Vas Bence
A zenetanári mentorképzés pécsi modellje
Mielőtt
ismertetnénk a szabályozások és az ajánlások által részletesen leírt mentori
feladatokat, ki kell mondanunk, hogy
a zenetanárképzés megújításra szorul. Nem csak a Bologna rendszer következményei
miatt, hanem sokkal inkább belső, tartalmi okokból, valamint a zenei szakmán
belül elfoglalt kedvezőtlen elismertsége miatt. Itt elsősorban nem a
professzionális művészképzés építményére gondolunk, mely egyre szorítóbb
körülmények között is kiemelkedő eredményeket és nagyszerű művészeket ad hazánknak
és a nemzetközi művészvilágnak. Sokkal inkább arra a zeneiskolai tanárképzésre
gondolunk, ahol a zenét tanuló diákok túlnyomó többsége nem lesz muzsikus.
Szakítanunk kell azzal a szemlélettel, hogy aki nem alkalmas az előadóművészi
pályára, az jobb híján jó lesz tanárnak. A kudarcként megélt „kényszerpályáról”
pedig csalódott, rövid távon kiábrándult tanárok kerülhetnek a zeneiskolákba,
ahol lényegében addig ismeretlen problémákkal szembesülnek a rendszerből adódó
felkészítetlenségük okán.
A
pécsi erőfeszítések arra fókuszálnak, hogy a tanári pályáról eddig kialakult
szemléletet módosítsuk, s annak érzelmi jellegére ne a csalódottság és
kudarcosság legyen a jellemző, hanem ezt a negatív színezetet a kibővített
szakmai felvértezettség intellektuális oldala felől szüntessük meg. A pszichológia,
szociológia, fejlődéslélektan, didaktika stb. zenei szemléletű megújítása
nélkül, valamint az említett tárgyakról alkotott szakmai közvélekedés
megváltoztatása nélkül nincs esélyünk arra, hogy a jövő zeneoktatásában
társadalmi jelentőségű és hatású munkát folytassunk. Mint már többször is korábban,
most is késésben vagyunk abban a tekintetben, hogy a körülöttünk történő
társadalmi és kulturális változásokra hatékonyan és időben reagáljunk. A
klasszikus zenének és a zenetanulás embert és személyiséget formáló hatásának
társadalmi elismertsége túl sokat vesztett pozíciójából. A zenei szakma tudja –
bár kevésbé ismeri –, hogy a zenetanulásnak a személyiség fejlődésére milyen
jótékony hatása van. Környezetünk és a társadalom számára azonban ez még messze
nem közismert.
A zeneoktatás szerkezeti
megváltoztatásával itt a lehetőség, hogy újragondoljuk feladatainkat és annak
megfelelően töltsük fel tartalommal tanárképzésünket. Ennek a szerkezeti
változásnak az egyik legfontosabb új eleme az ún. „összefüggő egyéni szakmai
gyakorlat”, melyet a törvény a tanárképzés utolsó félévére helyez és amelynek
legfontosabb szereplője a gyakorlatvezető
mentor. A kérdés aktualitását jelzi, hogy a zenetanárképzésben 2012 tavaszán
kerül sor első ízben e gyakorlatra annak teljes valójában. A főiskolát végzett
tanároknak ez a képzési elem egy gyenge, erőtlen, voltaképpen értelmetlen
gyakorlat volt és valószínűleg marad is, ugyanis a felsőoktatási törvény változásával
az szinte biztosnak látszik, hogy művészeti (esetünkben zeneművészeti)
középiskolában tanítani csak a művészmester szakot végzett tanári mesterszak
birtokában lesz jogosult a diplomás. Ez a különböző tervezetekben is látszik,
de a zenei szakma a 2009-es pécsi konferenciáján is egységesen e mellett foglalt
állást.
Azt,
hogy a mentornak mi a feladata, azt ajánlásokban megtalálhatjuk, de a
szemléletet, amelynek az egész képzést át kell hatnia, és amelynek
meghatároznia, irányítania kell a teljes folyamatot, azt nem definiáltuk
pontosan.
