a belső hallásunk vezérli, ha helyesen
halljuk, jól fogjuk leírni. Ezt a belső hallást kb. 12 éves korig lehet
kialakítani különböző nyelvi játékokkal, utána marad a szabályok, szóalakok
megtanulása.
Első
osztály végéig viszont senkire nem mondhatjuk rá, hogy „diszes”, legfeljebb
azt, hogy veszélyeztetett, hiszen a tünetek már óvodás korban is fellelhetőek,
de a spontán fejlődés a 6-7 éves kori nagy alakváltáskor ugrásszerű lehet.
Egy-két
terület gyengébb működése még nem eredményez általában tanulási problémát, mert
az agyunk kompenzál. Tehát egy probléma nem probléma. Ha magunkba nézünk,
mindenki tudja a gyengéit, mindenki kicsit másképp „hibás”, de megtanultunk
vele együtt élni.
Meixner Ildikó megfogalmazásában: három
vagy annál több részképesség zavara kell a tanulási zavarhoz, tehát a diszlexia
multifaktorális jelenség.
Mik is azok a részképességek, amiknek jól
szervezett működése kellene a tanuláshoz?
1. Nagymozgások rendezettsége
2. Egyensúly
3. Rugalmasság /Láb, kéz, lélek/
4. Pontos finommotorika /kéz és ajak/
5. Taktilis-kinesztetikus rendszer
6. Kialakult dominancia /kéz-szem-láb-fül/
7. Helyes testséma
8. Végtagfüggetlenség /kéz-kéz, láb-láb,
kéz-láb, ujjak/
9. Általános tájékozottság
10. Téri tájékozódás /térben, síkban/
11. Időbeli tájékozódás
12. Keresztcsatornák együttműködése
13. Vizuális észlelés, és -memória
14. Akusztikus észlelés, és -memória
15. Szeriális készségek /motorikus,
akusztikus, vizuális/
16. Ritmuskészség
17. Szem-kéz koordináció
18. Beszédkészség /artikuláció, észlelés,
szókincs, grammatika, szövegértés, és -produkció/
19. Figyelem
20. Feladattudat, feladattartás
21. Gondolkodás /analízis-szintézis;
alak-háttér; forma- és mennyiségállandóság; összehasonlítás, általánosítás/
22. Problémamegoldó gondolkodás
23. Szocializáció
24. Kudarctűrés, viselkedés-kontroll
A felsorolás nem fontossági sorrendű,
inkább az alapoktól halad a magasabban szervezett tevékenységek felé. Ha
megnézzük, egy igen összetett és sokrétű listát látunk. Sok buktatót magában
foglalót, hiszen ezek nem önállóan funkcionáló egységek, hanem egymással
komplexen összefonódott rendszerek.
Hogy
egy analóg hasonlattal éljek, sok összeverődött zenész még nem zenekar, kell
egy karmester, és kellenek az egymásra odafigyelő zenészek, meg a kotta, hogy a
muzsika megszülethessen.
Mik okozhatnak tanulási nehézséget?
Ahogy
több tünet van, az okok is sokrétűek lehetnek. Tehát a tanulási zavar
multikauzális jelenség. Ezt azért két nagy csoportra bontanám:
1. Meghatározható, jól
körülhatárolható (idegélettani, anatómiai vagy pedagógiai, szociális) okok
–
öröklődés
(„én is ilyen voltam kiskoromban” – mondja a szülő)
–
nemhez
kötöttség (10-ből 7-8 fiú!)
–
terhesség
alatti ártalom (fertőzés, kémiai-fizikai sérülés, sugárártalom, kevés
vesztibuláris inger)
–
szülés
közbeni sérülés (pl. oxigénhiány)
–
korai
kisgyermekkori súlyos betegségek, sérülések (pl. kiszáradás, sárgaság, magas
láz, baleset, epilepszia)
–
mozgásfejlődés
problémái (időben, mennyiségben, minőségben végigment-e a gyermek a fejlődési
soron?)
–
beszédfejlődés
problémái (észlelés, produkció)
–
orvosi
okok (szemészeti, hallási)
–
légszennyezés
–
fél
figyelem
–
olvasástanulási
módszerek
–
szociális
okok (korlátozott nyelvi kód, családi kultúra)
A mozgás és beszéd pillanatnyi állapota
tükröt mutat az idegrendszer érettségéről (mozgásterápiával javítható,
érlelhető). Az éretlen idegrendszer legfőbb mutatója a fáradékonyság, és az
integrációs zavar.
