BATTA
ANDRÁS
Gondolatok
Kroó Györgyről a Kőbányai Alapfokú Művészetoktatási Intézmény névadására*
Jelképesnek
mondható, hogy Kőbánya Önkormányzatának közgyűlése épp Kroó György 85.
születésnapján szavazta meg azt, hogy a kerület alapfokú művészeti iskoláját
róla nevezzék el. Kroó György neve egy iskola homlokzatán rangot ad az
intézménynek, rangot ad egy regionális közösség kulturális igényének, mert
felhívja a figyelmet egy különleges emberre, tanárra, tudósra, akinek
életvitelét, ünnep és hétköznapjait, hajnalait és éjszakáit meghatározta a
magyar és az európai kultúra – és nemcsak a zenekultúra – szeretete, szolgálata
s nem utolsó sorban közvetítése szűkebb és tágabb körben
egyaránt. Arra tette fel az életét, szorgalmát, energiáját, hogy megismerje,
átélje a régi és az új zenét, és mindennek szépségét megossza azokkal, akik
mélyebb és tartalmasabb életre vágynak. Ebből a szempontból is telitalálat,
hogy éppen egy művészeti iskola veszi fel nevét.
Kroó
György szakmai portréjához szerencsére nagyon sok ecsetvonás maradt fenn
dokumentumok formájában – ezeknek egy részét tartalmazza az a magával ragadó
film, amelyet fia, Kroó András alkotott, és amelyet a szünet után az érdeklődők
megtekinthetnek. De ennél jóval, a sokszorosával többet őriz a Magyar Rádió
hang archívuma, hiszen Kroó György, számunkra, növendékei számára Kroó tanár
úr, számtalanszor nyilatkozott meg a mikrofon előtt, reagált a zenetörténeti
múltra és a zenei élet jelenére. Sok száz, sőt ezer műsor őrzi a hangját,
jellegzetes, szuggesztív előadásmódját – megszólalásának és megszólításának személyességét.
Mit
tanulhatunk emlékéből, szellemi örökségéből?
Mindenekelőtt
a tudás tiszteletét, és azt a heroikus erőfeszítést, amely minden nagy embert
jellemez – egész életén át – a tudás elsajátításának küzdelmeiben. Kroó tanár
úr egy olyan hagyományba született bele, ahol a tudás a vallás egyik
alappillére, ez jelenti az igazi, elsődleges értéket. Abban a kultúrában
alapvető szerepet játszik az iskola, a tanár, a tanítás és persze a tanulás.
Kroó György könyvek között nőtt fel, és gyerekkorától kezdve rengeteget
olvasott. Irodalmi műveltsége később vetekedett zenei ismereteivel, ehhez
járult legendás nyelvtudása, ami lehetővé tette, hogy eredetiben tanulmányozzon
regényeket, drámákat, verseket, és persze a zenetudományi szakirodalmat. Ez a
magyarázata annak, hogy választékosan, irodalmi igénnyel írt ő maga is: mindig
szép volt amit, és ahogyan írt. Ő is, mint néhány jeles elődje a tudomány
költője és a költészet tudósa volt. Mivel a kulturális kincsek forrása
kimeríthetetlen, rendületlen érdeklődéssel, olthatatlan tudásszomjjal tanult
élete utolsó percéig.
Csodálatos
mesterei voltak, akik meghatározták számára a tudáshoz vezető utat.
Mindenekelőtt Szabolcsi Bence, a magyar zenetörténeti kutatás és írás hatalmas
alakja, Kodály Zoltán egyik legközelebbi növendéke, a kodályi eszmék történész
harcostársa, igazolója. Ő volt az egyik alapítója a Zeneakadémia zenetudományi
tanszékének, melynek indulásakor az első évfolyamban ott találjuk az akkor 25
esztendős Kroó Györgyöt. Maga Kodály is tanított a tanszéken – szolfézst és
népzenét – és egy sor további jelentős tanár: Bartha Dénes, a zenetudományi
szakterületek nemzetközi hírű szakembere, Bárdos Lajos, a zeneelmélet és a
kórusművészet egyik apostola, Gárdonyi Zoltán, a nagy Liszt-kutató... Ezek az
évek voltak azok, amikor többek között Fischer Annie, Ferencsik János, Székely
Mihály, Zathureczky Ede-nagyságrendű muzsikusok alkották a magyar zenei életet,
és David Ojsztrah, Szvjatoszláv Richter, valamivel korábban Otto Klemperer volt
rendszeres vendégművésze Budapestnek, és a zenei ízlést Tóth Aladár
formálta. A tanulás életcélt és
életformát jelentett. Néhány év múlt csak el a II. világháború pusztításai óta,
az emberek – amíg és amennyire a diktatúra engedte – itták a béke zamatos
italát és szívesen vették bele magukat a művészetek balzsamos vizébe. Kroó
György – aki mögött a háború különösen sötét esztendei álltak – teljes
lelkesedéssel fordult a szellemi világ szépségei felé, tisztelte mestereit, és
megtanult alázattal, kitartással, odaadással tanulni, mely, mint említettem,
életformájává át.