Mi
tehát a zenetanár képzés lényege?
A
pécsi megközelítés szerint a zeneiskolai tanárképzés kiinduló pontja nem a
szakmai tudás (természetesen ez az egyik legfontosabb), nem a szakmódszertan
(szintén rendkívül fontos), és még csak nem is a zeneiskolai diák. Mindenek
előtt az az idea tevékenységünk mozgatórugója, amely azt határozza meg, milyen
állampolgárokat szeretnénk kibocsátani a zeneiskola falai közül, azaz, a
zeneiskolát végzett felnőttek milyen attitűddel, tudással, képességekkel bírnak
az aktív zenélés, a zenehallgatás, de más kognitív képességeket igénylő egyéb
tevékenységekben is. Különösen fontos megjegyeznünk –, bár szakmai körökben ezt
felesleges hangsúlyoznunk, de a szakmán kívül viszont annál inkább hirdetnünk
és képviselnünk kell, – hogy a zenetanulás
transzfer hatása felbecsülhetetlen hasznossággal bír a felnőtt ember
kiegyensúlyozottságában, munkavégzési képességében, koncentráló képességében,
egyéb személyiségsajátosságaiban. Ezt nemcsak a tapasztalat, de hazai és
külföldi tudományos vizsgálatok egybehangzóan igazolják.
Elsődleges
feladatunk tehát, hogy megalkossuk az úgynevezett „zeneiskolai diákprofil”-t, még pontosabban: a zeneiskolát végzettek
profilját. Hiszen ha pontosan meghatározzuk, hogy milyen céljaink vannak, akkor
és csak akkor képezhetünk olyan szakembereket, akik ezeket a célokat el is tudják
érni. Akkor és csak akkor végezhetünk olyan kutatásokat, amelyek a
szakemberképzésben segítséget és eligazítást adhatnak a paraméterek és a
kompetenciák finomításában, a valóság még részletesebb megismerésében.
A
zeneiskolai diákprofil kialakításában több munkatárs működött közre. A
munkacsoport tagjaiként meg kell említenem Laczó
Zoltán pszichológust, a Zeneakadémia Szent-Györgyi Albert-díjas
nyugalmazott tanárát, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának címzetes
egyetemi docensét és Kertész Attila
Liszt-díjas karnagyot, pedagógia tanárt, aki szintén a Művészeti Kar címzetes
egyetemi docense.
Sok
előzetes kutatás, vizsgálódás, szakmai vita, egyeztetés után alakítottuk ki zeneiskolai diákprofilunkat, amelyet
alább bocsátunk közre:
A diákprofil
4 fő csoportba tömöríti az elérendő célokat.
Pedagógiai
célkitűzéseink tehát a zeneiskolai tanulmányokat folytató vagy
azt befejező tanulók
A) befogadói attitűdjének, emocionális
világának
B) zenei aktivitásának
C) kognitív rendszerének, értékrendjének,
világképének
D) intraperszonális és interperszonális
viszonyainak
pozitív befolyásolása.
Nézetünk
szerint a befogadói attitűd, emocionális világ
kiteljesítéséhez —
1.
a
növendékek váljanak a zene aktív befogadójává, amikor is a befogadás tárgyát
akár mások, akár önmaguk muzsikálása képezi;
2.
értsék
és érezzék, hogy a zene érzelmeket kelt, késztesse a befogadót érzelmi
állásfoglalásra;
3.
a
befogadás segítse a tanítvány önmagára ismerését;
4.
fogadják
el önmaguk érzéseit és végső soron önmagukat tudják elfogadni;
5.
a
befogadás által fedezzék fel rejtett tulajdonságaikat, rejtett képességeiket és
tudják kezelni érzéseiket;
6.
legyen
számukra örömforrás a hangzó zene befogadása;
7.
legyen
mindennapi szükségletük a zenei befogadás, érezzék annak hiányát, ha egy-egy
nap nem tudnak vele élni.
Bölcsőtől a koporsóig az emberi
személyiség elválaszthatatlan és meghatározó összetevője az emocionalitás.
