A ZENEÉRTÉS ALAPJAI
ZONGORAISKOLA I-II.
Összeállította
és írta: Hunyadi Zsuzsanna
Az Aposztróf
Kiadó gondozásában 2010- és 2011-ben jelent meg Hunyadi Zsuzsanna
összeállításában, két kötetben egy Zongoraiskola. Az iskola kifejezett és
vállalt célkitűzése, hogy a hangszertanítás rutin munkájába beleépítse a
gyerekekben meglévő variáló, improvizatív hajlam tudatos fejlesztését. „Láttam Apagyi Mária növendékeit, az
elméleti tudásnak és hangszeres kifejezésnek azt a tökéletes egységét, ami a
zongorázásukat jellemzi. Minden hang hiteles volt, amit játszottak” –
vallja a tanárnő, összefoglalva a kotta megírásának előzményeit és indítékát.
A magyar
zongoratanításban régi téma az improvizáció lényegének megértetése,
alkalmazása, és napjainkban talán már többen használják tanításuk folyamán,
mint gondolnánk. Hunyadi Zsuzsanna sem állt meg az improvizáció fontosságának
felismerésénél, hanem zenei táborokban, improvizációs rendezvényeken,
továbbképzéseken igyekezett elmélyíteni ismereteit és lépésről-lépésre
felépíteni, kialakítani azt a módszert, melyet növendékeinél ma már sikeresen
alkalmaz. Ez az a módszer, melyet e két kötetben mások számára is tovább kíván
adni.
„Úgy gondolom, hogy a zene lényegi sajátossága a
variálás, vagyis az improvizatív hajlam, és a gyerekeknek a tanulás kezdetétől
meg kell ismerni, sőt meg kell érezni ezt. Az évek során megszállottan
kerestem, hogyan lehet megfelelő feladatokat találni számukra. Rájöttem arra,
hogy ez a fajta tanítás másfajta gondolkodásmódot
kíván, nálam is évekig tartott, míg kialakult és alakul még most is.”
Tanmenetének
lényege, hogy a feladatok nemcsak technikailag nehezednek, hanem logikus
sorrendet követnek például a zenei szerkesztés tanításának terén is. A
megtanult zenei elemek egyidejűleg kreatív alkalmazást nyernek a növendékek
próbálkozásaiban, kísérletezéseiben. Mindent alaposan előkészít, mire elérkeznek
oda, hogy ők maguk is kis formákat hozzanak létre. Ezáltal ténylegesebben
megismerhetik, sőt birtokolhatják a már megtanult zenei nyelvet, jobban
sajátjuknak érezhetik darabjaikat, jobban övék lehet egy zenedarab.
„A tudásanyag, technikai feladatok és a kreatív
feladatok egyenlő súllyal szerepelnek a zongoraiskola anyagában és szerves
egységet alkotnak. A gyerekek a kottába beleírhatják kis kompozíciójukat,
írásbeli feladataikat. Szükségem volt egy kottára, amivel saját elgondolásom és
hitem szerint haladhatok. Ennyi volt a célom, és boldog vagyok, hogy sikerült
elérnem közel harminc év alatt.”
Tóth Ágnes, a
XII. kerület zongoratanára a következőképpen számolt be a kottával való
megismerkedésről: „Zsuzsa zongoraiskolájával való találkozás óriási inspirációt
jelent számomra. Ez a gyűjtemény már a kezdetektől élvezetessé és élményszerűvé
varázsolja a zongoratanítást. A gyerekek mentesek minden görcstől, izgalomtól
és szabadon belemerülnek a rögtönzés örömeibe.”
Hunyadi
Zsuzsanna tanárnő kurzusain alaposabban meg lehet ismerkedni improvizációs
műhelyének részleteivel is, amint ezt a kotta mellé rendelt „Zenepedagógiai
füzetek (I.)” kiadványa is bizonyítja.
A közelmúltban
megjelent kiváló kiadványokkal együtt – [Gonda János: A rögtönzés világa 1997-ben, Lakos Ágnes: Barátságos zongoraiskola 2006-ban, (CD melléklettel 2009-ben),
Apagyi Mária: Zongorálom című
kiadványa 2008-ban] – remélhető, hogy
aki nem csak szavakkal érdeklődik, hanem bízik is abban, hogy tanítása valódibb
és mélyebb zenei tartalmat nyerhet, nem marad útravaló nélkül. Kísérletező
kedvéhez megfelelő szintű anyagot és irányt mutató munkákat találhat.
Ábrahám Mariann