KroÓ György kiadatlan
írásai XVIII.
Gondolatok a zeneszerzők zenetörténeti
megítéléséről Sorozatszerkesztő: Zsoldos Mária
Egy zeneszerző művének történelmi értékelését joggal befolyásolja a
fogadtatás. Saját korukat túlélő kompozíciók esetében azonban csak önkényesen
dönthetünk: a kortárs véleményt, vagy az utókor ítéletét tartjuk-e
mérvadónak. Ami az utókort illeti, a köztudatban máig él, ha nem is egymással
szemben, de egymás mellett, az újító, a forradalmár Liszt és a visszatekintő,
konzervatív Brahms fantáziaképe. Brahms ilyenféle címkézése annyira irritálta
Arnold Schönberget, hogy „Brahms, a haladó" címmel írt tanulmányt. Ő,
aki a maga forradalmát, a disszonancia emancipálását 1908 körül
kamarazeneművekben vitte végbe, egyik ősét pillanthatta meg a saját korában
elsősorban kamara-zeneszerzőként ismert Brahmsban. Elég ritka eset, hogy az
utókor megítélése egybevág a kortársak véleményével. Ha illetékes utókornak
Schönberget tekintjük, az ő véleménye a haladó Brahmsról nagyon közel áll
ahhoz a vélekedéshez, amelyet a 19. század közepén alkottak a pályakezdő
Brahms irányáról és jelentőségéről. A kortársak közül Brahmsról elsőnek és a
legilletékesebben Robert Schumann írt. Mégha
feltételezzük is, hogy tollát az a rokonszenv vezette, amelyet Schumann azért
érzett a fiatal zeneszerző kompozíciói iránt, mert bizonyos értelemben a maga
folytatójának, rokonszellemnek tartotta, akihez titkos kötelék fűzi, hitelt
adhatunk a Neue Zeitschrift für
Musik hasábjain 1853-ban leírt Schumann kritika
alapvető megállapításainak. Ezek szerint Brahms a kiválasztottak egyike és
ezek között is nemzedékében az egyetlen „aki hivatott az idő legfontosabb
mondanivalóját a legeszményibb módon
kimondani". Az idők szava Schumann esztétikájában a költői zene
fogalmával azonos. A költői zenének ideája van, olyan rangú, mint az
irodalom, vagy a filozófia. Schumann a mechanikus, a triviális, a prózai
művészettel szembeállítva beszél a poétikus zenéről. És poétikussá azzal vált
a zene, hogy megszabadult a szavak költészetétől, pontosabban a szöveg
kiszolgálásától. 50-60 évvel korábban, Emanuel Kant
idején a zenét az esztétikai megítélésben a hozzátartozó szöveg tette
értékessé, anélkül önmagában a szórakoztatás és
luxus kategóriájába tartozott. Nem a zenészek, hanem a német irodalmi
romantikát kezdeményező halhatatlanok kis csapata, Novalis, Tieck, Wackenroder, E. T. A. Hoffmann nemzedéke emelte a muzsikát minden más
művészet fölé, s épp azért mert úgy érezte,
szavakhoz nem kötődő jellege révén érintkezik a végtelennel, a
kimondhatatlannal. Ekkor vonul be a hangszeres zene és ennek néhány előkelő
műfaja, formája a Parnasszusra. |