Emócióink mérlegelik, hogy mi jó nekem személyesen, vagy mi rossz. Mi a
kellemes, mi a kellemetlen. Az érzelmek válnak cselekvéseink indítékaivá,
motivációivá.
Az elmúlt évtizedek tapasztalatai azt
mutatták, hogy – az alapvetően rendkívül sikeres kisebbség mellett – a tanulók
többsége életre szóló kudarcélménnyel hagyta el a zeneiskolát. Jól tudjuk, hogy
a zeneiskolások egy jó része nem alkalmas adottságainál fogva sem, hogy professzionális
aktív zenélést folytasson, sőt, nem is azért jár zeneiskolába, hogy
professzionális eredményeket érjen el. Fontos
kijelentenünk, hogy ez NEM BAJ. A manuális képesség nem feltétele az érzelmi
intelligenciának és fejlesztésének. A zenehallgatás, annak öröme, az érzelmi,
indulati kifejezés, a történtekre való reflektálás fontosabb lehet számukra. Az
önismeret, önelfogadás nagyszerű terepe a zenehallgatás és az arról való
beszélgetés: bármilyen reflexió és
természetesen ennek jó mederben való moderálása. E tekintetben a végső cél,
hogy a zenével való foglalkozás – és nem csak a figyelem nélküli háttérzajongás
– mindennapi igényük legyen, hasonlóan, mint a fogmosás, az étkezés, vagy az
alvás. Ha elmarad a zene, legyen hiányérzetük.
Számos törvényalkotó és döntéshozatali
helyzetben lévő ember hordoz kudarcélményt gyermekkora zeneiskolai tanulmányai
köréből. Jó-e ez nekünk és a társadalomnak?
B) Nézetünk
szerint a zenei aktivitás főbb jellemzői közé
kell tartoznia, hogy —
1.
oldottan,
feszültség és szorongás nélkül szeressenek és merjenek játszani a hangszerükön
és szeressenek énekelni;
2.
legyen
igényük a házi muzsikálásra, tudják megteremteni a házi muzsikálás körülményeit
és feltételeit;
3.
legyen
mindennapi eszköze az önkifejezésnek a hangszer és az énekhang
megszólaltatása/használata, s ezt ne „kötelesség”-ből, külső elvárások iránti
megfelelésből tegyék;
4.
legyenek
igényes és rendszeres hangverseny-látogatók tekintet nélkül a zenei műfajok
érték-vonatkozásaira;
5.
a
muzsikálás különböző formái jelentsenek mind önmaguk, mind mások számára is
oldást, lazítást, kikapcsolódást és szórakozást, összefoglalva: jó közérzetiséget.
A személyiséget meghatározó, ám azon
kívüli fontos befolyásoló tényező a szociális környezet. A szülők bevonása
a tevékenységbe, sőt, a tevékenység hazavitele. Itt ne csak arra gondoljunk,
hogy a kisdiák hazamegy gyakorolni, ahol a szülők a gyakorlásra utasítják,
fegyelmezik, számon kérik. Arra is gondolnunk kell, hogy egy apa vagy egy anya,
aki zeneiskolába járt, a baráti kapcsolataiban vendégjárásában is élhet a
házimuzsikálás lehetőségével. Eszközöket és formákat kell találnunk arra, hogy
mire egy zeneiskolai diákunk szülővé válik, jó emlékként őrizze mindazt, amit
tanult a zeneiskolában, s tudja azt kamatoztatni a gyermeknevelésében. Ennek
alapfeltétele a mindennapi aktív muzsikálás, ami nem az egyedüli otthoni
gyakorlásban, hanem leginkább a közösségben őrizhető meg. El kell gondolkoznunk
azon, hogy milyen tanári kompetenciákkal kell rendelkeznie az egyetemről
kikerülő tanárnak, hogy ezt a célt hatékonyan elősegítse.