2. Nem pontosan
meghatározható, de nagyon is jelen lévő okok
–
családi
diszfunkció (szétesett családok, férfi-női szerep instabil, elvész a gyermek
biztonsága)
–
szülői
minta gyengesége (az ANYA-nyelv sérülten érkezik)
–
érzelmi,
hozzáállási problémák (lelki problémák, szorongás, túlféltés, infantilizmus,
kötődési problémák, stb.)
–
teljesítménykényszer
–
iskolai,
pedagógusi attitűdök
–
tömeg
és zaj
–
felgyorsultság
egész életünkben
–
vizuális
kultúra túltengése
–
kapkodás,
szétszórtság (mindent egyszerre akarunk csinálni)
–
szellemi
járvány (gyenge olvasási kultúra, az írott-olvasott szöveg elértéktelenedése és
hitelvesztése)
Hogyan jelenik meg a zenetanulásban a
részképességek zavara?
Vegyünk
egy gyereket, aki – mondjuk – furulyázni tanulna.
–
Előveszi
a kottát, és ha ügyesen lapoz, és megtalálja, hanyadik oldalon kell kinyitni,
attól még nem biztos, hogy tudja, hogy hol találja a lap bal/jobb oldalát, és
nem egyértelmű számára, hogy a második sort már ne jobbról kezdje.
–
Ha
síkbeli téri tájékozódásában van gondja, nem tudja a vonalközöket követni.
–
Ha
tudja, melyik a jobb és bal keze, még nem biztos, hogy tudja a két kezét külön
mozgatni, nem beszélve a függetlenített ujjmozgásokról.
–
Ha
megvan a kéz és láb függetlenedése, akkor nem áll le a keze, ha kalimpál a
lábával.
–
Ha
jó a szem-kéz koordinációja, akkor tudja figyelni, hogy az ujjait hova teszi.
És ha a taktilis érzékelése jó, akkor érzi, hogy lefedte-e a lyukakat.
–
Ha
jó a megosztott figyelme, akkor néha ránéz a kottára is, esetleg követi a tanár
instrukcióját.
–
Ha
jó az egyensúlya és a testtónusa, akkor meg tud ülni tekergőzés nélkül.
–
Ha
jó a ritmusérzéke, tudja tartani az ütemet.
–
Ha
gyengébb a memóriája, nem jut eszébe az, amit fél perce hallott,
–
vagy
verbálisan gyenge és nem tudja megismételni?
–
Ha
fáradékony (éretlen idegrendszerű), akkor állandóan kikapcsol (bambul, ami az
idegrendszer védekező mechanizmusa).
–
Ha
gyenge a szeriális memóriája, csak egy-két dolgot tud sorban visszaadni
(előfordul, hogy egy bővített mondatot sem tud megismételni, vagy egy
ritmussort visszatapsolni).
–
Ha
az időbeli tájékozottsága gyenge, keveset mond neki, hogy előbb vagy később, ő
az, aki mindig rosszkor lép be a szólamba.
–
Ha
érzelmileg kimerült, nem tud jól fújni, nem tud adni.
–
Ha
frontos az idő, teljesen leromlik a teljesítménye.
Ha mindezekhez hozzáadódik egy motoros
nyugtalanság, és/vagy hangérzékenység (ami sokszor szinte fájdalmas ingerként
jelentkezhet), és/vagy figyelemzavar, akkor a gyermek egyszer csak besokall,
valamiképp hárítja a feladatot.
És mindezekről NEM TEHET!
A
furulya egy egyszerűnek mondott hangszer, hisz nem kell hozzá még a láb
munkája, nem okoz gondot a testvonalfelezőn átlépés, és még sorolhatnám azokat
a buktatókat, amikkel a gyerekeknek meg kell birkózniuk. Most a teljesség
igénye nélkül emeltem ki lehetőségeket, amik gondot okozhatnak.
Arra
kérem Önöket, mivel én nem vagyok zenepedagógus, hogy gondolják végig a
részképesség zavarok lehetőségeit, és azokat a gyerekeket, akik tartósan kudarccal
küszködnek – a tanítókkal végigbeszélve – küldjék szakemberekhez, hogy megkaphassák
a megfelelő terápiás megsegítést.