A
zenetörténet egészével foglalkozott, az ókori kultúráktól a kortárs zenéig.
Voltak területek, amelyek különösen közel álltak hozzá: mindenek előtt a
romantika kora (Schumannról, Berliozról, Wagner és Liszt remekműveiről könyvet
írt, idősebb korában Brahms-szal is intenzíven foglalkozott). Fontosnak
tartotta Bartók Béla műveinek elemző megközelítését és széles körű
megvilágítását, és feldolgozta a XX. század zseniális, klasszikus művésszé
érett cigány-cimbalmosának, Rácz Aladárnak életművét, és idős korában saját,
apjaként tisztelt és szeretett tanárának, Szabolcsi Bencének életpályáját is
szinte újra élte kétkötetes monográfiává sűrűsödő kutatásai során. De
érdekelték a francia forradalom sajátos hangulatú operái, amelyekről ugyancsak
könyvet írt, és – rádióelőadásaiban, cikkeiben – minden korszak, minden műfaj –
attól függően, hogy a hangverseny- és a tanteremben milyen hatások érték.
Különleges képességű előadó volt. Személyes varázsáról nagyon nehéz utólag
beszélni azoknak, akiknek nem volt részük benne – talán a film visszaad ebből
is valamit. Páratlan empátiával élte bele magát választott anyagába, lobogása,
szuggesztivitása valósággal hipnotizálta hallgatóit, ahogyan életre keltette a
kort, a zeneszerző egyéniségét és a művek szellemiségét. Órái sok generációnak
jelentettek felejthetetlen élményt a Zeneakadémián. Nemcsak zenetudós
jelölteket tanított, csaknem negyven éven át, amiből huszonöt esztendőn
keresztül állt a tanszék élén, hanem – általános zenetörténet óráin –
hangszeres és énekes muzsikusokat, karvezetőket, zeneszerzőket is. Sokan vannak,
akik egy-egy nagy műről ma is azt a markáns képet őrzik, amelyet Kroó tanár úr
festett meg számukra óráin.
Sokat
tett a fiatalokért, tisztelte az idősebb kollégákat, segítette a rászorultakat.
Egyszer – Kurtág György egyik művének idézetével kapcsolatban, ami így hangzik:
„Virág az ember” – szomorúan jegyezte meg, kár, hogy a virág jellegű emberek
száma fogy, és lassan kiszikkad az életnek azon talaja, amelyen valóban
embervirágok nőnek. Tőle idegen volt minden előítélet, gyűlölködés, a szemet
szemért ótestamentumi attitűdje. Pedig nem kímélte az sors: a II. világháború
idején egész családját vesztette el az elvakult, kollektív gyűlölet
áldozataként. A humánumra esküdött fel, neki a németséget Goethe, Heine,
Schumann és Wagner jelentette, de nem a nagybirodalmi Wagner, hanem új
mitológiák megálmodója, az operaszínpad egyik felülmúlhatatlan zsenije. Csak a
teljesítményt és a szándékot nézte.
Bölcs volt. Sarastro – a Varázsfuvola hasonlatával élve –, aki több
Taminót, közöttük azt is, aki ma itt áll Önök előtt, segített át az élet számos
tűz- és vízpróbáján.
Személy
szerint kimondhatatlanul boldog vagyok, hogy kedves professzoromról kapja e
szépreményű iskola a nevét, és hivatalosan, mint a Zeneakadémia rektora büszke
érzés fog el, hogy intézményünk egykori tanítványa és tanára emléke tovább él a
művészet új tanárai és fiatal művelői szívében. Gratulálok a Kőbányai
Önkormányzatnak a helyes döntéshez, Széll Rita igazgató asszonynak a
gondolathoz és annak sikeres megvalósításához. Kívánok az Iskolának testvéri
légkört, sikereket a tehetséges fiatalok felfedezésében és képzésében,
igényességet, mély és átfogó tudást, a tanítás és a tanulás becsületét,
nyitottságot és emberséget – Kroó György szellemében!
* A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorának megemlékezése a KROÓ GYÖRGY Zene- és Képzőművészeti Iskola Kőbányai AMI (a korábbi Kőbányai Zeneiskola) névadó ünnepségén hangzott el 2011. október 18-án a Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központban. Az ünnepségen Széll Rita igazgató (Kroó György AMI) köszöntőjét követően Kovács Róbert Kőbánya polgármestere és Révész Máriusz országgyűlési és kőbányai önkormányzati képviselő méltatta Kroó György személyét és a művészetoktatási intézmény munkáját. Az ünnepségen közreműködött Győrfy Laura, Taraszova Krisztina és Berkiné Ponó Lili zongoraművész-tanár, továbbá Buczella Lilla zeneiskolai tanuló (tanára: Dávid Krisztina).