C) Szándékunk
szerint olyan kognitív rendszert, értékrendet, világképet kell kialakítanunk a növendékekben,
hogy a létrejött mentális és emocionális rendszer nyomán —
1.
hangszerjátékuk
és éneklésük közben is tudatosan kezeljék a „zenei történéseket”, ne csupán
zeneelmélet és szolfézs órai anyagként;
2.
fejlődjön
koncentrálóképességük mind intenzitásban, mind időtartamban;
3.
tudjanak
különbséget tenni, tudjanak rangsorolni a zenei tartalom, a zenei műformák, a
zenei teljesítmény és a különböző zenei műfajok értékrendjében (műfajokon belül
is!);
4.
tájékozódjanak
a társművészetek alkotásaiban, stílusaiban és keressék az összefüggéseket a
zene és a társművészetek között;
5.
a
zene eszközeinek megismerésével szocializálódjanak az értékek elfogadására;
6.
az
aktív befogadás szolgáljon eszközül elmúlt korok kultúrájának értékelésére,
feldolgozására, a jelenkorral való összefüggések felismerésére;
7.
a
zenei műalkotások aktív befogadása alakítson ki a zene iránti emocionális
kötődést, s ilymódon legyenek képesek a világ
„esztétikai birtokba vételére”.
D) Szándékunk,
hogy az intraperszonális
és interperszonális viszony fejlesztése–fejlődése következtében —
1.
erősödjön
önmegfigyelésük, valamint a más tárgyi és emberi körülményekre, auditív és
vizuális eseményekre való figyelmük;
2.
legyen
számukra a ritmus poszturális és kinesztétikus élmény aritmetikai spekulációk
helyett;
3.
a
mindennapi élethelyzetek gesztikusságát legyenek képesek megjeleníteni zenei
gesztikusságban;
4.
az
aktív befogadás erősítse interpretációs hajlamukat, aktivizálja kreatív
önkifejezés módjukat;
5.
az
aktív befogadást tudják összekapcsolni a közösségi élménnyel;
6.
a
társas muzsikálás kapcsán fogadják el partnereiket és azok érzéseit, fejlődjön
empátiás készségük, kiterjedve más társas helyzetekre is;
7.
legyen
öröm az együtt-muzsikálás, érezzék annak szükségességét. Érezzék, hogy a zenei
tevékenység nemcsak önmaguk számára érték, hanem másoknak is fontos lehet;
8.
közösségi
élményük segítse a közösségteremtést, erősítse saját közösségükbe vagy más
közösségbe történő integrációját.
A szocializáció
legfontosabb ismérveit találjuk ebben a kategóriában. Muzsikusként jól tudjuk,
hogy az együttmuzsikálás milyen kiváló terepe az empátia, az egymás elfogadása,
a tolerancia gyakorlásának. elsajátításának. A zenei kreativitás – mint
közvetítő csatorna köztünk és a világ között – ideális terep az önkifejezésre.
Bár a zeneiskolai diákprofil nem végleges
és nem lezárt, mégis az alapvető irányokat valószínűleg már nem változtatjuk
meg.
A diákprofil
határozza meg, hogy a reményeink szerint önálló művészeti tanárképzésben milyen
tantárgyakat, milyen tartalommal kívánunk tanítani. E profil képezi az alapját
azoknak a kompetencia táblázatoknak, amelyeket már a jelenlegi
tanárképzésben résztvevők számára dolgoztunk ki. Mind a pedagógiai, mind a módszertani
kompetencia táblázat ennek alapján
készült.
Hallgatónk és gyakorlatvezetője az
iskolai gyakorlat alatt azt vizsgálják, hogy hallgatónk e kompetenciákból
melyekben erős és melyekben szorul fejlődésre. A törvény által előírt ún.
„egyéni fejlődési profil” (melyet a 3. szemeszter végére kell elkészíteniük) a
kompetencia táblázatok alapján összegezi a hallgató felkészültségét. Az ennek
alapján megírandó ún. „egyéni fejlesztési terv” pedig azt írja le, hogy milyen
tevékenységeket kell végeznie a hallgatónak ahhoz, hogy a gyengébb kompetenciákban
erősödni tudjon. Az előbbiekből jól látszik, hogy minden hallgató más és más
egyéni fejlesztési tervet hajt végre képességeinek függvényében.