Ilyenkor azt szoktam tanácsolni, ne
erőltessék a zenetanulást, mert majd egy év múlva, ha az alap készségei zömében
rendeződtek, jobb esélyekkel és örömét lelve fogja tanulni azt. Annak nincs
értelme, hogy egy életre elvegyük a kedvét tőle.
Enyhébb
esetekben érdemes az órák elején pár percben összehangoló, finommozgást segítő,
tér-, és időbeli készségeket fejlesztő gyakorlatokat bevenni, ez később
megtérül. Amennyiben igény van, rá szívesen adok ötleteket, ill. állítok össze
gyakorlatsorokat, de sok ilyen témájú könyv található már. Az
irodalomjegyzékemben megtalálható lesz néhány kedvencem.
A
felhasznált, és a téma további tanulmányozásához ajánlott irodalom:
Alapozó Terápiák Alapítvány
(2009): Törzsanyag, Budapest
Arthur Englbrecht, Hans Weigertn (1999): Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok
kialakulását? Avagy nem jelenthet akadályt a tanulási akadály! Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest
Ayres, J. (1995): A szenzoros
integráció és a gyermek, In: Varga Izabella - Szatkó Anna (szerk.) 33-51., Fővárosi Pedagógiai Intézet-ELTE,
tanfolyami jegyzet, Budapest
Gerendai Zsuzsanna – Mester Ferencné –
Perlai Rezsőné – Sinkovicsné Király Angéla: Az
óvodáskor fejlesztőjátékai, Okker Kiadó
Horváth Judit – Horváthné Csapucha Klára
– dr. Rónáné Falus Júlia (2004): Amit az
óvónőnek észre kell venni, Szort Bt, Budapest
Kabainé Huszka Antónia (1978): Gyermekeink játékai, Minerva Kiadó, Budapest
Kiss Jenő –Kiss Jenőné (1976): De jó játék ez gyerekek, Tankönyvkiadó, Budapest
Kocsis Lászlóné Rosta Katalin (1994): Ez volnék én? Logopédia kiadó, Budapest
Kulcsár Mihályné (2000): A tanulás öröm is
lehet (második, bővített kiadás) magánkiadás, Bicske
Marton-Dévényi Éva - Szerdahelyi Márton –
Tóth Gábor - dr. Keresztesi Katalin (2002):
Alapozó Terápiák Tanulmány, magánkiadás,
Budapest
Marton-Dévényi Éva - Szerdahelyi Márton -
Bodonyi Miklós - Boncné Juhász Csilla – Sütő Csaba-Tóth Péter - Váradi Ildikó
(2006): Intenzív Tanfolyami Segédanyag, Alfa
ipari Zrt, Budapest
Marton-Dévényi Éva (2002): Az Alapozó Terápia
elmélete és gyakorlata In: Martonné Tamás Márta (szerk): Fejlesztő Pedagógia, ELTE Eötvös Kiadó,
Budapest
Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes (1995). Gyermeklélektan, 122-138., 241- 242., Gondolat Kiadó, Budapest
Németh Erzsébet - S. Pintye Mária (2003): Mozdul a szó, Logopédia Kiadó, Budapest
Németiné Borbás Andrea (szerk.) (2001): Játékosan, Eu-Synergon Kft ,Vác
Páli Judit (1991): A játék, mint
alapozó funkció, In: Kovácsné Bakosi Éva (szerk.): Újszerű játékformák, játéktípusok az óvodai nevelésben
Páli Judit (1993): A játék, mint
integratív szabályozás In : Kovácsné Bakosi Éva (szerk.): Újszerű játé formák, játéktípusok az óvodai
nevelésben, 130-140. Hajdúböszörményi
Óvóképző Főiskola, Hajdúb-szörmény
Páli
Judit (1995): A játék, mint integratív szabályozás, (másodmegjelenésben) In:
Stöckert Károlyné (szerk.),
Játékpszichológia, Eötvös József Könyvkiadó, Budapest
Páli
Judit (2000) Kezdetben vala a játék… Óvónők kincsestára, 2000/12., 1-15.
Pinczésné
dr Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok,
fejlesztő gyakorlatok, Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen
Szalontai
Ágnes (1993): Játszik a család, Venezia Kiadó
Timkóné
Sebestyén Izabella (2009): Hadd nézzek kis tenyeredbe!, Nyíregyháza
* A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézete 2011. október 27-29-én másodízben megrendezett Agócsy-Szimpóziumon elhangzott előadás szerkesztett változata.