Nem biztos, hogy a tanárjelölt mindezen
felsorolt feladatokkal, amelyek a saját személyisége fejlesztésére irányulnak,
önállóan és gyakorlatvezető tanárának közreműködésével képes megbirkózni. Nem
véletlen az a felismerésünk, hogy ehhez egy külső, tapasztalt, szakmailag
(pedagógiailag, pszichológiailag, zeneileg) sokirányúan felkészült, hallgatóra
„hangolt” szakemberre van szükség. Ezt a biztosítékot látjuk a gyakorlatvezető mentor személyében, aki
a tanárjelölt tevékenységének, tanári felkészítésének a fő irányítója,
szervezője, értékelője. Könnyen belátható, hogy a mentorok munkájának kiemelt
jelentősége van a tanárjelölt irányításában, mert a gyakorlatban ő az, aki a
zeneiskolai diákprofil elképzeléseit valóságos tevékenységeken keresztül
próbálja a tanárjelölttel elsajátíttatni. Ajánlásaink három nagy területről
beszélnek, amelyeket a tanárjelöltnek a közoktatási intézményben meg kell
ismernie, s amelyeken professzionális otthonossággal kell tudnia mozogni.
1.
Természetesen,
első helyen a szaktárgy tanításával kapcsolatos tevékenységek állnak. A jelöltnek
a) 4 hónapon át hetenként legalább 4 teljes
tanítási napot kell töltenie a partneris-kolá/k/ban;
b) hospitálnia kell a mentor óráin és más
órákon;
c) fel kell készülnie az órákra, az órákat
követő önelemzésre/önértékelésre, valamint a gyakorlatvezető mentori megbeszélésre;
d) részt kell vennie a tanítási órán kívüli,
de a szaktárgy tanításához szorosan kapcsolódó iskolai feladatok ellátásában
(mint pl. tehetséggondozás; szakköri jellegű ill. fakultatív foglalkozások
hospitálása és levezetése, sajátos nevelési igényű tanulókkal, hátrányos
helyzetű tanulókkal való bánásmód megismerése);
e) feladatai közé tartoznak a tanórán kívüli
szaktárgyi tevékenységek (kották gyűjtése, darabok kiválasztása);
f) a tanítást kísérő szakmódszertani
blokkszemináriumot is vezetnie kell (szakmai konzultáció céljára a
szakképzettség-felelősök irányításával).
2.
A
tanárjelölt feladatai kiterjednek a szaktárgy tanításán kívüli oktatási,
nevelési, mentálhigiénés alaptevékenységek művelésére, úgy mint:
a) önálló tanszaki hangverseny, szaktárgyi
verseny szervezése és lebonyolítása;
b) tanulói életút megismerése;
c) mérés, értékelés a gyakorlatban;
d) az ifjúságvédelem, drogprevenció, az
iskolai agresszió, a konfliktuskezelés helyi gyakorlatának megismerése,
segítése;
e) a sajátos nevelési igényű, hátrányos
helyzetű tanulókkal, kisebbségi csoportokkal való bánásmód megismerése,
amelyben kiemelkedő szerepet kap a segítő attitűd, az empátia, a tolerancia, az
előítéletek feloldására irányuló befolyásolási szándék;
f) osztályfőnöki jellegű tevékenységek:
szülői értekezlet, tantestületi értekezlet, szakcsoporti értekezlet;
g) pedagógiai kísérőszeminárium;
3.
Bár
tanárjelöltektől – adminisztratív jellegénél fogva – legtávolabb eső téma,
mégis súlypontivá válik a gyakorlatban az iskola mint szervezet, és támogató
rendszereinek ismerete –
a) az intézmény működését meghatározó
legfontosabb törvényi, rendeleti háttér, fenntartói irányítás dokumentumainak
megismerése;
b) az iskola szervezeti felépítése, működési
rendje;
c) az iskola pedagógiai programja, a
fejlesztési irányok, pályázatok, a szakmai munka tervezésének tanévi elemei;
d) az intézmény minőségirányítási rendszere;
e) az iskola, a család és a helyi közösségek
kapcsolata, az együttműködés formái;
f) a támogató, segítő rendszerek, szakmák
megismerése (nevelési tanácsadó, fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, helyi
és regionális szakmai szervezetek stb.).
Ám ezek a tevékenységek korántsem fedik
le azokat a feladatokat, amit a zeneiskolai diákprofil megkövetel tanárjelöltjeinktől.
Fontosak ezek is, de a szemlélete sablonos és általános, formai és mennyiségi
feladatokat ruház a mentorra.
Meggyőződésünk szerint azonban a mentor – pedagógiai és irányító
szellemiség. A gyakorlatba
konvertáló módszerek, „technológiák” ismerője. Mind ezek birtokában képes a tanárjelölttel megosztani tudását,
moderálni tudja a hallgató fejlődését és befolyásolni képes tanári
identitásának kialakulását.
A Pécsett indítani tervezett zenetanári mentor szakirányú
továbbképzési szak legfőbb feladata a mentort erre felkészíteni pszichológiai,
zenepszichológiai, pedagógiai, zenepedagógiai, szociológiai, zeneszociológiai,
fejlődés-lélektani, önreflektívitási szempontok alapján.
A fentebb már említett munkacsoport által
kidolgozott zenetanári kompetenciák a
többi már kidolgozott táblázathoz hasonlóan három
aspektusból figyelik a szakértelmet, úgy mint:
A) tudás,
B) attitűd és
C) képesség.
A) A szakmai
tudás magában foglalja —
1.
a
közoktatási intézményrendszer, azon belül a zenével kapcsolatos intézmények, a pedagóguspálya-modell,
a zenetanári pályamodell, a pedagógusi munkakörök követelményeinek,
szabályozásának ismeretét;
2.
az
intézmény dokumentumainak, pedagógiai programjának, a művészeti és kiemelten a
zenei nevelési program speciális területeinek (pl. inkluzív nevelés,
egészségnevelés, gyermekvédelem stb.) ismeretét;
3.
az
intézmény aktuális közigazgatási egységben való elhelyezkedésének, ahhoz való
kapcsolódásának, a mikro-, közép- és makro-szintű intézményi és szociális
kapcsolatok, lokális környezeti körülmények (pl. más közoktatási, kulturális,
szociális, egészségügyi intézmények, profilhoz igazodó civil szervezetek,
szülői közösségek, természeti és gazdasági környezet, stb.) ismeretét;
4.
a
pedagógusképzés folyamatának, a pedagógiai, pszichológiai, és különös tekintettel
a zenei szakképzettséghez kapcsolódó szaktudomány és szakmódszertan
ismeretével, a gyakorlati képzési elemek követelményeinek az ismeretét;
5.
a
hallgatói korosztállyal való foglalkozás nevelés- és oktatáslélektani,
szociológiai, speciális módszertani ismereteivel, valamint a zenei nevelés- és
oktatáslélektani, zeneszociológiai és módszertani ismeretét;
6.
a
pályakezdők zenei oktatásrendszerbe való beilleszkedésének támogatásához
szükséges mentálhigiénés ismeretét;
7.
a
mentorálásban/tanácsadásban a korszerű személyiséglélektan elméleti és
gyakorlati ismeretét;
8.
a
pedagógusi kompetenciák ismeretével a tanácsadási stratégiák használatának
elméleti tudását;
9.
a
tanácsadói módszerek adaptív, jártassági szintű alkalmazását;
10.
annak
tudását, hogy milyen alkalmazási lehetősége van a tanárjelölt pályafejlődésében
a reflektív gondolkodásnak.
B) A mentor
számára birtokolni kívánatos szakmai attitűdök köre még tágabb, amint az alább olvasható —
1.
törekszik
a hallgatót segíteni szakmai aktivitási területének (közigazgatási, intézményi,
szakmai) megismerésére;
2.
nyitott
a hallgatói kezdeményezések iránt, fontosnak tartja, hogy a hallgató/kezdő
tanár megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját;
3.
érti
és elfogadja a segítő-támogató kapcsolat kialakításának jelentőségét;
4.
tud
gondolkodni szervezeti szinten is, elkötelezett a szakmailag támogatott
intézmény szervezete iránt;
5.
a
zenei nevelési program helyzetfüggő megújítására (innovációjára) törekszik;
6.
felelősséget
és késztetést érez a hallgatók iskolai tapasztalatai értelmezésének
irányításában;
7.
fontosnak
tartja a szakma nehézségei mellett a szakma személyiségre ható társadalmi
értékeinek, valamint szépségeinek tudatosítását is;
8.
elkötelezett
a szakmai ismeretek, a képzés létét befolyásoló aktuális információk naprakész
nyomon követésében;
9.
fontosnak
tartja a hallgatók aktív részvételét a szakmai elméleti és praktikus tudás
megszerzésében;
10.
fontosnak
tartja a hallgatók fejlődésére adott folyamatos pozitív visszajelzéseket, hogy
jutalmazás centrikusan a tudás kreatív alkalmazása
irányába orientálja a hallgatókat;
11.
elkötelezett
az eredményes iskolai gyakorlat kiemelt jelentősége mellett;
12.
nyitott
a hallgató szükséglete szerinti integrált segítő csoport létrehozása iránt;
13.
elkötelezett,
hogy a reá bízott hallgatókat inspirálja a permanens önképzésre és a szakmai
(valamint a társadalmi) élet / folyamatok változásainak rugalmas nyomon
követésére;
14.
elkötelezett
a humán erőforrás menedzselésében;
15.
elkötelezett
a nyitottság, türelem, rugalmasság, empátia, a pozitivizálás gyakorlásában;
16.
fontosnak
tartja a reflektív pedagógiai szemlélet megismerését és annak értelmezését a
pedagógiai folyamatokban az ÉN-kép, önismeret fejlesztése révén;
17.
fontosnak
tartja a folyamatos önreflexió alapján alakítani szerepét a gyakorlatot
végzőkkel;
18.
nyitott
a rugalmas, lényeget megragadó adaptivitás iránt;
19.
fontosnak
tartja, hogy a tanárjelölt higgyen a zeneiskolai diákprofil
megvalósíthatóságában és ezeken a területeken sikeres és eredményes legyen.
C) A teljes szakmai felvértezettség birtokában a mentor biztonsággal képes —
1.
A
kormányzati irányítási és oktatási rendszer közötti kapcsolatok, kölcsönhatások
áttekintésére;
2.
az
iskolai gyakorlat megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére;
3.
a
pályakezdés, a beilleszkedés támogatására;
4.
segíteni
a jelölt tanári szerepének zökkenőmentes megvalósítását;
5.
a
különböző helyzetekben vagy személyek között kialakuló konfliktusok adekvát
kezelésére;
6.
részt venni az intézményi kollegialitás fejlesztésében;
7.
iskolai
gyakorlata során a tanárjelölt tantestületben elfoglalt helyének moderálására;
8.
a
globális rendszerszerű gondolkodásra;
9.
a
tananyag fejlesztésében részt venni;
10. szakmai projekt(ek) indítását
kezdeményezni, s így az intézményben kutatási
missziót felvállalni;
11.
a
zenepedagógusi kompetenciák tudatos alkalmazásának képességére;
12.
a
hallgató/kezdő zenepedagógus szakmai szocializációjának támogatására;
13.
a
hallgatóval/kezdő pedagógussal hatékony szakmai együttműködésre,
professzionális kommunikációra és konstruktív konfliktuskezelésre;
14. új tanárképzési program kidolgozásában
részt venni;
15.
a
tanárjelölt előzetes tudásának feltárására;
16.
magas
szintű, mintaértékű bemutató órák, pedagógiai foglalkozások (egyéni órák,
kamaraórák, énekkari, zenekari órák, stb…) tartására;
17.
az
adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására;
18.
hatékony
együttműködési modell kialakítására diákkal;
19.
az
egész életen át tartó tanulást, a hallgatók szakmai szocializációját megalapozó
kompetenciák fejlesztésére;
20.
a
tanárjelölt zenetanári identitásról alkotott nézeteinek, vélekedésének
feltárására, alakítására;
21. zenepedagógusi elkötelezettség
erősítésére;
22.
a
hallgató/kezdő pedagógus munkájának nyomon követésére;
23.
a
hallgatóval történő segítő kapcsolat kialakítására, folyamatos személyes
támogatására;
24. a tanárjelölttel való kommunikáció
oldott, releváns környezetének a megteremtésére;
25.
komplex,
reális, segítő, fejlesztő értékelésre;
26.
kollaborációra
a tanárjelölttel a tanórán és általában az iskolai tevékenységben;
27.
a
szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékélésére;
28. az adaptivítás gyakorlására;
29.
a
hallgató/kezdő pedagógus reflektivitásának (önreflexiójának) szakszerű,
korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére;
30. a folyamatos önellenőrzés eszközeinek, a
visszacsatolás formáinak meghatározására.
Csak helyeselni tudjuk, hogy a
törvényalkotó megalkotta az egyéni összefüggő szakmai gyakorlat rendszerét és
meggyőződésünk, hogy a mentori munkával valóban eredményesen tudjuk megújítani
zenetanárképzésünket.
Meg kell találnunk a helyes arányt a
pedagógiai képzés eddig nem ritka eljelentéktelenítő felfogása és a túlzott
elméleti, illetve közismereti pedagógiai és pszichológiai szaktudás támogatása
között. Egyetemeinken olyan mentorálásra alkalmas és képes oktatókat kell
képeznünk, akik a zenepszichológia, zenei fejlődéslélektan és a zeneszociológia
területén világszínvonalon képesek tájékozódni, az aktuális kutatások
eredményeivel naprakészen rendelkeznek. Ennek az egyébként jelentős
idegennyelvű szakirodalomnak ma alig vannak itthon ismerői, még kevésbé
képviselői.
Feladataink összegzéseként – a zenében
oly gyakori háromrészes forma analógiájaként – idézzük fel ama szándékainkat,
amelyeket az eddigiekben részleteire bontva fejtettünk ki.
Az Európa kultúráját meghatározó nagy
kultúrák szellemi hagyatékára hivatkozva szeretnénk részt venni az állampolgári nevelésben, amelyben a kultúrtörténet
nagy gondolkodói: Platon, Arisztotelesz oly nagy szerepet tulajdonítottak a
zenének, a zenei nevelésnek. Történeti ismereteink szerint alapgondolatuk nem
csupán századokon, de évezredeken átívelő érvényességgel bír.
Ahhoz, hogy a képzeletünkben ideálisan
megjelenő jövőbeli állampolgárunk
harmonikus, közösségi és kreatív személyiséggé váljon, már gyermekkorától fogva részesülnie kell a zenei –, általánosabban a
művészeti – nevelés pozitív hatásaiban. Ezt az ideális célt korszerűen és jól
képzett zenetanárokkal valósíthatjuk
meg, akiknek a nevelési, oktatási, társadalmi beágyazottságú helyzetekhez való
dinamikus alkalmazkodását a sokoldalúan felkészített mentorok támogatják a felsőfokú képzés során.
Nevelési-oktatási reformjaink, annak
részeként a felsőoktatási törvény vajúdásai közepette racionális és sarkalatos
tervnek látszik a mentorképzés kialakítása, bevezetése. Ebben a pedagógusképzés
célmegjelölése, úgy is, mint az emberi tevékenység teleologikus jellege látszik
tükröződni. E terv megvalósításához a művészeti tanárképzés, azon belül
hangsúlyozottan a zenetanárképzés
együttműködési készségét és szellemi kapacitását ajánlja fel, amelyben a jelen
történelmi helyzetben nekünk megtisztelő rész juthat.